Gå til innhold

Hjelp. Vurderer å flytte til oslo. (VGS)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går Media og kommunikasjon første året. (jeg er altså 17 år) Neste semester har jeg tenkt til å prøve noe nytt som å flytte til Oslo. Det er bare noen få dager til fristen for å søke skole går ut. Så nå er jeg skikkelig usikker.

Om jeg søker i Oslo (bor i regionen Møre og romsdal) så har jeg hørt jeg vil komme HELT nederst på liten. Men jeg kan bytte bostedsadresse, men tingen er den om jeg ikke kommer inn så blir det jo helt feil å snakke med en leietaker om hybel... Er det noen som har erfaring på hvordan jeg kan gå frem?

- Søke skole

- Flytte

- Transport

- Pengebruk

Setter så sykt stor pris på hjelp!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Survival
Skrevet

Mitt spørsmål er bare: Hvorfor flytte før du må?

• Liker 1
Skrevet

Så lenge det ikke er snakk om en landsdekkende linje havner du nederst på listen ja. Bytter du bostedsadresse kommer du høyere opp på listen, men da har du ikke lenger rett på borteboerstipend fra lånekassen, for da regnes du ikke lenger som borteboer ((?)Det var hvertfall det jeg fikk beskjed om da jeg flyttet for å gå på vgs), og de pengene kommer du jo til å trenge hvis du skal bo på hybel.

Vet ikke helt hvorda det fungerer når man søker på skoler i andre fylker, for jeg søkte på en landsdekkende linje og da var det akkurat som når man skulle søke på skoler i hjemfylket, men det er det vel en rådgiver på skolen som kan hjelpe med? Men vet at karakterutskrifter må ettersendes til skolen i juni.

Jeg søkte om hybel på et studenthjem, og fikk hybel der før jeg visste om jeg fikk skoleplass eller ikke, så vi forklarte de hvordan situasjonen var og fikk lov til å vente med å takke ja til hybel til jeg visste at jeg hadde skoleplass også.

Søkte om borteboerstipend fra lånekassen, men det er bare på 3500 kr eller noe sånt, så måtte få penger hjemmefra i tillegg, for så billige hybler finnes det ikke i Oslo...

Hva syns foreldrene dine da?

Skrevet

For å komme i betraktning så må du har meldt egen flytting før 1. februar (?). Dersom hele familien flytter så er datoen rundt 1. juni. Sjekk opp datoene for jeg husker ikke helt. Er ikke alltid at rådgiver på skolen gir korrekt informasjon. Det opplevde vi her og tenåringen måtte da bare fortsette på den opprinnelige skolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...