AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #1 Skrevet 24. februar 2012 Leverte ungen min i barnehagen i dag tidlig, da en annen forelder parkerte rett ved siden av meg. I det jeg løsnet ungen min ifra den bakovervendte, godkjente "best i test" stolen,(må jo bare sies ) så jeg at denne forelderen gikk rundt bilen, åpnet døra på passasjersiden foran og løftet ut ungen sin, på rundt 2 år. H*n hadde da sittet foran, uten noen form for bilsete/stol/pute. Vet ikke om h*n hadde hatt selen på heller, men i tilfelle krasj hadde ikke den voksenselen hjulpet så mye. Jeg hadde fryktelig lyst til å si noe, men hva skal man si?? Alle foreldre vet jo ( eller bør strengt tatt!) hvordan sikre unger i bil. Det kunne jo vært et engangstilfelle. Hun bodde sikkert rett i nærheten. Men hadde hun deaktivert airbagen? Hadde hun tenkt på at tidlige morgener med frost gjør veiene glatte og øker risikoen for kollisjon? Ser jeg henne kjøre med ungen usikra flere ganger, tror jeg ikke at jeg klarer å la være å kommentere det...
lille katt Skrevet 24. februar 2012 #2 Skrevet 24. februar 2012 (endret) Jeg har sett mange slike utenfor vår barnehage, dessverre... Har sett usikrede unger i både forsete og baksete, og til og med på foreldrenes fang bak rattet!! Jeg har SÅ lyst til å banke på ruta og spørre hvilket barn de kommer til å ofre hvis ett av mine barn skulle komme til å løpe foran bilen deres. Naboen min har foreslått at vi skal dele på kjøring til en aktivitet, men "syntes det ble så mye styr" hvis vi skulle drive og flytte bilstolene frem og tilbake (enkle beltestoler...). "Det er jo så kort vei". Jeg har kjørt bil i 17 år, men har heldigvis aldri kræsjet. Det har forøvrig vært noen nestenulykker, og den ekleste nestenulykken jeg har hatt skjedde like utenfor porten her i vår rolige blindvei. Det kom en drittsekk fykende forbi i en grotesk fart idet jeg skulle kjøre ut av porten. Jeg har aldri bremset så kraftig! Det hadde vært kjipt om jeg hadde blitt truffet, og i tillegg hadde en usikret treåring i bilen. Endret 24. februar 2012 av lille katt
Moscato Skrevet 24. februar 2012 #3 Skrevet 24. februar 2012 Tips politiet slik at dei blir oppmuntra til å ha kontroll der. Sjølv hadde eg nok snakka direkte til folk (i tillegg til politiet), om eg kjenner meg sjølv rett Ein gamblar ikkje med livet til andre med vitande og vilje.
Fru Filifjonka Skrevet 27. februar 2012 #4 Skrevet 27. februar 2012 Er ikke dette en form for omsorgsvikt? Slike foreldre burde pålegges eget sikkerhetskurs med konsekvenser!
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #5 Skrevet 27. februar 2012 Det er jo greit å kjenne til litt mer om bakgrunnen for dette da, før dere begynner å rope så høyt om omsorgssvikt, og inkompetente foreldre. Vi bor to hus bortenfor barnehagen, og det har skjedd et par ganger at faren har hentet gutten i firmabilen som ikke har barneseter, og kjørt de 20 meterne hjem i blindgata hvor vi bor så godt som uten trafikk overhodet, med ungen i setet ved siden av. Føler ikke at han har utgjort noen fare for verken seg selv, barnet eller noen andre, da bilen maksimalt beveger seg 20 km timen. 1
Kirby Skrevet 27. februar 2012 #6 Skrevet 27. februar 2012 Det er jo greit å kjenne til litt mer om bakgrunnen for dette da, før dere begynner å rope så høyt om omsorgssvikt, og inkompetente foreldre. Vi bor to hus bortenfor barnehagen, og det har skjedd et par ganger at faren har hentet gutten i firmabilen som ikke har barneseter, og kjørt de 20 meterne hjem i blindgata hvor vi bor så godt som uten trafikk overhodet, med ungen i setet ved siden av. Føler ikke at han har utgjort noen fare for verken seg selv, barnet eller noen andre, da bilen maksimalt beveger seg 20 km timen. Da kunne vel far liksågodt tatt bena fatt? 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #7 Skrevet 27. februar 2012 Det er jo greit å kjenne til litt mer om bakgrunnen for dette da, før dere begynner å rope så høyt om omsorgssvikt, og inkompetente foreldre. Vi bor to hus bortenfor barnehagen, og det har skjedd et par ganger at faren har hentet gutten i firmabilen som ikke har barneseter, og kjørt de 20 meterne hjem i blindgata hvor vi bor så godt som uten trafikk overhodet, med ungen i setet ved siden av. Føler ikke at han har utgjort noen fare for verken seg selv, barnet eller noen andre, da bilen maksimalt beveger seg 20 km timen. I tillegg til at det etter mitt syn er tåpelig å kjøre en strekning som er så kort (hvorfor ikke kjøre hjem og parkere først, og så hente gutten i barnehagen?), er dette typisk skråplanargumentasjon. Hvis 20 meter i 20 kilometer i timen er i orden, hva med 100 meter i 25? Eller en halv kilometer? En liten tur på butikken? Selv tar jeg på meg bilbeltet i ren refleks om jeg så bare skal flytte bilen ute på gårdsplassen, og jeg ville aldri vurdert å kjøre en eneste meter med barna usikret i bilen. Men det er meg. 5
lille katt Skrevet 27. februar 2012 #8 Skrevet 27. februar 2012 Det er jo greit å kjenne til litt mer om bakgrunnen for dette da, før dere begynner å rope så høyt om omsorgssvikt, og inkompetente foreldre. Vi bor to hus bortenfor barnehagen, og det har skjedd et par ganger at faren har hentet gutten i firmabilen som ikke har barneseter, og kjørt de 20 meterne hjem i blindgata hvor vi bor så godt som uten trafikk overhodet, med ungen i setet ved siden av. Føler ikke at han har utgjort noen fare for verken seg selv, barnet eller noen andre, da bilen maksimalt beveger seg 20 km timen. Jo, det tyder på inkompetente foreldre. Vi bor også to hus bortenfor barnehagen i en blindvei. Naboen vår vegg i vegg kjører støtt hjem med usikrede unger, og de mener også at de ikke utgjør noen fare for verken seg selv, barnet eller noen andre siden det er så kort og de kjører så sakte. Du skal ikke kjøre særlig fort for at barnet skal fly i dashbordet eller i frontruta hvis du må hogge på bremsen. Utenfor barnehagen er det uoversiktlige forhold og mange biler som kommer for å hente/levere, samt unger som løper i forveien når de blir fulgt hjem. Mange potensielle oppbremsinger. Jeg spurte naboen en gang om han kom til å ofre sitt eller mitt barn, dersom mitt barn skar ut i veien foran bilen hans på vei hjem fra barnehagen (vi pleier å gå). Han mente fortsatt at det var harmløst å ha barnet usikret i bilen. 2
Fru Filifjonka Skrevet 27. februar 2012 #9 Skrevet 27. februar 2012 Det er ikke nødvendigvis farten som er farlig, men airbagen!
Fru Filifjonka Skrevet 27. februar 2012 #10 Skrevet 27. februar 2012 Da jeg tok lappen fikk vi prøve en bråbrems i 7 km/t. Ville ikke gjort det uten belte. 1
Arkana Skrevet 27. februar 2012 #11 Skrevet 27. februar 2012 Jeg har heldigvis ennå ikke sett noen kjøre med små barn på den måten HI beskriver, uten bilsikring, men jeg er overrasket over hvor få som har barna sittende bakovervendt når de er ferdig med den første bilstolen. Jeg kjenner kun to familier, utover oss selv, som har barna bakovervendt etter at de bytter ut den første stolen. Jeg synes også det er merkelig at så mange norske foreldre begrunner bruk av forovervendt stol med at barnet blir bilsyk. I Sverige sitter nesten alle barn bakovervendt fram til de er fire år. Blir norske barn mer bilsyke enn svenske? Neppe. Så det finnes ikke så mange andre forklaringer enn at det er foreldrene det står på, og ikke barna. 1
Vibi Skrevet 27. februar 2012 #12 Skrevet 27. februar 2012 Jeg har heldigvis ennå ikke sett noen kjøre med små barn på den måten HI beskriver, uten bilsikring, men jeg er overrasket over hvor få som har barna sittende bakovervendt når de er ferdig med den første bilstolen. Jeg kjenner kun to familier, utover oss selv, som har barna bakovervendt etter at de bytter ut den første stolen. Jeg synes også det er merkelig at så mange norske foreldre begrunner bruk av forovervendt stol med at barnet blir bilsyk. I Sverige sitter nesten alle barn bakovervendt fram til de er fire år. Blir norske barn mer bilsyke enn svenske? Neppe. Så det finnes ikke så mange andre forklaringer enn at det er foreldrene det står på, og ikke barna. Helt enig med deg - det er veldig få her også. Det er bare oss og en familie til jeg har lagt merke til i barnehagen vår. Det er utrolig hvor mange gode grunner man har for å snu barna veldig tidlig.
tingeling Skrevet 27. februar 2012 #13 Skrevet 27. februar 2012 Var på Ullevål sykehus for et par dager siden. På vei ut (jeg var til fots ) så jeg en nybakt familie komme kjørende ut med babyen på fanget til mor som satt i forsetet.
Tussi! Skrevet 27. februar 2012 #14 Skrevet 27. februar 2012 Dette oppdaget jeg også i barnehagen forrige uke. Snakket med styreren rett innenfor døra, og lurte på hva hun anbefalte meg og gjøre. Hun skulle prate med den aktuelle forelderen. De pleide og ta det opp med foreldre hvis de så det, og hvis det ikke ble skjerpings anbefalte de politiet og ta en tur. 1
Gjest chiki Skrevet 27. februar 2012 #15 Skrevet 27. februar 2012 Er helt utrolig hvordan enkelte oppfører seg! På "Ett lite stykke Thailand" filmet de mens moren og barnet på kanskje 2-3 år satt på hos svigermoren. 2-3 åringen satt i baksetet med vanlig bilbelte på seg :O Og de kjørte ett stykke
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #16 Skrevet 27. februar 2012 Her står det noe om lovgivingen av sikring av barn i bil. Da mine barn begynte i barnehagen sa styreren noe om bilsikring på et foreldremøte. Hun sa at vi foreldre setter de ansatte i en knipe for de er påbudt å sikre barn i bilen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå