Gjest Poirot Skrevet 10. januar 2004 #41 Skrevet 10. januar 2004 Jeg synes ikke det er så dumt at de utvises jeg, men istede for å først sette de i fengsel her, burde de sendes de rett hjem. la de sone i sitt hjemland. På denne måten vil kriminalitet lønn seg, man vil da ikke få straff for eks innbrudd. Man må ha avtaler med andre land for at de skal sone der. Eks er Nederland mye mer liberale til narkotika enn Norge, så de vil ikke ta imot nederlendere for soning av slike dommer, da de er imot straffeutmålingen.
Gjest Poirot Skrevet 10. januar 2004 #42 Skrevet 10. januar 2004 Hadde vist glemt å logge meg inn. Ja, noen mener at dette er en ekstrastraff. Men land står altså fritt til å utvise uønskede elementer, ingen har krav på å få være i et land hvor man ikkee r statsborger. Juridisk sett vurderes ikke utvisningen som en straff, men som et forvaltningsvedtak som fattes av UDI etter at dommen er fastsatt. Dette kan påklages til Utlendingsnemda.
Barbie Skrevet 10. januar 2004 #43 Skrevet 10. januar 2004 Nei, det kan så være, men da slipper i allefall vi flere problemer med dette pakket!
Gjest Poirot Skrevet 10. januar 2004 #44 Skrevet 10. januar 2004 Nei, det kan så være, men da slipper i allefall vi flere problemer med dette pakket! Du tror mao ikke at det vil lokke flere til landet, hvis man kan gjøre alt man vil uten straff? Voldta, drepe, smugle, innbrudd, ran osv. Dessuten ville det ikke vært likhet for loven, at nordmenn skal straffes og utlendigner slippe straff.
Gjest gjest1 Skrevet 10. januar 2004 #45 Skrevet 10. januar 2004 :o Vart heilt matt då eg gjekk inn på denne tråden! TAKK Brunhilde og Spiralis - de talar vel! :D Her må jeg si meg enig med Pip. Og jo - selvfølgelig er det herlig med en skikkelig diskusjon, men man bør ha litt fakta innabords før man bare slenger ut av seg argumenter, som et par personer har gjort i denne tråden. Argumenter som så tydeligvis viser at man ikke aner hva man snakker om, men bare rett og slett er dødsirritert på "innvandrerne". Jeg er selv innmari irritert på systemet her i landet når det gjelder forskjellsbehandlingen på "innvandrere" og oss selv. Min fetter er gift med ei jente fra Tyrkia, og hun har blitt med kjent med innvandringstyrkere. En dag kom hun gledesstrålende hjem til sin mann og sa at nå kunne de bare gå på sosialkontoret så kunne de få alt mulig - TV og penger og alt, for det hadde jo disse andre fått. Min fetter måtte bare beklage til henne og forklare henne forskjellen - det gjelder ikke deg det skjønner du jenta mi, du er gift med en nordmann du. Jeg har også friskt i minne en debatt på TV for en tid tilbake da to jenter fra innvandrermiljøet åpent satt og fortalte hvordan de snakker om oss nordmenn og hvor lettlurte og blåøyde vi er her i landet. Disse jentene hadde skiftet til norske navn og kuttet ut sitt opprinnelige miljø. Sikkert flere her som så det. Jeg skjønner irritasjonen, for vi er lettlurte og blåøyde her i landet. Jeg tror vi må være snillismens hovedsete, men allikevel er det ikke til å komme unna, som Poirot påpeker, at vi faktisk ikke bare kan gjøre som vi vil av hensyn til avtaler. Jeg synes forøvrig også at dersom vi skal kunne ta imot så mange asylsøkere så må vi også sørge for at vi har et apparat som kan ta i mot dem. Det nytter ikke å sende en haug med "unger" fra krigsherjede områrder til et asylmottak langt inne i skogen, uten at de får den hjelp de trenger med hensyn til krisepsykiatri, voksen omsorg, osv. Dette fikser vi nemlig ikke, og resultatet blir en haug med mennesker med alvorlige traumer som blir gående "løs". Hva skal det bli av disse? Hvilken konsekvens vil dette få på sikt?
Bettie Skrevet 10. januar 2004 #46 Skrevet 10. januar 2004 Flere burde lese det Brunhilde viser til - Introduksjonsloven som er vedtatt og som noen kommuner allerede har tatt i bruk. Den sier mye om rettigheter og plikter, og bygger på et litt annet system enn det vi har i dag. Ellers er det faktisk få innvandrere som kommer til Norge. Den skruen ble strammet for mange år siden. Så de fleste som kommer er flyktninger. Og vi er forpliktet til å ta imot disse gjennom de avtaler Norge har ratifisert - som menneskerettighetserklæringen. Synes vi skal hegne godt om den - utsatt for angrep som den er i dag. Og vi er et rikt land - et meget rikt land. man kan jo selvsagt diskutere om ressursene brukes riktig, men fortsatt er vi et rikt land, og vi buirde ha råd og hjerterom til å ta imot de flyktningene som trenger et trygt sted å bo. For de som er for å hive ut innvandrere som gjør noe galt, så blir det praktisert. Viser til en 18 år gammel gutt som ble utvist til Pakistan for en stund siden. Riktignok var han 4 år da han kom til Norge, og han kunne ikke urdu, og han visste ikke hvor slekningene var - og mor, far og søsken er i Norge, og han hadde ingen utdanning som ville gjøre det mulig å forsørge seg i pakistan - men ut med ham. Sikkelig humanitært, spør du meg. Selv om mye er galt her, og mange prioriteringer er "bak mål", synes jeg likevel vi skal ta oss råd til å fortsatt være humanister og kjempe for de svakeste. Det vil uansett system være noen som utnytter det. Og for å si det - vi er så langt fra "flinkest i klassen" når det gjelder å ta imot flyktninger eller sørge for at flyktninger rettsikkerhet blir ivaretatt.
Gjest Poirot Skrevet 10. januar 2004 #47 Skrevet 10. januar 2004 Viser til en 18 år gammel gutt som ble utvist til Pakistan for en stund siden. Riktignok var han 4 år da han kom til Norge, og han kunne ikke urdu, og han visste ikke hvor slekningene var - og mor, far og søsken er i Norge, og han hadde ingen utdanning som ville gjøre det mulig å forsørge seg i pakistan - men ut med ham. Sikkelig humanitært, spør du meg. Så rart at han ikke hadde søkt norsk statsborgerskap??!! Slik jeg ser det er noe av problemet mange av de grunnløse asylsøkerne. Det tar så lang tid å behandle søknader og klager at de rekker å gjøre masse innbrudd osv i mellomtiden. Så engang en oversikt over hvor mange asylsøkere som "forsvant" fra mottakene hvert år, og det var ikke få. Nå er politiet i gang med et nytt prosjekt (Prosjekt ASYTRANS) som skal prøve å få behandlet disse søknadene raskere. Det er bra for alle parter tror jeg.
Bettie Skrevet 10. januar 2004 #48 Skrevet 10. januar 2004 Etter de siste tiltakene er tallet på såkalt grunnløse asylsøknader sterkt redusert. 18-åringen regnet seg som norsk. Og det er ved myndighetsalder statsborgerskap kan velges. kanskje han ikke hadde rukket det - ikke vet jeg. Så hvorfor han ikke var norsk statsborger, vet jeg ikke. Poenget var å vise at det som er etterlyst blir gjort, og at en slik praksis ikke nødvendigvis er "rettferdig" eller humanitært.
Gjest agurk Skrevet 10. januar 2004 #49 Skrevet 10. januar 2004 Kan noen opplyse meg? Hva er forskjellen på en innvandrer og en asylsøker og ja.. Litt forvirra..
Gjest Poirot Skrevet 10. januar 2004 #50 Skrevet 10. januar 2004 http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=2043 Asyl er et fristed i et fremmed land for en flyktning. En flyktning er en person som er forfulgt i hjemlandet. En asylsøker er en person som på egenhånd og uanmeldt kommer til Norge og ber om beskyttelse og anerkjennelse som flyktning. Hvis søknaden innvilges, kalles asylsøkeren en flyktning. Innvandrer er enhver person fra et annet land som bor i Norge. En kvoteflyktning kommer fra en FN-flyktningeleir, og Norge har avtale med FN om hvor mange som skal få komme hvert r. Disse håndplukkes av Norge, og som regel velges de svakeste individene, for eks USA velger de mest resurssterke. FN-flyktninger er mennesker som har flyktet fra sitt hjemland og som er anerkjent som flyktninger av FNs Høykommisær for flyktninger (UNHCR). Betegnelsen kvoteflyktninger eller overføringsflyktninger benyttes også. http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=3069 Får man avslag på asyl kan man få opphold på humanitært grunnlag, hvis man har en veldig vanskelig privat situasjon.
Gjest Myumi Skrevet 10. januar 2004 #51 Skrevet 10. januar 2004 Senest forrige uke så jeg ei innvandrerdame komme til byens Sosialkontor i taxi!! :o Hun var iført minkkåpe!! En taxitur på vinterstid kan også sosialklienter unne seg, eller ville du likt det bedre om hun måtte gå langt, ville du følt deg bedre da? Eller har du sjekket hvor hun bor så du vet avstanden fra hennes hjem til sosialkontoret? Og hvordan vet du at det var mink hun gikk med? På meg virker du som en type som ikke kan skille mink fra polyester. Hvordan vet du at kåpen ikke var lånt? Eller kjøpt brukt for oppsparte penger.... du kan ikke slenge ut slike påstander for å backe opp dine egne uttalelser vet du Barbie. Det var like før du skrev at hun gikk inn på sosialkontoret på rød løper med Ordføreren like bak
Barbie Skrevet 10. januar 2004 #52 Skrevet 10. januar 2004 Vet du.... Hvis du er så blakk at du må få livsopphold på sosialen, ja da bør du heller ta bussen! Og: Det var ikke polyesterkåpe hun hadde!
Tusenfryd Skrevet 10. januar 2004 #53 Skrevet 10. januar 2004 Ehemm... sosialkontoret gjør andre ting enn å utbetale til livsopphold... vet du at det var det hun skulle dit for?
Barbie Skrevet 10. januar 2004 #54 Skrevet 10. januar 2004 Ehemm... sosialkontoret gjør andre ting enn å utbetale til livsopphold... vet du at det var det hun skulle dit for? Nei, men jeg vet hvem dama og mannen hennes er. Og jeg vet at ingen av dem jobber. De har 4 barn de forsørger, og et sted må de jo få penger fra! Vi bor i en liten og gjennomsiktig by, skjønner du..
Gjest Myumi Skrevet 10. januar 2004 #55 Skrevet 10. januar 2004 Vi bor i en liten og gjennomsiktig by, skjønner du.. Det tviler jeg ikke på og det er typer som deg som bidrar til at den blir gjennomsiktig og sladrete.
Barbie Skrevet 10. januar 2004 #56 Skrevet 10. januar 2004 Ja vel? Kan du da fortelle meg hva jeg går og sladrer om i denne byen? Da vet du nemlig i så fall mer enn meg!
Gjest Myumi Skrevet 10. januar 2004 #57 Skrevet 10. januar 2004 Kan du da fortelle meg hva jeg går og sladrer om i denne byen? Om du sladrer til dine medborgere vet jeg jo ikke men du sladrer jo til oss, sladrer om mennesker du ikke kjenner og ikke vet noe om.
Gjest agurk Skrevet 10. januar 2004 #58 Skrevet 10. januar 2004 Enda ett dumt spørsmål.. Hvorfor kan ikke en asylsøker bare være en invandrer, for da virker det jo som om det bare er å komme.. Aldri hørt om svensker som blir nekta (går ut fra de er invandrere) mens asylsøkere får avslag stadig vekk.. Skjønner ikke dette jeg..
Barbie Skrevet 10. januar 2004 #59 Skrevet 10. januar 2004 Om du sladrer til dine medborgere vet jeg jo ikke men du sladrer jo til oss, sladrer om mennesker du ikke kjenner og ikke vet noe om. Jeg tror vi stopper her jeg. Vi to har tydligvis ulik mening om hva sladder er. Det var heller ikke sladder denne tråden handlet om. Venner?
Gjest Poirot Skrevet 10. januar 2004 #60 Skrevet 10. januar 2004 Enda ett dumt spørsmål.. Hvorfor kan ikke en asylsøker bare være en invandrer, for da virker det jo som om det bare er å komme.. Aldri hørt om svensker som blir nekta (går ut fra de er invandrere) mens asylsøkere får avslag stadig vekk.. Skjønner ikke dette jeg.. Det er fordi Norge har avtaler med ulike land. Borgere fra EØS-land har lov til å komme og gå som de vil. Andre må søke. Egentlig er det jo innvandringsstopp, så alle som skal komme hit fra land som ikke har avtale må ha en grunn. Dette kan eks. være at den er gift med en nordmann, har en yrkeskvalifikasjon som Norge trenger, eller at man er asylsøker. Ellers får man nei. Dette gjelder også folk fra eks USA. Ingen spørsmål er dumme!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå