Gå til innhold

Stort maleri over sofaen

Anbefalte innlegg

Gjest navnelapp
Skrevet

For min del handlar det hovudsakleg om at eg likar motivet på bildet. Er bildet i tillegg laga av ein anerkjent kunstnar, så er det ein bonus men ikkje eit must. Eg har tre favorittbilde, eit av Marianne Heske, eit av Ørnulf Opdal og eit av ein kunstnar eg ikkje veit namnet på :fnise: , eg berre likte bildet så godt. Så eg er nok aller mest oppteken av motivet. For meg er eit godt komponert motiv som eg likar eit uttrykk for kvalitet.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker Terje Risberg. Forøvrig synes jeg det er lurt å ta seg en tur på lokale gallerier og surfe rundt på nett. Skal bildet henge over sofaen, synes jeg det er viktigst at du liker det og synes det er vakkert. For meg hjelper det overhodet ikke at det er en annerkjent kunstner som har laget bildet hvis jeg ikke liker det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg liker Terje Risberg. Forøvrig synes jeg det er lurt å ta seg en tur på lokale gallerier og surfe rundt på nett. Skal bildet henge over sofaen, synes jeg det er viktigst at du liker det og synes det er vakkert. For meg hjelper det overhodet ikke at det er en annerkjent kunstner som har laget bildet hvis jeg ikke liker det.

Det er jeg hundre prosent enig i.

Jeg liker bildene av Herbert Thoma, en kunstner som er ganske anerkjent i Rogaland, men som - såvidt jeg har forstått - ikke har fått det store gjennombruddet i Norge for øvrig. Du finner muligens noe av ham på nettet dersom man googler.

Vi har flere trykk og malerier, og har fått forholdsvis store malerier for rundt 10-15 000. Som vi også vet at vi kan få igjen dersom vi engang skulle selge dem. Selge har vi imidlertid ingen planer om pr. idag. :)

Endret av Kosemose
Gjest Jytte
Skrevet (endret)

Dersom man ønsker å samle på kunst så sier til og med fagfolk:

Hva bør man kjøpe?

- Det viktigste å tenke på, er at kunsten bør være omsettelig. Det vil si at den må være mulig å selge på auksjoner. 95 prosent av all kunst som lages i Norge er ikke omsettelig fordi kvaliteten ikke er god nok. Verkene til amatørkunstnere vil for eksmepel aldri bli verdt noen ting, sier Hauge.

Han mener det viktigste er å kjøpe ordentlig kvalitet.

- Kjøp best mulig kunst, gjerne litt dyrere enn du egentlig hadde råd til. Strekk deg litt lenger, for det kommer du ikke til å angre på.

Dette ble sagt av kunstrådgiver Geir Hauge da DinSide hadde en artikkel om nettopp det å starte med å samle på kunst.

Endret av Kosemose
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje forskjell på det å "samle på kunst" og det å finne noe som man synes er fint som skal henge over sofaen. Såvidt jeg har forstått er det siste alternativ som er viktig for ts.

Forøvrig er jeg ikke uenig i at det er greit å ha i bakhodet at det man kjøper - dersom det er veldig kostbart - er omsettelig.

Men for de aller fleste er det altså stor forskjell på det å samle på kunst og det å kjøpe noe man faller for.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bare til din informasjon så er ikke det noe jeg finner på av meg selv. Dersom man ønsker å samle på kunst så sier til og med fagfolk:

Dette ble sagt av kunstrådgiver Geir Hauge da DinSide hadde en artikkel om nettopp det å starte med å samle på kunst.

Men hvem har sagt noe om å samle på kunst. Det er det kun du som snakker om.

Gjest Jytte
Skrevet (endret)

Men hvem har sagt noe om å samle på kunst. Det er det kun du som snakker om.

Det hele startet ved at jeg anbefalte TS å kjøpe bilder av en anerkjent kunstner fremfor amatørbilder. Dette var et velment råd fordi jeg har vokst opp med kunst selv og tidlig lært gleden av å omgi seg med kvalitetskunst.

Og når TS ber om råd til hva hun skal kjøpe når hun har 10-15.000 til formålet så synes jeg det hadde vært smart å kjøpe kunst av god kvalitet som hun vil ha glede av resten av livet.

Jeg sa ikke at hun MÅTTE gjøre det - jeg sa at jeg ville gjort det.

Forstår at dette ikke er rette stedet å komme med slike anbefalinger. Du kan kanskje gi TS råd om det hun spør om istedet for å nøre under debatten om Jytte som nå har eskalert til det vanvittige.

Jeg rådet TS til å bruke penger på kvalitetskunst - ikke noe mer enn det.

Endret av Jytte
  • Liker 1
Gjest norah
Skrevet (endret)

Men siden vi snakker om kunstnere innen TS sitt prissjikte, så vil jeg jo igjen anbefale fineart. Ikke med tanke på å kjøpe direkte fra dem, men fordi man kan trykke på ulike prisklasser og dermed se en masse ulike uttrykk i nettopp den prisklassen; http://www.fineart.no/index/Prisgrupper/487389

Da er det litt lettere å finne ut om man har en spesiell smak, og man kan oppdage nye ting man ikke trodde man ville likt.

Om ikke kunsteren kan selge til deg direkte(og det blir utrolig tungvint om man ikke bor i samme by) så kan de fleste galleriet skaffe bildet.

Jeg ser aldri først på hva kunsternavnet er - rett og slett fordi jeg ikke er interessert i å kjøpe et bittelite verk jeg egentlig ikke falt for av en anerkjent kunster bare fordi h*n er anerkjent.

Jeg har eksempelvis utrolig lyst på et større maleri av Håkon Bleken, det spesifikke er alt for høy prisklasse for meg - og jeg kommer ikke til å kjøpe noe mindre av han bare for å ha Håkon Bleken i stua av rent prinsipp.

Endret av Kosemose
Skrevet

Leste denne tråden fordi jeg lurte på litt av det samme som ts. I stedet er det mange sider der folk gidder dissikere Jyttes motiver for kunstnervalg.

Dette er dårlig gjort for JEG vil lese hvilke kunstnere dere liker. Så - on topic, tak!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle gode innspill. Det dådyrbildet det var linket til var utrolig kult, og er et supert alternativ! (håper min kjære liker det også) Var kommet en del bidrag til hvilke kunstnere dere likte, sitter stor pris på disse, men vil veldig gjerne se flere. Om kunstneren er superkjent eller ikke spille for meg ikke så stor rolle, så ikke la det hindre dere. Er jo fint om jeg finner noe som kan selges etterpå og som kan stige i verdi. Men viktikst for meg er at jeg liker bildet. Men det er et supert råd, og noe jeg så absolutt skal tenke over og ta med i vurderingen.

Så, kom med dine kunstnerfavoritter, bilder og andre gode råd en ikke så kunstkjent person gjerne kan trenge! =)

TS

• Liker 2
Gjest Jytte
Skrevet (endret)

Jeg har kjøpt endel bilder fra Fineart og man kan faktisk gjøre noen skikkelig gode kjøp. Har bla kjøpt Elling Reitan på Fineart sin auksjon, men også mye annet spennende.

Når det gjelder det å kjøpe kunst av kunstnere langt unna der du bor, så er ikke det noe stort problem. Jeg har kontaktet kunstnere på andre siden av landet og fått kjøpe kunst av dem. De har da sendt meg bildene i papprør - så snart de fikk pengene på konto. Det er virkelig å anbefale for man slipper også ofte å betale kunstneravgiften på 5% om man kjøper kunst direkte av kunstneren fremfor å gå via gallerier ol.

Endret av Kosemose
  • Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet og delt. Den mer prinsippielle diskusjonen om hva som betegner kunst, er flyttet til tråden Kunst VS "kunst", som dere finner her.

Kosemose, mod

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Så, kom med dine kunstnerfavoritter, bilder og andre gode råd en ikke så kunstkjent person gjerne kan trenge! =)

TS

Her er listen over noen av dem hvis verker smykker mine vegger (og jeg skulle sårt ønske jeg hadde flere vegger...)

Iselin Bast

Knut Rumohr

Thomas Knarvik

Kåre Espolin Johnson

Terry Nilsen Love

Conny Andersen

Unni Lund

Håkon Gullvåg

Bjørn Kaaks

Ola Steen

Jens Johannessen

Jan Baker

Elling Reitan

Kjell Nupen

Svein Mamen

Dang Van Ty

Omar Andréen

Hans Østeng

Erling Hodne

- en herlig blanding av olje, lito, tresnitt og koldtnål.

Jeg har kjøpt endel bilder fra Fineart og man kan faktisk gjøre noen skikkelig gode kjøp. Har bla kjøpt Elling Reitan på Fineart sin auksjon, men også mye annet spennende.

Når det gjelder det å kjøpe kunst av kunstnere langt unna der du bor, så er ikke det noe stort problem. Jeg har kontaktet kunstnere på andre siden av landet og fått kjøpe kunst av dem. De har da sendt meg bildene i papprør - så snart de fikk pengene på konto. Det er virkelig å anbefale for man slipper også ofte å betale kunstneravgiften på 5% om man kjøper kunst direkte av kunstneren fremfor å gå via gallerier ol.

:Nikke:

Så gøy å høre vi er fler som har gjort noen ekte kupp på FineArt :)

- mine er riktignok endel år gamle. Fra dengang det ihht. til min mening, var mulig å gjøre noen skikkelig gode kjøp der :)

Kan varmt anbefale å kjøpe direkte fra kunstneren :)

- det er dessuten som regel veldig, veldig hyggelig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...