Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Fighter
Skrevet
Svært uhøflig å påpeke skrivingen/Norsken til folk. Alle forsto vel innholdet i dette innlegget.

Dette har vert diskutert før her inne.

Har dere for vane å rette på folk som snakker feil også.?

Sikkert mye dere andre kan, men noe har sviktet underveis. Takt og tone.

Skal man forlange at andre skal kunne norsk må man vel kunne det selv?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fighter
Skrevet
samtidig innføre et kurs i etikk, moral og norske lover! Det trengs!

Dette bør være for alle ( unntatt ovennevnte ), både engelskmenn, spanjoler og tyrkere.

Norsk lov skal selvfølgelig følges, men etikk? Moral? Hvem sin etikk? Hvem sin moral? Etikk og moral er subjektivt. Er det din moral de skal lære? Eller min? Eller naboen? Etikk handler om å velge mellom to handlinger. I veldig mange etiske dilemmaer finnes det ikke fasitsvar i det hele tatt. Moral er forskjellig fra menneske til menneske. Det finnes ikke fasitsvar på hva som er god moral heller.

Skrevet

Hvem sin ?

Hva med vanlig folkeskikk ? Om etikk og moral var et dårlig ordvalg.. :roll:

A la "her i landet skal du ikke tvinge dine døtre i arrangert ekteskap mot deres vilje. Her gjelder Norges Lover framfor Koranen. Her kam man ikke uten videre slenge dritt til norske kvinner bare fordi de er norske kvinner. Her prøver vi å lære opp våre barn til at alle er like mye verdt." Osv osv. Jeg håper du skjønner tegninga ?

Det er mange som ikke skjønner hvordan ting er i Norge.

Det kan være lurt å opplyse litt om hvordan ting er i Norge,- og jeg har faktisk hørt mange eksempler på folk som faktisk har trodd at det bare var å gyve løs på norske kvinner, fordi de "frister" og "lokker" ved sin promiskuøse atferd.

Her ser vi ( stort sett ) ikke ned på single kvinner som tar en tur på byen.

Men det gjør de meget sannsynlig i Saudi-Arabia og Pakistan (?)...

Fordi de ikke godtar slik "oppførsel" som vi har her.

Det kan bli store kulturkollisjoner, og jeg tror alle som flytter til et annet land kan få god hjelp i å lære litt om landets kultur, lover og menneskesyn.

F.eks : Skulle jeg til De Forente Arabiske Emirater for å bli flyvertinne ( ja, det var faktisk planen for et par år tilbake ), så hadde jeg

1) Lært meg arabisk

2) Gått med slør / denslags klesplass som aksepteres som sømmelig

3) Prøvd å fått med meg litt kulur og dagligliv slik de fastboende har det

4) Ikke kommet å slått i bordet med norske lover, eller bibelen eller mitt (bastante) syn på ting. Kvinner har f.eks ofte en annen rolle der, og det må man rette seg litt etter.

Skjønner du hva jeg mener ?

Skrevet
En prøve etter avsluttet norskkurs.

Da ville antagelig ganske mange innfedte normenn stryke også :hoho:

Skrevet
Når det gjelder straffbare forhold, så bør de sendes rett tilbake til hjemlandet.

-Sammen med resten av familien sin.

Kanskje de tenker seg om både en og to ganger, før de gjør noe galt. :evil:

HVA? Syntes du det hadde vært riktig om du måtte bli straffet for noe en i din familie hadde gjort? Det er fulstendig uholdbart å argumentere for at noen uskyldige skal straffes for noe en av deres slektninger har gjort! :evil:

Du vet bedre en dette det er jeg sikker på.

Skrevet

Nei, jeg mener dette er en helt grei måte å gjøre det på.

På den måten var de nødt til å tenke seg litt om..

-Så fikk man heller takke seg selv dersom fristelsen ble for stor!

Skrevet

Kvinnesyn er noe som jeg engasjerer meg litt i.

Mange muslimske menn kaller faktisk norske kvinner for horer og tøyter og tror at vi er fritt vilt. Selv om vi tør å være single, og å gå på byen kledd sexy, så betyr det for pokker ikke at vi er promiskuøse og løsaktige ? At vi velger karriere og sosialt liv framfor kjøkkenhåndkler og Zalo, er visst også vrient å fordøye.

Ikke for å provosere men det samme syntes de om norske jenter i turistbyene i Spania, Hellas, Italia, kreta +++ så det er ikke noe fenomen som er begrenset til muslimske invandrere som bor i Norge. Kan du da forklare meg hvorfor det er den muslimske invandringen som må begrenses og ikke den fra det kristne Europa?

Skrevet

Det er de færreste, de får alt for mange sjanser

Antar at du har dokumentasjon for denne påstanden?

Skrevet

Det stemmer. Etter mitt syn burde denne regelen vært strengere, men det er ltså internasjonale lover mht menneskerettigheter vi må følge. Er mao ikke noe Norge kan bestemme.

Hvordan mener du at reglene burde være strengere? At foreldre blir sendt ut og barna blir igjenn alene? At uskyldige barn skal utvises for noe en av foreldrene har gjort? Kan du ikke spesifisere litt.

Skrevet
Nei, jeg mener dette er en helt grei måte å gjøre det på.

På den måten var de nødt til å tenke seg litt om..

-Så fikk man heller takke seg selv dersom fristelsen ble for stor!

En av de grunnstenene i moral og lov som vi tar for å være norske er at man kun kan straffes etter dom og kun dømmes når man har brutt en lov. Dersom du mener invadrere ike er "norske nok" burde du muligens prøve å være det selv :evil: :evil: Det å argumentere for å straffe uskyldige familiemedlemmer for noe de ikke har gjort er HELT UAKSEPTABELT!! :evil:

Skrevet

:o Vart heilt matt då eg gjekk inn på denne tråden!

TAKK Brunhilde og Spiralis - de talar vel! :D

Skrevet

Er det ikke akkuratt dette som er meningen med et diskusjonsforum da?

At man kan ha lov til å være uenige.

Nå har det vært så dødt her inne en periode, og det er på tide med noen friske diskusjoner igjen.

Alle kan ikke være enige bestandig.

Det ville vært kjedelig... :-?

Jeg synes det var topp at Kreps tok opp dette temaet.

Vi har alle en mening om denne saken.

Skrevet

Synst det er heilt topp med diskusjonar eg!

Men det er vel ikkje 'ulovleg' å bli sjokkert av andre sine uttalelsar for det! Og er synst det er sjokkerande når ein meinar at ein skal straffe uskuldige born for det foreldra har gjort - fordi dei er så 'uheldige' å vere frå feil familie og av feil etnisk opprinnelse...

Vidare gjer det meg då litt letta når eg ser at det finst mange som er usamde i slike synspunkt. Det var bakgrunnen for mitt innlegg...

Skrevet

Hvordan mener du at reglene burde være strengere? At foreldre blir sendt ut og barna blir igjenn alene? At uskyldige barn skal utvises for noe en av foreldrene har gjort? Kan du ikke spesifisere litt.

Internasjonal praksis tilsier at det er vanskelig å sende ut en person om:

-liten tilknytnign til hjemland

-familie i Norge

-nær familie i Norge

-bodd lenge i Norge

-kom til Norge ganske ung

-vanskelig for familie å bli med til hjemland

Jeg mener man bør være strengere mht å sende ut folk som eks bedriver familievold, fordi familien slett ikke alltid er interessert i å bevare kontaketen. Forøvrig mener jeg at det heller ikke er ille å sende ut en person som har begått alvorlig kriminalitet hvis det ikke er noen fare for familien å bli med til hjemlandet.

Dette bør strammes inn, etter min mening; da loven og praksis er åpen for det.

Skrevet
Synst det er heilt topp med diskusjonar eg!  

Men det er vel ikkje 'ulovleg' å bli sjokkert av andre sine uttalelsar for det! Og er synst det er sjokkerande når ein meinar at ein skal straffe uskuldige born for det foreldra har gjort - fordi dei er så 'uheldige' å vere frå feil familie og av feil etnisk opprinnelse...  

Vidare gjer det meg då litt letta når eg ser at det finst mange som er usamde i slike synspunkt. Det var bakgrunnen for mitt innlegg...

:enig:

For at dette skal bli en fruktbar diskusjon bør folk i første omgang få orden på begrepene sine: Hva er en en flyktning og hva er en en invandrer? Vil også bare gjøre oppmerksom på at Norge har hatt invandringsstopp siden tidlig på 70-tallet, og kun tar i mot kvote-flyktninger. Men de som kommer til Norge som asyl-søkere har vel rett til å fa behandlet søknadene sin?

Når det gjelder det å kaste ut hele familien, så rent bortsett fra at dette synet på kolektiv avstrafelse skremmer meg, så er jeg også usikker på hvordan det skal gjenomføres. Min mor er f.eks. dansk, hvis hun, mot formodning, begikk et væpnet ran, skulle jeg og resten av min familie, som da er norske, sendes til Danmark? Eller gjelder dette bare mørk-hudede eller muslimer?

Når det gjelder moral, etik og folkeskikk, så er jeg delvist enig i at det ville gavne de fleste som invandrer til et land å få innføring i landets kultur, men det betyr vel ikke at de må gi avkall på alt de står for. Mange islamske kvinner bærer sløret fordi de ønsker det, og da kan jeg ikke for min beste vilje se hvordan dette kan være kvinneundertrykkende?

Piglet

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg mener man bør være strengere mht å sende ut folk som eks bedriver familievold, fordi familien slett ikke alltid er interessert i å bevare kontaketen. Forøvrig mener jeg at det heller ikke er ille å sende ut en person som har begått alvorlig kriminalitet hvis det ikke er noen fare for familien å bli med til hjemlandet.

Dette bør strammes inn, etter min mening; da loven og praksis er åpen for det.

Dersom en normann får et års fengsel for en krimminel handling mens en innvandrer får et års fengsel PLUSS utvisning fra landet så får dette mennesket en tilleggsstraff basert på sin nasjonalitet. Det er ikke likhet for loven. Loven skal være blind! Det er et av de mest fundamentale rettsprinsippene vi har. Loven SKAL være lik for alle!!!

Skrevet

Dersom en normann får et års fengsel for en krimminel handling mens en innvandrer får et års fengsel PLUSS utvisning fra landet så får dette mennesket en tilleggsstraff basert på sin nasjonalitet. Det er ikke likhet for loven. Loven skal være blind! Det er et av de mest fundamentale rettsprinsippene vi har. Loven SKAL være lik for alle!!!

Hadde vist glemt å logge meg inn. :)

Skrevet

Jeg synes ikke det er så dumt at de utvises jeg, men istede for å først sette de i fengsel her, burde de sendes de rett hjem. la de sone i sitt hjemland.

Skrevet

Kunne ikke sagt det bedre selv, Kreps.

Hvorfor skal Norge bruke tid og penger på dette? :o

Penger til flybilett, og vekk med dem!

Skrevet
Kunne ikke sagt det bedre selv, Kreps.

Hvorfor skal Norge bruke tid og penger på dette? :o  

Penger til flybilett, og vekk med dem!

Så enig så enig. :enig:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...