Gå til innhold

Egen forsikring for bunad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om dere som har bunad her inne har egen forsikring for denne?

Jeg har en beltestakk fra Telemark som kostet ca. 35000-40000 kr da jeg fikk den til konfirmasjonen (litt usikker på pris, men den var sydd privat, så den var en god del dyrere enn Husflidens beltestakker).

Regner med at denne ikke blir dekket av vanlig innboforsikring, så hva slags forsikring må jeg ha på denne?

Jeg skal ringe forsikringsselskapet, men tenkte høre om dere har noen erfaringer først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du treng ein verdigjenstandsforsikring.

Sjølv har eg bunad, men ikkje eigen forsikring for denne. Kva som eventuelt vil bli dekka av vanlig innboforsikring håpar eg at eg aldri treng finne ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to bunader. Jeg har innboforsikring gjennom LO Favør. Dette har jeg ikke sjekket spesifikt, men jeg trodde at disse bunadene er forsikret så lenge de oppbevares seg i hjemmet? F.eks hvis huset brenner så er de forsikret gjennom innboforsikringen? Men i det øyeblikket man tar bunaden ut av hus, så tror jeg ikke innboforsikringen dekker eventuell skade eller tap av bunaden. Så derfor har jeg skaffet meg en egen verdisakforsikring på den ene bunaden, siden jeg reiser en del med den. Tror jeg betaler ca 800 kr i året bare for den forsikringen (bunaden og sølvet er verdt ca 50.000 kr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Reiseforsikring dekker kanskje ikke bunad heller?

Sølvet må jo også forsikres ja... Da er nok jeg oppi 50000 ++ jeg også.

Er litt skeptisk til å ringe forsikringsselskap uten å høre med andre på forhånd, har hørt om flere som har blitt lurt til å kjøpe ekstraforsikringer som egentlig dekkes gjennom innbo/reiseforsikring. Men bunad er jo litt spesielt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiseforsikringen vil dekke den inntil maksbeløpet de har i vilkårene sine, så har du med andre ting(som man gjerne har) så bør man ha verdigjenstandsforsikring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en egen verdigjenstandforsikring både for kamera og bunaden min. Denne dekker da også om det skulle skje noe med bunaden når jeg har den i bruk. Betaler ikke så mye ekstra for denne forsikringen så jeg synes det er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innboforsikringen dekker i utgangspunktet ikke spesielle ting, som bunad. Men enkelte innboforsikringer har en klausul om at dette er inkludert, men det er de færreste. Undersøk dette først. Vår forsikring dekker ikke bunadene våre, smykkene og klokkene våre og de fleste veskene mine.

Jeg har valgt å ikke ha egen forsikring på bunaden. Sannsynligheten for at det skal skje noe er liten (har blant annet innbruddsalarm, brannalarm med tilknytning til sentral, timer på alle kjøkkenapparater og på badet, og elektrikerkontroll av elanlegg annenhvert år). Dersom det likevel skjer noe er ikke bunadene av en så høy verdi at det vil by på problem å erstatte disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en egen verdigjenstandforsikring både for kamera og bunaden min. Denne dekker da også om det skulle skje noe med bunaden når jeg har den i bruk. Betaler ikke så mye ekstra for denne forsikringen så jeg synes det er helt greit.

Ja, det er sant. Er ikke noe kostbar forsikring akkurat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Macha Mong Ruad

Innboforsikringen din har en grense for hvor mye den dekker totalt, og hvor mye den kan dekke på en enkelt gjenstand, denne grensa ligger vanligvis fra 50.000-> Dersom bunaden er verdt mer enn den grensa som står i dine vilkår bør du ha verdigjenstandsforsikring.

Med en gang du tar med deg gjenstanden ut av huset er det reiseforsikringen som gjelder, så da bør du sjekke vilkårene der også.

Endret av Macha Mong Ruad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innboforsikringen din har en grense for hvor mye den dekker totalt, og hvor mye den kan dekke på en enkelt gjenstand, denne grensa ligger vanligvis fra 50.000-> Dersom bunaden er verdt mer enn den grensa som står i dine vilkår bør du ha verdigjenstandsforsikring.

Dette er ikke helt riktig. Det stemmer at man selv setter en grense, og at innboforsikringen dekker opp til det man betaler for. Men bunader er som regel definert ut av gjenstandene innboforsikringen dekker, som "spesielt verdifull gjenstand". Innboforsikringen er ment å dekke normale bruksgjenstander, så dersom man har dyre smykker, dyre merkeklær, en spesiell boksamling, høytatlere for 100 000, og så videre, vil innboforsikringen normalt ikke dekke dette. Selv om tapet er innenfor den grensen som er satt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Macha Mong Ruad

Som sagt, les vilkårene for din forsikring, det gjelder selvsagt også den biten med eventuelle unntak.

Men jeg må si at et forsikringsselskap som definerer ulike ting med verdi under 50.000 som "spesielt verdifulle" er unødig vanskelige. Det er faktisk helt normalt å ha både bunad, vesker og stereoanlegg til femsifrede beløp i dag, så dette er ikke "spesielt verdifullt" lenger. Det er også unødig komplisert å ha andre vurderinger enn rene beløpsgrenser, for meg som kunde. Og er de først vanskelige på en ting er de gjerne vanskelige dersom det skjer noe også, og da er de ikke like aktuelle som forsikringsselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, les vilkårene for din forsikring, det gjelder selvsagt også den biten med eventuelle unntak.

Men jeg må si at et forsikringsselskap som definerer ulike ting med verdi under 50.000 som "spesielt verdifulle" er unødig vanskelige. Det er faktisk helt normalt å ha både bunad, vesker og stereoanlegg til femsifrede beløp i dag, så dette er ikke "spesielt verdifullt" lenger. Det er også unødig komplisert å ha andre vurderinger enn rene beløpsgrenser, for meg som kunde. Og er de først vanskelige på en ting er de gjerne vanskelige dersom det skjer noe også, og da er de ikke like aktuelle som forsikringsselskap.

Ca 90% av innboforsikringer definerer gjenstander som bunader utenfor, så det er ikke noen få selskap som er ekstra vanskelige. Det står ikke eksplisitt unntatt, men er rammet av avsnittet som dekker gjenstander til normal verdi. Det er ikke verdien i seg selv som avgjør om en gjenstand er utenfor innboforsikringen, men gjenstandens natur. En bunad+ sølv er et "unormalt dyrt klesplagg". Tilsvarende vil samleutgaver av vin og bøker ikke være inkludert i forsikringen, selv om verdien bare er noen få tusenlapper. Nettopp av denne grunn tilbyr forsikringsselskapene også verdigjenstandforsikringer. (Har vært involvert i bransjen noen år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er LO-medlem og har innboforsikringen gjennom fagforbundet. Der er det ingen øvre grense på forsikringen og enkeltgjenstander er forsikret for inntil 300.000,-. Så hvis TS har denne forsikringen så vil jeg tro at bunaden med sølv går innunder forsikringen av enkeltgjenstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ein bunad består av separate deler der bitene gjerne ikkje ovestiger max verdi for enkelt gjenstand. Bunadssølvet er t.d. gjerne spyd+mansjettknapper+sølje++, bunaden kan vere belte+skjørt m/vest+ bringeduk. Samla er verdien stor, men enkeltdelene er gjerne ikkje så verdifulle at dei kjem over forsikringssummen. Sjekk vilkåra i forsikringa om kva max beløp for enkeltgjenstand er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...