Gjest agurk Skrevet 10. januar 2004 #61 Skrevet 10. januar 2004 Takk takk! Nå begynner det å klarne for meg!!!
Pip Skrevet 11. januar 2004 #62 Skrevet 11. januar 2004 Og: Det var ikke polyesterkåpe hun hadde! ...kanskje ho hadde fått den kåpa hjå nokon som aldri brukte ho - fordi ho trengde varme klede? Herlighet! Skal alle som får støtte frå sosialen gå kledd i slitne jeans og sundslitne sko for at du skal 'godta' at dei treng hjelp?
Kreps Skrevet 11. januar 2004 Forfatter #63 Skrevet 11. januar 2004 ho trengde varme klede? Herlighet! Skal alle som får støtte frå sosialen gå kledd i slitne jeans og sundslitne sko for at du skal 'godta' at dei treng hjelp? Jeg trur du skjønte hva Barbie mente. Det er sabla provoserende at folk som klager sin nød, stadig unner seg slike goder, som taxi ol.
Gjest Myumi Skrevet 11. januar 2004 #64 Skrevet 11. januar 2004 Skal alle som får støtte frå sosialen gå kledd i slitne jeans og sundslitne sko for at du skal 'godta' at dei treng hjelp? Jeg har jo lest om mennesker som har kommet inn på sosialkontorene midtvinters og bedt om penger til mat etc. og fått beskjed om å selge vinterjakken eller støvlene før de får noe at de som sitter bak skranken kan oppføre seg slik er helt skammelig.
Gjest Myumi Skrevet 11. januar 2004 #65 Skrevet 11. januar 2004 Det er sabla provoserende at folk som klager sin nød, stadig unner seg slike goder, som taxi ol. Ja de burde skamme seg, tenk og ta en taxitur innimellom eller ha varme klær om vinteren :o helst skulle de fryst ihjel under bybroen slik de anstendige fattige gjorde for 150 år siden
Spiralis Skrevet 11. januar 2004 #66 Skrevet 11. januar 2004 :-? Det blir LITT for dumt å ha en debatt om innvandring på bakgrunn av at noen har sett en dame som har tatt drosje til sosialkontoret. 1. Prinsippdebatter basert på enkeltsaker er skjelden fruktbare 2. Er noen f.eks syk så blir drosje foreskrevet av lege. Så det kan ha mange forklaringer. 3. Hverken innvandrere eller andre som mortar ytelser har noen plikt til å stå med lunen i hånden når vi andre går forbi. Jeg kjenner folk som mener at for eksempel alenemødre som får støtte og som har nye klær burde skamme seg. og der blir så sneversynt at jeg får hodepine av å høre på det. 4. Det at noen er mørkhudet betyr ikke at de er asylsøkere som har kommet hit for ti måneder siden. Mange, veldig mange ble INVITERT hit på 70 tallet da vi manglet arbeidskraft. Du inviterer ikke folk hit og deretter behandler de som andrerangs mennesker! 5. Etablerte pakistanske familiefedre som kom hit på 70 tallet er faktisk en av de mest lovlydige befolkningssegmentene vi har. Det er ikke blandt de etablerte invandrerne det er så høy kriminalitet (men noen små unntak) 6. Når det er så mange utlendinger som er i norske fengsel så må vi huske på at de fleste er folk ikke har kommet hit som innvandrere eller asylsøkere. Det er folk som er her på turistvisum. Som kommer som narkotikakureèr og blir tatt. Det er folk som kommer hit for å gjøre en kriminell handling for så å reise igjen raskest mulig. F.eks grupper fra østeuropa som kommer hit for å stjele biler og reiser så snart de har fått tak i det de kom for. Det blir feil å angripe den store mengden av lovludige innvandrere som bor her på bakgrunn av hva ikke etablerte og de på kortidsbesøk gjør.
Gjest lurven Skrevet 11. januar 2004 #67 Skrevet 11. januar 2004 en dame jeg kjenner som ikke eide nåla i veggen gikk sosialkontoret å spurte om å ¨å penger. men fikk beskjd om at det kunn hun ikke få fordi hun var hvit da de skulle kom det en pakistaner som parkerte sin nye bmw utenfor og gikk inn og fikk penger..
Spiralis Skrevet 11. januar 2004 #68 Skrevet 11. januar 2004 en dame jeg kjenner som ikke eide nåla i veggen gikk sosialkontoret å spurte om å ¨å penger. men fikk beskjd om at det kunn hun ikke få fordi hun var hvit da de skulle kom det en pakistaner som parkerte sin nye bmw utenfor og gikk inn og fikk penger.. Antar at du har dokumentert dette eller er det noe du har hørt fra noen som har hørt det fra noen som har hørt det? Antar at du forstår at det er saksbehandlingsregler, forskrifter og lover som styrer vilkårene for sosialstøtte?
Gjest lurven Skrevet 11. januar 2004 #69 Skrevet 11. januar 2004 Antar at du har dokumentert dette eller er det noe du har hørt fra noen som har hørt det fra noen som har hørt det? Antar at du forstår at det er saksbehandlingsregler, forskrifter og lover som styrer vilkårene for sosialstøtte?hvordan dokumenterer man det? skal jeg kanskje ta med videokamera?
Gjest Brunhilde Skrevet 11. januar 2004 #70 Skrevet 11. januar 2004 en dame jeg kjenner som ikke eide nåla i veggen gikk sosialkontoret å spurte om å ¨å penger. men fikk beskjd om at det kunn hun ikke få fordi hun var hvit da de skulle kom det en pakistaner som parkerte sin nye bmw utenfor og gikk inn og fikk penger.. Lurven, vet du hvordan det foregår når du søker støtte på et sosialkontor? Det Har seg slik at du må fylle ut en søknad der du spesifiserer HVA du trenger penger til. Du må ha med deg kontoutskrift for å dokumentere at du ikke har oppsparte midler. Det er en saksbehandlingstid på inntil 3 uker, bortsett fra hvis det gjelder NØDHJELP, da skal du ha svar senest neste dag. Hvis jeg låner min nevø´s BMW for å komme meg til sosialkontoret har jeg alliekvel rett til å få søkanden min behandlet, den retten har alle. Jeg syns du skal lese linken min om lov om introduksjonsstønad, så vil du se at flyktninger IKKE skal leve på sosialhjelp i Norge. Videre at det stilles store krav til egen innsats for å få utbetalt "lønn". Til deg Barbie vil jeg bare si: Jeg har funnet perisoanerkåpe med minkkrave hos Fretex, den kostet 400,- Bare som en liten tankevekker!
Spiralis Skrevet 11. januar 2004 #71 Skrevet 11. januar 2004 hvordan dokumenterer man det? skal jeg kanskje ta med videokamera? Dersom hun har fått avslag selv om hun "ikke eier nåla" så er ikke det noe hun har fått muntlig. Når man skal ha sosiale ytelser må man levere inn et skjema og man får et skriftelig svar med en begrunnelse for vedtaket. Jeg har INGEN tro på at hun har et vedtak som sier at "desverre du er hvit". :D Beklager men den tror jeg ikke noe på!
Gjest Myumi Skrevet 11. januar 2004 #72 Skrevet 11. januar 2004 en dame jeg kjenner som ikke eide nåla i veggen gikk sosialkontoret å spurte om å ¨å penger. men fikk beskjd om at det kunn hun ikke få fordi hun var hvit da de skulle kom det en pakistaner som parkerte sin nye bmw utenfor og gikk inn og fikk penger.. Denne historien tror jeg ikke noe på!
Kreps Skrevet 11. januar 2004 Forfatter #73 Skrevet 11. januar 2004 Ja de burde skamme seg, tenk og ta en taxitur innimellom eller ha varme klær om vinteren :o helst skulle de fryst ihjel under bybroen slik de anstendige fattige gjorde for 150 år siden Herregud du har tungt for det, folk som har så dårlig råd de har heller ikke råd til minkpels og taxi.
Barbie Skrevet 11. januar 2004 #74 Skrevet 11. januar 2004 Hvorfor dreide denne tråden seg plutselig om taxi og minkpels? :o Det var vel ikke utgangspunktet til Kreps? Er det mulig å holde seg til saken? :-?
Gjest Brunhilde Skrevet 11. januar 2004 #75 Skrevet 11. januar 2004 Barbie, hvis du leser innlegget mitt litt lenger oppe på denne siden så ser du at jeg har prøvd å få debatten inn på "rett" spor... Jeg er IKKE i mot innvandring. Jeg er FOR at vi skal ta i mot flyktninger. OK?
Diva Skrevet 11. januar 2004 #76 Skrevet 11. januar 2004 Ikke for å provosere men det samme syntes de om norske jenter i turistbyene i Spania, Hellas, Italia, kreta +++ så det er ikke noe fenomen som er begrenset til muslimske invandrere som bor i Norge. Kan du da forklare meg hvorfor det er den muslimske invandringen som må begrenses og ikke den fra det kristne Europa? Skjønner hvor du vil hen. Jeg sa at mange muslimer oppfatter norske damer slik. Jeg burde heller skrevet, "for eksempel, så tror mange muslimske menn..." Jeg kunne godt sagt grekere, tyrkere, spanjoler etc. og. Men de er kanskje mer preget av turismen i sitt hjemland og ser at mange desperate middelaldrene skandinav(inner) kommer for et eventyr ? De er (heldigvis) ikke representanter for kvinner her generelt. (det er ikke alle damer i Norge som synes det er gøy å dra på eventyr med palmører i Syden for å si det sånn... ) Skjønner at noen rynker på nesa ( har selv sett slik "kommesegutogfinnenegrekerlittfaderligfort" tendens rett etter at flyet landet - det var pinlig. ), men jeg snakker nå om muslimske menn her i landet. Jeg har ikke snakket med grekere eller spanjoler her, og jeg har heller ikke hørt om folk som har følt seg uglesett av slike holdninger fra de folkegruppene. Jeg vil presisere at jeg meneralle typer mennesker når jeg snakker om mitt i forrige innlegg,- ikke bare muslimer. Synes alle har godt av en innføring i norsk språk, kultur og etikk og moral / folkeskikk. Jeg har heller aldri sagt ( som du prøver å presisere ? ) at det kun er muslimer jeg vil ha innvandringsbegrensning på...
Bettie Skrevet 12. januar 2004 #77 Skrevet 12. januar 2004 Bare for å si det enda en gang. De siste årene har vi nesten ikke hatt innvandring til Norge, grunnet vedtatt innvandringsstopp. Nå har vi EØS-vedtak å forholde oss til, fordi Norge har valgt å undertegne protokollene, og det medfører mulig arbeidsinnvandring fra EU-/EØS-land (et fritt arbeidsmarked). Dette gjelder ikke for mennesker fra land som ikke er knyttet itl EØS-/EU-området. Der gjelder fortsatt innvandringsstoppen. Det er noen få unntak fra den regelen, men som sagt - det er FÅ unntak. Og så har vi asylsøkere, som skal få sine saker fort avgjort etter siste innstramming, og de som slipper gjennom nåløyet er de som får innvilget asyl. De bør vi ha råd til å ta imot. Og for dem kommer da pliktene, i henhold til nye regler, gjelde, bl.a. plikt til å lære norsk. Å diskutere hvem som får hva fra sosialkontor blir i beste fall en avsporing, i verste fall et uttrykk for at misunnelsen er en sterke drift enn kjønnsdriften her i landet.
Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2004 #78 Skrevet 13. januar 2004 Jeg har ikke lest alle 6 sidene, så tilgi meg om jeg sier noe andre har sagt før - Først, å si at alle innvandrere bor på asylmottak er fullstendig feil. Det er flyktninger/ de som søker om asyl/beskyttelse/opphold på humanitært grunnlag som bor der. Det er stor forskjell på flyktning og arbeidsinnvandrer, arb. innvandrere bor ikke på asylmottak. I tillegg har du gruppen familiegjenforenings-innvandrere, de bor heller ikke på asylmottak og tapper staten for penger. Selv om folk kanskje er litt brunere enn den generelle nordmann, så betyr ikke det at de har sugerør i statskassen. Det er utrolig kunnskapsløst å hevde noe slikt. Stavanger er full av arbeidsinnvandrere innen olje. Disse har høy verdi for Norge, fordi de kommer med kunnskap og kompetanse. Min mann er her på familiegjenforening, men har ikke fått en krone av staten. Han har en relevant jobb, kommer med kunnskap og erfaring og betaler skatt. Og synes faktisk det er et horribelt system i Norge hvor det er så enkelt for nordmenn å stikke sugerøret sitt i statskassen. Han ser stadig at hvis noen ikke har lyst til å jobbe den dagen, så tar de en sykedag og får likevel samme lønna på slutten av måneden. Han leser om hvordan staten lasser ut penger i øst og vest til giddalause nordmenn, og sier stadig "når skal jeg få en sjekk fra staten? Jeg betaler da også skatt". Eks. på Aktuelt om hun dama som ikke gidder jobbe fordi bidraget fra staten er høyere enn en lønn hun hadde fått. Det er veldig akseptert i Norge å leve på staten. De nordmennene med sugerør i statskassen kan heller ikke si at de fortjener det. De har sjelden eller aldri bidratt med skatt, de har ikke giddet å gå på skole for å tilegne seg kunnskap landet har bruk for. De har ikke høstet inn noe olje. De vil bare få og få, og er nok dyrere enn alle asylsøkerne tilsammen! Når det er sagt, så er jeg helt enig i hva Kreps sa først om asylsøkere/flyktninger. De må gjerne få beskyttelse hos oss og vi skal behandle dem bra, under forutsetning at de lærer seg norsk og norsk samfunnskunnskap skikkelig, de tilpasser seg samfunnets etikk og normer, og de tar med i ligningen at hvis de gjør noe kriminelt så blir de sendt ut. Vi er selvforsynte med kriminelle, takk. Gjerne omfattende norsk/samfunnsprøve før statsborgerskap innvilges. VesleBråka
Gjest Nicoline Skrevet 26. januar 2004 #79 Skrevet 26. januar 2004 Satt her og leste gjennom gamle innlegg da jeg så denne: Brunhilde skrev: Lurven, vet du hvordan det foregår når du søker støtte på et sosialkontor? Det Har seg slik at du må fylle ut en søknad der du spesifiserer HVA du trenger penger til. Du må ha med deg kontoutskrift for å dokumentere at du ikke har oppsparte midler. Det er en saksbehandlingstid på inntil 3 uker, bortsett fra hvis det gjelder NØDHJELP, da skal du ha svar senest neste dag. Vil bare si at det nok ikke stemmer med virkelighetens verden. Jeg jobber selv i bank og det er ikke få ganger vi ringer til sosialkontoret når det står kunder i banken med utbetalingsanvisning fra sosialkontoret - og det viser seg at de har høyrentekonto med opptil flere hundre tusen kroner stående. Og samtlige av de jeg har ringt om har vært av utenlandsk opprinnelse - og da snakker jeg ikke om amerikanske og nederlandske oljearbeidere.
Gjest Anonymous Skrevet 16. februar 2004 #80 Skrevet 16. februar 2004 Er det greit at en norsk 20 år gammel alenemor får bidrag i form av penger av staten, når hun selv er skyld i sin uheldige situasjon, men ikke OK å f. eks. økonomisk hjelpe mennesker (div. utlendinger) som er i en vanskelig situasjon som ikke er selvforskyldt? :-(
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå