Gå til innhold

Ene orkideen min ser slik ut.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Legger ved 2 bilder av orkideen min. Vet ikke om det er vanlig eller hva. Bladet er brunt også har det mistet et helt blad som var gult.

Ene stilken var blitt visnet så den klippet jeg av. Hva skal jeg gjøre nå? Og hvordan skal den vannes? Jeg satt den inn på badet da jeg ikke viste hvor jeg skulle sette den.

Den er jo avblomstret, men kunne gjerne tentk meg å fått blomster på den igjen.

det er noe som heter orkide næring, er dette flytende eller skal jeg bytte jord ol på den?

Null peiling :sjenert:

post-43519-0-29489400-1330095948_thumb.j

post-43519-0-22424700-1330096025_thumb.j

Endret av Glawii
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå ser jeg bladet på en annen orkide er mye lysere, gul aktig. Hmm! :popcorn:

Skrevet

Fiiiine bilder! :popcorn:

Skrevet

Haha de er der nå :))

Skrevet

Man skal vanne orchideer en gang i uka, gjennomvanne de i vasken feks. Ellers trenger orchideen fortsatt mye lys, så hvis du ikke har lys på badet annet enn når du er på badet selv, så ville jeg ha flyttet den til et sted med vindu.

Planten skal ikke byttes jord på, (bark), men den kan få litt gjødsel en gang innimellom, altså ikke for ofte..

Hvis stilken fortsatt er grønn, som det ser ut som den er så er det bare å vente i spenning :) Hvis stilkene blir brune i toppen så klipper du av det brune ned til der stilken er frisk.

Lykke til! :)

Hilsen blomsterdekoratør'n ;)

Skrevet

Aha! Thanks:)) Men hva skal jeg gjøre med det brune bladet?

Skrevet

Hvordan har bladet blitt brunt? Svidd i sola, eller stått for kaldt med bladet opp mot et vindu?

Denne planten er jo fremdeles en orkidè, selv om den ikke blomstrer. De er dekorative og spesielle, syns jeg. Jeg lot to avblomstrede stilker være slik de var og med tiden grodde det ut to nye store blader og så kom det flere røtter OG en ny blomsterstilk som ble like fin som de to gamle. Luktet godt gjorde de også. Tålmodighet er et nøkkelord her tror jeg. :)

Jeg har lest meg til at røttene liker å ha det lyst i potta si, så jeg har kjøpt en gjennomsiktig glasspotte til min. Det kommer an på hvor varmt det er der den står; men jeg gjennomvanner min ca to ganger pr. uke om sommeren - mindre om vinteren. Jeg heller lunkent vann over all barken og dusjer røttene som stikker opp. Den skal ikke stå i vann i det hele tatt.

Plantens røtter vokser jo etter hvert og hvis den trenger mere plass, er det mulig å potte den om i en litt større potte. (det var ikke enkelt her hos meg, for den satt veldig godt fast i gammelpotta og jeg våget ikke å hale for mye i planten (kan brekke), men det lar seg gjøre)

En kan kjøpe orkidèbark og fylle på innimellim alle steder som trenger dette. Poenget er vel at den skal stå støtt mellom bark og yttervegger. Når det er sagt så kan andre ting også brukes; lecagrus f.eks. De tar også til seg litt vann og øker fuktigheten i potta, eller i en høy gjennomsiktig blomstervase (slik som en har til snittblomster) for den delen.

Nå er alle mine orkidèstengler klippet ned til "tredje øye" på stilken. Bladene her er store, blanke og fine. Jeg tørker forsiktig støv av dem med en veldig myk og gjevn klut. Den står lyst og venter på overskudd til å komme med nye overraskelser. Jeg gleder meg. :)

P.s. lykke til med din.

• Liker 1
Skrevet

Ja tusen takk for svar :) Tenker meg det at den har stått kaldt i vinduet ja. flyttet den bort på benken der det ikke er vindu. Ikke så veldig varmt i stuen min.

Vi får se hvordan det går, skal kjøpe glasspotte til mine. Jeg har tre stykker. Har også hørt rykter om at man kan ta de utav potten og sette de et par timer i lys engang i uken.

Skrevet

jeg er botanisk analfabet, men får til orkideer og urter! :fnise:

jeg veksler på å slenge i en dæsj vann (ca eggeglass) og gjennomskylle den med jevne mellomrom, maks en gang i uken. Når en stilk er avblomstret, skjærer jeg av stilken over den tredje "Øyet" fra bunnen. (pass på at det ikke er flere skudd på stilken)

De kommer alltid tilbake hos meg! :)

Skrevet

For å være ærlig så skjønner ikke jeg hvor øyet på stilken er :sjenert:

Gjest happy_me
Skrevet

da er vi to!

Skrevet

Hun mener sikkert "leddet". Jeg klipper av over det første leddet og deretter setter jeg en sånn falsk orkideblomst nedi, vanner en gang i uka enten med gjennomskylling eller ca et eggeglass med vann. Og så venter jeg på en ny blomstring.

Men blomsten må få mer lys.

• Liker 1
Skrevet

jeg orker ikke se på jord, en stilk og en pinne med hårklype på, så jeg hiver det tvert det har sluttet å blomstre.

Mormor sin blomst stod slik naken i 2 år, så plutselig skjøt den liv og blomstret med dobbelt så mange blomster...

Gjest Ashley_Johanna
Skrevet

Jeg klarer ikke å holde liv i blomster med mindre de er i Eva Solo selvvanningspotter... jeg har fire orkideer i selvvanningspotter og de blomstrer hele tiden! Jeg verken bader, dusjer eller gir de lysbehandling. :)

• Liker 1
Skrevet

Det høres jo helt fantastisk ut, men er du sikker på at du ikke egentlig har fire "plast-orkidèer" i steden for? Det er svinaktig mye fint og naturtro en får i juksematerialer nå for tiden... :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Jeg for min del har prøvd å lage noen litt større sammenplantninger med flere orkideer i hver krukke. Bruker store keramikkkrukker, sånne glaserte uten hull i bunnen (for å gjøre det ekstra komplisert, må vite! :fnise: ). Har fylt på med masse ekstra orkidebark - og lagt en stor, og rund (og grundig rengjort!) stein fra hagen mellom orkideene, oppå barken altså. Det holder de godt på plass, og det ser ut til å funke fint. Har ikke fått nye blomsterstengler på, men bladene vokser i vei og de ser ut til å trives. Vanner litt sånn pø om pø - en sjelden gang lar jeg dem stå i masse vann og trekke en stund, og så renner jeg av alt overflødig vann etterpå. Men det skjer sjelden altså, for det er en komplisert affære :fnise:

Gjest Ashley_Johanna
Skrevet

Det høres jo helt fantastisk ut, men er du sikker på at du ikke egentlig har fire "plast-orkidèer" i steden for? Det er svinaktig mye fint og naturtro en får i juksematerialer nå for tiden... :fnise:

Haha skulle kanskje tro det. Men neida, de vokser og får nye blader og de har blomstret av en gang eller to også. Godt tips til de som er like flinke med det grønne som meg.. Jeg kan få kaktuser til å dø :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...