Gå til innhold

sosiologi eller medievitenskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det beste å studere av sosiologi og medievitenskap? Da tenker jeg bachelorgrad.

Jeg er interessert i samfunn, og jeg liker samfunnslignende fag. Men jeg tror ikke det er så lett å få jobb etter å ha fullført en bachelorgrad i sosiologi. Eller har noen av dere en annen oppfatning? Men jeg er også interessert i media, så jeg synes denne utdanningen også er litt interessant. For den er en blanding av mediarelaterte og samfunnsfaglige emner. Problemet er at jeg gikk studiespesialiserende på vgs, tror dere det kan være en stor hindring? Er det en veldig stor fordel å ha gått media og kommunikasjon for å gå medievitenskap?

Jeg tenker også at jobbene etter å ha studert medievitenskap virker mer interessante enn etter å ha studert sosiologi. Selv om selve studiet sosiologi og fagene der virker morsommere.

Jeg har også veldig lyst til å studere i Trondheim på NTNU, om det har noe betydning. Noe som har erfaring fra byen, skolen og ikke minst disse studiene på NTNU? :)

Det er virkelig ikke lett å finne ut hva jeg skal studere... :( Så håper noen av dere har noen råd til meg! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg går medievitenskap ved NTNU. Tredje semester så velger du på en måte retning, enten visuell kultur eller samfunnsvitenskapelig retning.

Samfunnsvitenskapelig inneholder litt sosiologiemner, og du har også mediesosiologi andre semester. Så du kan lære litt om sosiologi på medievitenskap også ;) Jeg går visuell kultur, så vet ikke helt hvordan den retningen er personlig.

Jeg gikk ikke medier og kommunikasjon før jeg begynte, men har blitt kjent med flere som har gått det før de begynte på medievitenskap. Mitt inntrykk er at mange av de er litt skuffet, fordi det er så forskjellig i forhold til medievitenskap. Så tror ikke de som har tatt medier og kommunikasjon har noen særlig fordel.

Skrevet

Ang. jobb og sånn; for å få jobb så må du nok mest sannsynlig ta master uansett, eller fylla på med andre fag som kan gi deg en god kompetanse :)

Jeg kjenner ingen som går sosiologi så har ikke helt peiling på hva slags jobb man ender opp i der.

Men jeg kjenner flere som har fått jobb etter medievitenskap. Noen er journalister, ei jobber med å kjøpe inn programmer for tv3, en jobber i forlag, og noen har fyllt på med pedagogikk og blitt lærere. Også er det jo de som blir forskere og jobber i det offentlige osv. Så det er ihvertfall veldig varierte jobber du kan få med medievitenskap :)

Skrevet

Jeg har nylig gått bachelor i sosiologi på NTNU, og trives kjempegodt der. Fagene er interessante, de fleste av foreleserne er gode, og studentmiljøet generelt er topp her. Byen er jo helt fantastisk, og du finner det meste du trenger her.

Jeg finner mange relevante jobber i forhold til min bachelor, da jeg fokuserte mest på bedrift- og organisasjonsfag. Problemet er at det alltid er minst hundre andre søkere på det jeg søker på, slik at jeg ikke kommer langt uten erfaring. Det å finne seg en ekstrajobb eller å komme seg ut i praksis vil jeg derfor si er ganske avgjørende for om du får en jobb eller ikke etter endt bachelor (i alle fall i Trondheim). Det er en del bedrifter som kommer og har presentasjoner gjennom hele studiet, så hvis du er heldig, så kan du få en fot innenfor hos dem.

Uansett hva du velger, så er det ikke vanskelig å skifte studie om du finner ut at du vil det :) Som student på NTNU kan du velge og vrake i fag, slik at du kan ta medievitenskapelige fag mens du går sosiologi, og omvendt. På den måten trenger du ikke nødvendigvis å vente et helt år på å ta fagene i den andre retningen om du skulle ombestemme deg.

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

*dytt*

Skrevet

Hei. Jeg går medievitenskap ved NTNU. Tredje semester så velger du på en måte retning, enten visuell kultur eller samfunnsvitenskapelig retning.

Samfunnsvitenskapelig inneholder litt sosiologiemner, og du har også mediesosiologi andre semester. Så du kan lære litt om sosiologi på medievitenskap også ;) Jeg går visuell kultur, så vet ikke helt hvordan den retningen er personlig.

Jeg gikk ikke medier og kommunikasjon før jeg begynte, men har blitt kjent med flere som har gått det før de begynte på medievitenskap. Mitt inntrykk er at mange av de er litt skuffet, fordi det er så forskjellig i forhold til medievitenskap. Så tror ikke de som har tatt medier og kommunikasjon har noen særlig fordel.

Studerer også medievitenskap ved NTNU, men har fordypning i medier og samfunn. Det som er forskjellen er at medier og samfunn må skrive en bacheloroppgave i enten sosiologi eller statsvitenskap.

Trondheim er en fantastisk studentby så det anbefales på det varmeste!

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke hjelpe deg med NTNU dessverre. Hvis du kunne tenke deg å studere i Oslo, så er det en bachelor som heter Kultur og kommunikasjon, der du kan kombinere de to, i tillegg til sosialantropologi og psykologi. Miljøet er helt fantastisk og studiet er kjempespennende. :D

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk medier og kommunikasjon på videregående, har en bachelor i sosiologi nå, og samboeren min har en bachelor i medievitenskap!

For det første er det omtrent ikke mulig å få jobb etter endt bachelor, det er en stor fordel å ha en master, da det er der du velger mer retning innenfor sosiologien. Jeg gikk i Bergen, og der var det veldig teoritungt, og nå etter endt bachelor føler jeg ikke at jeg sitter igjen med å veldig mye. Skulle ønske jeg valgte anderledes og begynner på ny bachelor til høsten.

På medievitenskap lærer du nok mer "praktiske" ting. Ikke som i at du gjør noe praktisk, men at du lærer mer om filmhistorie, radiohistorie, ulike former for kommunikasjon osv. Kjenner flere som har vært frivillige i student-tv/radio/avis som har gått ut i relevant jobb etter en bachelor på grunn av dette.

Jeg tror ikke du har noen ulempe med å ikke ha gått medier og kommunikasjon på vgs. Der var det MASSE praktisk arbeid, og det kommer du nesten ikke borti på universitetet. Det eneste som kan minne om hverandre er at vi to timer i uken hadde forelesning i "generell" media, og dette kan minne om mye i bacheloren, men ellers har du ingenting å være redd for!

Så jeg vil nesten anbefale deg å ta medievitenskap hvis du håper på jobb rett etter studier, ellers må du belage deg på å ta en master!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...