Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva en protokollfører gjør (i retten), det forklares med å føre protokoll, men det er som å si at en blid person er en person som er blid...

Beklager, men jeg er litt stresset da jeg har søkt en jobb som inneholder den delen i rollen, og jeg er usikker på hva det innebærer!

:fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Protokollfører i retten vil si at du skal føre rettsboken - altså et slags referat av det som skjer i en rettssak. Ofte gjør dommeren det selv, men noen ganger er det egne protokollførere, gjerne i litt større eller mer komplekse saker. Tror det også inkluderer litt praktiske oppgaver i rettssalen.

• Liker 1
Skrevet

Protokollfører i retten vil si at du skal føre rettsboken - altså et slags referat av det som skjer i en rettssak. Ofte gjør dommeren det selv, men noen ganger er det egne protokollførere, gjerne i litt større eller mer komplekse saker. Tror det også inkluderer litt praktiske oppgaver i rettssalen.

Er det det samme som stenograf eller hva det heter? Hvor man skriver sinnsykt raskt, og alt skal være helt korrekt som det er sagt? Eller det mer generelt hva det ble snakket om?

Hva vil disse praktiske oppgavene innebære?

På forhånd takk!

Skrevet

De protokolllerer bare det de blir bedt om av dommeren, slik jeg har forstått. Det er ofte snakk noen få setninger, selv om saken går over flere dager.

Skrevet

Fører protokoll over det som blir lagt frem i rettssalen.

Skrevet

Fører protokoll over det som blir lagt frem i rettssalen.

Takk for svaret, men hva vil det si?

:lete:

Skrevet

Takk for svaret, men hva vil det si?

:lete:

Noterer i rettsboken de bevis som blir lagt frem i retten og som jeg skrev over, tar diktat fra dommeren. Gjerne ting som en av aktørene i retten reagerer på, f.eks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...