Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2004 #1 Del Skrevet 9. januar 2004 Hva/hvor beg. man med en tomt som det ikke er gjort noe på. Flytta inn til jul og må sette igang til våren. Et villnis. Har mest lyst til å strø ugressdreper over hele tomten. Hva gjorde dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 9. januar 2004 #2 Del Skrevet 9. januar 2004 Vi flyttet også til en tomt full av buskas og etter et par år er vi ennå ikke ferdige. Var usikre på hva vi skulle gjøre/bruke tomten til. Først bygget vi terrasse/dekke over en del av hagen etter å ha fjernet ugress med ljå. Under den la vi en duk som skal holde ugresset borte. Vi prøvde også med ugressdreper, men det hjalp bare noen måneder. Siden planerte vi en del av tomta som skulle bli gressplen. La på fiberduk over hele området og la på ny jord over denne. Så sådde vi gress. Anbefaler deg å slå ned ugresset (evt. reagere FØR ugresset kommer. Snu jorda og legg på duk når det er ferdig planert. Så kan du slenge på ny jord og så det du skal. Det beste er å kjøpe skikkelig tykk og god fiberduk, men den koster ganske mye. Du kan også bruke den duken som kan kjøpes på hagesentre o.l. til en litt rimeligere penge. Det kan være lurt å tenke over hva dere vil bruke de forskjellige delene av tomten til. Bruk god tid, så slipper dere å gjøre alt på nytt. Ta gjerne en del om gangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 9. januar 2004 #3 Del Skrevet 9. januar 2004 Det kan være lurt å tenke over hva dere vil bruke de forskjellige delene av tomten til. Bruk god tid' date=' så slipper dere å gjøre alt på nytt. Ta gjerne en del om gangen.[/quote'] Det viktigste er før dere begynner, tenk nøye igjennom hva slags hage dere vil ha. Så kan dere lage den til litt etter litt. Det er det morsomme med hage at det er et livsprosjekt, for ikke å si livsstilprosjekt. Søk på nettet så finner dere mange gode tips for å anlegge plen og andre anlegg i hagen. Lykke til. Ps jeg anbefaler å lage stor urtehage/ kjøkkenhage. Ingenting er som å grille selvdyrket squash krydret med egne urter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 9. januar 2004 #4 Del Skrevet 9. januar 2004 Det kommer jo veldig an på hvor mye man ønsker å jobbe i en hage også. Vi ønsket oss en lettstelt hage. Derfor dekket vi mye av utearealet med terrasse. Trenger bare å oljes en gang i blant. Ingen av oss har grønne fingre, så blomster planter i vi kasser og krukker. Passer også på å skaffe oss planter/busker som ikke krever for mye stell. Det er mye lettere å luke på avgrensede områder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2004 #5 Del Skrevet 9. januar 2004 Takk for svarene så langt. Tenkte ikke på duk, men det hørtes bra ut. Har sett det på tv engang. Ja det skal bli en enkel have så det blir vel litt hodebry fremover. Ganske skrå tomt så vi må fylle i også. Gleder meg uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nicoline Skrevet 9. januar 2004 #6 Del Skrevet 9. januar 2004 Jeg trodde at alle fikk tomtene grovplanert - det gjorde ihvertfall jeg. Da de grovplanerte så bad jeg om å få singel der hvor jeg skulle ha terassen. Det ble kjempebra og jeg slapp problemer med ugress der ihvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2004 #7 Del Skrevet 9. januar 2004 Ja vi har fått singel, men hva ligger i grovplanering? Utenom oppkjørsel og utenom der terasse skal være, der er problemet oss. Bratt, så der må det fylles opp. Blir nok mye jobb. Sikkert ikke gjort på denne våren nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nicoline Skrevet 10. januar 2004 #8 Del Skrevet 10. januar 2004 Med grovplanering så mener de bare en røff planering med gravemaskin, singel der hvor man skal ha terasse og grus i innkjørselen. Så det gjenstår jo endel arbeid for folk selv etterpå - og jo lenger man lar det ligge slik, jo verre er det å luke før man sår i gress. Men hvis du tar det tidlig nå i vår, så vil du få en fin plen til sensommeren skulle jeg tro ... Når det gjelder høydeforskjell på tomten og eventuell mur/steingjerde i den forbindelse, så må du nok koste på det selv - det måtte ihvertfall jeg. Hvis du derimot bare vil la det bli stående en skråning hvor du sår i gress, så gi beskjed til entrepenøren så lager de nok til en skråning for deg. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Octavia Skrevet 10. januar 2004 #9 Del Skrevet 10. januar 2004 Du kan godt ta kontakt med et hagesenter/hagearkitekt/landskapsarkitekt og få forslag til hva du kan gjøre. Flinke folk som hører hva du vil bruke hagen til og planlegger deretter. Vel anvendte penger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2004 #10 Del Skrevet 11. januar 2004 Hvor mye koster det? ar noen flis foran inngang på huset? Blir det glatt på vinterstid selv med sklisikre fliser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå