Gå til innhold

Omsorgsovertakelse

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Er det noen her inne på Kvinneguiden som har opplevd å miste barna sine til Barnevernet og mener det har skjedd på urimelige grunnlag? Eller kjenner noen? Jeg ønsker å dele min historie og snakke med noen i liknende situasjon.

Endret av Kråkesaks
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tråden er ryddet for e-postadresse.

Kråkesaks, moderator.

Skrevet

Er det noen her inne på Kvinneguiden som har opplevd å miste barna sine til Barnevernet og mener det har skjedd på urimelige grunnlag? Eller kjenner noen? Jeg ønsker å dele min historie og snakke med noen i liknende situasjon.

Opprett heller en bruker-konto her inne, så folk kan sende deg en PM.

Skrevet

Nesten alle mener at det er på feil grunnlag BV tar barna ut av deres eget hjem. Så nei, på det punktet er du ikke unormal.

• Liker 20
Skrevet

Vet at det finnes en facebookgruppe der folk i den situasjonen er ganske aktive. Husker ikke navnet på gruppa, men det går vel an å søke seg fram til det.

Skrevet

Nesten alle mener at det er på feil grunnlag BV tar barna ut av deres eget hjem. Så nei, på det punktet er du ikke unormal.

Det er vel akuratt dette som gjør at hun ikke vil brette ut historien på et åpent forum, men heller spør om det er noen som har vært i lignende situasjon som hun kan snakke med. Kan godt forstå at det er lettere å snakke med noen som har opplevd det selv siden da blir man ikke dømt og man slipper å høre at ¨det ligger sikkert mer bak enn det ts forteller¨ osv. Men du har jo selvfølgelig et poeng, de fleste føler nok de blir fratatt ungene på feil grunnlag.

Men til ts, jeg har ikke erfaring med bv etter jeg selv ble mor, men foreldrene mine ble fulgt opp av bv i alle år. De var i familien i 17 år helt til de prøvde å overta omsorgen for søskenene mine, men heldigvis tapte de både i fylkedsnemda og tingretten.. Det merkelige er at kort tid etter de tapte rettsakene trakk de seg ut helt (jeg syns det er merkelig med tanke på at de gikk til sak, men bare trekke seg ut rett etter de tapte, ikke fordi de hadde noe i familien å gjøre i utgangspunktet). Jeg har fått lest alle saksdokumentene fra bv og der så jeg med egne øyne at de gjorde feil antagelser på tynnt grunnlag, mange steder, og vurderte ut ifra de feil antagelsene. Så jeg tror på at noen faktisk kan bli fratatt ungene på feil grunnlag. Hvis du vil sende pm til meg så kan du godt gjøre det :)

• Liker 5
Skrevet

Såklart bli barna tatt på feil grunnlag. Alltid. Sett fra foreldrenes side. De har ikke evnen til å være objektiv. Bv tar ikke barn uten grunn, det har de ikke hjemmel i loven til. Det er alltid en grunn til at barn blir tatt fra hjemmet. De berørte familiene klarer nok ikke se dette, de som gjør alt rett og blir invadert av bv som bare tar barna helt uten grunn. Vel, er vel grunn til bekymring når de ikke innser sine egne feil. Bv har taushetsplikt, så deres syn på saken kommer aldri fram i dagen. Historiene vi hører, er versjonene til de som er fratatt barna sine. Og bare deres versjoner. Versjoner jeg antar ikke kan regnes som objektive.

Er så drita lei av syting om at barnevernet tar barna deres. Se dere i speilet og gå litt inn i dere selv, så kansje, bare kansje dere klarer å se hvorfor de ble tatt. Kansje det er første skritt på veien til å kansje få de tilbake igjen. Er så lei slike historier!!! ÅÅÅÅ!!!! skaff dere selvinnsikt før dere syter. Barna blir ikke tatt uten grunn!

• Liker 38
Gjest kokos19
Skrevet

Nå skreiv jo ikke personen som startet tråden at hun følte barna/et ble tatt UTEN grunn, men på URIMELIGE grunnlag. Det kan bety så mangt det. Syntes det er dumt at hun får mye sure, nesten litt stikkende kommentarer..

Jeg vet selv at barnevernet kan ta å gjøre drastige hastetiltak som både er veldig skadelig på mor OG barn psykisk. Før det evt skjer en omsorgsovertakelse skal mange mulige tiltak settes i gang i hjemmet og det skal bli gjort vurderingssak som går over 3 mnd i hjemmet. Jeg vet om en del tilfeller der barn er tatt rett ut av armer på mor på sykehuset bare 3 dager etter fødsel fordi det var FARE for mor sin psykiske helse i fremtiden ( fødselsdeprisjon )

HVOR sykt er faen ikke det... Fødselsdeprisjon som er helt normalt. Denne jenta kjenner jeg godt, og hun hadde ingen rusproblematikk, ingen traumer fra barndom eller noe i fra før av. Hun hadde kun vært ensom på slutten av svangerskapet da barnefar hadde gått fra henne og reist til andre siden av landet... Så ikke kom her å si at det altid er en grunn, for det er faktisk noen unntak her i Norge.. Barnevernet kan virkelig gjøre store feil.

• Liker 2
Skrevet

Har du sett sakspapirene fra barnevernet i den sken du nevner over her?

• Liker 6
Gjest kokos19
Skrevet

Har du sett sakspapirene fra barnevernet i den sken du nevner over her?

Sikkert ikke alt, men har lest igjennom alt veninnen min har fått tilsendt.

• Liker 2
Skrevet

Nå skreiv jo ikke personen som startet tråden at hun følte barna/et ble tatt UTEN grunn, men på URIMELIGE grunnlag. Det kan bety så mangt det. Syntes det er dumt at hun får mye sure, nesten litt stikkende kommentarer..

Jeg vet selv at barnevernet kan ta å gjøre drastige hastetiltak som både er veldig skadelig på mor OG barn psykisk. Før det evt skjer en omsorgsovertakelse skal mange mulige tiltak settes i gang i hjemmet og det skal bli gjort vurderingssak som går over 3 mnd i hjemmet. Jeg vet om en del tilfeller der barn er tatt rett ut av armer på mor på sykehuset bare 3 dager etter fødsel fordi det var FARE for mor sin psykiske helse i fremtiden ( fødselsdeprisjon )

HVOR sykt er faen ikke det... Fødselsdeprisjon som er helt normalt. Denne jenta kjenner jeg godt, og hun hadde ingen rusproblematikk, ingen traumer fra barndom eller noe i fra før av. Hun hadde kun vært ensom på slutten av svangerskapet da barnefar hadde gått fra henne og reist til andre siden av landet... Så ikke kom her å si at det altid er en grunn, for det er faktisk noen unntak her i Norge.. Barnevernet kan virkelig gjøre store feil.

Når et barn blir hentet av BV på føden er det fordi flere instanser har uttrykt stor bekymring rundt mors helse og evne til å ta vare på sitt barn.

Et nyfødt barn er svært sårbart overfor foreldrenes psykiske problemer, og når mor i tilegg er alene, kan det går riktig galt hvis barnet ikke får den omsorgen den skal ha.

Uansett skal saken opp i fylkesnemda, og hvis din venninde har alt på det tørre og kan bevise dette, får hun barnet tilbake.

• Liker 9
Skrevet

Vel, regner med det sikkert er en del du ikke har sett. Barnevernet har også en versjon av saken, en som sikkert er mer objektiv enn din venninnes.

• Liker 6
Skrevet

Det er svært alvorlig at barnevernet henter barnet etter tre dager. Det er noe du utelater, men selvfølgelig, du tar din venninne sin side. Det er enda godt at vi har barnevernet i Norge - som tar BARNET sitt parti! :)

• Liker 13
Skrevet

Det er enda godt at vi har barnevernet i Norge - som tar BARNET sitt parti! :)

Er du virkelig så naiv? er du klar over at nesten 13.000 barn årlig blir revet bort fra familien og vennene sine? 13.000! Tror du virkelig at samtlige omsorgsovertakelser er nødvendige? At de alle er besluttet etter nøye vurdering? At det alltid er forsøkt tiltak i hjemmet? Tro om igjen.... Jeg kjenner saksforhold fra begge sider, og har også jobbet nært med barneverntjenesten i flere år. Det er veldig personavhengig hvor bra bv-tjenesten fungerer. Best fungerer tjenesten der det er få omsorgsovertakelser og flere hjelpetiltak i hjemmet.

Det går lett prestisje i bv-saker, selv om ikke mange bv-arbeidere vil innrømme det... Det beste for begge parter hadde vært om det med en gang ble bestemt fra bv sin side at de skulle inn i en familie, samtidig ble gitt anledning til at familien fikk oppnevnt/valgt en hjelper, som fulgte med på alle møter, og kvalitetssikret bv's arbeid, nettopp for å unngå at bv's observasjoner av "tre dagers oppvask på kjøkkenbenken", "støv i hyllene", "få alderstilpassede leker", kunne verifiseres evt imøtegåes. Slik det er nå kan bv påstå nøyaktig hva de vil, og ingen vil noensinne tro på foreldrene. Det fins faktisk maktpersoner innen bv som er villige til å la sannheten gå på bekostning av prestisje.

Med en "foreldrehjelper" tilstede, ville bv anstrengt seg mer for at rapportene skulle være korrekte og objektive. Tro ikke at de er det i dag...

• Liker 3
Skrevet

Tror du virkelig at samtlige omsorgsovertakelser er nødvendige?

Ja! :)

Ikke mitt problem at du ikke klarer å ta vare på ungene dine. Om du er bitter, så oppsøk psykologhjelp! :)

• Liker 7
Skrevet

Er du virkelig så naiv? er du klar over at nesten 13.000 barn årlig blir revet bort fra familien og vennene sine? 13.000!

Jeg får ikke tallene dine til å stemme med ssb`s tall fra 2010. Der er det totalt 12492 som er plassert. Ikke 13000 som blir plassert årlig.

http://www.ssb.no/barneverng/tab-2011-06-27-08.html

• Liker 2
Skrevet

Tallene stemmer fint, h*n skrev "nesten 13.000".

:Nikke:

• Liker 1
Skrevet

Det er totalt, ikke årlig. Ville nærmest ikke vært barn igjen hos sine foreldre om det ble utført 13000 omsorgsovertakelser årlig. Forøvrig: Ingenting er noen gang sort/hvitt, men i de aller fleste tilfeller gjør barnevernet en god og nødvendig jobb. Fylkesnemnda er der for de gangene de ikke følger lovverket. Omsorgsovertakelse er et ekstremt inngripende tiltak og det skal enormt mye til før det iverksettes.

• Liker 14
Skrevet

H*n skrev at det blir revet bort 13000 årlig fra sine familier. Mens tallene fra ssb viser at det er nesten 13000 som er totalt plassert.

Slik setningen er oppbygd leser jeg at det er 13000 som får et vedtak om omsorgsovertakelse årlig, og det er jo ikke tilfelle.

• Liker 7
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...