Gå til innhold

Tantebarn på besøk en uke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tre tantebarn, alder 7, 9 og 12 kommer på besøk en uke. Når de er her i helger så bomber de huset, tråkker rett ut av klærne på badet, setter ikke inn tallerker etc. i oppvaskmaskinen, slipper papir fra godteri eller leker rett på gulvet og mye av tiden min går da til å tvinge dem, og de glemmer mellom hver gang og jeg blir en gnæg og mase.

Så, tenkte jeg at hvis de får en hundrelapp i tiere i en bolle. Hvis de bryter "husreglene" jeg tenkte å sette opp før de kommer, så mister de en 10`er.

Jeg er dog usikker på om dette er "rett" og en metode for å få dem til å skjerpe seg, eller blir dette helt feil?

I så fall, noen forslag til skjerpings og overholdelse av husregler?

Videoannonse
Annonse
Gjest NozMonster
Skrevet (endret)

makan til oppførsel da! det er jo ikke barnas feil, men mangelen på omsorg og grensesetting fra foreldrene! altså- din søsken!

ta det heller opp med ditt søsken, om at h*n har glemt å lære barna om enkelte vesentlige ting.

ikke straff barna- det er ikke deres feil at de ikke har vært hvordan man skal te seg i ulike sosiale settinger!

Endret av NozMonster
  • Liker 6
Skrevet

Du kan jo prøve å snakke med barnas foreldre før de kommer og forklare at du ikke godtar slik oppførsel når de skal være hos deg?

Når det gjelder pengene i bollen, tenker jeg at det ville være bedre om du begynte med tom bolle og puttet penger i når de gjør noe bra/positivt. Eventuelt kan du kuler eller noe lignende i stedet for penger. Da kunne du heller belønnet dem med en kjekk aktivitet sammen med deg på slutten av oppholdet om de fikk x antall kuler i bollen :jepp:

• Liker 3
Skrevet

makan til oppførsel da! det er jo ikke barnas feil, men mangelen på omsorg og grensesetting fra foreldrene! altså- din søsken!

ta det heller opp med ditt søsken, om at h*n har glemt å lære barna om enkelte vesentlige ting.

ikke straff barna- det er ikke deres feil at de ikke har vært hvordan man skal te seg i ulike sosiale settinger!

Mitt søsken har annenhver helg og annenhver ferie. Vi vet ikke hvordan de har det hjemme da dialog er låst mellom foreldrene og det er vanskelig å oppdra dem til helt annen oppførsel så lite som vi har dem.

Skrevet

Du kan jo prøve å snakke med barnas foreldre før de kommer og forklare at du ikke godtar slik oppførsel når de skal være hos deg?

Når det gjelder pengene i bollen, tenker jeg at det ville være bedre om du begynte med tom bolle og puttet penger i når de gjør noe bra/positivt. Eventuelt kan du kuler eller noe lignende i stedet for penger. Da kunne du heller belønnet dem med en kjekk aktivitet sammen med deg på slutten av oppholdet om de fikk x antall kuler i bollen :jepp:

Jeg og mitt søsken skal være sammen med dem begge to. Dette er en langvarig "kamp" hver gang.

Dette er jo snakk om helt hverdagslige ting de bør kunne på denne alderen her, skal de belønnes hver gang de plukker opp egne klær, legger håndkler i hampen, rydder etter seg selv. Skal de få en kule og spesialbelønning hver når de gjør hverdagsting de er fullt kapable til å gjøre OG bør lære seg? De får alltid ros når de gjør som jeg ber dem om og de responderer med en gang.

Noe "kjekt" å gjøre skal de få, vi har planlagt flere ting vi skal gjøre i ferien. Hmmm, gruble!

Gjest NozMonster
Skrevet

Mitt søsken har annenhver helg og annenhver ferie. Vi vet ikke hvordan de har det hjemme da dialog er låst mellom foreldrene og det er vanskelig å oppdra dem til helt annen oppførsel så lite som vi har dem.

dialogen er låst faktisk.... dette her hørtes veldig merkelig ut synes jeg... det er ikke ditt ansvar å oppdra dine tantebarn når det ikke er du som hovedansvaret for dem! ... rart de ikke har innkalt til en bekymringssamtale med foreldrene på skolen synes jeg!

har de sånn oppførsel, så regner jeg med at de ser noen antydninger til noen rariterer på skolen også!

• Liker 1
Skrevet

Jeg skrev vel ikke at dette er barnas feil? Jeg er fullstendig klar over at man får som man reder og at det er voksnes ansvar å lære opp barn til hverdagslige oppgaver, jeg er middels intelligent. Jeg og mitt søsken vil jo gi dem akkurat det du påpeker, grensesetting, og er grunnen til at jeg spør her om hvordan gi dem dette på best mulig måte når de er så kort tid hos oss.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg at i denne alderen burde slike ting sitte. Men når de tydeligvis ikke gjør det (ut i fra hva du beskriver) så må det tiltak til. Jeg mener selvsagt ikke at hver minste ting skal belønnes, hvordan dere nå enn velger å gjøre det, dere velger selv hva og hvor ofte.

Om belønning ikke fungerer, ville jeg heller fratatt dem goder enn å minske "bestikkelsen" som du nevner i første innlegg.

Når ditt søsken skal være sammen med deg er det nok viktig at dere sammen blir enige om hvilke regler som skal gjelde for besøket. Flott at du er en så engasjert tante :)

• Liker 2
Skrevet

Ditt hus, dine regler. Som gjester så rydder man opp etter seg, og hjelper til med enkele ting som å sette inn i oppvaskmaskinen etter middag. Har ikke disse barna lært dette til nå, så er det jaggu på tide at de gjør det.

• Liker 5
Skrevet

dialogen er låst faktisk.... dette her hørtes veldig merkelig ut synes jeg... det er ikke ditt ansvar å oppdra dine tantebarn når det ikke er du som hovedansvaret for dem! ... rart de ikke har innkalt til en bekymringssamtale med foreldrene på skolen synes jeg!

har de sånn oppførsel, så regner jeg med at de ser noen antydninger til noen rariterer på skolen også!

I all verdens dager! Nå skal de ikke få grense av sin far og meg når de er her og bekymringsmelding skal sendes fordi de er rotekopper hos oss?

På skolen har de klare regler som alle andre og følger dette. Vi ønsker kun å gjøre det samme så det ikke blir så mye krangel samt at vi voksne får tilbringe mer tid med dem enn med rotet dems.

Du, jeg ber deg om å ikke svare mer, du har ikke noe konstruktiv å si i forhold til det jeg spør om.

• Liker 5
Skrevet

Jeg er helt enig med deg at i denne alderen burde slike ting sitte. Men når de tydeligvis ikke gjør det (ut i fra hva du beskriver) så må det tiltak til. Jeg mener selvsagt ikke at hver minste ting skal belønnes, hvordan dere nå enn velger å gjøre det, dere velger selv hva og hvor ofte.

Om belønning ikke fungerer, ville jeg heller fratatt dem goder enn å minske "bestikkelsen" som du nevner i første innlegg.

Når ditt søsken skal være sammen med deg er det nok viktig at dere sammen blir enige om hvilke regler som skal gjelde for besøket. Flott at du er en så engasjert tante :)

I det store og hele er de helt fantastiske barn, de er bare noen slabbedasker når de er her. Jeg ser belønnings-veien din, men hundrelappen er jo en belønning, men den er fastsatt og lik for alle 3. Jeg tror det blir vanskelig for meg å belønne den veien du skiserer opp. Den ble forresten noe prøvd i sommer men det ble det mye krangler av da, som jeg skrev, det var vanskelig å finne ut når og for hva jeg skulle belønne.

Tusen takk for hyggelig og konstruktivt svar! :dagens-rose:

Gjest NozMonster
Skrevet

I all verdens dager! Nå skal de ikke få grense av sin far og meg når de er her og bekymringsmelding skal sendes fordi de er rotekopper hos oss?

På skolen har de klare regler som alle andre og følger dette. Vi ønsker kun å gjøre det samme så det ikke blir så mye krangel samt at vi voksne får tilbringe mer tid med dem enn med rotet dems.

Du, jeg ber deg om å ikke svare mer, du har ikke noe konstruktiv å si i forhold til det jeg spør om.

jeg tror du misforsto meg en del!

med bekymringsmelding mente jeg ikke noe som har med barneverne eller noe i det hele tatt og gjøre! men om disse tantebarna ikke har så mye oppdragelse, så merkes det vel lett på skolen? så lærerne burde ha merket det mente jeg bare?

• Liker 1
Skrevet

jeg tror du misforsto meg en del!

med bekymringsmelding mente jeg ikke noe som har med barneverne eller noe i det hele tatt og gjøre! men om disse tantebarna ikke har så mye oppdragelse, så merkes det vel lett på skolen? så lærerne burde ha merket det mente jeg bare?

Jeg tror jeg har skjønt deg veldig godt. Det finnes ingen bekymringmelding som går på rotekopperi. En bekymringsmelding sender man hvis man mistenker eller vet at barn blir vanskjøttet eller utsatt for ulovligheter fra foreldre.

De har god oppdragelse ellers, de er ikke tornadoer av villskap og rot, de er bare noe for late i forhold til ja, som jeg har skrevet og andre har gitt meg ekko på, rotekopper og vimsehoder når de er hos oss. Hva skolen har med saken å gjøre ser jeg ikke. De er begge flinke skolebarn og foreldre har aldri mottat noen melding om at de ikke oppfører seg og overholder reglene på skolen.

Men du, jeg skrev noe til deg i sted, du avsporer meg fullstendig med vissvass. Jeg lurte på noe spesifikt og du har sporet fullstendig av. Finn en annen tråd og gi råd og ha en god helg!

• Liker 4
Skrevet

I det store og hele er de helt fantastiske barn, de er bare noen slabbedasker når de er her. Jeg ser belønnings-veien din, men hundrelappen er jo en belønning, men den er fastsatt og lik for alle 3. Jeg tror det blir vanskelig for meg å belønne den veien du skiserer opp. Den ble forresten noe prøvd i sommer men det ble det mye krangler av da, som jeg skrev, det var vanskelig å finne ut når og for hva jeg skulle belønne.

Tusen takk for hyggelig og konstruktivt svar! :dagens-rose:

Det er ikkje vanleg at ein sjuåring og ein tolvåring har akkurat same plikter, og dermed heller ikkje at dei får akkurat same belønning.

Eg trur det kan vere lurt å snakke med borna før dei kjem. Minne dei på det dei lærte sist, slik at dei veit kva som er forventa at dei skal gjere. Då kan ein òg snakke om kva planar som er lagde, og vere tydeleg på at det er viktig å gjere det ein skal før ein tek seg fri og kan gjere akkurat det ein vil. Snakk om at det er slik for vaksne òg, slik at det ikkje berre blir borna sitt ansvar at de får tid til det kjekke.

Bestikkelsar og allverdas belønning undervegs er eigentleg ein uting, synast eg. Gje skryt og ros dei for det som er bra, og så kan dei heller få ei ekstra belønning som overrasking dersom ting går bra (men ikkje slik at den ekstra belønninga, eller hundrelappen i dette tilfellet, skal vere heile målet).

Målet må vere at ein ryddar og gjer bra ting fordi det skaper god stemning og kjennest bra, og ikkje fordi ein får pengar for det. (no snakkar eg altså om huslege småplikter som ikkje kan reknast som jobbing, og som ein difor ikkje skal forvente løn for)

• Liker 1
Gjest NozMonster
Skrevet

Jeg tror jeg har skjønt deg veldig godt. Det finnes ingen bekymringmelding som går på rotekopperi. En bekymringsmelding sender man hvis man mistenker eller vet at barn blir vanskjøttet eller utsatt for ulovligheter fra foreldre.

Men du, jeg skrev noe til deg i sted, du avsporer meg fullstendig med vissvass. Jeg lurte på noe spesifikt og du har sporet fullstendig av. Finn en annen tråd og gi råd og ha en god helg!

unnskyld for at jeg brukte feil ord!

:overrasket: og beklager for at jeg prøvde å hjelpe! :overrasket: :overrasket:

• Liker 3
Skrevet

Det er ikkje vanleg at ein sjuåring og ein tolvåring har akkurat same plikter

Nå er det ikke akkurat plikter de skal få, kun å rydde etter seg selv, plukke opp klær, putte ting i hampen, ta med seg tallerken på kjøkkenet og ellers ikke bruke gulvet som søplekasse. De skal ikke ha plikter ala gå ut med søpla, støvesuge eller noe. Er slik vanlig rydding ikke det samme for en 7 åring som en 12-åring?

Eg trur det kan vere lurt å snakke med borna før dei kjem.

Ja, jeg tenkte vi kunne sette oss ned og gå over en enkel liste med de tingene jeg skrev ovenfor og at dette forventer vi at de gjør uten påminnelse og masing.

Minne dei på det dei lærte sist, slik at dei veit kva som er forventa at dei skal gjere.

Ja, hadde de lært noe sistgang hadde jeg vært jubelklar men det er det samme gang på gang og nå vil jeg virkelig at de skal ta innover seg hus-reglene for dem selv så vi får en så konflikt-fri ferie sammen som mulig.

Bestikkelsar og allverdas belønning undervegs er eigentleg ein uting, synast eg. Gje skryt og ros dei for det som er bra, og så kan dei heller få ei ekstra belønning som overrasking dersom ting går bra (men ikkje slik at den ekstra belønninga, eller hundrelappen i dette tilfellet, skal vere heile målet).

Ja, det er denne belønningen/bestikkelsen jeg er usikker på. De får alltid ett "så flink du er" når de gjør tingene de skal men det virker som om de har gullfisk-hukommelse og på den korte tiden vi har så er det noe begrenset av hva vi kan lære opp, men forsøke vil jeg, og etter erfaring ender vi som vanlig opp med samme visa. Mas mas mas, over hele linja.

Nå har vi lagt opp til kino, akebakke, skøyter, bowling og McDonalds-middag (som er en sjeldenhet) så da er det fint annet enn en pengelapp jeg kan se at vi kan belønne med. De skal få en strålende ferie aktivitetsmessig og de vet hva vi har planlagt. En hundre-lapp hver til bruk på siste dagen av ferien på kjøpesenteret er faktisk det eneste jeg kan tenke meg at de kan respondere på....*sukker enda engang*

Målet må vere at ein ryddar og gjer bra ting fordi det skaper god stemning og kjennest bra, og ikkje fordi ein får pengar for det. (no snakkar eg altså om huslege småplikter som ikkje kan reknast som jobbing, og som ein difor ikkje skal forvente løn for)

Huff, ja, jeg ser hva du skriver og vil jo helst at de skal respondere på positiv tilbakemelding til disse hverdagslige tingene de egentlig skulle ha lært seg innen nå. Det er dog dette med den korte tiden vi har dem og positiv tilbakemelding har ikke fungert så langt. *tygger på leppa*

Skrevet

unnskyld for at jeg brukte feil ord!

:overrasket: og beklager for at jeg prøvde å hjelpe! :overrasket: :overrasket:

Unnskyld for at jeg var litt krass, gikk litt i forsvarsposisjon da begge foreldre er ansvarlige foreldre, de er godt fødd og kledd og elsket av begge sider av leiren. Jeg har ingen tvil om at mor er en god mor men vi vet ikke om dette er oppførsel de har bare har hos oss, eller om det er sånn hjemme og, noe vi ikke kan tro for hjemme der de bor har de 6 barn og vi kan bare ikke tro at de kan det. Som sagt, kommunikasjon falt sammen betyr at mor har forbudt barna å si noe om hverdagsliv hjemme til oss og vi spør av prinsipp ikke hvordan de gjør det hjemme så de ikke skal føle at de "sladrer" eller hva mor tror vi skal bry oss om i denne leiren.

Beklager at jeg var krass, det var ikke meningen og jeg sier takk også for at du skrev og ville hjelpe.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes ts sin ide høres bra ut, med tanke på både oppgaver å huske på, alder og alt.

Men hva mener du egentlig med "leke rett på gulvet"?

Skrevet

Men hva mener du egentlig med "leke rett på gulvet"?

Når de leker i stuen plukker de ikke opp etter seg, selvfølgelig, :gjeiper: og man blir å tråkke på lekene og knuse dem eller få sabla vondt i foten.

Tusen takk for at du syntes penge-pott ideen var litt lur, jeg ble veldig usikker.

Vi har hatt ett lite familiemøte og vi har gått for kun å snakke om rydding og slikt og roste dem som store jenter og at dette klarer de, forklarte at det går i minus på kosetid i sofaen og alles humør, dette uten penge-potten. Så vi får se over helgen om de holder ord på det de signerte på. Går det helt skeis prøver jeg penge-bolle-trikset

Tusen takk til alle inspill og god helg til alle!

Gjest NozMonster
Skrevet

Unnskyld for at jeg var litt krass, gikk litt i forsvarsposisjon da begge foreldre er ansvarlige foreldre, de er godt fødd og kledd og elsket av begge sider av leiren. Jeg har ingen tvil om at mor er en god mor men vi vet ikke om dette er oppførsel de har bare har hos oss, eller om det er sånn hjemme og, noe vi ikke kan tro for hjemme der de bor har de 6 barn og vi kan bare ikke tro at de kan det. Som sagt, kommunikasjon falt sammen betyr at mor har forbudt barna å si noe om hverdagsliv hjemme til oss og vi spør av prinsipp ikke hvordan de gjør det hjemme så de ikke skal føle at de "sladrer" eller hva mor tror vi skal bry oss om i denne leiren.

Beklager at jeg var krass, det var ikke meningen og jeg sier takk også for at du skrev og ville hjelpe.

det hele ble bare feil og misforståelser tror jeg, men takk for det du skrev her :) det var veldig fint gjort av deg :jepp:

håper det løser seg for deg og tantebarna dine, og at dere får en fin helg! :kose:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...