Gå til innhold

Til dere som teller kalorier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det egentlig?

Jeg er kraftig overvektig, og vil begynne med litt kalori-telling, for å få skikkelig kontroll over inntaket mitt.

Veier dere alt dere spiser? I så fall virker det litt demotiverende :sjenert: Eller leser dere bare på innholdsfortegnelser og regner og ordner?

Jeg tenker at det er en fordel å telle kalorier fordi nå som jeg veier 100 kg kan jeg begynne med 1700 kalorier daglig. Når jeg har gått ned til 90 kg kan jeg for eksempel gå ned til 1500 kalorier daglig.

Slik at vekten ikke stopper opp! jo mer man går ned, jo mindre kalorier trenger man jo for å opprettholde vekta...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en vekt på kjøkkenbenken som ble brukt veldig flittig. I begynnelsen var det litt travelt, men når jeg hadde lært porsjonene så målte jeg bare når det var noe nytt. Etterhvert gikk jeg over til klassisk tallerken fordeling (neve kjøtt, neve karbs og resten grønt), og spiste vanlig brødfrokost som jeg husket kcalene på. Forann hvert måltid tar jeg en kjapp ca regning i hodet så jeg vet ca hvor mye det er å gå på.

Veldig enkelt så lenge man ikke har noen matbyrder som f.eks snop og masse ost.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Ble MYE veiing og styring og regning i begynnelsen. Så jeg ga opp. Har begynt å ta en mindre tallerken, og fylle den som AB over her sier.

• Liker 1
Skrevet

Jeg sjekket på en sånn kalkulator på nettet til å begynne med, alle de varene jeg vanligvis spiser.

Etter det lærte jeg meg sånn ca hvor mange kcal diverse matvarer ligger på, så da tok jeg det bare sånn ca.

Å stå å veie hver enkelt ting kan fort bli demotiverende ja, men da må man også vite å moderere seg selv. Hvis 100 gram av et eller annet er 70 kcal, så tar man ikke 200 gram og regner det som 70 kcal. Om du skjønner. Ikke lage unnskyldninger.

Husk at det er viktig å bevege seg i tillegg til å spise bra mat. Nå i oppstartsfasen kan du kanskje begynne med å gå lange turer i høyt tempo. Da brenner du kcal.

Skrevet

Jeg veier sjelden noe, mer mindre jeg tester ut nye nytt. I hverdagen går det jo ofte mye i den samme type mat, så da trenger man ikke å veie og regne ut hver dag. :)

Selv skriver jeg opp alt jeg spiser hver dag, og summerer opp kaloriene på slutten av dagen. Forsøker å holde meg mellom 1800 og 1500 kcal, og det hender kun en sjelden gang iblant at jeg havner utenfor dette (oftere hender det at jeg spiser for lite enn for mye). I denne "dagboken" skriver jeg også ned treningen (hvor tungt jeg løfter i styrkeøvelser osv).

Veldig deilig å ha oversikt, sånn at man vet hvor mye man kan spise resten av den dagen. :)

Skrevet

Jeg har meldt meg inn i vektklubb på VG. Der har man en dagbok man putter inn hva man spiser, også kommer det opp antall kalorier. Det er også flere andre kjekke funksjoner der. Kan virkelig anbefale den klubben, jeg har gått ned 7 kg siden begynnelsen av januar :)

Gjest Solsmil
Skrevet

i begynnelsen ble det mye veiing og sjekking av hvor mye kalorier det var i en enkelt matvare, men nå går det mye av seg selv. jeg veier fortsatt litt, men ikke så veldig mye. skal jeg lage havregrøt feks, så har jeg funnet ut hvor langt opp i et desiliter mål jeg kan ha havregrynene for å få så mange kalorier som jeg ønsker. det er litt bedre enn å veie de. jeg har lært meg hvor mye det er i den frukten og de grønsakene jeg spiser ofte, og jeg gidder ikke å måle dem for å finne det nøyaktige tallet. (jeg regner 100 i en banan, men om den egentlig veier slik at det er 96, så bryr jeg meg ikke om det). Dessuten bruker jeg en del av sånne ting som det står totalt kaloriinnhold på. Et grovt pitabrød er så mange (husker ikke akkurat hvor mange). En pose med frossne grønnsaker er så mange per hundre gram x 5 (fordi posen veier 500 gram). Da lager jeg en pose til middagen, og jeg spiser halvparten av det totale kaloriinnholdet (fordi samboeren spiser halvparten). Steker jeg kjøttdeig, svinestrimler eller noe sånt, så vet jeg hvor mye som var i den pakken, eller hvor mye jeg har stekt om jeg feks har stekt halve pakken). Da kan jeg ta halvparten av det jeg har stekt, eller en fjerdedel. Det blir jo litt på øyemål også, men ikke så veldig unøyaktig.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Hvis du ikke vil inn i Vektklubben, finnes det en gratis app til smartphone som heter My Fitness Pal, den bruker jeg :)

Skrevet

Nå skal ikke jeg ned i vekt, men jeg er over gjennomsnittet interessert i mat og ernæring, og jeg prøver dessuten å spise sånn ca lavkarbo. Driver derfor i perioder og veier det jeg spiser, også plotter jeg det inn her:

http://www.fitday.com

Jeg legger inn matvarene selv, og legger også inn hvilke vitaminer og mineraler de inneholder. På den måten får jeg en omtrentlig oversikt over hva jeg eventuelt mangler i kostholdet mitt.

Tar litt tid ja, så er nok ikke noe for den utålmodige eller for den med veldig dårlig tid i hverdagen. Og jeg tror heller ikke det er lurt å styre så fælt om man kan ligge litt i faresonen for å utvikle en usunn holdning til mat. Men for meg fungerer det fint :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg fører inn på diett.no av og til, om det er ting jeg lurer på osv. Men man lærer jo etterhvert hvor mye man bør spise av visse ting for å få dekket behovet.

Skrevet

Hvordan gjør dere det egentlig?

Jeg er kraftig overvektig, og vil begynne med litt kalori-telling, for å få skikkelig kontroll over inntaket mitt.

Veier dere alt dere spiser? I så fall virker det litt demotiverende :sjenert: Eller leser dere bare på innholdsfortegnelser og regner og ordner?

Jeg tenker at det er en fordel å telle kalorier fordi nå som jeg veier 100 kg kan jeg begynne med 1700 kalorier daglig. Når jeg har gått ned til 90 kg kan jeg for eksempel gå ned til 1500 kalorier daglig.

Slik at vekten ikke stopper opp! jo mer man går ned, jo mindre kalorier trenger man jo for å opprettholde vekta...

Jeg teller kalorier med å se på pakkene, men av og til lar ikke dette seg gjøre og da er det kjekt å ha en vekt å støtte seg på:) Bare ikke la kaloritelling blir en besettelse, mange som blir litt hekta:P

Skrevet

Jeg veide mye i starten, for å få et bilde av hvor mange kalorier forskjellige matvarer egentlig inneholdt. Brødskiver, pålegg og ost var ting jeg fikk et helt annet forhold til etter at jeg så hvor mange kcal det faktisk er i en brødskive med litt smør og ost på.

Andre ting målte jeg opp, som olje. Der prøvde jeg meg frem litt med hvor mange ts jeg brukte når jeg skulle steke noe.

Etter en stund så sluttet jeg å veie og måle alt jeg spiser, tar det mer på øyemål. Går greit det også, men hadde ikke klart det i starten. Var mer enn 1 gang jeg ville gjettet at noe veide halvparten av det det gjorde, og da selvfølgelig inneholdt dobbelt så mye kalorier som jeg trodde.

Skrevet

Jeg skal vel ikke påstå at jeg teller kalorier, men de fleste mat-valgene mine er basert på kalori-innhold og ikke f.eks. på karbo-frykt.

Jeg vil egentlig anbefale deg at du ikke teller kalorier. Det kan bli ganske krevende, og er strengt tatt ikke nødvendig. Men det gjelder å ha litt kunnskap om hvor mye kalorier det er i mat man kan få lyst til å spise, sånn at man velger de rette alternativene og/eller spiser mindre av det som er kaloririkt. F.eks. er det like mye kalorier i jus, lettmelk og brus (selv om jus/melk selvsagt er sunnere enn brus fordi det inneholder noe kroppen har bruk for). Noen tror de kan drikke mye jus når de slanker seg, fordi det er sunt...

Hvis du f.eks. spiser pålegg med lite kalorier (ex. skinke), middag med mye grønnsaker og rent kjøtt/fisk, og drikker vann til de fleste/ alle måltider, kan du egentlig spise ganske mye. Hvis du i tillegg legger inn 2-3 treningsrunder i uka (f.eks. gå tur), burde vekta gå nedover.

Selv går jeg ned i vekt ved å begrense kaker/godis til helga. Da spiser jeg 4 ganske store måltider pr dag + et mellommåltid med frukt. Trener 2 ganger i uka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...