Gå til innhold

kjøpe symaskin for første gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Nå har jeg bestemt jeg for å kjøpe symaskin for første gang. Har prøvd å google litt for å finne ut hva jeg trenger og hva jeg må se etter, men jeg blir bare grønnere og grønnere for hver ting jeg leser...

Jeg er helt nybegynner på maskin, har ikke sydd siden ungdomskolen (som begynner å bli en god del år siden..).. Så jeg er nok nødt til å begynne helt på scratch.

Så.. Hva må jeg se etter i en maskin? Hva trenger jeg i en maskin? Er det noen gode sider/bøker jeg kan lese for å bli litt klokere? Hva bør jeg starte med? Og er det ellers noen som har noen tips? Husk at jeg er helt grønn på dette området, og alle tips er hjertelig velkommen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som har noen tips? :)

Skrevet

Jeg har en Singer 1507 som jeg fikk i gave etter å ha ytret ønske om å begynne å sy. Jeg er ingen sømekspert, men denne maskinen fungerer veldig bra, og er utrolig enkel i bruk. Den gjør alle de "nødvendige tingene", som ulike typer søm forlengs/baklengs, sikksakk, forskjellige sømstørrelse, knappehull, glidelås osv. Men den ha ingen fancy detaljer som f.eks broderisøm. Jeg er svært fornøyd og har brukt den masse, kan virkelig anbefales! Råder deg til å kjøpe noe som er enkelt og ikke for avansert til å begynne med, og så oppgradere etterhvert som du evt ser hvilke andre funksjoner du har bruk for. De enkleste maskinene er også billigere enn de mer avanserte. Tror singeren min kostet ca 1700 da den ble kjøpt,mor en quiltemaskin som kan komme opp i 25 000. Ellers bør du gå innom fagforretninger som selger symaskiner å høre med dem.

Skrevet

Du bør opp på ca 3000 for å få en skikkelig maskin.En billigere maskin vil som oftest være veldig lett, ha veldig få sømvalg og generelt være av dårlig kvalitet. Se på merker som Janome, som er veldig enkle og solide maskiner.

Skrevet

Du må tenke på hva du skal bruke maskinen til. Skal du bruke den til å reparere klær? Eller skal du også sy litt klær,puter osv.

Reis til en butikk som selger symaskiner og spør de som jobber der. Du kommer til å få god hjelp med å finne den rette maskinen for deg. :kaffekopp:

Skrevet

Det er viktig at symaskinen ikke er for lett (i kg) da lette maskiner har det med å hoppe rundt på bordet.

Skrevet

Tusen takk for tips :-) Skal låne mormor sin maskin i noen uker fremover for å se om dette er en interesse for å vare, og deretter (hvis det er det) skal jeg melde meg opp på et sykurs! Gleder meg til å begynne! :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...