Gå til innhold

Gjør en som er leieboer noe ulovlig ved å skrive under på en utleiekontrakt dersom leilgheten ikke er godkjent for utleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte på hvilket ansvar jeg har dersom jeg leier en leilghet som ikke er godkjent for utleie? Er det bare huseier sitt ansvar å følge loven? Hva om jeg vet om at leilgheten ikke er godkjent og skriver under på en husleiekontrakt, gjør ikke jeg også noe ulovlig da? Ved å skrive under på en kontrakt som ikke er gyldig og i følge loven ikke er lovlig?Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke ønsker å gjøre noe ulovlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utleier gjør i hvertfall noe ulovlig!

Vil tro at du ikke kan klandres like mye som leieboer, for det er jo ikke så vanlig å be om papirer på at leiligheten er godkjent før man leier? Men nå vet du det jo...?

jeg er ikke jurist, og kan vel ikke egentlig svare ja eller nei. Interessant spm.

AnonymBruker
Skrevet

Utleier gjør i hvertfall noe ulovlig!

Vil tro at du ikke kan klandres like mye som leieboer, for det er jo ikke så vanlig å be om papirer på at leiligheten er godkjent før man leier? Men nå vet du det jo...?

jeg er ikke jurist, og kan vel ikke egentlig svare ja eller nei. Interessant spm.

TS her: Tusen takk for svar:) Håper en jurist eller andre som kan mye om lov og rett kan svare mer utfyllende:)

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som gjør at du vet at den ikke er lovlig? For få rømningsveier, for lavt under taket?

Jeg tror ikke jeg hadde brydd meg så mye om det var fordi det var litt lavt under taket, og det kun dreide seg om en periode. MEN om det hadde vært fordi det hadde vært for få store nok vinduer slik at man kan komme seg ut (skal vel være minst to rømningsveier) så hadde jeg aldri flyttet inn..

Men man gjør vel i grunnen noe ulovelig når man skriver under på et ulovelig dokument. Glad jeg ikke har vært i den situasjonen noen gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...