Gå til innhold

Når begynte du å hate islam/muslimer?  

17 stemmer

1. 1. Når begynte du å hate islam/muslimer?

• Før 11.09.2001
    • Etter 11.09.2001

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ja, selvforklarende tittel. Både poll og debatt.

De siste årene, har internett vært oversvømt av sinte menn (og noen kvinner) som tilsynelatende bruker mesteparten av tiden sin til å uttrykke sin skepsis/frykt for islam og muslimers økende "invasjon" av Vesten og vestlige verdier. Og dermed også innvandrerfiendtlighet.

Da jeg meldte meg inn i KG for 1 mnd siden, hadde jeg forventet å lese om hårkurer, lip plumpere og gutteproblemer. Det var faktisk dette jeg hadde håpet å lese om. Men utrolig nok, kryr det av islam- og innvandrerkritiske tråder her også. Greit nok.

Jeg vil bare vite hvorfor noen mennesker (flest menn), har slike sterke meninger om akkurat dette temaet. Så til dere som kjenner dere igjen, kan dere svare meg på disse spm:

1. Når begynte du å bli kritisk/interessere deg for dette temaet?

2. Hvor gammel er du?

3. Kjønn?

Og NEI. Dere skal ikke diskutere islam/innvandring- det finnes en million andre tråder for det- her skal vi diskutere personene bak meningene, uten å ty til personangrep. Jeg er oppriktig nysgjerrig på psykologien/historien bak menneskers holdninger.

Takk.

:popcorn:

P.S: det er lov å være anonym, så lenge du gir et ærlig svar.

Endret av Ramona
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Da jeg var rundt 13 år gammel. Kan ikke huske at det var noen spesiell trigger, annet enn personlige erfaringer og nasjonale og internasjonale nyheter. Kan godt hende 9/11 hadde innvirkning, men absolutt ikke avgjørende alene.

2. Hvor gammel er du?

17 år.

3. Kjønn?

Jente.

Edit: Svarte på når jeg ble interessert/kritisk for dette temaet, hater verken islam eller muslimer.

Endret av Ruto
Skrevet

1.

Etterhvert som jeg fikk interesse for mer enn gutter, sminke og sko. :P Da jeg ble rundt 13-14 år begynte jeg å følge med på nyheter, i aviser, dokumentarer osv. Har ikke fått "pressa" på meg meninger av foreldre eller noe sånt, men det blir jo såklart litt snakk og diskusjon om det, selv om vi stort sett er enige.

2.

19

3.

Jente

Skrevet

De siste årene, har internett vært oversvømt av sinte menn (og noen kvinner) som tilsynelatende bruker mesteparten av tiden sin til å uttrykke sin skepsis/frykt for islam og muslimers økende "invasjon" av Vesten og vestlige verdier. Og dermed også innvandrerfiendtlighet.

Mitt inntrykk er at dette er høyreekstreme israelere/jøder og Israelsympatisører. Israel bruker enorme ressurser på "Internett-krig" mot palestinere og Israelkritikere.

Det er overhodet ingen rasjonell grunn for folk vestlige land til å ha noe som helst imot islam. Tvertimot har islam og muslimsk kultur vært høyt respektert og beundret i Europa i et årtusen. Det er bare de siste årtiene, etter at et visst høyreekstremt land som begynner på Is og slutter på rael kom på plass, at det plutselig skal være så problematisk.

Det er ikke i vestlige lands, hverken USAs eller Europas, geostrategiske interesse å støtte de fascistoide landet Israel mot de muslimske landene. Tvert imot. Bare USA sluttet med den fanatiske Israelvennligheten, som påtvinges landet av en militant og høyreekstrem proisraelsk lobby, ville alle problemer mellom vesten og den muslimske verden forsvinne som dugg for solen.

Norge kan gå foran med en klar holdning mot israelernes okkupasjon av palestinsk land.

Skrevet

Det er overhodet ingen rasjonell grunn for folk vestlige land til å ha noe som helst imot islam.

:fnise:

• Liker 9
Skrevet

Jeg hater det da ikke, men missliker det strekt. Jeg ble kritisk når jeg ble gammel nok til å forstå noe, 9/11 skjedde da min største bekymring var om jeg skulle få gullstjerne i boken eller ikke. Jeg er 22 år gammelt kvinnfolk.

Gjest "gjest"
Skrevet

Hater hverken islam eller muslimer og synes tråden er ufin. :filer:

• Liker 15
Skrevet

What she said.

• Liker 1
Skrevet

1. Når begynte du å bli kritisk/interessere deg for dette temaet

Rundt 1987-88, som et resultat av at jeg la merke til hvordan gjenger fikk skikkelig feste i Oslos drabantbyer. Spesielt A- og B-gjengen, som fortsatt leevr i beste velgående.

2. Hvor gammel er du?

40

3. Kjønn?

Mann

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg har rapport inn hovedinnlegg pga det her kan ikke voksne mennesker være seg bekjent av.

• Liker 4
Skrevet

da er ikke denne tråden for deg! :gjeiper: Og jeg synes ikke den er ufin i det hele tatt. Er det lov å være nysgjerrig eller? + at det er et faktum at mange nordmenn hater islam/muslimer, så jeg vil bare vite når og hvor det hele startet. Saksøk meg.

• Liker 1
Gjest UngKalven
Skrevet

For en tråd. Jeg hater ikke muslimer, men jeg er skeptisk i hvor likegyldige Norge og nordmenn virker å være i forhold til den nye kulturen og verdigrunnlaget som feier innover landet.

Det er ikke svart og hvitt dette her. Selv om du er skeptisk av naturlige årsaker betyr det det samme som å hate. Hvorfor skal jeg elske muslimer egentlig?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har rapport inn hovedinnlegg pga det her kan ikke voksne mennesker være seg bekjent av.

Ok, lykke til! Skjønner ikke hvorfor du blir så provosert av denne tråden, jeg.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg reagerer sterkt på bruken av ordet "hate" i denne sammenheng. Jeg har lenge reagert på fundamentalistiske holdninger fra både islamister og kristne. Det er det jeg ser som problemet her, det er like mange muslimer som kristne som bare ønsker å leve et "normalt liv", og som tar avstand for ekstreme holdninger. Noe denne tråden tydeligvis ikke vil ta et oppgjør med, men snarere grave seg ned i den kristne skyttergraven.

Syns det er lite konstruktivt, og personer bak slike aktiviteter gjør seg like "dum", som personer som mener at kvinner skal gjøre seg usynlig mens det er menn til stede. Med tanke på krigen (les:religionskrigen) som ble stertet etter 9/11, så får slike ytringer blandt sivilister meg til å undres over hvor reflekterte vi er over propaganda-hjernevaskingen en krigføring medfører.

Når det er sagt, så forstår jeg godt at noen reagerer på de strenge føringene en radikal/konservativ islamist kan fremlegge. Men å hate islam/muslimer?? Snakk om å se verden sort/hvitt uten nyanser. Dette er fordummende, og er absolutt ikke en del av løsningen, men et like stort problem som fundamentale muslimer.

redigering for skrivefeil

Endret av Linber
  • Liker 6
Skrevet

Ok, lykke til! Skjønner ikke hvorfor du blir så provosert av denne tråden, jeg.

Med tanke på ordbruken din og ditt unyanserte syn på en hel folkegruppe, så forstår jeg veldig godt at noen blir provosert. :kjefte:

• Liker 2
Skrevet

Ja, selvforklarende tittel. Både poll og debatt.

Da jeg meldte meg inn i KG for 1 mnd siden, hadde jeg forventet å lese om hårkurer, lip plumpere og gutteproblemer. Det var faktisk dette jeg hadde håpet å lese om. Men utrolig nok, kryr det av islam- og innvandrerkritiske tråder her også. Greit nok.

Jeg vil bare vite hvorfor noen mennesker (flest menn), har slike sterke meninger om akkurat dette temaet. Så til dere som kjenner dere igjen, kan dere svare meg på disse spm:

2. Hvor gammel er du?

3. Kjønn?

Og NEI. Dere skal ikke diskutere islam/innvandring- det finnes en million andre tråder for det- her skal vi diskutere personene bak meningene, uten å ty til personangrep. Jeg er oppriktig nysgjerrig på psykologien/historien bak menneskers holdninger.

Takk.

:popcorn:

P.S: det er lov å være anonym, så lenge du gir et ærlig svar.

Muslimer har begått mye grufull terrorisme, men slik jeg ser det er terrorisme ikke det største problemet med islam slik du ser ut til å forutsette med pollen din. Ikke hater jeg muslimer heller, å skrive hate islam skråstrek muslimer vidner om lavmål hva gjelder manipulativ retorikk. Man kan være lite glad i islam og andre store imperialistiske religioner uten å hate et eneste menneske. Og som sagt, terrorisme har svært liten betydning for mitt syn på islam, jeg synes hysteriet etter 11 september er latterlig og i den grad det brukes til å legitmere mer overvåkning, svært beklagelig.

Om så muslimsk terrorisme ble trappet kraftig opp, ville det være et ubetydelig problem sammeliknet med den systematiske undertrykkelse, religiøse imperialisme og sjåvinisme og mangel på respekt for enkeltmenneskets rett til å velge sitt livssyn og sin vei som råder i de områder av verden der islam er dominerende. Undersøkelser viser at de reaksjonære holdningene har et skremmende omfang i de muslimske befolkningsgrupper i visse land. Dette er mye mer skremmende enn all verdens terrorisme.

• Liker 3
Skrevet

1. Når begynte du å bli kritisk/interessere deg for dette temaet

Sent. Tror i 2009. Det skjedde omtrent sammenfallende med et mer negativt syn på mennesker og samfunnet i sin alminnelighet, omtrent når jeg fant ut at jeg ikke hadde lyst til å være en hyggelig person, eller en som tok ansvaret for at tonen skulle være grei imellom folk.

2. Hvor gammel er du?

ca 30

3. Kjønn?

Mann

Skrevet

Jeg reagerer sterkt på bruken av ordet "hate" i denne sammenheng. Jeg har lenge reagert på fundamentalistiske holdninger fra både islamister og kristne. Det er det jeg ser som problemet her, det er like mange muslimer som kristne som bare ønsker å leve et "normalt liv", og som tar avstand for ekstreme holdninger. Noe denne tråden tydeligvis ikke vil ta et oppgjør med, men snarere grave seg ned i den kristne skyttergraven.

Syns det er lite konstruktivt, og personer bak slike aktiviteter gjør seg like "dum", som personer som mener at kvinner skal gjøre seg usynlig mens det er menn til stede. Med tanke på krigen (les:religionskrigen) som ble stertet etter 9/11, så får slike ytringer blandt sivilister meg til å undres over hvor reflekterte vi er over propaganda-hjernevaskingen en krigføring medfører.

Når det er sagt, så forstår jeg godt at noen reagerer på de strenge føringene en radikal/konservativ islamist kan fremlegge. Men å hate islam/muslimer?? Snakk om å se verden sort/hvitt uten nyanser. Dette er fordummende, og er absolutt ikke en del av løsningen, men et like stort problem som fundamentale muslimer.

:klappe:

• Liker 2
Skrevet

Hæ?

dette var veldig pent sagt, men jeg forstår ikke hva det har med HI å gjøre. Hm.

Skrevet

Hæ?

dette var veldig pent sagt, men jeg forstår ikke hva det har med HI å gjøre. Hm.

HI?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...