AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #1 Skrevet 23. februar 2012 Hva er egentlig forskjellen på bulgarsk(?) utfall og vanlig utfall? Trener man forskjellige muskler, og hva er egentlig best?
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #2 Skrevet 23. februar 2012 Slik jeg har forstått det så aktiverer man rumpa mer i bulgarske siden man går ganske sakte opp og ned, og dypt. I vanlige utfall går man kanskje ikke like mye ned og er mer eksplosiv. Jeg foretrekker bulgarsk siden jeg føler meg som en peilepinne ved vanlige utfall. Sikkert litt smak og behag der.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #3 Skrevet 23. februar 2012 Slik jeg har forstått det så aktiverer man rumpa mer i bulgarske siden man går ganske sakte opp og ned, og dypt. I vanlige utfall går man kanskje ikke like mye ned og er mer eksplosiv. Jeg foretrekker bulgarsk siden jeg føler meg som en peilepinne ved vanlige utfall. Sikkert litt smak og behag der. Så du noe forskjell på rompa etter at du begynte med det?
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #4 Skrevet 23. februar 2012 Jeg har nok alltid hatt en viss sprettrumpe, og siden jeg ikke har tatt noe før- og etterbilder så vet jeg ærligtalt ikke. Den føles strammere ut å ta på ihvertfall. :gjeiper: Bulgarske utfall kjennes godt på rumpemusklene, så effektivt er det nok.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #5 Skrevet 24. februar 2012 Det tar deg sånn ca 3 minutter å google "bulgarske utfall", og deretter "utfall", og sammenligne de to... Slik jeg har forstått det så aktiverer man rumpa mer i bulgarske siden man går ganske sakte opp og ned, og dypt. I vanlige utfall går man kanskje ikke like mye ned og er mer eksplosiv. Jeg foretrekker bulgarsk siden jeg føler meg som en peilepinne ved vanlige utfall. Sikkert litt smak og behag der. Feil. Det er ikke tempoet som avgjør om utfallet er bulgarsk eller vanlig.
Supraspinatus Skrevet 24. februar 2012 #6 Skrevet 24. februar 2012 Hovedforskjellen på øvelsene, som du sikkert ser på videoer dersom du går på youtube, er at den ene gjøre med bakfoten høyere oppe. Den er derfor noe mer ustabil. Merk at øvelsen på engelsk ofte kalles "bulgarian split squat", men du finner også videoer om du skriver "bulgarian lunge". Der jeg trener er det veldig sjelden, eller aldri, stasjonær utfall i øktene. Verken bulgarsk eller vanlig. Vi kjører nesten alltid "walking lunges" eller "gående utfall" på norsk. Gjerne med vektplater over hodet eller kettlebells/manualer langs siden. Øvelsen kan også gjøres i trapper. Jeg opplever det som en noe mer funksjonell øvelser siden den har flere bevegelsesretninger. Den krever kanskje noe bedre teknikk, men er absolutt verdt å vurdere når du skal ha inn utfallsøvelser i programmet. En annen variant er "jumping lunges" eller "hoppende utfall". Da har du normalt ingen vekt, eller vektvest. Så hopper du fra utfall på ene foten til utfall på andre foten. En svært eksplosiv øvelse som garantert får melkesyren til å komme etterhvert. Det er forsåvidt ingen styrkeøvelse, men den er veldig gøy å ha som øvelse en en tabata-intervall.
Gjest Tidssone Skrevet 24. februar 2012 #7 Skrevet 24. februar 2012 Jeg merket forskjell på stumpen da jeg begynte med utfall. Jeg trener bare helt vanlige utfall, altså stillestående, olympiastang og 20 kilo vekter på hver side. Åtte repetisjoner og fire sett. Funker som juling. Strevde litt med ustøhet i starten, men da jeg lærte meg hvor stangen ligger best, hvordan jeg skal holde hender og hode, gikk alt så meget bedre. Gjør øvelsen i sakte tempo, for da kjenner jeg godt hvilken muskel som jobber.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #8 Skrevet 24. februar 2012 Men er det ikke veldig individuelt da, om hvilke øvelser som passer best og hvilken øvelse som trener ønskede muskel best? Jeg opplever i alle fall gang på gang at øvelser som angivelig skal belaste en muskelgruppe, ikke gjør det for meg. Og jeg har fått instruktører/ fysioterapeuter til å se om jeg gjør øvelsen riktig. Noen muskler er vanskeligere for meg å få tak i. Kan tenke meg det skyldes konstruksjon eller at man har utviklet et annet muskelsamspill der andre muskler kompenserer. Da kan det hjelpe med alternative øvelser. (Jeg føler f.eks. bulgarsk gir meg mer enn vanlige.) En annen ting at jeg føler også, at effekten kan variere fra gang til gang. Jeg tror og føler at jeg gjør øvelsen på samme måte, likevel kan effekten føles veldig forskjellig.
Gjest Tidssone Skrevet 24. februar 2012 #9 Skrevet 24. februar 2012 Men er det ikke veldig individuelt da, om hvilke øvelser som passer best og hvilken øvelse som trener ønskede muskel best? Jeg opplever i alle fall gang på gang at øvelser som angivelig skal belaste en muskelgruppe, ikke gjør det for meg. Og jeg har fått instruktører/ fysioterapeuter til å se om jeg gjør øvelsen riktig. Noen muskler er vanskeligere for meg å få tak i. Kan tenke meg det skyldes konstruksjon eller at man har utviklet et annet muskelsamspill der andre muskler kompenserer. Da kan det hjelpe med alternative øvelser. (Jeg føler f.eks. bulgarsk gir meg mer enn vanlige.) En annen ting at jeg føler også, at effekten kan variere fra gang til gang. Jeg tror og føler at jeg gjør øvelsen på samme måte, likevel kan effekten føles veldig forskjellig. Sånn tenker jeg også. For meg er utfall en langt bedre øvelse enn knebøy feks. Noen ganger får jeg helt psyk gangsperre, selv om jeg har trent jevnt og trutt. Triceps er min "vanskelige muskel". Har prøvd mye på den fronten før jeg nå nettopp fant en øvelse som ser ut til å virke bra.
Gjest Tidssone Skrevet 24. februar 2012 #10 Skrevet 24. februar 2012 Klarer forresten mer vekt på stangen på utfall enn på knebøy også.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 25. februar 2012 #11 Skrevet 25. februar 2012 Jeg er veldig vinglete i knærne og anklene (for mange år som rytter) og jeg synes bulgarsk utfall er lettere for å holde meg stabil. Gående sliter jeg veldig med og ser ut som en fyllik der jeg sjangler avgårde. Vanlige utfall går også greit. Men håper at med trening så kan jeg ta gående utfall etterhvert uten fyllesjanglingen. Bruker håndvekter med 6 kg per hånd. Utfall er en øvelse som for meg ihvertfall er helt gull.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå