Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om jeg består matteeksamen, skal jeg forhåpentligvis begynne å studere. Har søkt på tre studier:

1. Kunst og håndverk i Halden

2. Dyrepleier på Veterinærhøyskolen i Oslo

3. Interiørarkitekt på BI i Oslo

Min far hørte/leste for en stund siden at veldig mange som studerte kunst og håndverk nå står arbeidsløs, fordi det var så mange som studerte akkurat det. Han mener da at jeg tjener mest på å studere dyrepleierutdannelsen.

Jeg selv er usikker. Jeg syns det hørtes morsomt ut å gå kunst og håndverk linjen i Halden (blant annet fordi jeg gikk det på vgs. og fordi jeg kjenner til Halden bedre enn Oslo)

Men så vil jeg jo ikke "kaste bort" studieår på noe som jeg ikke kommer noe lenger med med tanke på jobb i ettertid. Da burde jeg kanskje satse på dyrepleierutdannelsen... Jeg er veldig glad i dyr og kunne godt tenkt meg å jobbe med det, men så er jo årslønna under gjennomsnittet. Den er på rundt 250 000 kr eller noe, ikke så mye... Og jeg vil jo tjene noe bra ; )

Og så er det interiørarkitekt da... Denne er jeg veldig usikker på egentlig. På en måte er jeg veldig glad i interiør og liker slik planløsning og sånt, men på en annen måte ikke. Jeg er ikke den flinkeste og mest kreative, hvis jeg kjenner meg rett. Jeg tror jeg dermed kan lykkes bedre i dyrepleierutdannelsen.

Haha... Dilemma maks! Men hvis det er noen der ute som kan gi meg noen råd/tips hadde det vært feeeett! Har vært og snakket med studieveileder og rådgiver, men det kan også hjelpe mye mer å snakke med vanlige folk som har egne, personlige erfaringer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunst og håndverk - vanskelig å få jobb

Dyrepleier - nesten umulig å komme inn, du skal ha gode karakterer, luselønn, vanskelig å få jobb.

Interiørarkitekt - vet ikke?

Skrevet (endret)

Ikke velg utdannelse med tanke på hva du kommer til å tjene. Hvis du helst vil gå dyrelpleier, gå det.. Du skal tross alt jobbe i veldig mange år. Bedre å ha et yrke du trives i enn ha en jobb hvor du tjener masse, men synes er drit kjedelig.

Endret av Naive
  • Liker 1
Skrevet

Det blir nesten som å velge mellom pest eller kolera..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...