Gjest prestekrage Skrevet 9. januar 2004 #1 Skrevet 9. januar 2004 Er det noen som har lest boka "en kule" av tom Kristensen? (krim). Og evt sett /lest boka "the firm/firmaets mann"(m/ tom Cruice av John Grisham)? Evt. lest "en kule" og har planer om å se The Firm når den går nå i helgen??? Hadde vært gøy å høre om det er andre som har samme oppfatning av disse.... Påfallende like synes nå jeg... Noen som har samme oppfatning?
Pip Skrevet 10. januar 2004 #2 Skrevet 10. januar 2004 Har lese 'The Firm' ein gong, ikkje sett filmen, og ikkje lese den andre boka... Var vel ikkje så mykje hjelp dette då, men...
Tusenfryd Skrevet 10. januar 2004 #3 Skrevet 10. januar 2004 Har både lest og sett "The Firm" - og som vanlig er vel boken mange kategroier bedre enn filmen.
Imax Skrevet 10. januar 2004 #4 Skrevet 10. januar 2004 En kule er ikke verdens beste bok. Men underholdende nok. The firm har jeg ikke lest, men har sett filmen en million ganger (elsker Cruise). Likheten er der, men jeg synes mye krimlitteratur er lik (siste til Anne Holt med Kvadrupeldrap i familien... Ligner litt på Orderud kanskje?). Dessuten er det mange forfattere som bruker samme type "plot" om og om igjen, godt forkledd. Hvis du finner formelen, så skjønner du fra de 10 første sidene hvem som er gjerningsmannen.
Gjest Zalomine Skrevet 11. januar 2004 #5 Skrevet 11. januar 2004 Jeg trur nok jeg har lest begge. NESTEN sikker på at jeg har lest firmaets mann, HELT sikker på at jeg har lest "en kule" for den fikk jeg av min venninne som mente jeg bare MÅTTE lese den. Den var grei nok den. Og ja, mange slike krimbøker ligner hverandre. Jeg leser minimalt med krim jeg egentlig, men MÅTTE lese denne fordi hun spurte hver gang jeg traff henne om jeg hadde lest den enda...
Gjest Poirot Skrevet 11. januar 2004 #6 Skrevet 11. januar 2004 Dessuten er det mange forfattere som bruker samme type "plot" om og om igjen, godt forkledd. Hvis du finner formelen, så skjønner du fra de 10 første sidene hvem som er gjerningsmannen. Noen eksempler (du trenger jo ikke avsløre plottet)??
Gjest Catwoman Skrevet 12. januar 2004 #7 Skrevet 12. januar 2004 Noen eksempler (du trenger jo ikke avsløre plottet)?? Mary Higgins Clark
Imax Skrevet 12. januar 2004 #8 Skrevet 12. januar 2004 Det var akkurat det jeg mente! Mary Higgins Clark. Søsteren min holdt på å drepe meg da jeg fortalte henne hvordan bøkene hennes var lagt opp (hovedpersonen ender alltid tett på gjerningsmannen, gjerne gjemme hos ham, på legekontoret osv). MHC sluttet å være hennes yndlingsforfatter....
Gjest prestekrage Skrevet 12. januar 2004 #9 Skrevet 12. januar 2004 Poenget mitt var ikke hvor gode bøkene/ filmen var, men likheten av En kule kontra the firm. Selv leste jeg "en kule" i sommer. Følte fra side 1 at dette var ren rip-off... Eneste forskjellen var at den ene var i Norge, den andre i USA... Noen enige?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå