Gå til innhold

Omsorgsovertakelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan finner du disse sakene? Jeg har vært inne på domstol.no men jeg får ikke opp noe når jeg søker på barnevernet.

Du må lese sivil sakene. Har lest dem mange ganger

Videoannonse
Annonse
Gjest Vettel
Skrevet

Vel, det kan bli brukt mot henne. Vi fikk barnevernet på døren etter en bekymringsmelding pga rot. Vi var midt i en stor "vår-rengjøring", så det var litt kaos. Men etter 3 mnd ( standard behandlingstid ), så ble saken henlagt.

MEN, samboeren min sa at hadde ikke jeg bodd sammen med han, så hadde jeg blitt fratatt barna pga at jeg sliter psykisk. Jeg har angst og har vært deprimert. Men jeg klarer likevel å sørge for at barna våre har det de trenger til enhver tid. Barna er også det som på en måte holder meg oppe. Jeg har også gått til psykolog.

Men i en sånn situasjon, hvor barnevernet er innblandet, så synes jeg ikke at barnevernet kan ta bort barna fordi en av foreldrene er deprimert. Jeg vet med 100% at hadde det vært tilfelle i vår situasjon, så hadde det fått meg enda mer deprimert og det skjedde nesten og. Første dagen de kom, så fikk jeg det verste panikkanfallet jeg noen gang har hatt. Hele verden raste sammen og nå, en stund etter at det skjedde og saken ble henlagt, så har jeg enda ikke kommet over det som skjedde.

Uansett, så vet man aldri hva barnevernet kan finne på og jeg følte også på meg at de hadde brukt dette mot meg hvis jeg hadde vært alenemor. Men det er min oppfatning....

Vil kommentere det jeg har uthevet i det du har skrevet.

Angående bekymringsmelding: Ble det sendt bekymringsbmelding pga rot? Hvor lenge hadde dere "rot" da, siden det fremdeles var rotete da BV kom på besøk...?

Det er faktisk ikke DEG barnevernet skal jobbe for. De skal undersøke om barna har det godt nok hos deg, ikke om det er "best for den voksne" at barna bor i sin biologiske familie.

Så det er absolutt IKKE et argument i denne sammenhengen.

Og ja, det er helt logisk at hvis du hadde vært alenemor, så hadde din depresjon blitt lagt større vekt på. For når dere er to foreldre i hverdagen, så kan den andre tre støttende til. :)

(som hos alle andre familier, alle kan bli syke)

Du skriver "har gått til psykolog", kanskje noe du bør vurdere og fortsette med om du fremdeles har angst...? Sånn off topic.

• Liker 5
Gjest Gjest
Skrevet

Foresten grunnen til vi ikke anket til tingretten var jeg blandt annent skulle gjennomføre noen tester, og vente tiden og testingen ville ta så lang tid, at istede for og anke følte vi det bedre og heller vente på ny sak i nemda. for om du anker tror jeg ikke du kan komme med nye ting, det er jeg usikker på, men mener dem bare tar opp videre om det er saksbehandler feil, om samme tema. det er uansett vanlig at det tar borti mot 8 mnd og vente på en anke. desutten kjørte vi kunn samverdsak sisst, nå kjører vi tilbakeføringsak.

Hvorfor anket dere ikke akuttvedtaket til fylkesnemnda, siden det kun handlet om at NAV hadde misforstått deg (ifølge det du hevder her inne)? Istedet samtykket dere til frivillig plassering, slik at det gikk ca. 1 år før saken kom opp i nemnda. Og nå venter dere igjen. Hvor lenge vil da barnet ha bodd i fosterhjem, før saken blir tatt opp som tilbakeføringsak? Og hvor gammelt var barnet da det ble plassert? Var barnet svært lite, kan enda et relasjonsbrudd nå påføre barnet deres skade. Nei, jeg forstår ikke denne passiviteten i forhold til plasseringen fra deres side, hvis barneverntjenesten har plassert barnet helt uten grunn. Og når jeg nå leser det du skriver over, så ser man at barneverntjenesten må ha dokumentert ting, som dere nå prøver å motbevise.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du bør vel legge til at det antas at en del av økningen i akuttvedtak skyldes at BV prøver tiltak i hjemmet for lenge i mange tilfeller (for mye puslete tiltak iflg. psykolog Mørch). Bare så det ikke framstilles som at kritikken går på at BV ønsker uforholdsmessig mange barn fjernet fra hjemmet.

Samt at de ikke har penger/nok menneskelige ressurser til å sette inn kraftig nok virkemidler i hjemmet tidlig nok.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor anket dere ikke akuttvedtaket til fylkesnemnda, siden det kun handlet om at NAV hadde misforstått deg (ifølge det du hevder her inne)? Istedet samtykket dere til frivillig plassering, slik at det gikk ca. 1 år før saken kom opp i nemnda. Og nå venter dere igjen. Hvor lenge vil da barnet ha bodd i fosterhjem, før saken blir tatt opp som tilbakeføringsak? Og hvor gammelt var barnet da det ble plassert? Var barnet svært lite, kan enda et relasjonsbrudd nå påføre barnet deres skade. Nei, jeg forstår ikke denne passiviteten i forhold til plasseringen fra deres side, hvis barneverntjenesten har plassert barnet helt uten grunn. Og når jeg nå leser det du skriver over, så ser man at barneverntjenesten må ha dokumentert ting, som dere nå prøver å motbevise.

Det er nok en grunn til dette, men den unlater hun å fortelle. Hadde det virkelig vært så enkelt, så hadde hun hatt omsorgen for barnet sitt idag.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hvertfall lært at får jeg flere barn og får fødseldepresjon igjen så skal jeg for all del ikke fortelle det til noen!

Jeg var så dum å fortalte det til de som jobbet på sykehuset og det ble til at jeg måtte ligge en uke ekstra der og de var hele tiden veldig beskymret.

De sendte beskymringsmelding til helsesøsteren å sa at de var veldig beskymret for hvordan jeg kom til å takle å komme hjem.

Følte virkelig at de sto klar til å ta han fra meg hvor tid som helst :S

Nå er han 4 mnder å enda gir ikke helsesøsteren seg!

Hun maser forsatt om at jeg bør gå til psykolog og forhører seg hele tiden om at i livet mitt.

Både helsesøster og barneklinikken blander seg vel mye,til tross at jeg ikke har vært deprimert på 3 mnder!

Så vær forsiktig med hva dere forteller til helsepersonellet ellers får dere aldri fred :S

Føler forsatt at sier jeg noe galt,eller gjør noe galt etter deres mening,så står de klar til å ta han fra meg.

Du må da ikke oppmuntre folk til å ikke be om hjelp hvis man har fødselsdepresjon! Jeg hadde det, og ba om hjelp fort! Det gjorde at depresjonen gikk raskere over. Jo før du ber om hjelp jo fortere går det (som regel) over. Det kan i verstefall være livsfarlig for barnet å IKKE ta en fødselsdepresjon på alvor.

Det ble ikke sendt bekymringsmelding på meg til barnevernet, og det tror jeg hører til sjeldenheten ved fødselsdepresjon! Så hvis man frykter man får fødselsdepresjon, søk hjelp!!

Trengte jo ingen psykolog,jeg snakket heller ut med venner og familie.

går du til psykolg så blir det garantert brukt mot deg senare.

Å ikke særlig gøy å få som spørsmål om jeg har planer og om skade meg selv eller babyen.

En person som er deprimert tar det spørsmålet som en anklagelse på de at de tror jeg har planer om skadet barnet mitt.

Jeg gikk til psykiatrisk sykepleier, og hvorfor skal det bli brukt mot meg? Og når skal det bli brukt mot meg? Det at man tar imot hjelp viser at man tar ansvar for både ungen og seg selv.

Så man må passe på å ikke stikke seg ut for mye, gjøre for mye ut av seg, i allefall i små kommuner der barnevernsansatte ikke har så mye annet å henge fingrene i.

Jeg kjenner nok ikke alle detaljene, men jeg vet at barna hennes aldri har manglet vått eller tørt, og vi har møttes flere ganger i barnelek-sammenheng opp igjennom årene, og ungene hennes har virket både sunne og glade.

Før har jeg alltid regnet med at bv vet best når de tar unger ut av hjemmet sitt. Nå er jeg slett ikke sikker på det lenger.

Men du har ikke den ringeste anelse om hva som skjedde innenfor husets fire vegger? Alt kan være aldri så perfekt utad, men en helt annen sak i det ytterdøra går igjen og familien er alene.

ALT man sier til fastlege, psykolog, helsesøster. Alt blir brukt i mot deg om barnevernet kommer inn i bildet. De fåt innsyn i alt.

Paranoid?

Akkurat, og der er du ved kjernen her: Mon tro om det ikke også finnes noen bv-ansatte som ikke er like flinke til å se individet, men trekker sine konklusjoner ganske hurtig med en gang familien passer inn i sin sosiale bås, og at de dermed tenker: ja, skal vi se, han kjører søppel, hun jobber ikke, hun spiller bingo mens barna er på skolen, var det ikke litt skittent i gangen, tro? Jo, det var det. Og var det ikke vel mye oppvask på kjøkkenbenken? Joda... og var det ikke et BANNEord hun kom med da hun slo tåa borti stuebordet..

jada, dette er ikke gode forhold for barna å vokse opp i. Mor svarte vel også "vi har ikke råd" da eldstegutten spurte om penger til kinobillett. Og sto det ikke fire ølflasker på benken? Det sto også en tom pizza-eske, men det trenger ejg jo ikke å skrive. I krydderhylla sto det også en vinflaske "gjemt". Jeg vil ikke engang dvele ved om de kanskje bruker den til matlagingen, kun.

Den skjorta til yngstemann, den hadde en del flekekr på seg. Men istedet for å spørre hvor de kommer fra, slik at jeg kan få vite at de stammer fra dagens lunsj, alle sammen, så lar jeg heller konklsujonen stå åpen i rapporten . jeg skriver bare at jeg registrerer at junior har en veldig skitten skjorte, og drister meg kanskje til å tvile på om flekkene stemmer fra bare en dags bruk. For slikt har jeg kompetanse på, og slikt blir det faktisk rapport-mat av!

Åh, himmel - far made my day! Han kommer inn døren uvitende om at vi er på besøk! Han kjefter ute i gangen fordi skolesekkene står midt på gulvet og guttene ikke har hengt opp de sølete klærne. Mor har jo sittet opptatt i sofaen med meg den siste timen. Ah, bra for rapporten at far river kjeft! Ukontrollert aggreesjon!

Da far kommer inn, og møter en glisende bv-menneske i sofaen, som presenterer seg som akkurat det, og han innser både at hun er her uanmeldt, at hun har fått med seg hans kjefting i entreen, og at dette vil bli brukt mot ham etter beste evne, så er han så frustrert at han ber henne vennligst forlate huset. "Ble kastet ut av faren i huset, og jeg valgte å trekke meg tilbake for å unngå ubehageligheter og mulig fysisk reaksjoner fra far" kan jeg da trygt skrive. For om JEG er redd for vold fra faren, hva da med de stakkars barna?

Finfint, nå har vi en god grunn til omsorgsovertakelse, kun absert på mine slutninger. Og vet dere hva? De trenger ikke engang overprøves, har ikke foreldrene lyd- og video-opptak av denne hendelsen, så hjelper det ikke hva de sier. Believe it or not, men det er virkeligheten. Foreldrene må bevise sin uskyld, og jeg kan konkludere og anta akkurat så mye jeg lyster. Det er jo for barnas beste, ikke sant? ;)

:klaske: Ikke noe ord kan forklare hvor dumt jeg syns dette er. Dette er overhodet ikke grunner for at barn blir tatt vekk fra biologiske foreldre. Blir nesten som å si at en barnevernsansatt så et barn på butikken slå seg vrang og hyle og dagen etterpå dukket opp å tok barnet vekk fra foreldrene sine.

Med så mye negativt man leser om bv,så er det ikke alltid de handler til barnets beste, leger, psykologer etc kan fint vere kjøpt og betalt

Dette fortjener også denne: :klaske:

• Liker 5
Gjest grapefrukt
Skrevet (endret)

Det er mye rart av informasjon som kommer frem i denne tråden!

Det er faktisk ikke slik at barnevernet kommer på uventet besøk og tar en beslutning om å ta med seg barnet etter å ha vært der i 15 minutter. De eneste gangene barnevernet kommer uventet og tar barnet med seg er i ekstreme situasjoner, så det er tydelig at kokkosmamma ikke forteller sannheten.

Barnevernet må som alle andre følge norske lover, de har ikke makt til å gå inn til hvem som helst og ta med seg barn på bakgrunn av flyttekaos eller at en av foreldrene er blitt anklaget for å være narkoman. Da er det andre prosedyrer som blir fulgt, men akutt fjerning av barn skjer kun ved ekstreme tilfeller.

Når man heller ikke får tilbake omsorgen i retten, så er bør det for alle som leser hva kokkosmamma skriver, fjerne all tvil om at barnevernet har fjernet dette barnet pga bagateller. Det blir for dumt at dere forsvarer kokkosmamma og sier at det kan hende hun har blitt behandlet feil - hennes behandling stemmer ikke overens for det hun sier er grunnlaget til at barnevernet tok barnet.

- Det er idiotisk og bortenfor min forståelse hvorfor kokkosmamma utleverer seg selv og sin situasjon på den måten hun gjør, men når hun først gjør det så må hun forvente å få svar og reaksjoner. Og jeg forstår ikke hvilken planet dere lever på (Vera Vinge etc.) som virkelig tror at hun har blitt feilbehandlet av både barnevernet og nemda. Hadde det vært slik kokkosmamma forklarer, at barnevernet plutselig hadde makt til å fjerne et barn pga 15 minutters innsyn i et flyttekaos og pga en misforståelse ang. huseier som var narkoman vs. barnets far, så hadde ikke nemda dømt at barnevernet gjorde rett!

Det er faktisk slik at i barnevernssaker, og som i andre saker som havner i retten, at det må bevis til for å fradømme omsorg for barn, og når dette er gjort så er det tydelig at det ikke er på bakgrunn av små misforståelser og rot som følge av flytting.

Endret av grapefrukt
  • Liker 6
Gjest Anonym13
Skrevet

Vil kommentere det jeg har uthevet i det du har skrevet.

Angående bekymringsmelding: Ble det sendt bekymringsbmelding pga rot? Hvor lenge hadde dere "rot" da, siden det fremdeles var rotete da BV kom på besøk...?

Det er faktisk ikke DEG barnevernet skal jobbe for. De skal undersøke om barna har det godt nok hos deg, ikke om det er "best for den voksne" at barna bor i sin biologiske familie.

Så det er absolutt IKKE et argument i denne sammenhengen.

Og ja, det er helt logisk at hvis du hadde vært alenemor, så hadde din depresjon blitt lagt større vekt på. For når dere er to foreldre i hverdagen, så kan den andre tre støttende til. :)

(som hos alle andre familier, alle kan bli syke)

Du skriver "har gått til psykolog", kanskje noe du bør vurdere og fortsette med om du fremdeles har angst...? Sånn off topic.

Vi hadde det ikke rotete lenge, et par uker toppen, iallefall ikke lenger. Vi ryddet masse og flyttet masse ned i kjelleren, men vi har desverre en nabo under oss som har vært etter meg siden vi flyttet hit og hun truet med å anmelde oss til barnevernet, få styret i borettslaget på vår dør for å snakke til oss, skyldte på oss/barna våre uten grunn osv. Hun har vært ute etter 99% ut av de som har bodd her og det er tydeligvis de med barn som er mest utsatt. Hun har holdt på sånn siden hun flyttet hit når blokken var helt ny. Dette har vi fått fortalt ut av de som har bodd her og bor her fortsatt. Hun har et

rykte på seg. Jeg har selv sett henne i aksjon flere ganger.... Men jeg stod i mot henne når hun påstod at vi hadde gjort noe vi ikke hadde gjort og det

likte hun ikke. Hun måtte ta hevn da....

Har vurdert å gå til psykolog igjen, men er usikker. Og må også ha cash til det....

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger, spekulasjoner og krenkelser. Grunnet gjentatte ryddinger stenges derfor tråden.

Yvonne (mod)

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...