Gjest Solsmil Skrevet 23. februar 2012 #1 Del Skrevet 23. februar 2012 Jeg tenkte å lage en treningsdagbok her, jeg også. Tror det kan hjelpe litt på motivasjonen å skrive opp hva jeg trener og spiser og sånt. Så jeg tenkte å introdusere meg selv. Jeg er ei jente på 19 år bosatt i Oslo, og her har jeg samboer og er student. Jeg trente veldig mye når jeg var yngre, og kan veldig mye om hvordan jeg skal trene, men med årene har det likevel blitt mindre og mindre av det. Mye på grunn av skolearbeid som tok mye tid, i tillegg til en ganske tung depresjon. Det har resultert - etter noen år nesten uten trening - at jeg har lagt på meg... veldig mange kilo. Kanskje 30 kilo på 4 år, tipper jeg, uten at jeg er helt sikker. I tillegg til en eksepsjonelt dårlig kondis, som er et nederlag for meg som kunne trene i gjennomsnitt 7-10 timer i uka for noen år siden. Så jeg begynte litt før jul 2011 og trene, og har sakte men sikkert begynt å gå ned i vekt, komme i bedre form og spise sunnere. Jeg har ikke lyst til å si hvor mye jeg veier. Ikke enda ihvertfall, men jeg kan si at nå i løpet av de siste to månedene har jeg gått ned 7 kg, noe jeg er veldig fornøyd med. Jeg har ikke noe mål om å fortsette i det tempoet, da jeg synes det blir litt i overkant av raskt. Et halvt kilo i uka er mer en linje jeg vil ligge på. Jeg er opptatt av å trene mye kondisjonstrening i tillegg til mye styrketrening, for å ihvertfall ikke miste muskler, men å faktisk bygge muskler, mens jeg går ned i vekt (altså i fettprosent). Hvis man går ned 10 kg, og mye av det er muskler, så har man jo egentlig bare lurt seg selv. Dessuten er ikke hovedmotivasjon min for å trene det å gå ned i vekt - det er mer å bli i god form igjen, bli god i de idrettene jeg holdt på med før (som det har blitt lite av de siste årene), og rett og slett få en bedre helse og en bedre livskvalitet. Håper noen finner glede og motivasjon i min lille treningsdagbok her på KG selv om det først og fremst er for min egen del Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsmil Skrevet 23. februar 2012 #2 Del Skrevet 23. februar 2012 Nå er det ikke så fryktelig lenge siden jeg kom fra trening. Følte meg bittelitt sliten i dag, men jeg dro meg på trening siden jeg tross alt ikke trente i går. Det ble til sammen 45 minutter på mølla, med en halvtime sammenhengende jogging, noe jeg egentlig er kjempestolt av. For de fleste virker det sikkert ganske slapt, men nå har jeg ikke klart å jogge så lenge sammenhengende på mange år, så det er faktisk litt av en prestasjon for meg, selv om tempoet ikke var så veldig høyt... Skal sies at jeg har trent mye intervalltrening i det siste også, i tillegg til langrenn, så det var ikke helt overaskende at jeg klarte det. Men jeg er fornøyd I tillegg ble det en del styrketrening, men siden jeg ikke kan navnet på alle øvelse en gang, så får jeg heller begynne å skrive opp sånt en annen gang. Men nå venter dusjen på meg, utrolig deilig å føle seg sliten etter en treningsøkt altså! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsmil Skrevet 23. februar 2012 #3 Del Skrevet 23. februar 2012 I dag ble kanskje en god dag på treningssiden, men ikke på matsiden.... Dagen begynte med tre knekkebrød med makrell i tomat. Det fortsatte med Yt kesam og banan med vaniljeyoghurt til lunsj før trening, og en Yt kakaomelk etter trening. Hittil var alt ok, og jeg hadde absolutt ikke fått i meg for mye kalorier. Så kom middagen: en pitapizza (fullkornspita med løk, skinke, tomatpure og ost). Alt var fortsatt ok. Til sammen var dette 1200 kcal. Men så fant jeg ut at jeg skulle spise IS! Jaja, det var tross alt dream yoghurtis, mye mindre kalorier enn annen is. Men jeg spiste faktisk så mye som halve boksen, det er over 400 kalorier. Så 1600 kalorier. Det er rundt der jeg prøver å ligge på en dag. MEN så fant samboeren min ut at han hadde lyst på pizza, så han dro på butikken og kjøpte en bigone som står i ovnen. Den er så fristende at jeg ikke vil stå imot, og ser så sykt godt ut. Så jeg har funnet ut at jeg kan spise fire sjettedeler av den, det blir 400 kcal (overaskende lite kaloriinnhold faktisk). Sååå idag blir det 2000 kalorier på meg. Egentlig ikke så fryktelig ille med tanke på alt jeg har spist (og kommer til å spise), og jeg kommer fortsatt til å gå i underskudd. såå ikke så ille, men likevel et lite nederlag at jeg ikke klarer å stå imot noe som helst for tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsmil Skrevet 27. februar 2012 #4 Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) Hjemme igjen etter en skihelg på høyfjellshotell Stod på slalomski og gikk ikke på langrenn, så det ble ikke noe ordentlig trening. Med mye god mat og ikke så fryktelig mye bevegelse (har bare stått på ski, anser det som en tullesport man holder på med kun for moro), så føler jeg meg ikke i toppform, men har heldigvis ikke spist så fryktelig mye. Så nå er jeg snart klar for ukas første treningsøkt, som blir intervalltrening på tredemølle. Blir godt å trene igjen, har ikke gjort det på 4 dager nå (for noen måneder siden ville jeg ledd av noen som syntes 4 dager uten trening var mye, men nå er jeg der selv ). Endret 27. februar 2012 av Solsmil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsmil Skrevet 27. februar 2012 #5 Del Skrevet 27. februar 2012 Jeg elsker mandager Ny dag, ny uke, nye muligheter. I dag trente jeg intervalltrening, med 3 minutter løping og to minutter gåing (pause). Repeterte seks ganger, og jogget i tillegg i en halv time til sammen (som oppvarming og avslutning). Det er lenge siden jeg har vært så sliten, føltes egentlig som jeg skulle dø på de siste intervallene. Men jeg løp fortere enn jeg har løpt på intervalltrening på mange år, så jeg er kjempefornøyd. Så til middag ble det hjemmelaget pizza! Viktig med en god start på uka Oppskriften ble som følger: Grov pizzapunn - 3 dl sammalt hvete - 3 dl fullkornshvetemel - En halv pakke gjær - 2,5 dl lunket vann - 2 ss olivenolje - En halv ts salt Bland sammen vann, olje og salt, og ha i sammalt hvete blandet med gjær. Ha i fullkornshvetemel til det er riktig konsistens på deigen, og la den heve i ca en halvtime. Stekes på 225 grader i 10-15 minutter. Jeg lagde tomatsaus av et glass tomatpure blandet med vann (i mangel på noe bedre, men det ble faktisk veldig bra). Så tilsatte jeg litt pepper, hvitløkskrydder, basillikum og oregano. Oppå hadde jeg stekte svinestrimler, cherrytomater, hermetiske ananas, løk og litt ruccola. På toppen hadde jeg lettost. Ble kjempegodt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsmil Skrevet 1. mars 2012 #6 Del Skrevet 1. mars 2012 Herregud, gårsdagen ble katastrofe! Følte meg skikkelig slapp og dårlig, så det ble verken skole eller trening. Men mat derimot! Følte meg som et umettelig mat og godterisluk! Ble middag til frokost, frokost til middag, gelebønner, kindermaxi og potetgul og vafler utover kvelden. Herregud, det føles som jeg har lagt på meg 5 kg... Ikke at det går ann da. Men i dag er det tilbake i gamle vaner. Starter med å gå tiluniversitett (tar 1 time) og så blir det forhåpentligvis en tur på treningssenteret senerei dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsmil Skrevet 7. mars 2012 #7 Del Skrevet 7. mars 2012 45 min på tredemølla i dag. Ikke kjempebra trening, og har blitt litt slapt i det siste. Mindre trening og mer usunn mat, men vekta fortsetter likevel å gå nedover. Nå har jeg slanket meg i to måneder, og har gått ned åtte kilo, så kan ikke si annet enn at jeg er fornøyd. Har kjøpt nye joggesko også, men jeg er fryktelig usikker. De sitter kjempebra, og føles veldig bra når jeg står og går, men når jeg løper så får jeg en nummen følelse foran under føttene. Det var 30 dagers åpent kjøp, så jeg kan bytte dem, men samtidig har jeg ikke lyst, for jeg liker dem kjempegodt. Er samme merke som jeg alltod har brukt (asics), og som jeg alltid har vært fornøyd med. Og de føles veldig passelig, så jeg skjønner ikke helt hva som er galt. men jeg skal prøve de en gang til i morgen før jeg evt bestemmer meg for å bytte dem. Jeg har ikke lyst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsmil Skrevet 10. mars 2012 #8 Del Skrevet 10. mars 2012 Sto opp tidlig i dag og gikk på treningssenteret. Løp 50 min sammenhengende på tredemølla, og deretter styrke. Haha, gidder ikke å skrive opp styrkeøvelsene jeg bruker her, siden det er kondisjonen jeg har mest fokuset på. Men i matveien har det derimot ikke gått sååå bra. Drakk en yt drikkeyoghurt før trening, og spiste rett i koppen etterpå. Deretter var det bursdag med et marsipankakestykke, en kokkosbolle og cola, og når jeg kom hjem ble det kebab og en 100 grams melkesjokolade til kveldskos. Haha, så tror ikke jeg har gått i underskudd i dag ihvertfall men har ihvertfall trent, og hovedfokuset mitt er like mye det å bli i god form, som å gå ned i vekt. Og i morgen er det samme om igjen med trening. Gleder meg allerede :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokos Skrevet 10. mars 2012 #9 Del Skrevet 10. mars 2012 Så flink du er til å trene, det er veldig godt jobba å gå ned 8 kg på to måneder og du har all grunn til å være stolt. Ha en fortsatt fin helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsmil Skrevet 11. mars 2012 #10 Del Skrevet 11. mars 2012 ååå neeeeei!! Har spist alt for mye i dag! Dagen startet bra med en yoghurt og litt brød til frokost, etterfulgt av yt drikkeyoghurt før trening. Etter trening derimot, gikk det helt skeis. Før middag spiste jeg en hel kvikklunsj og en hel peanøttkube, med 600 kcal til sammen (!!!). Bare måtte ha sjokolade. Ikke bra.... Ble ikke bedre av at det var biff med bernaisesaus (eller hvordan man skriver det) til middag. Kanskje ikke det sunneste Så i dag blir det ihvertfall ikke mer mat på meg. Men det går helt fint med tanke på at klokken er åtte og jeg er stappmett. Treningen i dag gikk heller ikke så fint. Hadde tenkt til å jogge en rolig langtur, men jeg fikk gnagsår mellom tærne - de ytterste tærne på høyrefoten, og begynte å blø.... Så sykt irriterende, særlig siden det ikke er første gang det skjer. Og alltid på samme plass, mellom de samme tærne. blodet fikk jeg heldigvis bort det meste av - både fra sålen og skoen, men dagens treningsøkt ble ikke fult så vellykket på grunn av det Men i morgen blir det bedre. Har bestemt meg for å prøve å trene hver dag i neste uke (men ikke nødvendigvis løping hver dag da), så er spent på hvordan det går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
#snøkrystall# Skrevet 11. mars 2012 #11 Del Skrevet 11. mars 2012 Hei Solsmil! Tenkte jeg måtte legge igjen en liten hilsen i boken din Det høres ut som du er litt streng med deg selv,- det ser jo ut til at har vært veldig dedikert de siste månedene både når det gjelder kosthold og trening. Sjokolade og bernaisesaus på en søndag i seg selv vil ikke hindre deg fra målet ditt Du skriver at du har ikke trent så mye de siste årene. Jeg ville satset på å variere kondisjonstreningen min en del i starten - så unngår du belastningsskader. Kun løping kan lett gi trøbbel.. Særlig om man er supermotivert Håper du får en tipptopp mandag ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsmil Skrevet 12. mars 2012 #12 Del Skrevet 12. mars 2012 Dagens og ukas første treningsøkt ble unnagjort før kl. 8 denne morgenen, etter en skyr skogsbæryoghurt til frokost. Kjører et styrketreningsprogram, og i dag ble det kun mage, rygg og armer fordi jeg er litt støl i beina. Jeg må si jeg er litt stolt av meg selv, for meg på morgentrening er sjelden vare. Jeg er vel ikke akkurat et A-menneske, for å si det sånn. Senere i dag er planen en intervalltreningsøkt på tredemølla. Ha en fin dag, alle sammen Det skal jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsmil Skrevet 12. mars 2012 #13 Del Skrevet 12. mars 2012 Hei Solsmil! Tenkte jeg måtte legge igjen en liten hilsen i boken din Det høres ut som du er litt streng med deg selv,- det ser jo ut til at har vært veldig dedikert de siste månedene både når det gjelder kosthold og trening. Sjokolade og bernaisesaus på en søndag i seg selv vil ikke hindre deg fra målet ditt Du skriver at du har ikke trent så mye de siste årene. Jeg ville satset på å variere kondisjonstreningen min en del i starten - så unngår du belastningsskader. Kun løping kan lett gi trøbbel.. Særlig om man er supermotivert Håper du får en tipptopp mandag ! Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive:) Jeg vet at sjokolade og bernaisesaus på en søndag ikke er det verste som kan hende, men jeg er ikke så veldig streng med meg selv som jeg høres ut som. Tror nok jeg har flere utskeielser enn de fleste som slanker seg. Foretrekker å se på det som uplanlagte utskeielser framfor sprekker, siden dette tross alt er en livsstil framfor en slankeperiode - og man skal jo leve på siden også Og når det gjelder all løpingen, så er jeg klar over negative konsekvenser det kan gi, men nå har jeg løpt regelmessig to (eller faktisk snart tre) måneder, og er ikke plaget med noe foreløpig, så jeg tror nok det skal gå bra om jeg fortsetter i samme bane som jeg har gjort. Har også flere i nær familie og bekjentskapskrets som har veldig mye kunnskaper innenfor dette feltet, så jeg har fått litt tips og råd fra dem på veien også - særlig på ting jeg burde være obs på når jeg er helt i startfasen. Så dette skal nok gå bra:) Håper du får en fin mandag også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosenkål Skrevet 16. mars 2012 #14 Del Skrevet 16. mars 2012 Hei Solsmil. Jeg synes du virker flink. Jeg hadde aldri klart å sett så nøye på kostholdet mitt, så her blir det mest aktivitetsnivået som skal opp og godisen ned selvfølgelig. Jeg sprekker heller ikke, kun uplanlagte utskeielser som må jobbes litt mer med for å bli mindre Jeg har en samboer som kan spise "alt" og ikke legger på seg, er en smule misunnelig kan du tro Nå skal jeg ut på min andre økt i uke 3 programmet mitt Ha en super helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsmil Skrevet 16. mars 2012 #15 Del Skrevet 16. mars 2012 I dag har jeg vært sykt effektiv, og jeg føler meg så fresh selv om jeg sitter her i gjennomsvett, stinkende treningstøy:) Klokken er halv elleve, og jeg har allerede spist frokost, gjort ferdig og levert en sykt viktig oppgave til studiet mitt, OG - det beste av alt - lagt igjen 700 kcal på tredemølla. Så i dag kommer til å bli en bra dag. Den oppgaven har vært i bakhodet mitt lenge, og jeg har gjort unna dagens trening. Leiligheta ser også bra ut, siden jeg har vært flink til å rydde og vaske i det siste. Kan det bli bedre? ... nei, tror ikke det. Jeg har også fått en treningsfilm jeg har bestilt - six week six pack, med jillian michaels. Er nok lenge igjen til jeg får sixpack, men er ikke så glad i å trene styrke på senter - liker best å gjøre det hjemme i stua. Og prøver å finne det som passer best til meg, og dessuten synes jeg magetrening er litt kjedelig, så jeg tenkte kanskje denne kunne hjelpe:) Kondisjon trener jeg jo i tillegg, så den blir bare for styrketreninga sin del. Tror kanskje jeg skal sette den på etterpå, jeg må finne ut om jeg gidder først Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsmil Skrevet 16. mars 2012 #16 Del Skrevet 16. mars 2012 (endret) Hei Solsmil. Jeg synes du virker flink. Jeg hadde aldri klart å sett så nøye på kostholdet mitt, så her blir det mest aktivitetsnivået som skal opp og godisen ned selvfølgelig. Jeg sprekker heller ikke, kun uplanlagte utskeielser som må jobbes litt mer med for å bli mindre Jeg har en samboer som kan spise "alt" og ikke legger på seg, er en smule misunnelig kan du tro Nå skal jeg ut på min andre økt i uke 3 programmet mitt Ha en super helg! Tusen takk:) Jeg føler ikke jeg er så nøye med kostholdet, men mulig andre har en annen mening om det:P Men for min del føler jeg treninga er det viktigste, selv om de sier at det er 70% kosthold og 30% trening. Prøver å begrense usunn mat, men jeg liker å kose meg også, så da får man heller trene mer Men det er veldig morsomt å være i god form også, så det er jo en motivasjonsfaktor i seg selv, dessuten tåler man vel også flere utskeielser hvis man trener Haha, høres litt kjipt ut Glad samboeren min ikke er helt sånn. han kan spise mye, men hvis han begynner å spise veldig mye så legger han også på seg Endret 16. mars 2012 av Solsmil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsmil Skrevet 17. mars 2012 #17 Del Skrevet 17. mars 2012 I dag er en dårlig dag. Våknet opp med hodepine og vondt i halsen og det har ikke blitt noe bedre, så har ikke gjort noe særlig. Hjelper ikke så mye at jeg har spist en del godteri også, så nå skal ikke jeg spise mer av det i dag ihvertfall. Blir nachos til kvelds også - god sykemat Men jeg er ganske glad i dag likevel. Har merket stor forandring på kroppen min bare de siste dagene, og jeg føler meg tynnere enn jeg har gjort på leeeenge. Mange av klærne som nesten var for trange til meg for to mnd siden, har begynt å henge stygt fordi de er for store. Det er utrolig motiverende. Det verste er at jeg føler jeg styrter innpå det meste av usunn mat. Jeg spiser godteri kun i helgene (og som oftest bare lørdag), og jeg spiser ikke mer når jeg er mett - men jeg føler ikke akkurat at jeg begrenser inntaket av god mat (som i mitt hode er lasagne, taco, nachos, pizza, kebab og sånne ting). Jeg spiser nok ikke like mye som før, men spiser fortsatt en del av det - men det er mulig det går siden jeg trener såpass mye som jeg gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsmil Skrevet 18. mars 2012 #18 Del Skrevet 18. mars 2012 Da er dagens (første) treningsøkt unnagjort, og 8 km har jeg lagt bak meg på tredemølla. Følte meg egentlig i ganske dårlig form i dag, og jeg fikk til og med gnagsår etterhvert, men jeg presset meg selv slik at det ble en ordentlig treningsøkt likevel. Nå venter dusjen, så skal jeg ut og spise - før jeg muligens skal prøve meg på six week six pack senere i dag (for første gang). Gleder meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsmil Skrevet 19. mars 2012 #19 Del Skrevet 19. mars 2012 Denne uken har jeg bestemt meg for at skal bli en uke med mye sunt og mye trening. Tror ikke jeg skal spise godteri denne uka i det heletatt faktisk. Men jeg skal trene hver dag. Og jeg begynte i dag. Men siden jeg har et begynnende gnagsår på ene hælen, så ble det - i mangel av gnagsårplaster - ikke noe tredemølle på meg i dag. (for det hadde uansett ikka vart mer enn fem min før jeg ikke hadde klart å gå mer). Jeg prøvde istedenfor en sånn elipsemaskin, eller hva de kaller det, fordi da beveger jeg ikke hælen i forhold til skoen på samme måten. Og det funket fint det, i forhold til gnagsåret ihvertfall. Men jeg kan ikke akkurat erklære meg selv som fan - faktisk var det grusomt kjedelig og jeg presset meg selv til å holde på i en halvtime. (På tredemølla holder jeg lett på 1 - 1,5 time). Så det ble ikke noen effektiv kondisjonsøkt i dag, men styrkeøkta er jeg derimot veldig fornøyd med. Siden jeg trente six week six pack i går, så er jeg sykt støl i magen og i ryggen. Så det ble bare armtrening i dag - men jeg er så sliten i musklene at det nesten er tungt å skrive på pcen. Og siden dette skal være en veldig sunn uke, tenkte jeg å loggføre alt jeg spiser her. Men bare denne uka da. Så i dag ble det en skyr vanilje med ferske jordbær og blåbær til frokost (anbefales!!) og en yt restitusjondrikk som mellommåltid etter trening. Mer har jeg da ikke spist, men jeg planlegger fiskekaker, raspede gullrøtter og muligens noe salat som en tidlig middag, og kanskje en kylling - eller skinkesalat senere på kvelden. Så får se hvordan det går da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsmil Skrevet 21. mars 2012 #20 Del Skrevet 21. mars 2012 Ukas andre treningsøkt er gjennomført. Hadde jo egentlig tenkt til å prøve å trene hver dag denne uka, men igår sa kroppen nei. Istedenfor følte jeg meg sulten absolutt hele tiden igår, og spiste det meste jeg kom over...heldigvis var det stort sett bare sunne ting da. Treningsøkta i dag ble intervalltrening, med seks 3-minuttsintervaller og 2 min pause mellom hver. Pluss oppvarming og sånt så klart. Oppvarmingen ble litt lengre enn jeg hadde tenkt meg, så det ble 9 km til sammen, og jeg forbrente over 800 kcal ifølge mølla, så jeg er fornøyd. Og så har jeg blitt skikkelig flink til å spise salat til lunsj. Gikk til innkjøp av salatbokser på obs, så nå lager jeg salat kvelden før og setter det i kjølekapet i porsjonsbokser til dagen etter. Passer fint hvis jeg bare skal være hjemme og jobbe også, or da slipper jeg å begynne med det da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå