AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #1 Skrevet 23. februar 2012 Hvor mye er det egentlig som skal til for å bli overtrent? Og hva bør jeg passe meg for for å unngå dette? Endelig kommet igang med trening igjen, men jeg er nok i overkant ivrig om dagen..
Wiggins Skrevet 23. februar 2012 #2 Skrevet 23. februar 2012 (endret) Det er selvsagt umulig å gi noe fasitsvar, men det som skaper tilstanden å være overtrent er å ikke gi kroppen nok restitusjon over et lengre tidsrom. Hvor langt tidsrommet må være avhenger av hvor hardt du overtrener. Er du relativt utrent kan det holde med 2-3 uker med hardtrening og lite restitusjon. Hvis du nettopp har begynt å trene igjen etter et lengre opphold kan det være en grei regel å ikke trene så lenge du kjenner siste treningsøkt i beina, evt. andre steder i kroppen. En økt bør heller ikke være hardere enn at du restituerer deg på et par dager. Dermed kan du trene 3-4 ganger i uka. Du trenger ikke følge denne regelen helt slavisk; det er greit å ta en kort eller middels skitur/sykkeltur/joggetur på lørdag og så en lang på søndag, forutsatt at man hviler godt på mandag og kanskje tirsdag. Hvis du kjenner det i beina på tirsdag så var tok du nok litt i overkant i i helga. Ved å trene kortere økter slik at man restituerer seg raskere vil man kunne ha netto større treningsmengde, og dermed få bedre utbytte og framgang. En regel som gjelder absolutt: Restitusjon er like viktig som trening. Man trenger både trening og hvile for å bli sterkere og komme i bedre form. Spesielt viktig er det å få nok søvn. Å bli sittende lenge og se på TV etter en treningsøkt er ikke bra, det er mye bedre å få nok søvn. Endret 23. februar 2012 av Lance
Supraspinatus Skrevet 24. februar 2012 #4 Skrevet 24. februar 2012 Jeg kunne kommet med et langt svar her, men jeg vet om en artikkel du absolutt bør lese. Den er veldig informativ og dersom du har spørsmål etter du har lest den, så bare spør du her i tråden. NHI: Overtrening
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #5 Skrevet 24. februar 2012 Takk for svar! Jeg får nesten litt dårlig samvitighet når dere tar dere tid til å svare meg, som dere ikke kjenner engang, så bra.. Tusen takk! Skal lese den artikkelen så snart jeg har tid:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå