Gå til innhold

Bare lurer litt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke livsstilsendringer gjorde du for å gå ned i vekt og stramme opp kroppen generelt?

Hva spiste du til frokost, lunsj, middag og kvelds? Hva spiste du til mellommåltid?

Hvor mye aktivitet var du i, og hvilken type aktivitet bedrev du?

Hvor mye gikk/har du gått ned, og hvor lang tid har du brukt på denne vektnedgangen?

Blir takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest padawan
Skrevet

tja, for min del har jeg økt antall måltider fra cirka 3 til cirka 6. småmåltider består i hovedsak av knekkebrø og jeg trener i form av gåturer, spinning og svømming. jeg bytter på disse for å få litt variasjon.

Siden august har jeg gått ned 10 kilo og jeg skal prøve å gå ned mellom 10 og 15 til, noe som egentlig ikek bør være noe problem nå som jeg har funnet noe som funker.

Skrevet

Hvilke livsstilsendringer gjorde du for å gå ned i vekt og stramme opp kroppen generelt?

Hva spiste du til frokost, lunsj, middag og kvelds? Hva spiste du til mellommåltid?

Hvor mye aktivitet var du i, og hvilken type aktivitet bedrev du?

Hvor mye gikk/har du gått ned, og hvor lang tid har du brukt på denne vektnedgangen?

Blir takknemlig for svar!

Jeg ser du skriver i fortid, som om dette var en kur man gikk på i en begrenset periode for å stramme opp/gå ned i vekt, og som man deretter droppet.

Om det er dette du mener, er det ikke en holdbar tankegang. De forandringene man gjør når man skal stramme opp, er forandringer man må regne med å følge i mange år/resten av livet/så lenge man ønsker å beholde sin nye kropp.

De forandringene jeg selv har gjort er at jeg skriver opp alt jeg spiser i løpet av en dag , slik at jeg har oversikt og ikke ved uhell spiser for lite eller for mye. Forsøker å styre unna drittmat og godteri, og ihvertfall begrense det til én dag i uka.

Videre trener jeg styrke tre ganger i uka, og tenker å legge inn en joggedag eller to når veiene blir bare.

Vet ikke hvor mye jeg har gått ned da jeg ikke har vekt, men jeg ser at jeg begynner å bli fastere og penere i kroppen, og det er det som er målet.

Skrevet

Kuttet ned på karbohydrater og ødelagt fett og spiste mer naturlig fett. LCHF for the win! Spiste større og færre måltider fordi det passer meg best. Jeg liker skikkelige måltider (aka middager) og ikke fjasete mellommåltider. Jeg spiser 2-3 måltider. Ingen mellommåltider. Ikke nødvendig når man har dønn stabilt blodsukker og ikke er sulten. Jeg spiser når jeg er sulten og spiser meg behagelig mett.

Ingen endring i treningsrutiner. Fortsatt karate 1-2 ganger i uka og 1-2 timer med wii fit i uka.

-25 kg så langt uten å telle kalorier og uten å føle at jeg er på slankekur. Men det er jo egentlig ikke det heller. Vektnedgangen har blitt en bonus fordi jeg føler meg så utrolig mye bedre på LCHF. Så det finnes ingen tvil om at jeg skal fortsette å spise sunn og god mat som får meg til å føle meg bedre - altså LCHF. Jeg var nesten kronisk forkjølet før, men nå har jeg knapt vært forkjølet siden jeg la om kostholdet. Jeg har superimmunforsvar! Jeg snufser en dag og så er forkjølelsen over.

Jeg har klart meg uten brød, pasta, ris og poteter i 1 år uten å savne det. Når jeg har en helg her og der med pause, så rører jeg likevel ikke disse tingene fordi jeg har innsett at de er totalt ubrukelige og smaker jo ikke godt en gang. Da spiser jeg heller bare pålegget eller spiser middagen uten pasta/ris/poteter.

• Liker 1
Skrevet

Kuttet ned på karbohydrater og ødelagt fett og spiste mer naturlig fett. LCHF for the win! Spiste større og færre måltider fordi det passer meg best. Jeg liker skikkelige måltider (aka middager) og ikke fjasete mellommåltider. Jeg spiser 2-3 måltider. Ingen mellommåltider. Ikke nødvendig når man har dønn stabilt blodsukker og ikke er sulten. Jeg spiser når jeg er sulten og spiser meg behagelig mett.

Ingen endring i treningsrutiner. Fortsatt karate 1-2 ganger i uka og 1-2 timer med wii fit i uka.

-25 kg så langt uten å telle kalorier og uten å føle at jeg er på slankekur. Men det er jo egentlig ikke det heller. Vektnedgangen har blitt en bonus fordi jeg føler meg så utrolig mye bedre på LCHF. Så det finnes ingen tvil om at jeg skal fortsette å spise sunn og god mat som får meg til å føle meg bedre - altså LCHF. Jeg var nesten kronisk forkjølet før, men nå har jeg knapt vært forkjølet siden jeg la om kostholdet. Jeg har superimmunforsvar! Jeg snufser en dag og så er forkjølelsen over.

Jeg har klart meg uten brød, pasta, ris og poteter i 1 år uten å savne det. Når jeg har en helg her og der med pause, så rører jeg likevel ikke disse tingene fordi jeg har innsett at de er totalt ubrukelige og smaker jo ikke godt en gang. Da spiser jeg heller bare pålegget eller spiser middagen uten pasta/ris/poteter.

skriver under på denne! :rodmer:

En mnd på LCHF = 4,5 kilo ned i vekt. mannen min: over 6 kilo på en mnd.Uten å gjøre noe som helst for det.

Spiser godt, koser oss masse med deilige lavkarbogodter og stresser ikke med 5 treningsøkter i uka, for så å skjeie ut totalt med karbs og sukker i helga lenger. Trener et par ganger pr. uke. Supre økter med masse energi :jepp:

I dag hadde vi LCHF- hamburgere og Pannacotta til dessert :rodmer: NAM, NAM.

DET hadde aldri gått på Grete Roede, det er sikkert.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har brukt gratis appen til iphone, My fitnes pal , som kaloriteller slik at jeg har hatt oversikt over hvor mangen kcal eg trykker i meg om dagen, og den kan scanne produkter også slik at du får opp næringsinnholdet og kan putte det rett i kcal dagboka :) og gjort store livstilsendringer, fått meir frukt og grønt inn i kosten og under middag består 50% av tallerken grønnsaker og 25% Fullkorns ris eller pasta eller poteter, kuttet ut brus (velger heller light brus i helgene som inneholder 1 kcal pr 100gr), chips(oppkuttet grønnsaker med mager kesam og krydder), byttet kjøttdeig med karbonadedeig, godteri, halvfabrikanta mat og resturang og gatekjøkken mat som du ikkje veit hva som er i. og spis i eit roligt tempo slik at du merker at du blir mett og stopp litt før.

I fjor i februar veide eg 117 kg (er 19 år, mann og 1,96m høy) og har gått ned 45kg. så nå veier eg 72 kg =D og slik som dette med lav karbo, dei første 3 mnd. går litt fortere men så vanner det seg ut og ligger ganske så likt med lav kcal diett, men med lav kcal får du mye meir vitaminer og mineraler og du tetter ikkje blodkarene med fett heller =)

Bare gjør som meg, eg begynte bare å lese litt om det på nettet så blei eg hekta og syns dette med kcal telling er kjempemorro =D

Gjest Survival
Skrevet

Det som fungerer for meg er rett og slett at jeg bare trener mer. Siden kostholdet er sånn rimelig greit fra før av, er det å trene den viktigste prioriteringen. Problemet som student med deltidsjobb, samboer, hus og hund å ta seg av, er man alltid har så dårlig tid, så å trene tar tid og plass i hverdagen. Det å gjøre plass til nettopp denne treningen er utfordrende, men ekstremt viktig. Å sette av tid, planlegge litt i forveien og faktisk gjennomføre treningsøktene er nøkkelen.

Når det kommer til kostholdet mener jeg at poenget er at man skal kose seg, spise så normalt som mulig, men samtidig være sunn. Jeg mener at man kan spise omtrent hva man vil så lenge man spiser kontrollerte mengder og ikke minst: lager maten selv! Den ferdigmaten man kjøper i butikken har ofte mer kalorier per servering, har mer unødvendige tilsetningsstoffer og dritt og vil i det lange løp gi dårligere effekt på trening fordi man ikke får i seg nok av det naturlige, friske man trenger. Forøvrig må man også ta seg tid til denne biten. Å lage salat hjemme til å ha med på uni eller jobben krever jo litt tid og planlegging det også, men det er verdt det. Penger og kalorier spart!

Ellers er det viktig å kose seg, smile mye og le mye ;)

Skrevet

Ble veldig overvektig en stund (av sykdom som jeg nå er helt frisk av men som var passiviserende) og fra februar til oktober i fjor gikk jeg ned 40 kg. Det jeg gjorde var å legge om kostholdet til magert med mye grønnsaker og litt frukt. Lagd mat fra bunnen med rene råvarer og brukt minimalt med ferdigmat. Godteri var ikke forbudt men lov en gang i blant. Gikk ned i vekt uavhengig av fysisk aktivitet, men tror akkurat det er jeg et lite unntak. Men nå har jeg begynt å trene. :sjenert: Føler det er viktig for å stabilisere vekten og stramme opp litt og ikke minst for å komme i form. Har veid det samme siden oktober med et unntak av en periode og er nå på lav normal BMI. Prøvde lavkarbo en stund med resultat at jeg gikk opp en del og formen ble helt elendig etter en stund. (Irritabel, ikke noe konsentrasjon og utrolig slapp, +++) Gikk tilbake til det som opprinnelig ga resultat og da ordnet det seg igjen.

Skrevet

For min del så begynte jeg først å spise sunnere fordi jeg hadde en veldig sensitiv mage. Med et sunnere kosthod kom treningslysten, og med det ville jeg slutte å røyke(etter 15 år).

Hadde aldri noe mål om å miste vekt, men jeg ville bli fastere og mer definert. Begynte å powerwalke hvor jeg etterhvert innførte joggeintervaller og deretter lengre joggeturer 3-4 ganger i uka. Vekta og fettprosenten krøp nedover og resultatene ble veldig tydelig etter ca. 4-6 mnd.

I dag har jeg endret livsstilen totalt og spiser kjempesunt i hverdagene og har økt mmed jogging ca. 5 ganger i uka og løper mellom 3-5 mil.

Spiser mye egg, karboandedeig, magert skinkepåegg, frukt, valnøtter, Ryvita etc.

Skrevet (endret)

og slik som dette med lav karbo, dei første 3 mnd. går litt fortere men så vanner det seg ut og ligger ganske så likt med lav kcal diett, men med lav kcal får du mye meir vitaminer og mineraler og du tetter ikkje blodkarene med fett heller =)

Vel, lavkarbogruppa fikk beskjed om å begynne på 20g kh (tror jeg det var) og øke med 5g karbohydrater hver dag til vektreduksjonen stoppet opp! Mens lavkalorigruppa fortsatte med slankingen de to årene. Så er det rart at lavkarbogruppa sin vektreduksjon stagnerte?!? Det var en tåpelig studie.

Jeg tror ikke du vet hva man egentlig spiser på lavkarbo... Det er ingen problemer med å få i seg de vitaminer og mineraler man trenger. Hvor har du dette fra? Fordi vi ikke spiser frukt? Det finnes ikke noe vitamin eller mineral man får fra frukt som man ikke får fra grønnsaker som vokser over jorda, bær, kjøtt, innmat, egg, nøtter, frø, fete meieriprodukter, krydder. 100g lever har like mye a-vitamin som 4 kg gulrøtter for eksempel. Og 100g modem paprika inneholder like mye c-vitamin som 400g av "c-vitamin-bomba" appelsin. Til og med umoden paprika (altså grønn) inneholder mer c-vitamin per 100g enn appelsin. Faktisk dobbelt så mye.

Og spiser du en gulrot uten noe fett til, så får du ikke i deg noe a-vitamin. A-, D-, E- og K-vitamin er nemlig fettløselige og trenger fett for å bli tatt opp i kroppen.

Jeg vet om ei på lavkarbo som spiser mer grønnsaker på lavkarbo enn hun gjorde som vegetarianer...

Og angående mettet fett, så er det ikke riktig at det tetter igjen årene. Det er en hypotese som de ikke har klart å bevise til tross for tusentalls iherdige forsøk over 60 år. Det eneste de har klart å bevise er:

1.

Økt inntak av mettet fett (A)
kan
gi økt kolesterol (B). (men de sier ingenting om at det de kaller dårlig kolesterol går ned og det de kaller godt går opp)

Økt kolesterol (B)
kan
være et symptom på hjertesykdom ©.

Derfor mener de at økt inntak av A gir økt risiko for C. Høres ikke så galt ut når man ser det forklart slik, men la meg gi deg et annet eksempel med samme logikk:

Økt inntak av vann (A)
kan
gi økt vannlating (B)

Økt vannlating (B)
kan
være et symptom på diabetes ©

Altså gir økt inntak av vann økt risiko for å få diabetes?

2. På nittitallet fant de "endelig" et kolesterolsenkende middel som tilfeldigvis også senket risikoen for hjertsykdom. Statiner heter dette. Alle de tidligere kolesterolsenkende midlene økte dødeligheten... Men til og med dette nye "vidundermiddelet" som det har blitt foreslått at skal gis til alle fra barnebens av senker ikke dødeligheten for alle... Statiner senker bare dødeligheten for unge menn. Kvinner og eldre menn skal aldri ta statiner med mindre de vil dø tidligere. Men hvor mange legemidler har du sett som ikke har noen bivirkninger? Null. Fordi kroppen er kompleks og et legemiddel gjør ikke bare det vi vil den skal gjøre. Men forhåpentligvis veier det positive opp for det negative. Statiner gjør mer enn å senke kolesterolet. Senke kolesterolet er en negativ ting, men statiner gjør tydeligvis noe som er positivt for risikoen for hjertesykdom.

Og til tross for at vi har lavere kolesterol enn før (statiner er tross alt av de mest brukte legemidlene på verdensbasis), så har vi mer hjertesykdom enn før. Det er bare færre som dør av det, men det kan vi jo takke bedre teknologi og tilgjengelighet for. Gjennomsnittlig kolesterol til de som dør av hjertesykdom er 4,4. Legemiddelselskapene vil ha kolesterolet under 5. Legemiddelselskapene sitt svar er at siden det ikke var nok å redusere kolesterolet litt, så må vi redusere det enda mer. De vil tjene penger, vet du...

3. Det er en sykdom som heter familiær hyperkolesterolemi og da får man skyhøyt kolesterol. De dør som regel av hjertesykdom i tidlig alder. Da er det jo "selvfølgelig" på grunn av kolesterolet, men når vi har mange eksempler på lavt kolesterol og høy frekvens av hjertesykdom, da blir det feid under teppet fordi det ikke passer med hypotesen. Aboriginals har lavt kolesterol, men er den folkegruppa med den høyeste risikoen for hjertesykdom i verden. Et område i nord-øst-Kina har et utrolig lavt kolesterol (tror det var 2 komma noe det lå på der) og de dør av hjertesykdom. Inuittene spiste mye mettet fett (vet ikke hva kolesterolet var, men det betyr forsåvidt ingenting heller), og gjett hva - de hadde ca null forekomst av hjertesykdom.

Så det de gjør for å tviholde på kolesterolmyten er å komme med masse forskjellige unntak. Det er så mange unntak at det er knapt noen som vet hva den utvidede hypotesen egentlig sier.

- Du har hørt at omega-3 er godt for hjertet? Det er deres forsøk på å forklare hvordan inuittene kunne spise så mye mettet fett og ikke ha hjertesykdom.

- Du har hørt at olivenolje er godt for hjertet? Det er deres forsøk på å forklare hvorfor det er mye mindre hjertesykdom rundt Middelhavet enn risikoberegningene tilser.

- Du har hørt at et glass rødvin om dagen er godt for hjertet? Det er deres forsøk på å forklare hvorfor franskmenn har 1/4 av hjertesykdommen til engelskmennene selv om de burde ha lik risiko.

- Du har hørt at hull i osten er godt for hjertet? Eh, nei den er ikke mye kjent fordi den var litt vel farfetched for folk. Men det var altså deres forsøk på å forklare hvorfor sveitsere hadde mindre hjertesykdom enn de burde ha.

Men for å si det kort: hvis mettet fett var farlig for oss så hadde vi ikke eksistert i dag. Kroppen lagrer nemlig fett som mettet... Så hva tror du skjedde da du gikk ned i vekt, tutti92? Jo, mettet fett fløt i årene dine.

Edit: kom på at jeg glemte bær

Endret av Supera

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...