Tabris Skrevet 24. februar 2012 #1 Skrevet 24. februar 2012 (endret) Er det andre her som har blitt interessert i filmer utenfor Hollywood? Filmer som er virkelig gode, som gir deg mer enn ren underholdning? Selv har jeg blitt glad i en del asiatiske filmer for tiden. Yasujirô Ozu er den mest geniale regissøren jeg vet om, og hans mesterverk Tokyo Story er filmen som åpnet mine øyne for hva virkelig god film vil si. Hele hans såkalte "Noriko-trilogi" er enestående. Ozus filmer, spesielt de senere filmene, er ekstremt minimalistiske. Det er liten, om noen, kamerabevegelser, lite musikk og få nærbilder. Han bruker også elipser, hvor han hopper over større hendelser som f.eks bryllup. Slik unngår han melodrama, og filmene hans blir fantastiske og stillferdige skildringer av liv, kontraster, generasjoner, endringer, og alle de uendelige nyansene av følelser og tanker i et menneskes liv, selv når det utenfra ikke skjer noe spesielt dramatisk. Ozu er en mester innen det som av og til kalles "magic of the mundane", en type kulturelle uttrykk jeg personlig synes er det mest interessante og spennende av alle. Av mer moderne japanske filmer i samme stil så falt jeg også for Maborosi. Regissøren Hirokazu Koreeda er kanskje mer kjent for den litt lettere Still Walking, men personlig foretrekker jeg Maborosi. Den minner meg veldig om den stillferdige og nesten meditative stilen til Ozu. Av europeiske filmer synes jeg den tysk-østerikske The Edukators (Die fetten Jahre sind vorbei) er svært bra. Den tar opp det interessante temaet om mennesker som er idealister i ung alder og som blir konservative i godt voksen alder - og hva som skjer når disse møtes. Et tema jeg synes er svært spennnede, siden det er noe jeg kan relatere meg til. Ellers har jeg ikke sett så mange europeiske, ikke-nordiske filmer. Tar gjerne mot tips her! For de som har interesse av gode, internasjonale filmer, så vil jeg anbefale å abonnere på Mubi, en filmdatabase (som Spotify) som har bortimot utelukkende kvalitetsfilmer utenom Hollywood. Til slutt vil jeg nevne at de to beste norske filmene jeg har sett er Gymnaslærer Pedersen og Reprise. Dette er også filmer som tar opp interessante temaer. I den førstnevnte er Ane Dahl Torp fantastisk som den svært idealistisk-fanatiske kommunisten Nina Skåtøy. Filmen viser det ironiske ved at kommunismen som skal være for arbeiderne er en -isme som man må være intellektuell for virkelig å forstå. En genial slutt på filmen når Nina ikke klarer å leve opp til sine egne høye idealer, og må se idealismen slå sprekker til og med for henne. Reprise er en flott skildring av unge intellektuelle og deres hubris. Potenisalet ligger der, men manglende livserfaring gjør at de lett glir over i det pretensiøse mer enn det geniale. Dette har vært en liten oppsummering av noen av mine favorittfilmer og hva jeg finner så bra med dem. Noen andre som har tips eller tanker om gode filmer? Endret 24. februar 2012 av Tabris
Gjest Badabing Skrevet 25. februar 2012 #2 Skrevet 25. februar 2012 Jeg ser mye europeisk film, og en del sør-amerikansk. Spansk film er gjerne strippet for klisjeer, og med mørke undertoner. Den siste bra jeg så, var derimot en jeg tror var canadisk - Incendies. Jeg innbilte meg at historien fant sted i Libanon, selv om den var fiktiv. Ellers anbefaler jeg The Secret in Their Eyes. Skal komme med fler i morgen når jeg ikke skriver fra mobil. Fint med tips om asiatisk film. Jeg har ikke helt latt meg overbevise, men beveger meg stadig østover.
Ambivalent Skrevet 25. februar 2012 #3 Skrevet 25. februar 2012 Takk for tips om den nettsiden, den skal jeg sjekke ut. Er også glad i utenlandske filmer, men jeg synes det er så vanskelig å finne de virkelig gode. Av norske liker jeg godt den brysomme mannen. Liker filmer som lar deg tolke handlingen selv, så man må tenke, tenke. Jeg orker rett og slett ikke de typiske armerikanske, hjernedøde filmene som spys ut hele tiden. Lavbudsjett kan være fantastisk. Av svenske filmer vil jeg nevne de ofrivilliga. Så en litt morsom spansk film en gang, los cronocrímenes. Det er science fiction, men jeg liker den sjangeren. En annen fin spansk film er jo El laberinto del fauno. Helt nydelig. Asiatiske filmer er jo også snaskens, Oldboy er er godt eksempel. Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom er veldig fin, slumdog millionaire også. Alle disse er jo mer eller mindre kjente filmer, men som sagt synes jeg det er vanskelig å finne de mer godt gjemte perlene.
Tabris Skrevet 25. februar 2012 Forfatter #4 Skrevet 25. februar 2012 Takker for tips, begge, skal sjekke ut disse. Jeg tror jeg har hørt om "Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom", tror jeg må se den. Badabing: Mulig jeg har litt fordommer mot sør-europeisk film. De har en mye åpnere og mer "dramatisk" kultur i forhold til oss lenger nord, og jeg som reservert nordmenn føler det kan bli litt for melodramatisk og masete. Men det er selvsagt en generalisering, det er jo ikke gitt at alle filmer de lager er påvirket av dette. Ambivalent: Jeg vil absolutt anbefale The Edukators og Maborosi til deg. Tror du kunne likt dem. Antagelig Still Walking også. Ellers har jeg nylig sett to filmer fra New Zealand som jeg likte godt. Once Were Warriors, som omhandler en del av de problemene mange maorier har i dag - fattigdom, problemer med å passe inn, kulturell baggasje, alkoholisme og vold. Det er en sterk skildring, men den unngår å bli for melodramatisk, og er heller ikke selvmedlidende. Den er bare god, og er vel en av de mest kjente filmene fra New Zealand (bortsett fra LotR, da. ). Så har vi filmen Boy, som skildrer en foreldreløs gutt og hans reise fra å se på sin far som et stort idol til han vokser og ser faren for den han egentlig er, og han faller ned fra pidestallen. Sånn sett en ganske standard "coming of age"-historie, men igjen syntes jeg det var interessant å se an maori-film. Den hadde også en lun og fascinerende humor oppi det dramatiske som jeg likte godt. (Se også etter rulleteksten, en haka inspirert av Michael Jacksons "Thriller", det blir ikke stort kulere enn det!).
ludo Skrevet 25. februar 2012 #5 Skrevet 25. februar 2012 Jeg er veldig glad i russisk,som blant annet Vozvrashchenie. Den er helt fantastisk. Beste filmen jeg har sett iallefall ;)og How I ended this summer. Mesterverk. Mørkt og rått. Ellers liker jeg godt Mike Leighs filmer,som Another year,Secret and lies og Naked. Av norske filmer syns jeg Oslo 31 august var helt fantastisk...
Tabris Skrevet 25. februar 2012 Forfatter #6 Skrevet 25. februar 2012 (endret) Har du sett Solyaris? Endret 25. februar 2012 av Tabris
ludo Skrevet 25. februar 2012 #7 Skrevet 25. februar 2012 (endret) Har du sett Solyaris? nei,er den bra?oh... sjekket imdb... ser den har fått 9!! Endret 25. februar 2012 av ludo
Tabris Skrevet 25. februar 2012 Forfatter #8 Skrevet 25. februar 2012 Klassiker innenfor russisk flim. Meget bra, og ganske forvirrende. Jeg satt igjen med en haug filosofiske og metafysiske spørsmål etter å ha sett den - noe som for meg er et bra tegn.
Gjest Badabing Skrevet 25. februar 2012 #9 Skrevet 25. februar 2012 (endret) Sør-Afrikansk: Tsotsi: litt City of God, men finner sted i Johannesburg Jerusalema: Lignende film som Tsotsi Australia: Rabbit Proof Fence: handler om overgrepene på aboriginerne Animal Kingdom: denne var bare psykisk grusom fra ende til annen. Jeg ser en del drøye filmer, men denne gjorde meg nesten deprimert. Vi var tre stykker som så den, og hun ene syntes den var ekstremt bra, mens vi andre følte oss mørbanket. Spania: Dark Blue Almost Black: lenge siden jeg så denne, men husker at jeg likte den svært godt Mexico: Sin Nombre: om flyktninger som forsøker å krysse grensen over til USA Tyskland: Napola: om en ung gutt som begynner på SS-skole. Den minner litt om svenske Ondskan (som er ekstremt bra, men som jeg regner med at de fleste har sett) The Lives of Others: regner med de fleste har sett denne også, men nevner den for sikkerhets skyld. En av de beste filmene jeg har sett. Falskmyntnerne fra Sachsenhausen: må også nevnes, selv om den også vel er sett The Baader Meinhof Complex: også kjent, men må nevnes Annet: Waltz with Bashir er jo kjent siden den ble Oscar-nominert og den skapte en del reaksjoner. Men for de som ikke har sett den, kan den absolutt anbefales. Fantastisk tegnefilm for voksne. Scenen med hundene fikk det til å gå kaldt nedover ryggen på meg. Endret 25. februar 2012 av Badabing
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå