Vera Vinge Skrevet 4. mars 2012 #141 Skrevet 4. mars 2012 Informasjon om klageadgang er ikke så vanskelig å få med seg hvis man leser vedtaket. Selv om man sliter psykisk og har det vanskelig. Det er iallefall lettere å få det med seg, når info er gitt skriftlig og man har mulighet til å spørre andre hvis det ikke er noe man forstår. Hvis en ikke forstår og saken er viktig, har en vel et ansvar å finne ut/spørre. Ja, man får det skriftlig, men så er ikke forvaltningsspråk det enkleste å forstå (dette gjelder også brev om vedtak fra nav f.eks).Man kan si at folk har ansvar for å spørre, men det forutsetter jo at man skjønner hva man skal spørre om. Dette er muligens et sidespor i debatten, men jeg mener dett er et stort problem at det brukes et vanskelig språk om så viktige ting. Når jeg, som anser meg selv som en relativt oppegående person syns slike brev er vanskelige å lese, tener jeg på hvordan det er for mange som er i kontakt med barnevernet og nav, som har dårligere forutsetninger enn meg for å skjønne disse tingene. Hvordan vet du det? Er du flue på veggen i alle hjem? Du ANTAR, og du TROR; og du GÅR UT FRA: I beste fall. Årsaken til at du antar, tror og går ut fra, er at også du er et offer for en ensidig sannhet. Dine antakelser er basert på den vanlige oppfatning av at samfunnet vårt fungerer. Du må også våge å tenke tanken at det ikke alltid GJØR det. Om det er "sjelden" eller ikke, vet hverken du eller jeg. Men forskjellen på deg og meg, er at jeg velger å tro at det alltid fins minst to sider av en sak... Hvordan forklarer du for eksempel at en kommune hvert år har dobbelt så høyt prosenttall omsorgsovertakelser som en annen kommune? I de tallene ligger svaret; bv-politikk praktiseres forskjellig alt etter hvilke mennesker som er ansatt i Barnevernet i kommunen. Burde ikke BV i alle kommuner komme fram til mer enhetlige og like løsninger for innbyggerne? Er det riktig at ens skjebne skal være avhengig av hvilken kommune man har bosatt seg i? Tallene viser at man er prisgitt kompetansen og "humøret" til sin bv-saksbehandler. Slik skulle det ikke ha vært! Men slik er det. Det er nok et poeng at barnevernstjenestens fungering varierer fra kommune til kommune, slik mange kommunale etater gjør. Men, man kan heller ikke forvente fullstendig likhet i vedtak på tvers av kommunegrensene. Fordi det er forskjeller i befolkningen. Kommuner hvor det er billig å bo, tiltrekker seg f.eks. ofte flere personer med lav sosioøkonomisk status, noe som kan gjenspeiles i barnevernets aktivitet i den kommunen og hvor mange omsorgsovertakelser som gjøres. I tillegg vet vi at mange familier som føler seg feilaktig i barnevernets søkelys flytter mye, og det er virkelig et problem. Flere alvorlige barnevernssaker har vært gjenstand for kommunikasjonsproblemer mellom kommuner. Og det vil jeg si er det aller største problemet i denne sammenhengen. Mitt poeng er, og vil alltid være: like sikkert som at det finnes barn som skaulle blitt tatt hjemmefra og aldri blir det, så finnes det barn som blir tatt hjemmefra, som aldri skulle blitt det. Vi har ingen å ofre! Derfor må bv's arbeid kvalitetssikres i langt større grad enn det gjøres i dag. Fylkesnemnda er vel og bra, men mon tro om ikke den også er forutinntatt og rent historisk stiller seg på bvs side? Det er viktig at dette arbeidet kvalitetssikret og ikke kun baserer seg på barnevernets observasjoner. Det er jo derfor man innkaller sakkyndige. Man kan også innhente opplysninger fra ulike instanser, som skole, barnehage, helsevesen. Det hører vel til sjeldenhetene at fylkesnemnda baserer seg på en enkelt ansattes observasjoner av skitne klær og et par ølflasker på benken... 3
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2012 #142 Skrevet 4. mars 2012 Vel, bruker A er i verste fall et offer for feil saksbehandling, det kan hverken du eller jeg vite noe om. Nettopp derfor synes jeg vi skal tråkke litt varsomt ift mennesker som har sin egen erfaring å trekke inn i debatten. Jeg tror forøvrig "sparkeren" også er langt mer robust, og forventer at h*n både som robust og som en generell bruker (uten tilkjennegitt egenerfaring) skal behandle mennesker litt mer respektfullt og la være å sparke et menneske med hentydninger om hva slags mangler hun må ha som forelder, SPESIELT siden akkurat den personen ER i en barnevernssak! Jeg tenker heller at mennesker som er midt i en barnevernsak, ikke bør legge ut om saken sin på et forum. For man kan ikke båndlegge andre i forhold til hvordan de skal svare, slik at en ikke får påpekt ting. Du mer enn hentyder at denne moren er ressursvak. På hvilken måte tenker du at hun er det? Er det mer greitt å skrive at du oppfatter henne slik, enn at jeg opplever at ting ikke henger sammen - og lurer på hvordan dette påvirker foreldrerollen hennes. Når man er midt i en barnevernsak, så er det naturlig at mangler i omsorgen blir påpekt. Det er barnevernsaken. Når mor her uttaler at barneverntjenesten ikke har grunnlag, er det faktisk ikke unaturlig at hun kan få svar som går på hennes omsorgskompetanse. Hvis det ikke er i orden, og man kun forventer å få til svar at bv må ha gjort en feil, så er det å føre henne bak lyset. Ærlighet er ikke alltid ment vondt. Det kan være det mor faktisk trenger her. 3
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2012 #143 Skrevet 4. mars 2012 Ja, man får det skriftlig, men så er ikke forvaltningsspråk det enkleste å forstå (dette gjelder også brev om vedtak fra nav f.eks).Man kan si at folk har ansvar for å spørre, men det forutsetter jo at man skjønner hva man skal spørre om. Dette er muligens et sidespor i debatten, men jeg mener dett er et stort problem at det brukes et vanskelig språk om så viktige ting. Når jeg, som anser meg selv som en relativt oppegående person syns slike brev er vanskelige å lese, tener jeg på hvordan det er for mange som er i kontakt med barnevernet og nav, som har dårligere forutsetninger enn meg for å skjønne disse tingene. En må ikke undervurdere folk helt heller. Klageadgangen som står i et vedtak fra barneverntjenesten bruker å være noe slikt: Du har rett til å klaga på vedtaket. Rette klageinstans er Fylkesmannen i xxx. Klaga skal likevel rettast til barneverntenesta i xxx. Klaga skal setjast fram munnleg eller skriftleg. Dersom klaga vert sett fram munnleg, skal ho skrivast ned og underteiknast av klagar. Klagefristen er 3 veker frå den dagen du har teke imot vedtaket/avgjerda, jfr. § 29 i forvaltningslova. I særlege høve kan klagefristen lengjast. Er dette et vanskelig uforståelig språk? 4
Vera Vinge Skrevet 4. mars 2012 #144 Skrevet 4. mars 2012 Hvis folk vil sparkee så må de regne med å bli sparket tilbake. Bruker A velger å sparke til på barnevernet, og dermed må hun regne med at noen kan sparke tilbake fordi at de ikke er enige. Om man ikke tåler det, så slutt å skrive på nettet!!! Men skjønner du ikke den grunnleggende forskjellen i å angripe en etat og å angripe et enkeltindivid? Ja, særlig... Nå er jeg spent på hvilke steder i landet du mener har flest barnemishandlere? For ifølge deg, så er de altså ikke spredt, men har søkt sammen på steder hvor de nærmest har blitt i flertall... For detførste er det ikke bare "barnemishandlere" som mister barna sine. Man trenger ikke å bedrive fysisk eller psykisk mishandling for å være uegnet som forelder. At folk sprer seg i landet ut fra hvilke ressurser de har, bør da ikke komme som noen overraskelse. Det kan også forekomme ulike kulturer rundt omkring når det gjelder alkoholkonsum f.eks. Moscato kom også med gode eksempler i denne sammenhengen.
Vera Vinge Skrevet 4. mars 2012 #145 Skrevet 4. mars 2012 En må ikke undervurdere folk helt heller. Klageadgangen som står i et vedtak fra barneverntjenesten bruker å være noe slikt: Er dette et vanskelig uforståelig språk? Nei, det du viser til (som ble borte i siteringen min) er ikke vanskelig å forstå. Men jeg har sett brev om vedtak fra både barnevern og nav som har vært nærmest uleselige.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2012 #146 Skrevet 4. mars 2012 Nei, det du viser til (som ble borte i siteringen min) er ikke vanskelig å forstå. Men jeg har sett brev om vedtak fra både barnevern og nav som har vært nærmest uleselige. Selve teksten i et vedtaket kan sikkert være ymse, men det som gjelder retten til å klage på et vedtak i en barnvernsak er så "enkelt" skrevet som jeg viser til. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #147 Skrevet 4. mars 2012 Jeg nevner det igjen, er utdannet sosionom, jobber som ped leder og har ett barn med spesielle behov. Ble utsatt for en heksejakt der de prøvde å knekke meg totalt, de klarte det IKKE. De visste godt at en ev sak på min bekostning ALDRI hadde vunnet noe fram i fylkesnemda.. De lette etter feil, inkalte vitner ( de lurte på om jeg var mye ute og drakk i helger ) og mer sårende ting som jeg ikke vil legge ut om. De var skikkelig stygge mot meg, er ikke slik vi blir opplært på høyskolen, der vi skal arbeide etter yrkesetiske retningslinjer. For øvrig, min sønn ble utredet og han er autist. Jeg fikk ALDRI en unskyldning, og vurderer og anmelde samtlige for æreskrenkelse. Jeg VET at det gjøres mye feil, og jeg føler virkelig med de som opplever det. Signerer som eks sosionom og ped.leder.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #148 Skrevet 4. mars 2012 Nå, når jeg leste inlegget ditt på nytt her, forsto jeg deg mye bedre. som sakt veldig lett om missforstå folk om man skall dømme utfra noen tasstetrykk. Om jeg skall skrive noe brev til Bv for eksempel, lar jeg samboern ta seg av den rollen, han er mye flinkere en meg på det området. Og foresten! flere her som sier at :dem tar ikke barn pga flyttekaos! nei, det var ikke BARE pga pappesker og ting og tang I HUSET, men hele sitvasjonen RUNDT flyttingen! føler at noen av svarene mine blir litt lange, så det var enklere og bare fortelle at det var flyttekaos, men jeg kan forklare litt selv, så kansje dere fårstår mere. Jeg og samboer som er far til barnet leide en leilighet av en bekjent som var alkohorliker, alså huseiern som ikke bodde der selv. Vi hadde ikke husleiekontrakt der vi leide. vi ble enige om at jeg malte huset for og slippe husleie, vi skulle flytte og spare til et stort depositum. MEN så kom huseier inn full etter jeg hadde malt hele huset med to strøk og krevde husleie likevell. det ble komflikter og han kastet oss ut på dagen, og det nye stedet var ikke klart føre om en mnd. jeg går til Nav helt frustrert, aner ikke hvorfor jeg gikk dit, men ville bare ha råd og tipps. jeg sa vi ikke hadde tak over hodet og at vi ikke hadde penger til og sove på hotell en mnd, så sa jeg husverten var alkoholiker, og NAV trodde jeg sa samboer! og masse missforståelser mellom meg og nav. dem trodde også jeg hadde brukt opp alle mine penger i begynnelsen av utbetalingen fordi dem trodde jeg sa jeg var blakk, var så frustrert så fikk ikke sakt det var lakt av til dep. Nav ringte alså inn en beskymringsmelding ang dette flytte kaoset, og det var der det startet, da tokk dem ungen i midlertidig hjem mens dem undersøkte saken... Det er så mye og si om det, mye enklere og si flytte kaos om dere skjønner. Bv har hvertfall utelokket både alkohol og rus, så det er ikke noe tema i saken, men alt har tatt så lang tid... sykemeldinger under etterforskingen, bytting av saksbehandlere, og det ene med det andre... dere for tenke deres, mensånn starta det. men nå baserer dem saken på helt andre ting en det dem gjorde ved akuttvedtaket... Alle kan noe, men alle kan ikke alt! Det er jo bekymingsverdig at foreldrene ikke evner å ordne en sikker boplass for sine barn. Foreldre skal være voksne nok til å forstå at barn trenger et stabilt og trygt sted å bo. Bare det å leie av en dere VET er alkoholiker, og i tillegg ikke ha kontrakt så dere risikerer å bli kastet ut på dagen, med barna, er grunn nok til bekymring. 3
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2012 #149 Skrevet 4. mars 2012 Kan du være snill og linke til hvor det går fram at foreldre får egen advokat? Jeg trodde de selv måtte bekoste og ordne advokat... Ann-K Forvaltningsloven § 12. (advokat eller annen fullmektig). En part har rett til å la seg bistå av advokat eller annen fullmektig på alle trinn av saksbehandlingen, jfr. http://www.lovdata.no/all/tl-19670210-000-003.html#12 Generelt sett vedr. dekking av advokatutgifter: Der sak blir sendt til Fylkesnemnd om omsorg- eller tvangstiltak, blir foreldrenes advokat dekket av kommunen, jfr. http://www.osloadvokatene.no/docs/Brosjyre_barnevern_web.pdf Der barnevernsak ikke er sendt til Fylkesnemnd, kan man søke om fri rettshjelp, hvis kriteriene for dette er oppfyllt. Ellers må man dekke dette selv. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #150 Skrevet 4. mars 2012 Å tro at BV ikke kan gjøre feil er like urimelig som å tro at de alltid gjør det - mennesker feiler, slik er det bare.. Også i BV. Men, for at instansen BV skal kunne fortsette er de avhengig av at brorparten av sakene de kjører er med utgangspunkt i barnets beste - selv om det til syvende og sist er mennesker som sitter og avgjør hva de mener er det beste, det betyr at de av og til kan være uenige med foreldre, avdokater, leger, spesialister og andre på hva som er "barnets beste" - derfor må det er vedtak til, det der ikke slik at ett enkelt menneske bestemmer seg for at dette barnet må vi ta hånd om heldigvis, men at de aldri gjør feil? Nei det tror jeg er naivt.. Klart de gjør feil - alle gjør feil..
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #151 Skrevet 4. mars 2012 Berre for å ha det nemnt: I Noreg finst det ikkje to kommunar som har 300.000 innbyggjarar. Nøkkelen til skilnad mellom ulike kommunar kan godt vere skilnad i til dømes rusmiljø, sysselsetjing (+utdanning og økonomi), innvandring, idrettsmiljø. Noregs befolkning er ikkje ei homogen gruppe, og dei menneska som har akkurat like føresetnader er jo ikkje spreidd fullstendig tilfeldig utover dei ulike kommunane. Eg kan ikkje seie noko om kva som har effekt på kva måte (eller i kor stor grad), men eg er heilt sikker på at det ikkje nødvendigvis er rett at det i absolutt alle kommunar skal vere nøyaktig like mange omsorgsovertakingar per tusen innbyggjarar. gå inn på ssb's oversikt over omsorgsovertakelser pr kommune, så ser du selv at det er tydelig at det i noen kommuner sitter langt mer "ivrige" omsorgsovertakere enn i andre kommuner... Pussig at du er uenig kun på generelt grunnlag, og ikke evner å se at virkeligheten ikke er slik du tror. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #152 Skrevet 4. mars 2012 Det er jo bekymingsverdig at foreldrene ikke evner å ordne en sikker boplass for sine barn. Foreldre skal være voksne nok til å forstå at barn trenger et stabilt og trygt sted å bo. Bare det å leie av en dere VET er alkoholiker, og i tillegg ikke ha kontrakt så dere risikerer å bli kastet ut på dagen, med barna, er grunn nok til bekymring. Nei, unnskyld meg.... Jeg tror det er flere som enten har leid av en alkoholiker, stolt på en venn de ikke skulle stolt på , leid i en blokk med både rusmisbrukere og pensjonister, kjøpt hus rett ved siden av en rusbolig, uten at man er dårlige foreldre av den grunn...Det må altså være lov å ta noen feil valg her i livet uten at barna skal miste familien sin av den grunn... at man tar noen dårlige valg, betyr ikke at man tar FLEST dårlige valg. Er det heller ebdre å vokse opp med noen som har kjøpt en enebolig i et trygt boligfelt, men drikker og slår jevnlig? 2
Moscato Skrevet 4. mars 2012 #153 Skrevet 4. mars 2012 gå inn på ssb's oversikt over omsorgsovertakelser pr kommune, så ser du selv at det er tydelig at det i noen kommuner sitter langt mer "ivrige" omsorgsovertakere enn i andre kommuner... Pussig at du er uenig kun på generelt grunnlag, og ikke evner å se at virkeligheten ikke er slik du tror. Eg har då for pokker ikkje vore ueinig, ein gong. Eg har berre lagt fram moglege grunnar til at talet på omsorgsovertakingar slett ikkje må vere jamt fordelt utover landet. Kvifor skal det absolutt vere "ivrige omsorgsovertakarar" i enkelte kommunar? Er du heilt blind for at det faktisk kan vere slik at enkelte kommunar er meir belasta? Kanskje det til og med er slik at BV i enkelte kommunar er meir effektive, og at dei i andre kommunar sit på ræva slik at barn som har det dårleg ikkje får hjelp der? Eg trur ingenting om røynda, eg veit berre at det ikkje går an å påstå at skilnadene i talet på omsorgsovertakingar er eit resultat av overivrige BV-tilsette i kommunane med høgast tal, når det finst ein haug andre faktorar som spelar inn. 5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #154 Skrevet 4. mars 2012 Nei, unnskyld meg.... Jeg tror det er flere som enten har leid av en alkoholiker, stolt på en venn de ikke skulle stolt på , leid i en blokk med både rusmisbrukere og pensjonister, kjøpt hus rett ved siden av en rusbolig, uten at man er dårlige foreldre av den grunn...Det må altså være lov å ta noen feil valg her i livet uten at barna skal miste familien sin av den grunn... at man tar noen dårlige valg, betyr ikke at man tar FLEST dårlige valg. Er det heller ebdre å vokse opp med noen som har kjøpt en enebolig i et trygt boligfelt, men drikker og slår jevnlig? Det er forskjell på å uvitende flytte inn et sted med rusmisbrukere som nærmeste nabo, og å bevisst leie av noen du vet er alkoholiker.... I mine øyne er det et særdeles dårlig valg å bo noe som helst sted uten å ha en kontrakt, så du risikererer å plutselig ikke ha tak over hodet når du har omsorg for barn. Det vitner om dårlig dømmekraft, og å ikke være ansvarsbevisst når man har barn. Nå tviler jeg også på at bosituasjonen var eneste grunn til omsorgsovertakelse i dette tilfellet... 2
Vera Vinge Skrevet 4. mars 2012 #155 Skrevet 4. mars 2012 (endret) Selve teksten i et vedtaket kan sikkert være ymse, men det som gjelder retten til å klage på et vedtak i en barnvernsak er så "enkelt" skrevet som jeg viser til. Ok, skal ikke betvile det. Men poenget mitt om slike brev generelt, står fortsatt. Jeg nevner det igjen, er utdannet sosionom, jobber som ped leder og har ett barn med spesielle behov. Ble utsatt for en heksejakt der de prøvde å knekke meg totalt, de klarte det IKKE. De visste godt at en ev sak på min bekostning ALDRI hadde vunnet noe fram i fylkesnemda.. De lette etter feil, inkalte vitner ( de lurte på om jeg var mye ute og drakk i helger ) og mer sårende ting som jeg ikke vil legge ut om. De var skikkelig stygge mot meg, er ikke slik vi blir opplært på høyskolen, der vi skal arbeide etter yrkesetiske retningslinjer. For øvrig, min sønn ble utredet og han er autist. Jeg fikk ALDRI en unskyldning, og vurderer og anmelde samtlige for æreskrenkelse. Jeg VET at det gjøres mye feil, og jeg føler virkelig med de som opplever det. Signerer som eks sosionom og ped.leder. Ærekrenkelse? Hvis det er mye bekymring rundt et barn, må de jo undersøke saken og snakke med folk som kjenner dere. Jeg skjønner at hele opplevelsen må ha vært vanskelig for deg, men det er vel samtidig noe bra ved at barnevernet tar bekymringsmeldinger på alvor? Hvordan skulle BV få gjort jobben sin om de skulle møte i retten tiltalt for ærekrenkelser mot alle som føler seg urettmessig behandlet av dem? De må jo spørre og grave, også i de sakene hvor konklusjonen blir at foreldrene har alt på det rene. Selv om jeg kan forstå at du gjerne skulle hatt en unnskyldning. Og så en annen ting. Det virker som du mener at det at du er utdannet sosionom og jobber som ped.leder skulle få BV til å forstå at du var en god mor? Altså, mener ikke å si noe om din sak, men på generelt grunnlag er det jo ikke sånn at sosionomer, pedagoger, psykologer, barnevernsansatte osv. alltid er perfekte foreldre. Selv om de sikkert ikke er overrepresentert i BVs statistikker, kan man ikke legge alt for mye vekt på foreldrenes utdannelse, siden dårlig foreldreskap fins i alle samfunnslag. Nei, unnskyld meg.... Jeg tror det er flere som enten har leid av en alkoholiker, stolt på en venn de ikke skulle stolt på , leid i en blokk med både rusmisbrukere og pensjonister, kjøpt hus rett ved siden av en rusbolig, uten at man er dårlige foreldre av den grunn...Det må altså være lov å ta noen feil valg her i livet uten at barna skal miste familien sin av den grunn... at man tar noen dårlige valg, betyr ikke at man tar FLEST dårlige valg. Er det heller ebdre å vokse opp med noen som har kjøpt en enebolig i et trygt boligfelt, men drikker og slår jevnlig? Hvordan man bor er kun ett moment BV noterer seg. Det er jo det helhetlige bildet som teller, ikke enkeltforhold som det kanskje fins en halvveis god forklaring på. Endret 4. mars 2012 av Vera Vinge 2
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2012 #156 Skrevet 4. mars 2012 Ok, skal ikke betvile det. Men poenget mitt om slike brev generelt, står fortsatt. Det har ikke vært uenighet om språket i slike brev generelt. Det vi har diskutert, og som du opprinnelig svarte på, er om det kommer klart nok frem at man kan klage på et vedtak fra barneverntjenesten. Hun som tok opp dette unnskyldte seg med at barneverntjenesten ikke informerte godt nok. Og som du kan se over, så er det en nokså lettfattelig informasjon som klienter får skriftlig. Men nok om det. 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2012 #157 Skrevet 4. mars 2012 Ok, skal ikke betvile det. Men poenget mitt om slike brev generelt, står fortsatt. Ærekrenkelse? Hvis det er mye bekymring rundt et barn, må de jo undersøke saken og snakke med folk som kjenner dere. Jeg skjønner at hele opplevelsen må ha vært vanskelig for deg, men det er vel samtidig noe bra ved at barnevernet tar bekymringsmeldinger på alvor? Hvordan skulle BV få gjort jobben sin om de skulle møte i retten tiltalt for ærekrenkelser mot alle som føler seg urettmessig behandlet av dem? De må jo spørre og grave, også i de sakene hvor konklusjonen blir at foreldrene har alt på det rene. Selv om jeg kan forstå at du gjerne skulle hatt en unnskyldning. Og så en annen ting. Det virker som du mener at det at du er utdannet sosionom og jobber som ped.leder skulle få BV til å forstå at du var en god mor? Altså, mener ikke å si noe om din sak, men på generelt grunnlag er det jo ikke sånn at sosionomer, pedagoger, psykologer, barnevernsansatte osv. alltid er perfekte foreldre. Selv om de sikkert ikke er overrepresentert i BVs statistikker, kan man ikke legge alt for mye vekt på foreldrenes utdannelse, siden dårlig foreldreskap fins i alle samfunnslag. Jeg er en fantastisk GOD, reflektert og kunnskapsrik mor. Setter mitt barns beste foran alt annet i livet, har alltid gjort det! Vet godt at papirer og utdannelse ikke skal si noe om dine evner som omsorgsperson, men det sier litt om hvor ressurssterk du er. I mitt tilfelle var det en dårlig barnehage med pedagoger som ikke gjorde arbeidet sitt, de manglet kunnskap. De mobbet meg i åresvis i stedet for og tenke utredning, det er ingen barn som skal ha iop, uten at de tenker utredning........det er vel dere alle enige i? dette handler ikke om og ikke godta bekymringsmeldinger, dette handler om regelrett mobbing og stigmatisering av meg som mor FORDI de manglet kunnskap og gjorde ikke jobben sin riktig. Hvordan man bor er kun ett moment BV noterer seg. Det er jo det helhetlige bildet som teller, ikke enkeltforhold som det kanskje fins en halvveis god forklaring på.
kokkosmamma Skrevet 4. mars 2012 #158 Skrevet 4. mars 2012 Akkurat, og der er du ved kjernen her: Mon tro om det ikke også finnes noen bv-ansatte som ikke er like flinke til å se individet, men trekker sine konklusjoner ganske hurtig med en gang familien passer inn i sin sosiale bås, og at de dermed tenker: ja, skal vi se, han kjører søppel, hun jobber ikke, hun spiller bingo mens barna er på skolen, var det ikke litt skittent i gangen, tro? Jo, det var det. Og var det ikke vel mye oppvask på kjøkkenbenken? Joda... og var det ikke et BANNEord hun kom med da hun slo tåa borti stuebordet.. jada, dette er ikke gode forhold for barna å vokse opp i. Mor svarte vel også "vi har ikke råd" da eldstegutten spurte om penger til kinobillett. Og sto det ikke fire ølflasker på benken? Det sto også en tom pizza-eske, men det trenger ejg jo ikke å skrive. I krydderhylla sto det også en vinflaske "gjemt". Jeg vil ikke engang dvele ved om de kanskje bruker den til matlagingen, kun. Den skjorta til yngstemann, den hadde en del flekekr på seg. Men istedet for å spørre hvor de kommer fra, slik at jeg kan få vite at de stammer fra dagens lunsj, alle sammen, så lar jeg heller konklsujonen stå åpen i rapporten . jeg skriver bare at jeg registrerer at junior har en veldig skitten skjorte, og drister meg kanskje til å tvile på om flekkene stemmer fra bare en dags bruk. For slikt har jeg kompetanse på, og slikt blir det faktisk rapport-mat av! Åh, himmel - far made my day! Han kommer inn døren uvitende om at vi er på besøk! Han kjefter ute i gangen fordi skolesekkene står midt på gulvet og guttene ikke har hengt opp de sølete klærne. Mor har jo sittet opptatt i sofaen med meg den siste timen. Ah, bra for rapporten at far river kjeft! Ukontrollert aggreesjon! Da far kommer inn, og møter en glisende bv-menneske i sofaen, som presenterer seg som akkurat det, og han innser både at hun er her uanmeldt, at hun har fått med seg hans kjefting i entreen, og at dette vil bli brukt mot ham etter beste evne, så er han så frustrert at han ber henne vennligst forlate huset. "Ble kastet ut av faren i huset, og jeg valgte å trekke meg tilbake for å unngå ubehageligheter og mulig fysisk reaksjoner fra far" kan jeg da trygt skrive. For om JEG er redd for vold fra faren, hva da med de stakkars barna? Finfint, nå har vi en god grunn til omsorgsovertakelse, kun absert på mine slutninger. Og vet dere hva? De trenger ikke engang overprøves, har ikke foreldrene lyd- og video-opptak av denne hendelsen, så hjelper det ikke hva de sier. Believe it or not, men det er virkeligheten. Foreldrene må bevise sin uskyld, og jeg kan konkludere og anta akkurat så mye jeg lyster. Det er jo for barnas beste, ikke sant? Les en bv-rapport, så ser du hvor ofte den er full av forutinntatthet og påstander som foreldrene vanskelig kan forsvare seg mot.Jeg er helt sikker på at det finnes både uskyldige foreldre og uetterrettelig bv-ansatte i flere av prosessene som igangsettes hvert år. Huskl, det er tross alt snakk om over 1000 barn årlig som tas ut av sine hjem. Hvor mange blir plassert uriktig? Vi må ikke være redde for å snakke om dette, for alle vil vi barnas beste, vil vi ikke? Og da skal vi ikke lukke øynene for de tilfellene vhor barn hentes ut av en fungerende familie pga prestisje. Intet overgrep i hele bverden er større for et barn og dets familie. Samtidig som vi kjemper for at de barna som lider hjemme skal få et bra sted å bo, så må vi også våget å ta kampen for de som blir urettmessig tatt ut av sine hjem. Men vi har et stort problem. Det er svært vanskelig å vite hvem av de kjempende foreldrene som er uskyldige, og hvem som ikke er det. Så velg din kamp med omhu... Det vi alle kunne kjempet for, var at alle familier som får en barnevernssak opprettet, også umiddelbart får en person som skal være uhildet og være tilstede på alle møter, også alle hjemmebesøk. Slik kvalitetssikrer man at bv's rapporter blir så nøytrale og riktige som de SKAL være. At barnevernet trenegr en oppsynsmann, er jeg helt sikker på. Det burde videre være krav om dokumentasjon fra BV's side, det er det ikke i dag. Deres "observasjoner" holder vann som bare det i retten. Dette var veldig bra skrevet! NØYAKTIG skik jeg føler det også! nei man skal ikke dempe ned, heller ikke skremme. Det hadde vert veldig fint om noen BV ansatte leste slike innlegg for alle kan lære, og jeg har også møtt kloke BV-ansatte =)
kokkosmamma Skrevet 4. mars 2012 #159 Skrevet 4. mars 2012 Og det som noen ganger skjer er at det som var årsaken til akutt-vedtaket, plutselig ikke er et tema lenger. Da har barnevernet enten funnet langt bedre grunner underveis, eller så har de lykkes med å konstruere slike grunner. Nei,dette har tatt en EVIGHET, pga sykemeldinger fra BV og at sakyndig pluttselig ikke var mulig og få tak i, mens persjonen skulle utrede oss som foreldre sank jo mennesje i "jorden" som BV selv sa... Verden de eller oss fikk tak i sakyndig via post el telefon! DETTE BEKLAGET DEM STERKT i nemda! Vi hadde omtrent ikke kontakt med BV under etterforskingen, og sånn er det STADIG og høre om. Så rapporten har dem ALDRI fott gjort ferdig, hvordan kan dem da være så sikker?? Dem begynte og basere seg på helt andre ting! og vet du hva det var?? Jo det var gamle ark fra vår fortid! Så er det VÅR oppgave og DOKUMENTERE at ikke nå tiden ser likedag ut som fortiden, og dokumentere hvorfor! Pga sykemeldinger og ditt og datt har dem nesten ikke blitt kjent med oss, men blir kjent med oss igjennom det, dem leser om oss! Jeg kan forklare i det vide og det brede, BV trenger mere resusjer til og følge opp hvertfall! og DETTE er noe jeg stadig for høre andre har opplevd også... og sånt tar tid, når bv stadig finner nye ting og bruke, så er det vår oppgave og dokumentere, så renner tiden ut, barnet knytter seg til fosterforeldrene, og da er det ikke lengere best og rive vekk barnet uansett!!
kokkosmamma Skrevet 4. mars 2012 #160 Skrevet 4. mars 2012 Kan du være snill og linke til hvor det går fram at foreldre får egen advokat? Jeg trodde de selv måtte bekoste og ordne advokat... Ann-K I Barnevernsaker har man frirettshjelp. Vi valgste også selv Advokaten. men advokaten er ikke med på Bv-møtene, om ikke saken er rett rundt hjørne for at en sak skal opp til behanling. Foreksempel så var vi i nemda nå snart for 1 år siden. Jeg ringte advokaten fordi vi hadde lyst og forbrede en ny sak i nemda nå på nytt, men svaret var at vi må vente til det har gått ett år for og forbrede med advokaten, så fra man er i nemda 1 gang, til neste gang, tar det egentlig over et år. om foreksempel en bv ansatt har sakt at du har innsyn i alle papirer, så skiffter dem saksbehandler i mellomtiden, som sier du ikke har rett på innsyn, kan du ikke bare få advokaten til og ordne dette. da må det gå et år.
Fremhevede innlegg