AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #1 Skrevet 23. februar 2012 Jeg klarer ikke å bestemme meg for å velge Resturant og matfag på vgs eller design og håndtverk. Det tok en evighet før jeg i det hele tatt klarte å velge noe, men står mellom de to nå. Uansett så skal jeg ta tredje året påbygg.(foreløbig) Jeg har ikke tenkt å bli kokk eller noe innen mat(tror jeg)siden det er veldig slitsomt har jeg hørt, med ikke noe så bra lønn, kaanskje klesdesigner men det virker for vansklig for meg. Jeg liker ikke kunst og håndtverk på skolen, siden jeg fikk karakteren 3 og jeg blir ofte irritert og stresser når jeg ikke vet hva jeg skal lage (maleri, tegning o.s.v)Vet ikke egentlig om jeg liker faget eller ikke. Liker vel noe med det og hater andre ting med det. Viss jeg finner ut at jeg ikke liker f.eks design og håndtverk, hvor lang tid tar det da før jeg får byttet? Er det sånn at jeg må gå hele året og vente til neste år før jeg får bytte, eller kan jeg få byttet etter noen få 2-3 måneder? Jeg får jo litt sånn allmennkunnskap viss jeg velger matfag siden man lager middag og mat hjemme liksom, så kanskje greit å ha. Hva hadde du valgt ? Skriv helst hvorfor Jeg har bare 1 uke å bestemme meg uææ
BoringMachines Skrevet 23. februar 2012 #2 Skrevet 23. februar 2012 Det høres egentlig ut som du bare bør velge vanlig allmenn, ettersom du ikke har tenkt til å bli noe innenfor de to yrkesfaglinjene. Velger du allmennfag vil du dessuten ha tre nye år på å bestemme deg for hva du vil utdanne deg videre som.
Styrmann Skrevet 23. februar 2012 #3 Skrevet 23. februar 2012 (endret) Du har rett på tre år med skole om jeg ikke tar feil, og du må vente et helt år før du kan begynne på noe nytt. Hvis du f. eks går restaurant og matfag VG1 må du vente et helt år før du kan søke på VG1 på nytt, og da søker du med karakterene fra ungdomsskolen. Du kan da få fritak fra almennfagene som du allerede har tatt, som for eksempel norsk, engelsk, matte og gym. Jeg kan dessverre ikke anbefale deg et programfag, etter som at jeg ikke kjenner til dine interesser. Dette er noe du må kjenne på selv. :gjeiper: Endret 23. februar 2012 av Styrmann
Kite Skrevet 23. februar 2012 #4 Skrevet 23. februar 2012 Av de to du nevner ville jeg valgt Resturang og Matfag, og deretter ta påbygg slik du skriver. Rett og slett fordi du har bruk for å kunne lage mat. Har du vurdert Service og Samferdsel? Hvorfor ikke gå vanlig studiespesialiserende hvis du ikke vet hvilken retning du vil gå?
Kite Skrevet 23. februar 2012 #5 Skrevet 23. februar 2012 Du har rett på tre år med skole om jeg ikke tar feil, og du må vente et helt år før du kan begynne på noe nytt. Hvis du f. eks går restaurant og matfag VG1 må du vente et helt år før du kan søke på VG1 på nytt, og da søker du med karakterene fra ungdomsskolen. Du kan da få fritak fra almennfagene som du allerede har tatt, som for eksempel norsk, engelsk, matte og gym. Jeg kan dessverre ikke anbefale deg et programfag, etter som at jeg ikke kjenner til dine interesser. Dette er noe du må kjenne på selv. :gjeiper: Du tar feil. Hvis du kjenner at du har valgt helt feil linje etter bare noen dager/uker på skolen er det fult mulig å bytte linje/skole, så sant de har plass til deg der du eventuelt vil bytte til.
Gjest carmii Skrevet 23. februar 2012 #6 Skrevet 23. februar 2012 Jeg har gått både almenn og yrkesfag. Og yrkesfag er definitivt bedre! Her lærer du mye spennende som kan være nyttig senere. Også kan du heller bare ta påbygg tredje året slik som jeg gjør (så får du studiekompetanse slik at du kan gå høyskole eller universitet, akkurat som de som velger almenn). Jeg mistet helt interessen for skole når jeg gikk almenn. Det er rett og slett ungdomsskolen en gang til. Velger du f.eks restaurant og matfag som du nevner vil du nok ha mye større utbytte av dette senere enn mange av tingene du lærer på almenn. (Påbygg er forresten ikke så tungt som mange skal ha det til!) Alle minne venninner som valgte almenn angrer den dag i dag. De mistet motivasjon og kunne fått mye bedre karakterer dersom de valgte en annen linje som interesserte dem mer. Jeg stortrivdes på yrkesfag iallefall! Håper det hjalp! 1
Gjest carmii Skrevet 23. februar 2012 #8 Skrevet 23. februar 2012 PS: Jeg kjenner forresten mange som har byttet til almenn etter at de har begynt på yrkesfag, så det er sjeldent et problem så lenge du finner det ut rimelig kjapt (innen en mnd ca). Bare søk på studiespesialiserende som andre valg. Skolen er som oftest veldig behjelpelige dersom du ikke trives.
Styrmann Skrevet 24. februar 2012 #9 Skrevet 24. februar 2012 Du tar feil. Hvis du kjenner at du har valgt helt feil linje etter bare noen dager/uker på skolen er det fult mulig å bytte linje/skole, så sant de har plass til deg der du eventuelt vil bytte til. Hehe, okei. :gjeiper: Beklager for feilinformering.
sauen87 Skrevet 24. februar 2012 #10 Skrevet 24. februar 2012 Ville ikke valgt yrkesfaglig hvis du ikke brenner for linjen. Tro meg, det blir veeeldig rettet mot den linja. I tillegg opptar du jo plasser som kunne gått til folk som virkelig vil bli f.x kokk. På Allmenn har du mer matte osv, noe som ofte er en fordel på høyere studier. Jeg gikk selv yrkesfaglig (tok fagbrevet) og påbygg for så å studere, og merker at jeg har hatt mindre realfag enn de andre på studiet...
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #11 Skrevet 24. februar 2012 Jeg sjøl hadde egentlig ingen peil på hva jeg ville jobbe med/lyst til å bli. Så jeg valgte det jeg tenkte ville være morsomt å drive med, så jeg valgte design og håndverk. Blant annet også fordi jeg alltid har vært litt glad i å tegne, fargelegge eller lage ting. Jeg kunne ihvertfall ikke gå allmenn, fordi jeg var så drittlei skole, så da ville jeg bare risikert å ikke klare vgs. Jeg angrer så absolutt ikke! Gikk design og håndverk 1. året, interiør og utstillingsdesign 2. året og så allmennpåbygning 3. året. Er storfornøyd! Nå har jeg søkt på interiørarkitekt (fant ut i 2. året at dette var noe jeg kunne drive med likevel) eller dyrepleier utdannelse. =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå