Gjest itunes Skrevet 23. februar 2012 #1 Skrevet 23. februar 2012 hva vil egentlig en som ligger for døden høre.er alle samtaleemner godkjent for å si det sånn.noen som vet?
Ego Skrevet 23. februar 2012 #2 Skrevet 23. februar 2012 Har i grunn bare pratet 'som vanlig' med de jeg har snakket med som har vært nær å dø. Det har gått i snakk om ulike EM og VM, hva jeg selv styrer med for tiden, hva barnebarna til den syke synes om å begynne på skolen osv. Om man er nærmest bestevenn er det sikkert mulig å komme over på mer personlige tema, men det får bli helt opp til den som er syk.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #3 Skrevet 24. februar 2012 Det kommer an på hva slags relasjon du har til den det gjelder, tror jeg, hvor nære dere er. Men kanskje du ikke trenger å si så mye- bare være der og vise nonverbalt at du bryr deg? Kanskje det er nok? Hvis det er naturlig, så kan du kanskje være nær og holde vedkommende i hånda, passe på at han eller hun har det best mulig, ikke fryser..hente noe å drikke hvis vedkommende klarer å få i seg væske...spørre om vedkommende har smerter, hvis ja så hente sykepleier for å få noe smertestillende...ligger behagelig i senga..det meste man snakker om blir jo bare meningsløst pjatt i en sånn situasjon. Du må se an vedkommende og hva han eller hun trenger, hvordan vedkommende responerer på det du gjør...Føle deg litt fram der og da. Men jeg tror helt klart at du ikke skal tenke så mye på hva du kan si og ikke si...Vis heller at du bryr deg og ønsker at han eller hun skal ha det best mulig! Og husk at de aller fleste som er i ferd med å avslutte livet får med seg alt som sies og skjer selv dere rundt kanskje ikke tror det! Jeg sa ofte til min mamma at vi var der alle sammen, sammens med henne...trygget henne mye på det- og at hun ikke var alene. Lykke til.
Gjest itunes Skrevet 24. februar 2012 #4 Skrevet 24. februar 2012 takk for svar.personen er ikke sånn helt på det siste da..ikke helt sikker.får prøve meg fram.jeg er ikke forpliktet til å besøke personen.har spurt selv om å få komme.vi har vært venner før.det blir vel som vanlig.er ikke en sånn veldig omsorgsperson på en måte.ble plutselig overvellet av tanker omkring hva vi skulle snakke om.det kommer vel naturlig i det vi treffes.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #5 Skrevet 24. februar 2012 Bare vær deg selv du Hun eller han blir sikkert glad for at du kommer- mer enn du aner!
Gjest itunes Skrevet 24. februar 2012 #6 Skrevet 24. februar 2012 takk.nå har jeg tenkt mye og kommet fram til at jeg vil bare være meg selv,som du sier.eg kan ikke strekke meg lengre.nå gleder jeg meg bare.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå