Gjest sexysadie Skrevet 9. januar 2004 #1 Del Skrevet 9. januar 2004 Hvis man stiller spørsmålet om Gud hører våre bønner, så er vel det å anta av en allmektig Gud. Det er ikke noe i veien med hørselen, skulle man tro. Men gjør han noe aktivt med det han hører? Det stiller jeg meg tvilende til. -Hvorfor skulle han gjøre det? -Når skulle han gjøre det? -Og hvorfor skulle han gjøre noe i enkelte tilfeller og ikke noe i andre? Lurer jeg på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 9. januar 2004 #2 Del Skrevet 9. januar 2004 Ja, han hører alt. Når han griper inn eller når han ikke griper inn vet jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 9. januar 2004 #3 Del Skrevet 9. januar 2004 Ja, han hører alt. Når han griper inn eller når han ikke griper inn vet jeg ikke. Kan du underbygge den påstanden der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 9. januar 2004 #4 Del Skrevet 9. januar 2004 Tror du den Gudommelige kraft noen gang gidder å gripe inn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 9. januar 2004 #5 Del Skrevet 9. januar 2004 Hvilken gud? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 9. januar 2004 #6 Del Skrevet 9. januar 2004 Kan du underbygge den påstanden der? Nei. Jeg forutsetter at folk forstår at jeg tror på Gud. Jeg kan ikke bevise noe som helst, det er derfor det heter å tro. Regner med at de som ikke tror på Gud ikke svarer, da de jo ikke tror, ergo tror de vel heller ikke at Gud hører bønner eller ei. Skal dette bli en ny "å-så-teite-alle-som-er-religiøse-er-debatt"? Kan man ikke ha EN debatt, der man diskuterer religion uten at man må forsvare seg for sin tro? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 9. januar 2004 #7 Del Skrevet 9. januar 2004 Tror du den Gudommelige kraft noen gang gidder å gripe inn? Ja, det tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 9. januar 2004 #8 Del Skrevet 9. januar 2004 Gud hører bønner og svarer (i praksis) på mange måter. Jeg har opplevd mange bønnesvar, på ulike måter. Da jeg kom hit for å studere opplevde jeg et godt miljø blkant studenter, men jeg savnet et kristent miljø. Da ba jeg Gud om å finne et til meg. Dagen etter fant jeg en plakat om et kristent kor som jeg begynte i og ble med i et godt kristent miljø som jeg har vært i i flere år. Jeg har bedt for syke som har blitt friske. Jeg har opplevd at Gud har hjulpet meg gjennom konflikter. Jeg kan skrive mange eksempler på at Gud hører og svarer bønn. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 9. januar 2004 #9 Del Skrevet 9. januar 2004 Nei. Jeg forutsetter at folk forstår at jeg tror på Gud. Jeg kan ikke bevise noe som helst, det er derfor det heter å tro. Regner med at de som ikke tror på Gud ikke svarer, da de jo ikke tror, ergo tror de vel heller ikke at Gud hører bønner eller ei. Skal dette bli en ny "å-så-teite-alle-som-er-religiøse-er-debatt"? Kan man ikke ha EN debatt, der man diskuterer religion uten at man må forsvare seg for sin tro? Har like stor rett til å svare på akkurat de innleggene jeg ønsker som du har. Om du velger å oppfatte det som "å-så-teite-alle-som-er-religiøse-er-debatt", blir det ditt problem! Og siden det er snakk om tro, burde du ha skrevet: 'Jeg TROR han hører alt.' Hadde du skrevet det hadde jeg ikke bedt deg om å underbygge påstanden det jeg oppfattet som en påstand. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 9. januar 2004 #10 Del Skrevet 9. januar 2004 Har like stor rett til å svare på akkurat de innleggene jeg ønsker som du har. Om du velger å oppfatte det som "å-så-teite-alle-som-er-religiøse-er-debatt", blir det ditt problem! Klart du har rett til å svare. Men det er så kjeeeedelig å diskutere hvorfor man er så dum at man tror på en gud hver bidige gang det er snakk om ett eller annet som har med religion å gjøre. Det gjør at folk trekker seg ut og ikke gidder å svare. Hvor mange ganger må man stå til ansvar for de samme spørsmålene stilt av de samme personene hver eneste gang? Kan ikke en eneste debatt om religion handle om noe annet enn akkurat det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 9. januar 2004 #11 Del Skrevet 9. januar 2004 Poirot! Jeg har endret innlegget mitt siden sist. Vær så snill og les det siste tillegget! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 9. januar 2004 #12 Del Skrevet 9. januar 2004 Poirot! Jeg har endret innlegget mitt siden sist. Vær så snill og les det siste tillegget! :D OK Men når jeg sier at han hører alt, og man er inne på et religonsforum, trodde jeg liksom folk forstod at dette var det jeg trodde på når jeg svarer på at spørsmål som på en måte forutsetter en Gud... Jeg vet da godt at slettes ikke alle tror på dette! (Og jeg tror også at de fleste godt vet at det ikke lar seg bevises..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 9. januar 2004 #13 Del Skrevet 9. januar 2004 Klart du har rett til å svare. Men det er så kjeeeedelig å diskutere hvorfor man er så dum at man tror på en gud hver bidige gang det er snakk om ett eller annet som har med religion å gjøre. Det gjør at folk trekker seg ut og ikke gidder å svare. Hvor mange ganger må man stå til ansvar for de samme spørsmålene stilt av de samme personene hver eneste gang? Kan ikke en eneste debatt om religion handle om noe annet enn akkurat det? Man blir ganske lei av å måtte forsvare seg hele tiden. Dessuten er det heller ikke særlig koselig å svare når man blir beskyldt for å være dum, hjernevaska, svak og mye annet hvis man svarer. Hvis man ikke vil ha svar trenger man heller ikke spørre? Vi kristen tyner sjelden ikke-kristne, og da er det ok å på ikke bliu tyna selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 9. januar 2004 #14 Del Skrevet 9. januar 2004 Man blir ganske lei av å måtte forsvare seg hele tiden. Dessuten er det heller ikke særlig koselig å svare når man blir beskyldt for å være dum, hjernevaska, svak og mye annet hvis man svarer. Hvis man ikke vil ha svar trenger man heller ikke spørre? Vi kristen tyner sjelden ikke-kristne, og da er det ok å på ikke bliu tyna selv. Hvis det er meg du sikter til der, vil jeg bare si at jeg håper ALDRI jeg går i den fella å beskylde kristne mennesker el noen andre for den saks skyld, for å være dumme, hjernevaska el svake. Beklager hvis jeg virkelig har skrevet det. Jeg prøver å diskutere SAK, og religion er en SAK for meg på linje med alt mulig annet! Men mulig jeg kan oppfattes sånn mellom linjene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 9. januar 2004 #15 Del Skrevet 9. januar 2004 Man blir ganske lei av å måtte forsvare seg hele tiden. Dessuten er det heller ikke særlig koselig å svare når man blir beskyldt for å være dum, hjernevaska, svak og mye annet hvis man svarer. Hvis man ikke vil ha svar trenger man heller ikke spørre? Vi kristen tyner sjelden ikke-kristne, og da er det ok å på ikke bliu tyna selv. D er da bare å ha ei Gudstro det. Jeg har folkskikk nok til å respektere d jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 9. januar 2004 #16 Del Skrevet 9. januar 2004 Poirot! Jeg har endret innlegget mitt siden sist. Vær så snill og les det siste tillegget! :D OK Men når jeg sier at han hører alt, og man er inne på et religonsforum, trodde jeg liksom folk forstod at dette var det jeg trodde på når jeg svarer på at spørsmål som på en måte forutsetter en Gud... Jeg vet da godt at slettes ikke alle tror på dette! (Og jeg tror også at de fleste godt vet at det ikke lar seg bevisesVel! Det ble altfor fristende for meg.....siden du alltid ellers er så saklig og etterrettelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 9. januar 2004 #17 Del Skrevet 9. januar 2004 Hvis det er meg du sikter til der, vil jeg bare si at jeg håper ALDRI jeg går i den fella å beskylde kristne mennesker el noen andre for den saks skyld, for å være dumme, hjernevaska el svake. Beklager hvis jeg virkelig har skrevet det. Jeg prøver å diskutere SAK, og religion er en SAK for meg på linje med alt mulig annet! Men mulig jeg kan oppfattes sånn mellom linjene... Mente ikke deg, men føler ofte at folk har vanskelig for å respektere kristne samtidig som de selv forventer at vi skal respektere dem. Troen min er viktig for meg, men jeg vet at det er mange som ikke tror på Gud. Jeg prøver ikke å ta dem eller grille dem for det. Takk, Chimp og SS for at dere har respekt for meg og mange andre kristne. Som sagt er det ikke særlig gøy å måtte forsvare seg selv hele tiden, men still gjerne spørsmål :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 9. januar 2004 #18 Del Skrevet 9. januar 2004 Takk, Chimp og SS for at dere har respekt for meg og mange andre kristne Seff har jeg respekt for religiøse mennesker. Jeg bare FORSTÅR dere ikke! Der ligger forskjellen! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 9. januar 2004 #19 Del Skrevet 9. januar 2004 . Takk, Chimp og SS for at dere har respekt for meg og mange andre kristne. Helt greit ja!§!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kri Skrevet 9. januar 2004 #20 Del Skrevet 9. januar 2004 Skal dette bli en ny "å-så-teite-alle-som-er-religiøse-er-debatt"? Kan man ikke ha EN debatt, der man diskuterer religion uten at man må forsvare seg for sin tro? Godt poeng! Altfor ofte blir det sann, det er jo en helt annen diskusjon. Gud hører de rettferdiges bønner, står det i Bibelen. Det står også noe om at enkelte bønner er en vederstyggelighet for ham, slike bønner som er egoistiske eller ikke i samsvar med hans vilje eller noe sånt. Jeg har konkludert med at han hører alt, men at ikke alle bønner blir tatt til følge, ettersom de kanskje ikke samsvarer med hans vilje. Vi må også være tålmodige når det gjelder å få svar på bønner, svaret er nemlig ikke alltid slik som vi hadde trodd. Når vi ber til Gud, må vi være tålmodige og stole på at han vet "når og hvor hva er best". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå