Gå til innhold

feilkoblet spotskinne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt en spotskinne, som egentlig er beregnet for å kobles til et lampeuttak. Det har jeg ikke der hvor den skal henge. Derimot fins der en stikkontakt. Så jeg har kjøpt en løs ledning, som jeg har koblet til et løst støpsel(jordet) i den ene enden, og sukkerbit i lampen i andre enden. Det var ingen fargekoder på de to lederne jeg trakk ut fra ledningen, så de er koblet "vilkårlig" i henholdsvis støpselet og sukkerbiten. Det ble lys, men jeg er likevel litt bekymret for at jeg kan ha gjort noe galt ettersom spottene raskt ble veldig(!) varme.. Noen med peil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Halogenpærer blir generelt veldig varme veldig fort. Jeg har en slik leselampe, og kan bare glemme å ta borti skjermen om jeg vil regulere den, for da brenner jeg av meg fingrene. Kjøpte en til idag faktisk. Akkurat likedan.

Gjest PinkLeaf
Skrevet

Jeg jobber med belysning.

Sånn du har koblet lampen er kanskje ikke å anbefale da det lønner seg å koble brun ledning mot brun og blå mot blå, men der er veldig vanlig og ingen krise.

Halogen blir veldig varmt, men du kan prøve å få montert en dimmer (men husk å få riktig dimmer hvis lampa er 12v), evt bytte pærer til LED. Til nå er det nesten bare LED-pærer med gu10-sokkel (altså spotpære med to knotter på sokkelen, ikke to pinner), men enkelt butikker kan bestille andre. De bruker betraktelig mindre strøm og gir mye mindre varme.

Gjest PinkLeaf
Skrevet

Det viktigste er at jordingsledningen (gul og grønn) er koblet mot samme, de andre er ikke så viktig. :-)

Skrevet

Det viktigste er at jordingsledningen (gul og grønn) er koblet mot samme, de andre er ikke så viktig. :-)

Pleier det å være jordingsledning i lamper som ikke er beregnet på våtrom, altså? ;) Har jeg aldri sett, og jeg har koblet mer enn én lampe!

:heks:

Gjest PinkLeaf
Skrevet

Joda, det er i overraskende mange lamper. Nå er det senket IP-krav til bad, så da har de jordingsledning i flere typer lamper, selv krystallkroner og kjøkkenpendler.

Skrevet

Kun blå og brun ledning i lampen, men ledningen jeg har koblet til hadde ingen fargekoder på lederne. Men tror ikke det jeg har gjort kan være så helt gale, for den lyser fint enda, og det er kun pærene som er varme, ikke selve skinnen eller ledninger. Og kjente på en annen halogenlampe jeg har, og den var like varm.. Tror jeg kommer til å kjøpe led-pærer når de jeg har ryker.

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med belysning.

Sånn du har koblet lampen er kanskje ikke å anbefale da det lønner seg å koble brun ledning mot brun og blå mot blå, men der er veldig vanlig og ingen krise.

Halogen blir veldig varmt, men du kan prøve å få montert en dimmer (men husk å få riktig dimmer hvis lampa er 12v), evt bytte pærer til LED. Til nå er det nesten bare LED-pærer med gu10-sokkel (altså spotpære med to knotter på sokkelen, ikke to pinner), men enkelt butikker kan bestille andre. De bruker betraktelig mindre strøm og gir mye mindre varme.

Jeg jobber også med belysning.

Det har ingen betydning om man kobler brun mot blå og omvendt, ifølge elektrikere jeg har snakket med.

Halogenpærer kommer opp i 200 grader, og en dimmer vil ikke hjelpe noe særlig på det.

Anbefaler heller å gå over til ledpærer, her er det mye å velge mellom. Det fins også dimbare ledpærer.

Og jo, man får tak i ledpærer med både G4 og GU5,3 sokkel,(12 volts) jeg selger flere ulike typer ;)

Fordeler med ledpærer- levetid på 25-50000 timer (tilsvarer 25-50 år hvis brukt ca 3 timer hver dag.) minimalt strømforbruk, ifra 0,7 watt og opp mot 8 watt. De blir ikke varme, tåler rystelser, høy spenning, slamring med dører...u name it. De kommer i ulike fargetoner, så man trenger ikke å ha det blå lyset mange forbinder med led ;)

Er lampa di ei 12 volts lampe (det er den hvis lyspærene har to pigger) og du vil sette på en dimmer på ledningen, så er det kun en type på markedet som fungerer til dette, og det er Snello ledningsdimmer ifra Elektro Armatur. Bare så det er sagt...

Skrevet

Er lampa di ei 12 volts lampe (det er den hvis lyspærene har to pigger) og du vil sette på en dimmer på ledningen, så er det kun en type på markedet som fungerer til dette, og det er Snello ledningsdimmer ifra Elektro Armatur. Bare så det er sagt...

Tull og tøys. Snello til EA er beregna både på halogen og glødelampe men dog ikkje til 12V. Veit at EA har ein ledningsdimmer som fungerer til 12V, er vel å finne i el-materiell katalogen deirast.

Gjest BamseB
Skrevet

Halogenpærer blir satans varme :)

Så lenge du bare har 2 ledere så kan du umulig ha koblet feil.

Mvh elektrotekniker

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Tull og tøys. Snello til EA er beregna både på halogen og glødelampe men dog ikkje til 12V. Veit at EA har ein ledningsdimmer som fungerer til 12V, er vel å finne i el-materiell katalogen deirast.

Snello er den ledningsdimmeren, du.

Tull er det ikke, har snakket med de som driver EA selv, han fortalte meg at de var de eneste på markedet som kunne tilby en dimmer til 12 volts lamper uten at de må felles inn i vegg.

Merkelig nok står det ikke på pakningen at den går til 12 volts, så dette er jo noe vi må informere kundene om hver gang.

Gjest PinkLeaf
Skrevet

Men nå har ikke ts sagt noen ting om hun har bryter på ledningen eller veggen. Siden det er snakk om en takspot går jeg ut i fra at hun har en veggbryter som går til stikkkontakten - og kan dermed bytte til en vanlig universaldimmer (for eksempel ea sin sb940 for lavvolt <300w). Dersom det faktisk er bryter på ledningen, så har Clas Ohlson en med artikkelnummer 36-4263. De hevder den er godkjent for lavvolt halogen, men jeg er litt skeptisk til å handle slike ting der. Hver sin smak.

Jeg har akkurat lest gjennom katalogen til EA, og der står det kun 230v halogen og glødelamper på ledningsdimmerne. Uansett vet vi heller ikke ennå om det er 12v eller 230v, så jeg vil heller anbefale ts å kontakte en fagforhandler innen belysning eller en elektriker for å få et sikkert svar. Gjerne der du kjøpte lampa, så får du 100% riktig svar.

AnonymBruker
Skrevet

Men nå har ikke ts sagt noen ting om hun har bryter på ledningen eller veggen. Siden det er snakk om en takspot går jeg ut i fra at hun har en veggbryter som går til stikkkontakten - og kan dermed bytte til en vanlig universaldimmer (for eksempel ea sin sb940 for lavvolt <300w). Dersom det faktisk er bryter på ledningen, så har Clas Ohlson en med artikkelnummer 36-4263. De hevder den er godkjent for lavvolt halogen, men jeg er litt skeptisk til å handle slike ting der. Hver sin smak.

Jeg har akkurat lest gjennom katalogen til EA, og der står det kun 230v halogen og glødelamper på ledningsdimmerne. Uansett vet vi heller ikke ennå om det er 12v eller 230v, så jeg vil heller anbefale ts å kontakte en fagforhandler innen belysning eller en elektriker for å få et sikkert svar. Gjerne der du kjøpte lampa, så får du 100% riktig svar.

Jeg skriver riktignok på et forum, men hadde ts kommet innom butikken min hadde hun fått det samme svaret.

Jeg skrev i forrige innlegg at Snello ledningsdimmer fungerer på både 230 volt og 12 volt, etter å ha fått det bekreftet ifra EA. Hvorfor de ikke har merket pakken med det er jo et godt spm.

Tror ts har fått svar på det hun lurte på.

Gjest PinkLeaf
Skrevet

Hvorfor så bastant? Det jeg mener med at det lønner seg å gå innom en butikk, er at vi ikke har fått så mye informasjon her, og at flere faktorer vil komme frem i en samtale irl - som vil legge grunnlag for å gi ts et helt relevant svar. Det var ikke for å krangle på at du "tar feil".

Skrevet

Jeg skriver riktignok på et forum, men hadde ts kommet innom butikken min hadde hun fått det samme svaret.

Jeg skrev i forrige innlegg at Snello ledningsdimmer fungerer på både 230 volt og 12 volt, etter å ha fått det bekreftet ifra EA. Hvorfor de ikke har merket pakken med det er jo et godt spm.

Tror ts har fått svar på det hun lurte på.

For å få ryddet opp i dette så sendte eg ein mail til EA ang. Snello ledningsdimmer, og fekk følgande svar:

"Nei, dessverre den kan ikke benyttes til 12V produkter med innebygd trafo.

Vi har heller ingen ledningsdimmer som egner seg til dette formålet."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...