Gå til innhold

Omsorgsovertakelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg får ikke tallene dine til å stemme med ssb`s tall fra 2010. Der er det totalt 12492 som er plassert. Ikke 13000 som blir plassert årlig.

http://www.ssb.no/barneverng/tab-2011-06-27-08.html

Statistikk er kanskje litt vanskelig for deg? Tallet gjelder 2010. Hver dag ble 34 barn hentet ut av hjemmene sine. Det utgjør nesten 1.5 barn i timen. Les og lær:

http://www.lailand.net/blogg/2011/12/14-omsorgsovertakelser-pr-time/

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden befolkningen teller 1 114 400 barn, synes jeg ikke det er ille at vi har 13000 barn hvor omsorgen er tatt.

Skrevet

Det går lett prestisje i bv-saker, selv om ikke mange bv-arbeidere vil innrømme det... Det beste for begge parter hadde vært om det med en gang ble bestemt fra bv sin side at de skulle inn i en familie, samtidig ble gitt anledning til at familien fikk oppnevnt/valgt en hjelper, som fulgte med på alle møter, og kvalitetssikret bv's arbeid, nettopp for å unngå at bv's observasjoner av "tre dagers oppvask på kjøkkenbenken", "støv i hyllene", "få alderstilpassede leker", kunne verifiseres evt imøtegåes. Slik det er nå kan bv påstå nøyaktig hva de vil, og ingen vil noensinne tro på foreldrene. Det fins faktisk maktpersoner innen bv som er villige til å la sannheten gå på bekostning av prestisje.

Med en "foreldrehjelper" tilstede, ville bv anstrengt seg mer for at rapportene skulle være korrekte og objektive. Tro ikke at de er det i dag...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tallene stemmer fint, h*n skrev "nesten 13.000".

Men alle desse "nesten 13.000" er ikkje plassert i løpet av 2010. Desse 13.000 er barn som akkurat den 31. desember 2010 er plassert rundt omkring. Ettersom dei aller fleste forblir plassert i meir enn eitt år, så betyr det at dei alle fleste av desse 13.000 har blitt plassert i tidlegare år.

Barn som vart plassert i fosterheim som toåringar i 1988, og som framleis budde der ved utgangen av 2010, vil òg vere blant desse 13.000 i denne tabellen, fordi dei fylte 22 det året og var plassert i fosterheim.

Lær dykk å lese tabellar og statistikk, ver så snill.

Endret av Moscato
  • Liker 19
Skrevet

Det er totalt, ikke årlig. Ville nærmest ikke vært barn igjen hos sine foreldre om det ble utført 13000 omsorgsovertakelser årlig. Forøvrig: Ingenting er noen gang sort/hvitt, men i de aller fleste tilfeller gjør barnevernet en god og nødvendig jobb. Fylkesnemnda er der for de gangene de ikke følger lovverket. Omsorgsovertakelse er et ekstremt inngripende tiltak og det skal enormt mye til før det iverksettes.

VG er ikke enig med deg...

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10016699

• Liker 1
Skrevet

Lær og lese statistikk selv, og slutt å tulle. Tallene dine er helt blåst.

Det er nok du som er blåst :-) Kanskje du heller skulle lese de linkene du har blitt gjort oppmerksom på? Selv om det nok blir smertefullt for deg å ta til deg kunnskap om at du tar feil...

Skrevet

Artig at du linker til en privat blogg som din pålitelige kilde.. :gjeiper:

Hvorfor ikke? Den private bloggen linker jo VIDERE til mer offisielle kilder?

Skrevet

Statistikk er kanskje litt vanskelig for deg? Tallet gjelder 2010. Hver dag ble 34 barn hentet ut av hjemmene sine. Det utgjør nesten 1.5 barn i timen. Les og lær:

http://www.lailand.net/blogg/2011/12/14-omsorgsovertakelser-pr-time/

Eh, det der var jo bare en side som viste en persone mening... og det står til og med at tallene IKKE kan verifiseres av statistisk sentralbyråd.

• Liker 2
Skrevet

Er det noe rart at BV-motstanderene får blod på tann, når de leser statistikk som fanden leser bibelen. :fnise:

• Liker 21
Skrevet

Det er nok du som er blåst :-) Kanskje du heller skulle lese de linkene du har blitt gjort oppmerksom på? Selv om det nok blir smertefullt for deg å ta til deg kunnskap om at du tar feil...

Hvordan klarer du å fortsette og argumentere for tall som er helt bortreist, når fakta er helt klare?

• Liker 4
Skrevet

VG har gjort same feilen som du har, og trur det er snakk om 12.492 plasseringar kvart år. SSB sin tabell seier derimot berre noko om det totale talet på plassert born, og ikkje kortid plasseringane vart gjort.

Ifølge ssb så øker antallet overtakelser med 1000 i året. Det betyr at hver dag blir 3 barn hentet ut av hjemmet sitt. Synes det tallet er ille nok... Når står de på DIN dør? Hvor mange lottomillionærer har vi i uka? 3? Det vil si at det er sju ganger større sjanse for at BV henter barnet ditt enn at du vinner en million i lotto. Likevel er folk sikrere på å bli lottomillionærer enn å miste barnea sine til BV...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ifølge ssb så øker antallet overtakelser med 1000 i året. Det betyr at hver dag blir 3 barn hentet ut av hjemmet sitt. Synes det tallet er ille nok... Når står de på DIN dør? Hvor mange lottomillionærer har vi i uka? 3? Det vil si at det er sju ganger større sjanse for at BV henter barnet ditt enn at du vinner en million i lotto. Likevel er folk sikrere på å bli lottomillionærer enn å miste barnea sine til BV...

Det er greit nok at 1.000 per år er mykje, men det er likevel berre ein liten brøkdel av 13.000, som det vart påstått at det var.

Dessutan seier tala ingenting om kor mange av desse 1.000 som blir plassert frivillig/på grunn av at foreldre døyr/kor mange av dei som er sysken (talet på familieeiningar er jo mindre enn 1.000) osb.

Eg har ingen grunn til å vere redd for at dei dukkar opp på MI dør, og eg er heilt sikker på ikkje å bli lottomillonær, for eg har aldri tippa i heile mitt liv.

Endret av Moscato
  • Liker 12
Skrevet

hehe... Så du tror BV omtrent kaster terninger på hvem sine barn de henter neste gang? Oj, så redd jeg ble!! :gjeiper:

(Ærlig talt: Hvis noen virkelig tror det fungerer sånn er det nok en større sjanse for at det er barna til disse som blir tatt, de viser iallfall tegn på meget lav IQ...)

• Liker 13
Skrevet

Du snakker som om det er en ren tilfeldighet når BV "kommer og tar barna dine", at det kan skje hvem som helst ... akkurat som å vinne i lotto. Noe som jo er galskap. BV har for lite ressurser som det er og hjelper færre barn enn de burde. Jeg tror ikke BV hjelper barn hvis det ikke er helt tvingende nødvendig. Men foreldrene ser jo bare sine egne behov.

• Liker 12
Skrevet

Jeg er så glad for at denne tråden ble laget! For den viser med stor tydelighet det forvrengte synet barnevernsmotstanderne har på BV og hvordan ting fungerer. Fint at dere viser hvordan dere tenker. Det gjør alt så mye klarere for andre.

Jeg kjenner flere barnevernssaker fra innsiden. Jeg har opplevd foreldre som har klaget sin nød over det urimelige BV som henter barn ut av hjemmene sine uten grunn, om BV som forfølger stakkars uskyldige foreldre som bare sliter litt fordi alle andre (les: skolen, barnehagen, BUP, PPT osv) gjør så masse feil osv. For folk som ønsker å hive seg med på klagesangen er det lett å finne argumenter for at foreldrene har rett, men prøver man å være litt mer objektive og se på barnas behov så ser man raskt at den største feilen BV gjør er å gripe inn for sent.

Og som det blir poengert over her:

Rundt 1000 barn pr år er faktisk ikke veldig mye med tanke på at flere av disse er søsken, så det er langt færre enn 1000 familier som opplever dette. Og noen er resultat av at foreldre dør, eller at foreldrene er så alvorlig syke at noen andre må ta seg av barna for en periode, eller foreldre som selv innser sine begrensninger og derfor ber om at noen andre overtar omsorgen. Jeg skulle likt å sett tallene på hvor mange familier som faktisk opplever en ufrivillig omsorgsovertakelse pr år. Tallet er nok langt lavere enn 1000.

• Liker 11
Skrevet

Oi, dette er virkelig skremmende lesning!

omssorgsovertakelser

Det er klart det finnes skyldige foreldre som hevder sin uskyld, og sikkert like mange barnevernsansatte som IKKE hodler seg til sannheten...

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...