Gå til innhold

Stort maleri over sofaen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har flyttet inn i nytt hus, og har kjøpt alt av møbler. Men lurer veldig på hvilket bilde jeg skal ha over sofaen i stuen. Hvor kjøper dere store maleri/bilder? er ikke fan av fruktfat og nakne damer, men liker godt maleri med struktur, gjerne litt røffe. Er også glad i naturbilder og slikt. Har ikke så mange bilder av stuen riktig vei, men dette får duge. (skal ha maleriet over sofaen der jeg står å tar bildet fra)

post-37809-0-35954400-1330076614_thumb.j

Skrevet

Bohus og Skeidar har mange fine. Er på jakt etter det samme selv (til å ha over sofaen).

Skrevet

Hvis jeg var deg hadde jeg investert i fotokunst. Søk litt rundt etter anerkjente naturfotografer, siden du gjerne ville ha noe naturpreget. Det som selges på Bohus og Skeidar og den nettsiden du fikk tips om kommer du til å bli kjapt lei, du får ikke videresolgt det senere i tillegg til at den kunstneriske kvaliteten er lav.

• Liker 1
Gjest Spinell
Skrevet

Skal man kjøpe "kunst" på møbelforretning, kan man etter min mening like gjerne bare printe ut en plakat fra nett. Det man får kjøpt der er rett og slett masseproduserte fargebilder.

Hvor mye har du tenkt å legge i kunsten, da?

Dette galleriet har i alle fall muligheten til å søke i ulike prisklasser.

Det finnes jo utallige ulike kunstnere, og ikke nødvendigvis slik at alle bilder av en bestemt kunstner passer i ethvert interiør. Det er derfor vanskelig å foreslå en bestemt person.

Grafikk (trykk) er gjerne rimeligere enn oljemalerier. Jeg kjøper helst nummererte trykk, og ikke fra alt for store serier.

Jeg kjøper min kunst på gallerier og auksjoner.

• Liker 5
Skrevet

Takk for gode svar og råd. Jeg er ikke så veldig interresert i billige masseproduksjoner i utgangspunktet. Men vil ikke ligge mye mer enn 10. 000 kr i det. Men hvordan får du med deg hvor folk stiller ut kunsten sin og når disse auksjonene er?

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg kjøpte eit flott trykk av Ørnulf Opdal i eit galleri øverst på Grünerløkka, trur eg betalte 6000 for det. Prøv norske grafikere nede i kvadraturen viss du er i Oslo-området, der er masse fint. Kost på deg ei fin ramme som passar til bildet, min favorittrammebutikk ligg nederst i Frognerveien, huskar ikkje kva den heiter.

Bur du andre plassar i landet er det berre å finne lokale galleri for grafisk kunst, dei har ofte masse fint. Eg ville også ha styrt unna møbelbutikkane når du først har så mykje pengar. Du kjem eit stykke for 10 000! Eit grafisk blad vil som regel stige i verdi, iallfall viss kunstnaren har eit namn som er nokolunde kjent. sist eg var og kikka hos Norske grafikere fann eg mange trykk av Magne Furuholmen. Det er jo kult å ha på veggen. :) (Det er ei stund sidan, veit ikkje om dei har det no.)

• Liker 3
Skrevet

Ergelig, men jeg finner ikke igjen linken.

Det var en svensk nettbutikk/galleri hvor de hadde veldig mye forskjellig. Maleri, grafikk osv av ulike kunstnere. De sendte til Norge.

Kanskje noen andre kan hjelpe?

Gjest "gjest"
Skrevet

Du går på kunstutstilling og kjøper et maleri.

Skrevet

Allposters?

Skrevet

Du kan kjøpe grafikk av en kjent kunstner. :) Det finnes store, gode trykk til under 10.000,-, og disse er som regel ikke masseproduserte. Ta en titt på gallerier/museumsbutikker og hør. Disse vil aldri synke i verdi, heller stige. :)

Her kan du også finne noe.

Skrevet

her er mange fine!:)http://www.stiligevegger.no/categories/oljemaleri

Kjøpte både bilder og wall stickers der da vi kjøpte hus for noen mnd siden:)

Mitt råd er å finne kunstnere du liker. Søk på nettet og finn noen du liker. Deretter tar du direkte kontakt med kunstneren og ber om å få kjøpe kunsten direkte av vedkommende. Jeg har gjort dette flere ganger og har på den måten fått tak i kunst fra anerkjente kunstnere uten det fordyrende mellomleddet som et galleri er.

Fineart har en grei oversikt i sitt nettgalleri. Kunstnerne finner du i alfabetisk rekkefølge nederst på siden her

På dette kunstmarkedet finner du også en rekke kunstnere og bilder av noen av verkene deres.

Mens du venter på å spare opp penger til ekte kunst så anbefaler jeg å kjøpe kunstplakatersom kan rammes inn og henges på veggen.

Skrevet

Takk for gode svar og råd. Jeg er ikke så veldig interresert i billige masseproduksjoner i utgangspunktet. Men vil ikke ligge mye mer enn 10. 000 kr i det. Men hvordan får du med deg hvor folk stiller ut kunsten sin og når disse auksjonene er?

Du får masse fin grafikk, inkludert ramme for den summen - men ikke et stort bilde, og heller ikke av en kjent kunstner.

Fineart.no har mye fint(ville dog ikke kjøpt noe uten å ha sett det i galleri selv), og alle gallerier selger jo.

Jeg kjøper sjeldent på enkeltutstilling(med mindre det er planlagt), men heller på galleri.

Bohus og Skeidar er helt utelukket for min del, sparer heller i lang tid til ett kvalitetsbilde enn 10 fra Skeidar.

Skrevet

Jeg personlig ville holdt meg unna Fineart da de tar ganske mye i provisjon, og heller prøvd å få til en avtale med kunsteren direkte. Spørre om å få besøke galleriet deres og ta det videre derfra. Dette fungerer selvsagt ikke med alle, og da vil jo Fineart være i de fleste tilfeller den eneste utvei.

Skrevet

Her i kommunen har vi tre flotte fjell som er veldig kjent. Da vi giftet oss fikk vi ett maleri av disse fjellene av min svigermor. Det er malt av en lokal kunstner. I og med at vi har god utsikt til disse fjellene fra huset vi har kjøpt synes jeg maleriet er alle tiders. Synes ikke så mye om masseproduserte bilder fra bohus og black design som henger i annahver stue i landet.

Annonse
Skrevet

Skal du ha et maleri, kjøp noe som er faktisk laget av en profesjonell kunstner. Masseproduserte Skeidar og Ikea-bilder er jo helt grusomme! Gå litt rundt i gallerier i nærområdet og finn noe som virkelig passer til deg - noe du pladalsk forelsker deg i. Det er det et kunstverk skal gjøre - det skal ha litt mer betydning.

Om du ikke har råd for mer enn 10 000 nå, spar heller litt til og få noe skikkelig enn å kjøpe en billig og meningsløs tull for å fylle veggene. Malerier skal gi deg en følelse, de skal ha en betydning, historie.

Blir så oppgitt hvor mange vil henge opp rett og slett grusomheter på veggene sine. Ser man ikke på veggene eller?

Skrevet

Jeg har egentlig ikke noe max pris, så viss jeg faller for noe dyrt kan jeg kjøpe det. Det er bare at jeg har ikke stor peiling på kunst og syns vel gjerne at 10 000 kr "bør holde".

Var mange gode tips å hente her. Bor i Bergensområdet, så får vel prøve meg på noen galleri om jeg finner de. Fant ogsådenne nettsiden og syns de har mange stilige bilder. Er dette noe å satse på, eller er dette også masseprodusert som "alle" andre har?

TS

Skrevet (endret)

Jeg har egentlig ikke noe max pris, så viss jeg faller for noe dyrt kan jeg kjøpe det. Det er bare at jeg har ikke stor peiling på kunst og syns vel gjerne at 10 000 kr "bør holde".

Var mange gode tips å hente her. Bor i Bergensområdet, så får vel prøve meg på noen galleri om jeg finner de. Fant ogsådenne nettsiden og syns de har mange stilige bilder. Er dette noe å satse på, eller er dette også masseprodusert som "alle" andre har?

TS

Hvis du bare vil ha pynt til veggen så er bildene du linker til helt greie. Men hvis du derimot ønsker å samle på skikkelig kunst så ville jeg kjøpt kunst av anerkjente kunstnere.

PS: for 10.000 kan du flere trykk av anerkjente kunstnere - spesielt dersom du kjøper av kunstneren direkte.

Endret av Jytte
Skrevet (endret)

Besøk auksjonshus som Blomqvist eller Grev Wedel.

For 10k kan du blant annet få små trykk og tegninger av Munch eller Picasso om du ønsker. Jeg kødder ikke. Selv en liten, men fremdeles ekte Picasso kan du få for omlag 10k. En venn av meg kjøpte noe slikt og gjorde en liten kule med dette.

Ellers har jeg alltid likt Kai Fjell. Dette er for øvrig en kunstner som jeg tenker bare vil bli større og større med årene. Han er stor allerede her i Norge, men i utlandet venter vi liksom fremdeles på det store gjennombruddet når det kommer til etterspørsel på de kjente ausksjonshusene.

Arne Kavli er kjent for sine flotte sommermotiver med sterke og flotte farger. Disse koster litt dessverre, men man kan jo være heldig. Det er lov å ha flaks.

Endret av Pene sko...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...