Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idiotisk sikkert, men jeg er bare i uke 9 og magen min har vært stor i to uker allerede. Har hatt 4 innvendige ul av forskjellige grunner, og har sett ett hjerte banke.

Er det i teorien mulig at det er to der inne og at den andre gjemmer seg bak et eller annet? Eller kan det være at det ene fosteret er dødt men at jeg har to fosteranlegg?

Synes bare det er så innmari rart at jeg er så stor såpass tidlig. Det ser ikke ut som bare luft liksom, og magen er mye større enn hva jeg klarte å presse den ut da jeg ikke var gravid.

:sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mest sannsynlig er det bare en.

Skrevet

Man kan se to allerede i uke 5/6/7, når man kan se et embyo. Men når de er så små så kan den ene også "gjemme" seg bak den andre. Men man er som regel ikke så mye større så tidlig. Er det din første graviditet?

Luft kan virkelig gi stor og hard mage, og ikke alltid kjennes.

Skrevet

TS her. Neida. Er graviditet nummer to dette. Har hadde lest og hørt at man ofte blir større raskere ved svangerskap nummer to osv. Er i utgangspunktet ikke veldig stor heller. Normalt slank, men med null mage. Er påfallende stor bare. Har vært umulig å skjule graviditeten siden uke 6 liksom. Blir nesten litt ille berørt.

Skrevet

Jeg fant ut at jeg venter tvillinger i uke 8, men det var ikke fordi jeg fikk mage så tidlig da den lot vente på seg til uke 16 eller noe.

Men det virker nokså usannsynlig at du venter tvillinger når de bare finner et hjerte.

Skrevet

TS her. Neida. Er graviditet nummer to dette. Har hadde lest og hørt at man ofte blir større raskere ved svangerskap nummer to osv. Er i utgangspunktet ikke veldig stor heller. Normalt slank, men med null mage. Er påfallende stor bare. Har vært umulig å skjule graviditeten siden uke 6 liksom. Blir nesten litt ille berørt.

Etter 4 ultralydar kan du nok fint legge vekk muligheten for tvillingar. Eg fekk også mage i veke 6 i min andre graviditet, men klarte å skjule den til veke 12. I første graviditet hadde eg knapt mage ved ordinær UL.

• Liker 1
Skrevet

Litt annet spørsmål, men kan jordmor oppdage tvillinger når hun lytter etter hjertelyd med doppler, eller kan dette bare ses på ultralyd?

Skrevet

Jeg fikk "mage" omkring uke 6 jeg også. Det var helt absurd hvor stor den var plutselig. Dette var selvsagt kun luft/tarmfyll, men i og med at jeg til vanlig (pre-graviditet :sjenert:) hadde en veldig flat mage ble det kjempetydelig for alle som kjenner meg at *noe* var på gang, selv om embryoet ikke var mer enn 1 cm eller-hva-det-nå-er-på-det-tidspuntket. Plutselig gikk jeg mye i luftige, vide overdeler, gitt!

Skrevet

Litt annet spørsmål, men kan jordmor oppdage tvillinger når hun lytter etter hjertelyd med doppler, eller kan dette bare ses på ultralyd?

Ja, man hører begge hjertelydene når man hører med doppler, om man leter. Er man ikke klar over det så stopper man når man hører en.

Men det er også lett å tro at det er to når man hører på navlestrengen, da får man opp hjerteslag fra foster og navlestreng.

Skrevet

Jeg trodde jeg bar på tvillinger i mitt første svangerskap, siden jeg hørte hjertelyd to forskjellige steder. Jordmor hørte det også, men sa at det var slikt som kunne skje uten at det nødvendigvis er tvillinger der inne. (Hun hadde en forklaring som jeg ikke husker.) Det viste seg å være bare en.

Skrevet

Jeg trodde jeg bar på tvillinger i mitt første svangerskap, siden jeg hørte hjertelyd to forskjellige steder. Jordmor hørte det også, men sa at det var slikt som kunne skje uten at det nødvendigvis er tvillinger der inne. (Hun hadde en forklaring som jeg ikke husker.) Det viste seg å være bare en.

Som jeg skrev lengre opp så kan det skje når man hører hjertelyden og navlestrengen. Kanskje det var det dere hørte?

En erfaren JM hører forskjell, men det er ikke så lett for et utrent øre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...