Gå til innhold

strømabonnement ved overtakelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi skal snart ha overtakelse av hus. megler sa at hans oppgave denne dagen var å sjekke at brannslukningsapparatet var på plass og lese av strømmen. er det slik at strømabonnementet automatisk overføres til oss, eller må vi selv ta kontakt for å tegne abonnement på aktuell adresse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge leser av strømmen og sender vært sitt skjema. Kan jo være at dere ønsker en annen strømleverandør. Dersom du stoler på selger og han ikke sender inn skjema så går dere på nødstrøm videre og det er dyrt. Vær obs på at noen strømleverandører bruker et par uker på å overføre strømabonnementet. Ta kontakt med valgt strømleverandør før flytting og forhør deg. Nettleie kan du ikke velge leverandør av.

Skrevet

tusen takk for svar :)

skriver at det kan være det tar ett par uker å overføre abonnementet, hva vil det si i praksis??

Skrevet

At du må betale ventestrøm/nødstrøm fra nåværende strømleverandør i mellomtiden. Ja, det er dyrere enn vanlig, men ikke crazy dyrt :)

Skrevet

men er det noe en kan gjøre på forhånd for å unngå det? hva om en likevel skal ha samme leverandør?

Skrevet

men er det noe en kan gjøre på forhånd for å unngå det? hva om en likevel skal ha samme leverandør?

Du må ta kontakt med den strømleverandøren du skal bruke, men gjør det før du flytter inn! Gjerne nå med en gang, så er det klart. Du bør ha målepunkt-id og målernummer når du tar kontakt med dem.

Skrevet

vil det være noe forskjell om en har ett abonnement der en bor nå som en bare vil videreføre på den nye adressen? eller blir det nødstrøm da også i en overgang?

Skrevet

hvis megler har sagt at han skal være med på avlesning av strøm, så har han med skjema for oppsigelse og bestilling av strøm på overtagelsen. Og han hjelper dere med å sende det inn.

Skrevet

vil det være noe forskjell om en har ett abonnement der en bor nå som en bare vil videreføre på den nye adressen? eller blir det nødstrøm da også i en overgang?

Du må følge rådet du fikk om å ringe den strømleverandøren du skal bruke, og gjør det mandag! til hild - kan du ikke gi gode råd bør du la være p gi noen. Det at megelr skal lese av strømmen med selger og kjøper har ingenting med nytt abonnement å gjøre. Han har ikke med seg noen strømavtaler, liksom... TS: Jeg kan dette, ring kraftselskapet i morgen og si fra om at du tar over en bolig snart. Du bør helst, som tidligere nevnt, ha målepunkt-id og målernummer, men det kan også holde at du har nav på selger og adressen måleren tilhører.

Skrevet (endret)

Du må følge rådet du fikk om å ringe den strømleverandøren du skal bruke, og gjør det mandag! til hild - kan du ikke gi gode råd bør du la være p gi noen. Det at megelr skal lese av strømmen med selger og kjøper har ingenting med nytt abonnement å gjøre. Han har ikke med seg noen strømavtaler, liksom... TS: Jeg kan dette, ring kraftselskapet i morgen og si fra om at du tar over en bolig snart. Du bør helst, som tidligere nevnt, ha målepunkt-id og målernummer, men det kan også holde at du har nav på selger og adressen måleren tilhører.

eh.. neivel. Jeg er megler. Og har jobbet i bransjen siden 2001. Før det jobbet jeg et par år hos en strømleverandør, på kundesenter hvor vi bl.a tok imot bestilling/oppsigelse av nettleie. Men jeg vet jo at dette er KG, og at man ikke bør komme med enkle løsninger til de som spør "hva gjør jeg"..

Uansett - der jeg jobber har vi alltid med strømavtalen til det lokale nettselskapet ut på overtagelsen, slik at kundene kan ordne med avlesning, oppsigelse og bestilling av strøm da. Så sier vi til kundene at de uansett må ha nettleie fra denne leverandøren, men at de selvfølgelig står fritt til å shoppe rundt på strømmen - for det kan lønne seg.

Ferdig utfylt skjema pleier vi å sende for kundene, ikke fordi det er vårt ansvar, men fordi vi da har en kopi av avlesningen på saken. Det har vist seg å være kjekt å ha, for det hender at oppsigelse og bestilling ikke kommer frem til mottaker..

Endret av -hild
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har flyttet noen ganger og har lest av strømmåler. Dersom jeg valgte nettleverandør som strømleverandør så var det null problemer. Da jeg ville ha en annen strømleverandør så hadde den et overføringstidspunkt som lå 2-3 uker framover i tid. Ergo så ble det nødstrøm i ventetiden.

Skrevet

Uansett - der jeg jobber har vi alltid med strømavtalen til det lokale nettselskapet ut på overtagelsen, slik at kundene kan ordne med avlesning, oppsigelse og bestilling av strøm da. Så sier vi til kundene at de uansett må ha nettleie fra denne leverandøren, men at de selvfølgelig står fritt til å shoppe rundt på strømmen - for det kan lønne seg.

Det du skisserer her kan komme innenfor korrupsjonsdefinisjonen eller brudd på konkurranseloven... Du mottar kanskje provisjon, også? Kanskje noe for finanstilsynet å se på ;)

Skrevet

Det du skisserer her kan komme innenfor korrupsjonsdefinisjonen eller brudd på konkurranseloven... Du mottar kanskje provisjon, også? Kanskje noe for finanstilsynet å se på ;)

hehe de må gjerne komme! - så lenge partene er informert om at de ikke MÅ bruke det lokale kraftselskapet. Vi har strømskjema fra andre leverandører tilgjengelig for de som ønsker det, kunden står selvfølgelig fritt til å velge.

Og vi mottar selvfølgelig ikke provisjon for å sende inn strømskjemaene, bare så det er nevnt.

Skrevet

Det er nok helt vanlig det som Hild beskriver - og det er til stor hjelp for oss som er kunder at akkurat dette er i orden ved overtakelse, så hverken selger eller kjøper må betale for den andres strømforbruk.

Netteier er uansett monopolist på utleie av nettet, og man får mer enn nok informasjon om at det er mange kraftselskaper man kan velge til å betale selve strømmen. I en overgangsfase (vanligvis et par uker) må man bruke netteier som strømleverandør, men i denne perioden er strømprisen deres faktisk begrenset av loven, så det er ikke så dyrt som dere skal ha det til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...