Gjest blackbird Skrevet 25. februar 2012 #1 Skrevet 25. februar 2012 http://en.wikipedia.org/wiki/Brit_milah
Pannekakehore Skrevet 25. februar 2012 #2 Skrevet 25. februar 2012 Jeg syns det er leit at det offentlige skal betale for dette. Det gjør at det blir vanskeligere å tjene penger på dette privat, og jeg liker ikke at jeg som privatperson skal være med å sponse religion. Omskjæring av gutter og jenter er noe som bør utføres privat, og det må bli fullt lovlig, slik at jentene og guttene er sikret god kvalitet, og ikke luguber svart-praksis-omreisende sjamaner med barberblader.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #3 Skrevet 25. februar 2012 Lovliggjøre kjønnslemlesting? Lovliggjøre ødeleggelse av et BARNS kjønnsorganer? Det er like grusomt enten det utføres "ordentlig" eller ei. Og det er jo heller ikke slik at det finnes medisinske grunner for å gjøre det, det skjer utelukkende på grunn av tusen år gamle bøker fra et primitivt folk i midtøsten. Hvis jeg kom over en person som jeg visste utførte kvinnelig omskjæring, så ville jeg sannsynligvis drept denne personen. Jeg tror ikke det finnes andre mennesker jeg kan si det samme om... jeg tar bare ikke lett på barnemishandling.
Pannekakehore Skrevet 25. februar 2012 #4 Skrevet 25. februar 2012 Lovliggjøre kjønnslemlesting? Lovliggjøre ødeleggelse av et BARNS kjønnsorganer? Det er like grusomt enten det utføres "ordentlig" eller ei. Og det er jo heller ikke slik at det finnes medisinske grunner for å gjøre det, det skjer utelukkende på grunn av tusen år gamle bøker fra et primitivt folk i midtøsten. Hvis jeg kom over en person som jeg visste utførte kvinnelig omskjæring, så ville jeg sannsynligvis drept denne personen. Jeg tror ikke det finnes andre mennesker jeg kan si det samme om... jeg tar bare ikke lett på barnemishandling. Tough talk. Jeg tror ikke antipatiene dine rekker til at du ville kastet bort friheten din for å drepe en plastikkirurg eller urolog som klipper kjønnslepper. Men OK, det er jo mulig du er like ekstrem som abortmotstandere i USA. Lovliggjørelse er ikke nødvendigvis grusomt. Religionen er grusom. Foreldrenes avgjørelser er grusom, men spm er hvem som skal sitte med definisjonsmakten på at noe er grusomt. Deretter er spm hvorfor jeg skal bry meg, så lenge jeg kan tjene penger på det. Samfunnet er ikke moralsk. Alt er en krig, alle tar seg bare til rette, og er i forskjellig grad påvirket av hva slags måte å grab-e til seg som er konvensjonell og akseptert. Hvorfor skal jeg da bry meg, så lenge jeg kan slippe unna med det?
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #5 Skrevet 25. februar 2012 ^ jeg vil også føye til at forbud mot omskjæring enkelt kan reguleres. Ett eksempel: Ved helsesjekk av barna kan legen være pliktig til å melde fra hvis barnet er omskjært - og dette fører til at foreldrene mister foreldreretten til barnet.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #6 Skrevet 25. februar 2012 Du kan ikke sammenligne dette med abortmotstand. Her snakker vi om foreldre som skader barna sine, noe som ikke skulle være akseptert under noen omstendigheter. spm er hvem som skal sitte med definisjonsmakten på at noe er grusomt. Dette er jo slikt staten definerer stadig vekk (kanskje de bruker andre ord enn "grusomt", men likevel). Lovene våre er full av forbud mot handlinger som de har "definert" som umoralsk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå