bolline Skrevet 24. februar 2012 #41 Skrevet 24. februar 2012 Med så få resursser som barnevernet har skulle nok tallet på antall omsorgsovertakelser vært mye høyere.. Det er det triste. Heldigvis har det nå kommet en nou som taler for lavere terskel for omsorgsovertakelse/adopsjon av de minste barna. Det trengs sårt! 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #42 Skrevet 24. februar 2012 Det var feil link, selv om den også var interessant. Her er den riktige http://www.knut.com/tag/omsorgsovertakelse/
Vera Vinge Skrevet 24. februar 2012 #43 Skrevet 24. februar 2012 Statistikk er kanskje litt vanskelig for deg? Tallet gjelder 2010. Hver dag ble 34 barn hentet ut av hjemmene sine. Det utgjør nesten 1.5 barn i timen. Les og lær: http://www.lailand.net/blogg/2011/12/14-omsorgsovertakelser-pr-time/ VG er ikke enig med deg... http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10016699 Når skal folk forstå at journalister ikke er direkte pålitelige når det gjelder sin forståelse og fremstilling av statistikk og forskning generelt. Kanskje på tide å innse at du har tapt akkurat den delen av diskusjonen. 13
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #44 Skrevet 24. februar 2012 Ifølge ssb så øker antallet overtakelser med 1000 i året. Det betyr at hver dag blir 3 barn hentet ut av hjemmet sitt. Synes det tallet er ille nok... Når står de på DIN dør? Hvor mange lottomillionærer har vi i uka? 3? Det vil si at det er sju ganger større sjanse for at BV henter barnet ditt enn at du vinner en million i lotto. Likevel er folk sikrere på å bli lottomillionærer enn å miste barnea sine til BV... Jeg føler meg helt trygg. Fordi: - Jeg klarer å se og innrømme egne feil - Jeg har vilje og evne til å endre det som ikke er bra - Jeg ser BV som noen som vil barnas beste og ville derfor tatt imot deres veiledning med åpent sinn - Jeg gjør ingen grove feil i barneoppdragelsen - Jeg har forståelse for at barns behov i oppveksten ikke alltid faller sammen med de voksnes behov, og da er det barnas behov som blir prioriterte. 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #45 Skrevet 24. februar 2012 http://www.youtube.com/results?search_query=barnevernet+politiet&page=1 Det er ikke for mange tilfeller der barnevernet griper inn, det er for få. 5
Vera Vinge Skrevet 24. februar 2012 #46 Skrevet 24. februar 2012 Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt nå voksne i media og andre steder, fortelle at de skulle ønske barnevernet hadde grepet inn før og/eller fjernet dem fra hjemmet. Jeg syns det er positivt at det er en gruppe som skal se på det biologiske prinsipp og hvorvidt det tas for mye hensyn til det i dag (hvis jeg husker riktig). 6
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #47 Skrevet 24. februar 2012 Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt nå voksne i media og andre steder, fortelle at de skulle ønske barnevernet hadde grepet inn før og/eller fjernet dem fra hjemmet. Jeg syns det er positivt at det er en gruppe som skal se på det biologiske prinsipp og hvorvidt det tas for mye hensyn til det i dag (hvis jeg husker riktig). Ja, enig der. Jeg kjenner en ungdom som ble plassert i fosterhjem etter flere år med tiltak hjemme som ikke fungerte. I fosterhjemmet fikk ungdommen kontroll på livet sitt (skole, venner, generelt), og alt fungerte bra. Med unntak av biologiske foreldre som presset på i bakgrunnen, hadde omtrent åpen linje til ungdommens mobil og påvirket i negativ retning osv. Ungdommen ble slitt i stykker mellom det å trives og endelig ha det bra i fosterhjemmet og lojaltetsfølelsen og kjærligheten til sine foreldre. Det endte med at de biologiske foreldrene "vant", ungdommen rømte gang på gang på foreldrenes oppfordring og oppførte seg stadig dårligere i fosterhjemmet (også det på foreldrenes oppfordring) og til slutt ble fosterforeldrene nødt til å si opp avtalen både av hensyn til seg selv, andre barn i huset og ungdommen som aldri fikk ro. Ungdommen endte på institusjon og ble boende der til h*n var myndig. Etter det har det gått nedover og nedover. H*n ser selv i dag hva som skjedde i ungdomstida og forbanner sine foreldre for å ha manipulert situasjonen på en så egoistisk måte. Denne personen er i dag bitter for at h*n ikke ble tatt hjemmefra tidligere, og at ikke foreldrene ble nektet kontakt. Men pga det biologiske prinsipp så nekter man ikke så stor barn/unge kontakt med biologiske foreldre, selv om det ofte er en destruktiv kontakt. Trist å se på. 7
katinkatinka Skrevet 24. februar 2012 #48 Skrevet 24. februar 2012 Helt utrolig at enkelte fremstiller det som helt fullstendig tilfeldig og uforklarlig at barna deres blir tatt fra dem. En omsorgsovertakelse skjer ikke over natten - foreldrene er stort sett godt involvert og tilbudt flere sjangser underveis. Når barnevernet til slutt går så drastisk til verks at barna flyttes ut av hjemmet kan stort sett alle bortsett fra foreldrene selv forstå grunnen til det. At det skal være "prestisje" for barnevnernet å omplassere flest mulig barn er helt på viddene. De jeg kjenner som jobber i barnevernet tenker tvert i mot: Det er prestisje å hjelpe FAMILIENE (så lenge det er håp) Vet blant annet om en familie hvor moren ikke hadde skiftet bleie på barnet sitt på over en uke. Barnevnernet observerte, og i rapporten hadde de blant annet nevnt at hjemmet var skittent. Omsorgsovertakelsen skjedde etter bleieepisoden, pluss at barnet hadde tydelige blåmerker og fingermerker over store deler av kroppen. Moren opprettet flere nettsider og facebook hvor hun fortvilte over at barnevernet fratok henne barnet fordi hun ikke tørket nok støv.... Og en annen ting - de som mener barnevernet elsker å ta barn ut av hjemmet - hvorfor skulle barnevernet ønske det? De har ingenting å tjene på å gjøre det, verken i forhold til eget arbeid eller penger. Å skrike om at barnevernet er onde og sadistiske vitner om intet annet enn håpløs tankegang. (Og jo - det gjøres feil i barnevernet som alle andre steder, men ikke så ofte som folk skal ha det til. Dessutten har foreldrene utallige muligheter til å bevise sin "uskyld") 15
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #49 Skrevet 24. februar 2012 Helt utrolig at enkelte fremstiller det som helt fullstendig tilfeldig og uforklarlig at barna deres blir tatt fra dem. En omsorgsovertakelse skjer ikke over natten - foreldrene er stort sett godt involvert og tilbudt flere sjangser underveis. Når barnevernet til slutt går så drastisk til verks at barna flyttes ut av hjemmet kan stort sett alle bortsett fra foreldrene selv forstå grunnen til det. At det skal være "prestisje" for barnevnernet å omplassere flest mulig barn er helt på viddene. De jeg kjenner som jobber i barnevernet tenker tvert i mot: Det er prestisje å hjelpe FAMILIENE (så lenge det er håp) Vet blant annet om en familie hvor moren ikke hadde skiftet bleie på barnet sitt på over en uke. Barnevnernet observerte, og i rapporten hadde de blant annet nevnt at hjemmet var skittent. Omsorgsovertakelsen skjedde etter bleieepisoden, pluss at barnet hadde tydelige blåmerker og fingermerker over store deler av kroppen. Moren opprettet flere nettsider og facebook hvor hun fortvilte over at barnevernet fratok henne barnet fordi hun ikke tørket nok støv.... Og en annen ting - de som mener barnevernet elsker å ta barn ut av hjemmet - hvorfor skulle barnevernet ønske det? De har ingenting å tjene på å gjøre det, verken i forhold til eget arbeid eller penger. Å skrike om at barnevernet er onde og sadistiske vitner om intet annet enn håpløs tankegang. (Og jo - det gjøres feil i barnevernet som alle andre steder, men ikke så ofte som folk skal ha det til. Dessutten har foreldrene utallige muligheter til å bevise sin "uskyld") Mulig OT, men er det virkelig mulig å ikke skifte bleie på sitt eget barn på en hel uke, og samtidig ikke bli tvangsinnlagt ved en psykiatrisk institusjon umiddelbart? En mor som ikke skifter bleie på eget barn ved behov (det burde bli minst tre om dagen om hun gir barrnet et minimum av mat og drikke?), og samtidig hyler ut om at hun ble fratatt omsorgen, hun burde virkelig ikke være uten tilsyn. Hun er sannsynligvis en fare for både seg selv om andre med den begrensede funksjonsevnen, forståelsen og selvinnsikten. Hun burde umyndiggjøres og behandles. 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #50 Skrevet 24. februar 2012 Vet blant annet om en familie hvor moren ikke hadde skiftet bleie på barnet sitt på over en uke. Barnevnernet observerte, og i rapporten hadde de blant annet nevnt at hjemmet var skittent. Omsorgsovertakelsen skjedde etter bleieepisoden, pluss at barnet hadde tydelige blåmerker og fingermerker over store deler av kroppen. Moren opprettet flere nettsider og facebook hvor hun fortvilte over at barnevernet fratok henne barnet fordi hun ikke tørket nok støv.... Den saken har jeg lest om, tror jeg. Synes det er helt utrolig at disse foreldrene får lov å holde på som de gjør. Som i Youtubelinken over, har en mor lagt ut video av at barnevernet og politi henter datteren. Hun vet de kommer og gjør hele situasjonen verre ved å nekte å samarbeide, så politiet må bryte seg inn. Så topper man det hele med å legge videoen ut på nettet. Helt sykt. Det er flust av disse bloggene, facebooksidene, you name it der ute. Ofte har de en viss tilknytning til to (i juristmiljøet) svært kjente (beryktede) jurister, felles for alle disse er de vanvittige konspirasjonsteoriene. Selv om jeg tviler på vurderingsevnen til disse to, så må jeg si at jeg synes det er rart at de ikke reagerer på at barna henges ut på nettet på denne måten. 7
Kråkesaks Skrevet 24. februar 2012 #51 Skrevet 24. februar 2012 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Kråkesaks, moderator.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #52 Skrevet 24. februar 2012 Mulig OT, men er det virkelig mulig å ikke skifte bleie på sitt eget barn på en hel uke, og samtidig ikke bli tvangsinnlagt ved en psykiatrisk institusjon umiddelbart? En mor som ikke skifter bleie på eget barn ved behov (det burde bli minst tre om dagen om hun gir barrnet et minimum av mat og drikke?), og samtidig hyler ut om at hun ble fratatt omsorgen, hun burde virkelig ikke være uten tilsyn. Hun er sannsynligvis en fare for både seg selv om andre med den begrensede funksjonsevnen, forståelsen og selvinnsikten. Hun burde umyndiggjøres og behandles. Nå vet jeg ikke hvordan det er, men det skulle vel vært slik at det ble varslet fra BV til helsevesenet i slike situasjoner. Reglene for å tvangsinnlegge er svært strenge og det at man ikke er istand til å ta vare på et barn og selv om man har en begrenset funksjonsevne, så er dette på langt nær nok til å bli tvangsinnlagt. 2
Mamma1 Skrevet 24. februar 2012 #53 Skrevet 24. februar 2012 Tror nok heldigvis at langt de fleste barna blir tatt når det er behov for det. Det er nok også langt fler barn som burde vært fjernet enn saker der BV har gjort feil. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #54 Skrevet 25. februar 2012 Jeg vet det kan gå prestisje i enkeltsaker, mennesker som arbeider i barnehage kan f,eks ha manglende kompetanse når det kommer til autismespekter diagnoser. Ta meg for eksempel, sosionom, barne og ungdomsarbeider, meg var de etter i åresvis, mobbet meg, jeg fikk skylden for mitt barns adferd..hadde ikke jeg hatt de papirene jeg har er jeg ganske sikker de hadde tatt han fra meg. Vanskelig for andre som ikke har vert borte i det og forstå, jeg har sett og opplevd nok ondskap fra mennesker, spesiellt ppt, og noe bup kan virke ganske virkelighetsfjrene noen av de,og mangle etisk kompetanse. Dette er virkelighet, og med den manglende kompetansen det er på mange bokstavdiagnoser i dag, kan jeg godt forså at foreldre kan føle seg overkjørte og skylde på folk. Ped.leder med barn som har spesielle behov, signerer her. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #55 Skrevet 25. februar 2012 Jeg vet det kan gå prestisje i enkeltsaker, mennesker som arbeider i barnehage kan f,eks ha manglende kompetanse når det kommer til autismespekter diagnoser. Ta meg for eksempel, sosionom, barne og ungdomsarbeider, meg var de etter i åresvis, mobbet meg, jeg fikk skylden for mitt barns adferd..hadde ikke jeg hatt de papirene jeg har er jeg ganske sikker de hadde tatt han fra meg. Vanskelig for andre som ikke har vert borte i det og forstå, jeg har sett og opplevd nok ondskap fra mennesker, spesiellt ppt, og noe bup kan virke ganske virkelighetsfjrene noen av de,og mangle etisk kompetanse. Dette er virkelighet, og med den manglende kompetansen det er på mange bokstavdiagnoser i dag, kan jeg godt forså at foreldre kan føle seg overkjørte og skylde på folk. Ped.leder med barn som har spesielle behov, signerer her. Jeg vet også at dette forekommer, og at manglende kompetanse gjerne forsøkes skjult gjennom at alle kluter settes inn på å bevise at barnet trenger hjelp. Heller en gang for mye, enn en gang for lite, er mantraet hos noen barnehageansatte. Jeg har bedre erfaring med ppt, da de ofte er langt mer kompetente enn barnehagen, og kan korrigere der barnehagen har tatt feil. Men ikke alltid... Det er mange barn med små problemer i barnehagen som blir stigmatiserte og diagnostisert, og ender opp med å bli sin egen diagnose. I noen av disse tilfellene skjer det omsorgsovertakelser som følge av dette...
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #56 Skrevet 25. februar 2012 Jeg vet også at dette forekommer, og at manglende kompetanse gjerne forsøkes skjult gjennom at alle kluter settes inn på å bevise at barnet trenger hjelp. Heller en gang for mye, enn en gang for lite, er mantraet hos noen barnehageansatte. Jeg har bedre erfaring med ppt, da de ofte er langt mer kompetente enn barnehagen, og kan korrigere der barnehagen har tatt feil. Men ikke alltid... Det er mange barn med små problemer i barnehagen som blir stigmatiserte og diagnostisert, og ender opp med å bli sin egen diagnose. I noen av disse tilfellene skjer det omsorgsovertakelser som følge av dette... Ingen barn skal bli sin egen diagnose, det du forteller er Svært alvorlig, jeg visste at jeg ikke var alene her.. MEN alle er ikke like ressurssterke som meg, at de går for os grunnet manglende kompetanse er så hjerteskjærende at jeg ikke har ord. 1
Gjest O___o Skrevet 25. februar 2012 #57 Skrevet 25. februar 2012 Har vel til gode å møte foreldre som synes Barnevernet har god nok grunn til å overta omsorgen for barnet. Selv om foreldrene stumper sneipen i armen på ungen, slår ungen med belte, nekter ungen mat, lar andre voksne forgripe seg på barnet deres i bytte mot stoff eller selv forgriper seg seksuelt på barnet sitt - så anser ikke foreldrene seg som barnemisshandlere. 7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #58 Skrevet 27. februar 2012 Kan du ikke dele historien din her da, TS? Jeg vil gjerne høre den uten å dømme deg...
hulaboer Skrevet 27. februar 2012 #59 Skrevet 27. februar 2012 Vet at det finnes en facebookgruppe der folk i den situasjonen er ganske aktive. Husker ikke navnet på gruppa, men det går vel an å søke seg fram til det. Hvis det er den gruppen jeg har sett, så er det åpenbart for meg hvorfor barna ble tatt fra dem. Maken til lurvete gjeng av dårlig egnede foreldre skal man lete lenge etter! 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #60 Skrevet 28. februar 2012 Kan du ikke dele historien din her da, TS? Jeg vil gjerne høre den uten å dømme deg... Jeg er veldig redd for å bli gjenkjent. Men skal opprette en helt anonym brukerkonto. Har en ganske aktiv konto her fra før, men føler ikke den er anonym nok.. 2
Fremhevede innlegg