Gå til innhold

Venninna mi har blitt lesbisk!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen tips om hvordan jeg skal forholde meg til nyheten om at bestevenninna mi har blitt lesbisk etter at hun har levd 5 år sammen med en gutt?! Selv er jeg heterofil uten fordommer mot mennesker med annen legning, men jeg er lettere sjokkert over venninnen min for det. Har ikke så mye med selve seksuelle preferanser å gjøre, men heller venninne-forholdet mellom henne og meg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Det er vel først nå hu har våget å stå for det, for dette er ikke noe hun plutselig har blitt.

jeg tror heller at hun har fortrengt denne legningen, og nå bestemt seg for å stå frem. Det du kan gjøre er å være der for henne og støtte henne, for jeg forstår ikke hva dette har med dere to som venninner å gjøre.

Skrevet
Det er vel først nå hu har våget å stå for det, for dette er ikke noe hun plutselig har blitt.

jeg tror heller at hun har fortrengt denne legningen, og nå bestemt seg for å stå frem. Det du kan gjøre er å være der for henne og støtte henne, for jeg forstår ikke hva dette har med dere to som venninner å gjøre.

Ja, man blir plutselig ikke lesbisk. Det er nå hun våger å stå frem. Spør henne, si at du er litt usikker. Da bryter du kanskje den usikkerheter som ligger der. :wink:

Gjest Fighter
Skrevet

Skjønner at du er overrasket, men hun er da vel fortsatt venninna di? Da synes jeg du skal fortsette å forholde deg til det. Det er ikke noe å lage noe problem av. Har hatt flere kompiser som har vært i heterofile forhold. Jeg synes egentlig det var lettere å forholde meg til dem etter at de kom ut av skapet. De ble tryggere på seg selv, enklere å ha med å gjøre og ga mer av seg selv. Det er mange homofile som er i heterofile forhold før de kommer ut av skapet som homofil. Det kan være mange grunner for det. Noen er redde for å stå frem og later som om de er heterofile. Noen gjør det for å teste og være 100% sikre på at de er homofile. Det er mange følelser knytta til det med å være homofil, som gjør at de ofte bruker lang tid på å fortelle det til omverdenen. Mange er redde for reaksjoner fra andre. Jeg kjenner mange homofile/lesbiske og de er helt normale mennesker!

Du skriver at venninna di har blitt lesbisk. Jeg tror nok hun har vært det hele livet, men hun kan ha prøvd å skjule det. Ikke bare for omverdenen, men også for seg selv. Du skriver at hun har vært i heterofilt forhold, kanskje hun er bifil? Uansett synes jeg ikke du skal behandle henne anderledes enn du gjorde før. :D

• Liker 1
Skrevet

Vil ihvertfall tro at venninnen din trenger deg mer enn noensinne etter at hun stod frem. Klart det ligger noe usikkerhet hos deg, men det gjør det ihvertfall hos henne. Er jo et stort seg og komme ut av skapet.

Gjest sexysadie
Skrevet

Du skriver du er en heterofil uten fordommer og likevel så skal du har råd om hvordan du skal forholde deg til en venninne igjennom mange år som har gått av skapet.....'

Skrevet

Du skriver du er en heterofil uten fordommer og likevel så skal du har råd om hvordan du skal forholde deg til en venninne igjennom mange år som har gått av skapet.....'

Dette reagerte jeg også på. Det virker som om du sitter inne med de klassiske fordommene som;

"Er hun forelsket i meg?"

"Kan jeg dusje ved siden av henne etter treninga eller kommer hun til å voldta meg?"

Den siste er vel satt noe på spissen men du skjønner nok hvor jeg vil hen.

Gjest sexysadie
Skrevet

elller: Lesbiske og homofile tenker sikkert på sex hele tiden.....

Skrevet

Er du sikker på at du ikke har noen fordommer?

For dersom du ikke hadde det, ville ikke dette vært et issue for deg.

Dette handler ikke i stor grad om deg vet du. Men om en venn som trenger støtte, noen som lytter uten å nødvendigvis ha så mange meninger om alt og at du er den du var før du fikk vite at hun var lesbisk.

En god venn er en som vet alt om deg og likevel liker deg..ikke sant?

Skrevet

Dette bør ikke ha noe å si for deres venninne-forhold.

Mange ser ut til å tro at mennesker som tiltrekkes av samme kjønn automatisk da er interessert i alt og alle som går på to bein, bare man har likt kjønn.

Jeg skjønner at dette kom som ei bombe, men hun trenger din støtte nå, og jeg håper du fortsatt vil være akkurat den samme venninna du var nå framover, som du var FØR du fikk vite.

Gjest Fighter
Skrevet
Dette bør ikke ha noe å si for deres venninne-forhold.

Mange ser ut til å tro at mennesker som tiltrekkes av samme kjønn automatisk da er interessert i alt og alle som går på to bein, bare man har likt kjønn.

Jeg skjønner at dette kom som ei bombe, men hun trenger din støtte nå, og jeg håper du fortsatt vil være akkurat den samme venninna du var nå framover, som du var FØR du fikk vite.

:enig:

Homofile/lesbiske er helt normale mennesker. Lesbiske forelsker seg ikke i alle jenter. Heterofile forelsker seg ikke i alle av motsatt kjønn heller. Vær en venninne du, ikke tenk så mye på om hun forelsker seg i jenter eller gutter. Det kan hende hun har lyst til å prate om det, da bør du lytte. Det kan hende hun har lyst til å prate om jenter på samme måte som heterofile ofte prater om gutter. La henne si: hun var pen, sexy eller hva det måtte være. Du trenger ikke føle det samme som henne om sånne ting, men du kan lytte og backe henne opp.

Skrevet

jeg antar at lesbiske ikke er forelsket i alle jenter heller..

akkurat som jeg ikke er forelsket i alle jente venninnene mine

Gjest GreenSky
Skrevet
Noen tips om hvordan jeg skal forholde meg til nyheten om at bestevenninna mi har blitt lesbisk etter at hun har levd 5 år sammen med en gutt?! Selv er jeg heterofil uten fordommer mot mennesker med annen legning, men jeg er lettere sjokkert over venninnen min for det. Har ikke så mye med selve seksuelle preferanser å gjøre, men heller venninne-forholdet mellom henne og meg.

Svaret på spørsmålet ditt er enkelt; Du forholder deg til henne akkurat som før! :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Honey, er du innbilsk? Full av fordommer er du. Blir du forelsket/legger an på/begjærer alle hankjønn du kjenner/ser? Fordomsløs er du ikke.

Skrevet

jeg synes dere er litt slemme nå.. Hun spør ikke om hvordan hun skal forholde seg til venninnen, men nyheten om at hun er lesbisk. Altså hvordan hun kan støtte sin venninne.. I allefall sånn jeg forstår det..

Skrevet

Er faktisk i akkurat samme situasjon selv. Det er faktisk litt snodig .. Men sånn er det . Jeg er like glad i henne som tidligere, og regner med at vi fortsatt vil være venninner - selv om hun nå har valgt å skifte preferanse i forhold til elsker. Men uansett hun er venninnen min likevel.

Håper bare vi klarer å beholde det utrolig gode forholdet vi har hatt. At det ikke blir noe sjalusi fra hennes nye "venninne".

Jeg regner hvertfall med at hun virkelig trenger en som er der for henne .. for det er sikkert skrekkelig mange som ikke helt vet hvordan de skal forholde seg til henne. Regner med at hun har en tøff tid forran seg.

Uansett er jeg like glad i henne som før - og dette vil ikke påvirke mitt forhold til henne -- ikke mer enn det at mine mannlige venner får nye kjærester .. de er vennene mine uansett..

Skrevet
LilleBille:Jeg er like glad i henne som tidligere, og regner med at vi fortsatt vil være venninner - selv om hun nå har valgt å skifte preferanse i forhold til elsker

Heisan alle sammen og godt nyttår!!

Nå er det ca 6mnder siden jeg skrev inn her sist,det er lenge siden det! :-?

Jeg er selv lesbisk og har vært åpen om det i 4 år nå.

Det er mange gode svar fra dere angående dette innlegget! :)

Jeg begriper ikke at noen tror at det å være lesbisk/homofil er noe man blir! Det er nnoe man ER! Hvis man kunne velge legning hadde det ikke vært så mange lesbiske/homofile i verden.Da hadde man "valgt" å bli heterofil fordi da hadde man sluppet mye av det trasige og elendige som man må igjennom for å bli akseptert og respektert!

Det handler om HVEM man er ikke HVA man er!!

Når det gjelder dette med hva venner skal gjøre,synes jeg ikke man skal gjøre noe!! Fordi man skal være den gode vennen som en har vært fra begynnelsen av!!

Det er i en slik situasjon man ser hvem de VIRKELIGE vennene er!!

Å til sist tenk om det var deg som hadde en annen legning,hvordan ville du at vennene dine skulle være overfor deg??

Der fikk du vel litt å tenke på?? :wink:

Skrevet

Jeg opplevde at den ene av mine to beste venninner ble sammen med en jente. Jeg visste hun var bifil og at hun hadde hatt endel jenteepisoder, men frem til da hadde hun bare vært sammen med menn eller kun avstandsforelsket i jenter.

Jeg synes det var ganske tøfft. Vi hadde mange venenr av alle slags legninger, men jeg følte nok egentlig at denne nye jenta kom og rappet venninnen min. Alt vi hadde delt før, gjorde hun nå sammen med henne, og hun trengte ikke meg på samme måte som før, når hun var single eller i gutteforhold.

Det hjalp heller ikke på at jeg ikke kom så godt overens med denne kjæresten og at jeg aldri skjønte hvorfor hun hadde falt for henne.

Senere har hun hatt kjærester påny igjen av begge kjønn (dette forholdet tok slutt etter noen år), og jeg trives absolutt best med at hun har guttekjæreste. Dette er noe vi har snakket endel om i ettertid, og funnet ut at slett ikke handler om fordommer, men om vårt forhold meg og henne i mellom. Det er ikke til å komme utenom at når hun har guttekjærester er det vi som er bestevenninner, mens når hun har jentekjærester, er det de som er det.

Dette lyder nok helt barneskole, men så enkelt var det i alle fall for meg. Selv om det tok ganske lang tid før jeg fant ut hvor motviljen min egentlig kom fra.

Hun er nøyaktig den samme som før. Er hun blitt lesbisk, sier hun, eller er hun bifil? Min venninne innbildte seg lenge hun var helt lesbisk, før hun oppdaget seg forelsket i en mann igjen, og ble sammen med ham noen år. det ble ikke tatt helt nådig opp i lesbemiljøet, der bifile ikke har særlig status sånn sett. Har din venninne hittil kunnet tenne fint på menn, så skal du nok se hun er bifil. Og at dere likevel kan gå og titte på gutta på byen, hehe.

Seriøst: Det kan sikkert bli litt vanskelig for deg om hun og den nye kjæresten (hadde hun alt fått jentekjæreste, skrev du?) blir veldig tight og du føler deg ekskludert. Som nyforelsket har man bare øyne for hverandre og lukker gjerne resten av verden ute. Samt at jentekvelder blir nå jentekveld MED kjæreste, som altså ikke nødvendigvis blir det samme, selv om alle er jenter. Og mange temaer må ligge uberørt, av hensyn til den nåværende.

Men det der er noe man venner seg til. Sånn har kompiser det når den andre finner seg dame; de går igjennom en sjalusifase hvor de prøver å fucke opp litt, til stor ergrelse fra den nye dama. Så lenge du vet hva du har å forholde deg til, er alt så greit, men når noe plutselig endrer seg så "stort", så må man lete opp litt nye måter å forholde seg til hverandre på igjen. Som ved alle andre større omveltninger i livene ens, som påvirker rammene for vennskap.

Dette her er det jo greit å snakke sammen om. Jeg snakket ikke så mye med min venninne om det dengang, for hun var så i en annen verden av forelskelse, og jeg følte det ble vanskelig å ta det opp, særlig siden jeg satt der og lurte på om det egentlig handlet om fordommer jeg ikke visste jeg hadde likevel, når alt kom til alt. Men likevel er det nok greiest om du snakker litt med venninnen din om hva du føler, eller evt at du ikke helt vet hva du føler, men at det er rart, osv. Og at dere prøver å finne ut av det med hverandre, ja, i litt ny kontekst. Og si fra at du gjerne vil ha plassen din som venninne fremdeles, selv om hun har fått seg en ny som helst vil ha denne plassen også.

Lykke til! Hun er som sagt den samme, men om dette er veldig nytt forhenne, kan det jo "ta av" litt en periode, med masse nye folk og miljø og hendelser du ikke har vært så borti før? Gled deg med henne som du gleder deg på vegne av hvilken som helst annen venninne du ikke nødvendigvis deler de samme interessene med. Og så lander hun nok litt igjen før eller siden, og blir litt mer "hverdags" igjen, som før! *ler*

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...