Gå til innhold

Vikarfirmaer/Bemanningsbyråer/Rekrutteringsbyråer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen her,

Jeg søker informasjon om hvilke vikarbyråer/bemanningsbyråer/rekrutteringsbyråer som er å anbefales og som bør unngås...

Jeg er på utkikk etter arbeid, og vil derfor ta kontakt med slike byråer, men tar gjerne i mot tips, erfaringer og råd fra dere :klemmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er avhengig av avdeling og kontaktperson.

F.eks jobbet jeg i Adecco i Tromsø og Oslo i flere år. Dette var "Hospitality"-delen i Oslo (i Tromsø var det bare et kontor, ingen avdelinger). Jeg har hatt dårlige kontaktpersoner (som maste, var uproffe og registrerte feil lønn, prøvde å lure meg på egenmeldingsdager jeg hadde rett på, etc). Noen var helt greie. Det er kjipt å jobbe i butikkdelen i Oslo, fordi ingen butikker du kommer til er forberedt. Det mangler uniform/du får skitten uniform, du må dra langt, og må belage deg på mye kassesitting. Ellers fungerte kontakten med Adecco fint.

Min samboer jobber nå for "Handel og kontor"-delen i Adecco. De er kjempeproffe! Han har innen en mnd. fått intervju på en sekretærstilling med mulighet for fast ansettelse med god lønn. De passer på at han ikke jobber ulovlig overtid (krav på 10 hviletimer mellom hver vakt) osv.

Han jobbet for Manpower i Oslo, og kontaktperson der var IKKE ok. Sendte rare sinte eposter og var ekkel.

Så jeg tror egentlig man må føle seg litt frem. Det hjelper å være ærlig på hva slags jobb du er interessert i også. :)

Skrevet

Fikk jobben min gjennom Manpower og svært fornøyd med dem. Var også svært fornøyd med Bemanningsbyrået.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

kommer vel helt an på hvor du bor og hvilket kontor du får, og hvilken kontaktperson du får hehe. Jeg jobbet en del gjennom Adecco, og det gikk kjempefint. De jeg snakket med på kontoret, og kontaktpersonen min var kjempehyggelige og hjelpsomme. Hadde et par samtaler med kontaktpersonen min om hvordan det gikk der jeg jobbet og sånn... hun skaffet meg skyss, hjalp meg med busstider osv. Og det var ingen kluss med noe lønn eller noe.

Skrevet

Jeg har hørt at man skal holde seg unna disse, det er alltid masse stygt i media om underbetaling og lite ferie og slikt...

Skrevet

Tja, om man skal holde seg unna eller ikke er jo opp til enhver. Men vikarbyråer er selvsagt ingen god løsning på lang sikt, for det er dårlig jobbsikkerhet, og det er oftere dårligere lønn enn faste ansatte. Sånn sett ønsker jeg vikarbyrådirektivet velkomment (likestille vikarer med fast ansatte), men vi får bare håpe det ikke øker vikarbruken.

Ellers er andre bakdeler nå (før direktivet innføres) at man ofte ikke har tilgang på samme kurs og kompetansehevingsmuligheter som fast ansatte.

Når det er sagt, så gjelder dette generelt, det er hvert fall mitt inntrykk. Jeg har hatt greie opplevelser med "mine" vikarbyårer, Manpower og Jobzone der jeg jobber bla. for lager for begge. Spesielt Manpower var flinke til å skaffe oppdrag av hvertfall 1-2 mnd. varighet i ferier, noe som var kjekt da man var student. Men jeg er ikke like positiv til det nå som man har flere forpliktelser som bolig og regninger. Kontaktpersoner kan vel variere, "mine" var ganske bra i begge firmaene, men kjenner folk som har vært uheldig. I de tilfellene vil jeg ganske enkelt anbefale å bytte vikarbyrå, for det er ingen vits i å ha konsulenter som motarbeider deg.

Skrevet

Jeg har blandende følelser for Addecco, men er strålende fornøyd med Manpower som var kjempeflinke å finne meg oppdrag ganske ofte.

Skrevet

Jeg jobbet for manpower i Trondheim, og det var vel ikke en dag på de 2 åra jeg ikke hadde jobb. Så sånn sett var det veldig bra. Eneste var at hadde du havnet innenfor en gren, var det veldig vanskelig å få noe annet. Vær kontaktperson har sitt eget felt, å lurer på om de får provisjon for å rekruttere folk til sitt felt, for jeg fikk kun renholdsoppdrag og beskjed om at det ikke var noe annet ledig. I løpet av to år, ja særlig :P Hadde venninner som havnet innenfor andre grener som aldri fikk et renholdsoppdrag. Lønnen var ikke mye å skryte av, men det var nå mer enn om man ikke hadde jobb i det hele tatt :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...