Norna Skrevet 23. februar 2012 #1 Skrevet 23. februar 2012 Madamme = gift og Mademoiselle = Ugift kvinne I en årrekke har franske feminister kjempet for å få bort det de har opplevd som et diskriminerende skille mellom gifte og ugifte kvinner. http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8008605 (lol) Da lager man bare ett nytt ord på ugifte personer. Jeg skjønner ikke at disse kan bruke tiden på mer fornuftige ting enn skamkultur.
Gjest Hard Ride Skrevet 23. februar 2012 #2 Skrevet 23. februar 2012 Synd at de skal drive å fjerne noe fra fransk kultur og språk for sin egen agenda. Egoistisk gjort.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #3 Skrevet 23. februar 2012 Får håpe ordet frue fortsatt blir lovlig her i Norge da, hvis ikke så vil vel en del kg-brukere få et problem 5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #4 Skrevet 23. februar 2012 Det er "frøken" de vil kutte ut, ikke "fru". For øvrig klarer jo verden seg fint uten ord som skiller mellom ugifte og gifte menn. 6
Gjest Hard Ride Skrevet 23. februar 2012 #5 Skrevet 23. februar 2012 Det er "frøken" de vil kutte ut, ikke "fru". For øvrig klarer jo verden seg fint uten ord som skiller mellom ugifte og gifte menn. vi bruker jo "ungkar" i Norge og "Bachelor" på engelsk, så det er jo ikke akkurat sånn at vi ikke har ord for ugifte menn. 2
Norna Skrevet 23. februar 2012 Forfatter #6 Skrevet 23. februar 2012 Jeg synes det er en fin tittel, frøken Det vi heller er flere ord og utrykk, ikke flere sivile konflikter. Det er "frøken" de vil kutte ut, ikke "fru". Helvete! :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2012 #7 Skrevet 23. februar 2012 vi bruker jo "ungkar" i Norge og "Bachelor" på engelsk, så det er jo ikke akkurat sånn at vi ikke har ord for ugifte menn. I dagligtale, ja. Men jeg har ennå tilgode å se et skjema med "Miss", "Ms", "Mr", og "Bachelor". 3
Gjest Gorgonzola Skrevet 24. februar 2012 #8 Skrevet 24. februar 2012 Savner "fru direktør" og "fru overlege" jeg......... 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #9 Skrevet 24. februar 2012 Madamme = gift og Mademoiselle = Ugift kvinne I en årrekke har franske feminister kjempet for å få bort det de har opplevd som et diskriminerende skille mellom gifte og ugifte kvinner. http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8008605 (lol) Da lager man bare ett nytt ord på ugifte personer. Jeg skjønner ikke at disse kan bruke tiden på mer fornuftige ting enn skamkultur. Du er det mest reaksjonære kvinnfolket jeg noen gang har snublet over (og dét dømt på grunnlag av flere av trådene dine)! 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #10 Skrevet 24. februar 2012 vi bruker jo "ungkar" i Norge og "Bachelor" på engelsk, så det er jo ikke akkurat sånn at vi ikke har ord for ugifte menn. Hva er det spesifikke ordet for gifte menn da? Og når brukes disse som tiltaleform? 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #11 Skrevet 25. februar 2012 Madamme = gift og Mademoiselle = Ugift kvinne "Madame" heter det.
Gjest Ludovie Skrevet 26. februar 2012 #12 Skrevet 26. februar 2012 TS: Hva i all verden er det som er så ille med at man slutter å tiltale kvinner på ulik måte etter om de er gift eller ikke? Sånn sett bort fra at dette er en sak som veldig mange feminister vil støtte, mener jeg? Synd at de skal drive å fjerne noe fra fransk kultur og språk for sin egen agenda. Egoistisk gjort. Hva etter din mening er det som forsvinner fra fransk kultur dersom tiltaleformene for gifte og ugifte kvinner blir identiske? I dagligtale, ja. Men jeg har ennå tilgode å se et skjema med "Miss", "Ms", "Mr", og "Bachelor". Enig med deg. For øvrig - en liten korrigering. "Ms" er helt nøytralt når det gjelder gift/ugift, og denne tiltaleformen har virkelig vunnet frem i de engelskspråklige delene av verden de siste årene, spesielt i USA. I engelsk har man altså i stor grad opphevet dette kunstige skillet mellom gift og ugift kvinne som enkelte i denne tråden for enhver pris ønsker å opprettholde. (Det er "Mrs" som tradisjonelt brukes om gifte, mens "Miss" brukes om ugifte. Og "Ms" er altså, som sagt, helt nøytralt i dette henseendet.) 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #13 Skrevet 26. februar 2012 "Madame" heter det. "Putain" heter det.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #15 Skrevet 26. februar 2012 Enig med deg. For øvrig - en liten korrigering. "Ms" er helt nøytralt når det gjelder gift/ugift, og denne tiltaleformen har virkelig vunnet frem i de engelskspråklige delene av verden de siste årene, spesielt i USA. I engelsk har man altså i stor grad opphevet dette kunstige skillet mellom gift og ugift kvinne som enkelte i denne tråden for enhver pris ønsker å opprettholde. (Det er "Mrs" som tradisjonelt brukes om gifte, mens "Miss" brukes om ugifte. Og "Ms" er altså, som sagt, helt nøytralt i dette henseendet.) Hvordan er uttalen av Ms, "Mrs" er vel omtrent som "missis", "Miss" er klart, men Ms? Forøvrig har det samme for lengst skjedd i Tyskland. Der bruker man heller ikke lenger "Fräulein" til ugifte kvinner, men tiltaler gifte og ugifte som "Frau", mens menn alltid tiltales med "Herr".
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #16 Skrevet 26. februar 2012 ...men tiltaler gifte og ugifte som "Frau", mens menn alltid tiltales med "Herr". Da er vel jeg den eneste som tiltaler kvinner som "Sie"? Jeg sier bare "du" hvis hun ber meg om det. Menn sier jeg gjerne "du" om.
Gjest Ludovie Skrevet 26. februar 2012 #17 Skrevet 26. februar 2012 Hvordan er uttalen av Ms, "Mrs" er vel omtrent som "missis", "Miss" er klart, men Ms? "Ms" har /z/ til slutt, og som regel også schwa (en slags "svak" e-lyd) i midten, mens "Miss" har /s/ til slutt, og dessuten samme vokal som f.eks. "kiss".
Gjest Ludovie Skrevet 26. februar 2012 #19 Skrevet 26. februar 2012 Ms står vel for "Mistress"? Det kommer helt an på hva du mener her. For svaret kan både være "ja" og "nei", alt ettersom. Hvis du utdyper hva du vil frem til, vil det ble mye lettere å svare.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå