AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #1 Skrevet 24. februar 2012 En venninne av meg er gravid, og jeg ønsker å lage noe til babyen hennes. Hun skal ikke ha barn før til høsten, så jeg har god tid både til planlegging og til å lage det. Jeg ANER bare ikke hva jeg kan lage! Siden jeg kommer til å legge ned tid og arbeid i det, så ønsker jeg at det skal være noe som kommer til å bli brukt, og gjerne noe som kan brukes over tid. Jeg kan både strikke og sy, og jeg kan lage mer enn ting om jeg ikke klarer å bestemme meg Tar også gjerne i mot tips til valg av materialer.
mEditari Skrevet 24. februar 2012 #3 Skrevet 24. februar 2012 Et ullpledd ja. Det strikket jeg til lillejenta her, og det ble så mye brukt at det er helt nuppete
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #5 Skrevet 24. februar 2012 Ullteppe har jeg ikke tenkt på, men det var jo et godt forslag. Kanskje litt kjedelig å strikke kanskje, men det er jo noe som kan brukes LENGE. Bilstolpose har jeg tenkt på. Hvor varm trenger en sånn å være? Det er jo varmt inne i bilen, men kanskje ikke på vei til og fra.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #6 Skrevet 24. februar 2012 Jeg personlg ville mye heller hatt ett ulltepe. Jeg hadde både strikket ulltepe og bilpose, men den bilposen syns jeg ikke noe om i det hele tatt og den ble kun brukt en gang. Et ullteppe kan brukes året rundt, min toåring bruker fortsatt sitt til å kose seg med på soffan
sivjune Skrevet 24. februar 2012 #7 Skrevet 24. februar 2012 Husk på å ha hull mellom bena til selen hvis du lager bilstolpose Vi fikk maange strikketepper, men er veldig glad for alle sammen! Hvis du også kunne tenke deg å sy noe kan du jo sy meitai (en slags bæresele). Ligger sikkert oppskrift å sy etter på tettinntil.no eller på forumet der.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #8 Skrevet 24. februar 2012 Hvor stort bør et ullteppe være? Er det uansett om det er tykt eller tynt? Kan et leketeppe til å ha på gulvet være en god idé, forresten? Det føles litt mer oppnåelig å sy et teppe enn å strikke et. Eventuelt et vognteppe? Kunne også tenke meg å lage et klesplagg, og kom over denne oppskriften som skal passe fra 0-5 mnd. Blir den for tykk til å ha under andre klær? TS
Alma1978 Skrevet 24. februar 2012 #9 Skrevet 24. februar 2012 Jeg holder på å strikke hentesett fra nøstebarn, i tynt ullganr og ribbestrikk. Kjempedeilig, og mer anvendelig enn en strikka body, synes jeg. Ellers er teppe ala mor signe teppet fra nøstebarn, helt supre. En sydd bilstolpose, som kan åpnes i front uten å taes av er kjekt. Da kan babyen pakkes inn når bilen er kald, og åpnes opp uten å forstyrre babyen. http://fritidssysler.blogspot.com/2011/01/bilstolpose-til-vinterbaby.html Mye fint i boka "Myk start" og fra nøstebarn til strikk. Hvis du skal sy noe, hadde jeg surfet litt på sykroken!
Noldus Skrevet 24. februar 2012 #10 Skrevet 24. februar 2012 et stort pg godt leketeppe syns jeg var lurt! Kanskje rundt 80-100 cm på hver side. Da kan du jo bruke spreke farger å kanskje feste på litt leker å sånt om du vil gjøre litt utav det. Ellers ble vi også glade for tepper i alle størrelser. Strikka selebukse kan også brukes en god stund og ble brukt mye av min lille
O'hara Skrevet 24. februar 2012 #11 Skrevet 24. februar 2012 Jeg hadde en dunpose til bilstolen da hun var nyfødt. Det var ypperlig å ha, men den varte ikke så lenge. Det ble fort for varmt og vi sluttet å bruke den etter ett par måneder. Jeg hadde også en strikket kjørepose, men den brukte jeg aldri... Pledd hadde jeg flere av, og det var gull verdt! Jenta gulpet de ut i hytt og pine, så det var greit å ha flere. Hadde et Mor Signe teppe, et i havskummønster, et heklet og et fra Pickles. Liker veldig godt garnet fra Pickles, men det er et teppe som fungerer bedre når hun er større. Til nyfødt ville jeg ha tenkt at det ikke skal være så mye hull i som de kan hekte fast fingrene i, ergo er Mor Signe teppet ypperlig (men litt kjedelig å strikke.... )
O'hara Skrevet 24. februar 2012 #12 Skrevet 24. februar 2012 (endret) Og, en lekepose til lekegrinden, om hun har/skal ha det Endret 24. februar 2012 av O'hara
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #13 Skrevet 24. februar 2012 Har strikket forskjellige ting til nyfødte, og det som definitivt er blitt mest brukt er smetteskjerf, passer fra nyfødt til ca 2 år. Ellers har det vært populært med pledd (grusomt kjedelig å strikke, men enkelt og derfor noe selv mødre uten strikkeerfaring gjør selv), jakker ala denne, votter uten tommel til høst/vinterbarn og kjøreposer. Det varierer nok hvor mye mange bruker kjøreposer, men de som har fått av meg har brukt de masse, fordi babyen kan puttes inni med bare body og strømpebukse og tas ut i bilen uten videre styr. Enklet og greit om man må en kjapp tur på butikken eller hente storesøsken i barnehagen. Har bl.a strikket denne, men med hull til sele og uten hette. Sydd krabbeteppe er også en fin gave syns jeg, men sykunnskapene mine strekker dessverre ikke til.
dreia Skrevet 24. februar 2012 #14 Skrevet 24. februar 2012 Av det jeg strikket til poden var modell 7 i dette heftet mannens klare favoritt, strikket i Drops Merino Extra Fine, som jeg synes er mye mykere enn Sandnes Smart. Det garnet egner seg også godt som teppegarn, synes jeg. Ellers brukte vi ulljakker mye. Ullbukser brukte vi sjeldnere. Det var sjelden vi bare skulle ha bukse uten jakke, og da brukte vi heller dressen.
Gjest pysepusen Skrevet 24. februar 2012 #15 Skrevet 24. februar 2012 Å, her hadde vi mye hjemmestrikket! Masse forskjellige tepper i forskjellige garntyper. Det som ble mest brukt var nok Mor Signe-teppet i babyull og vognteppet. Ellers hadde han jo alltid på seg strikkejakke og strikkelue når vi skulle ut på noe. Har alltid likt å strikke i babyull (fra Sandnes eller Dale), og det er en fin tykkelse på strikkeplagg også. Jeg bruker også oppskrifter derfra. Det er så mange fine babykataloger, bare se her og her
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #16 Skrevet 24. februar 2012 Hvor stort bør et ullteppe være? Er det uansett om det er tykt eller tynt? Kan et leketeppe til å ha på gulvet være en god idé, forresten? Det føles litt mer oppnåelig å sy et teppe enn å strikke et. Eventuelt et vognteppe? Kunne også tenke meg å lage et klesplagg, og kom over denne oppskriften som skal passe fra 0-5 mnd. Blir den for tykk til å ha under andre klær? TS Den voksebodyen er genial, altså! Den er kjempegod til å på alene innendørs, og skal man ut, tar man på en dress eller jakke. Alt etter som. Vår body har fått kjørt seg, og den har blitt lånt bort til 2 andre babyer, og skal hjem igjen til vår andre kommer. Den er like fin enda! Alle som har sett den, har likt den, og de som har lånt den, har elsket den!
flickan Skrevet 25. februar 2012 #17 Skrevet 25. februar 2012 Her har vi brukt alt av strikketøy veldig mye. Jeg ble spesielt glad for votter uten tommel og ullsokker fordi dette kan man aldri få for mange av da de tidvis ble borte. Jeg hadde ikke alltid tid til å ta leteaksjonen i huset, og da var det kjekt å ha et par ekstra på lur. Men alt av tepper, jakker og bukser har vært flittig brukt her og. Og det er aldri feil å ha pene ullsett
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #18 Skrevet 25. februar 2012 Tusen takk for så mange gode innspill og ideer! Er det bedre med jakke og bukse, enn en hel dress? Både med tanke på hvor fort det vil slutte å passe, og hvor praktisk det er å bruke.
O'hara Skrevet 25. februar 2012 #19 Skrevet 25. februar 2012 Jeg brukte hel dress og jakke, ikke så mye bukse.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #20 Skrevet 25. februar 2012 Jeg henger meg på å anbefale ullteppe, i myk og god ull. Vi fikk ett til fødselen til vår jente, og hun bruker det fortsatt nå (2,5 år), både i vogna, på sofaen, i bilen og ute når det er tørt i bakken. Men det bør ikke være pittelite babypledd da, vårt er ca 100x120. Når hun var bitteliten brettet vi det bare. Det var supert å ha som underlag i vogna når hun var liten også, når posen var for varm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå