AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #1 Skrevet 23. februar 2012 Har funnet et annonse på finn med noen møbler i. Det spesifiseres at selger må bli kvitt alt innen imorgen fredag. Han har til salg en reol som jeg veit koster 2000 kr ny, men han har satt prisen til 400. Den ser helt strøken ut der den står, som ny kan man vel si. Tenkte å ringe å by 200 kr for den, da kan jeg hente den på 5 minutter i og med at selger bor like borti svingen her. Er dette skammelig? Selger skal flytte utenlands og alt måtte jo bort før i morgen. Hvis jeg får den for 200 er det jo vinn-vinn. Selger blir kvitt reolen og jeg får en rimelig reol til kjellerstua.
Gjest Tekola Skrevet 23. februar 2012 #2 Skrevet 23. februar 2012 Er det 200 eller 2000 den koster ny? Jeg synes ikke du skal underby 400, hvis det er 2000 den koster ny, i hvert fall.
Betty2 Skrevet 23. februar 2012 #3 Skrevet 23. februar 2012 200 er bedre enn ingenting, hvis alternativet er at selger må kaste reolen, så er det vel bedr eå få 200 for den.
Gjest Consensio Skrevet 23. februar 2012 #4 Skrevet 23. februar 2012 Jeg hadde bydd 200 kr Det verste man kan få er nei, og da kan man jo gå litt opp i pris dersom man ønsker det. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #5 Skrevet 23. februar 2012 Man står fritt til å gi bud og selger står fritt til å akseptere det eller ikke.
Gjest Spinell Skrevet 23. februar 2012 #6 Skrevet 23. februar 2012 Hva ville du tenkt om du var selger? Jeg ville selv synes en slik henvendelse var litt frekk, i alle fall dersom jeg hadde tenkt at gjenstanden var lagt ut "ferdig prutet" og at den er i veldig god stand. På den annen side: en ting er ikke mer verdt enn hva folk er villige til å gi for den. Det verste du kan få er jo et nei. Da venter du bare til i morgen og byr igjen dersom reolen ikke er solgt.
Bagcrap Skrevet 23. februar 2012 #7 Skrevet 23. februar 2012 By 200. Det værste som kan skje er at du får ett nei
Gjest Nica. Skrevet 23. februar 2012 #8 Skrevet 23. februar 2012 Kan ikke du i alle fall strekke deg til 300?
Gjest Spinell Skrevet 23. februar 2012 #9 Skrevet 23. februar 2012 Nå har jeg tatt et raskt søk på finn, så det aner meg hvilken annonse det dreier seg om. Synes ikke det er frekt å by 200 for den saken, nei. (Selv ville jeg hatt penger for å i det hele tatt ta den i hus...)
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #10 Skrevet 23. februar 2012 Det er litt vanskelig å si. jeg handler en del på finn og ser at folk reagerer forskjellig på pruting. Noen setter faktisk prisen litt opp i utgangspunktet, fordi de forventer at folk kommer til å prute. Andre oppgir den minste prisen de kan tenke seg og blir fornærmet hvis man pruter. det har skjedd at jeg har prutet bare for å få svar "beklager, men allerede solgt", eller ikke få noe som helst svar, mens annonser fortsatt lå på finn i ukevis etterpå. Altså, hvis selger ikke liker pruting, kan det hende at han/hun får så dårlig inntrykk av deg at de ikke vil selge til deg i det hele tatt. Hvis du har kjempelyst på de reolene, ikke prut. Hvis det er ikke så viktig, prut og se hva som skjer.
Gjest Spinell Skrevet 23. februar 2012 #11 Skrevet 23. februar 2012 Det er litt vanskelig å si. jeg handler en del på finn og ser at folk reagerer forskjellig på pruting. Noen setter faktisk prisen litt opp i utgangspunktet, fordi de forventer at folk kommer til å prute. Andre oppgir den minste prisen de kan tenke seg og blir fornærmet hvis man pruter. det har skjedd at jeg har prutet bare for å få svar "beklager, men allerede solgt", eller ikke få noe som helst svar, mens annonser fortsatt lå på finn i ukevis etterpå. Altså, hvis selger ikke liker pruting, kan det hende at han/hun får så dårlig inntrykk av deg at de ikke vil selge til deg i det hele tatt. Hvis du har kjempelyst på de reolene, ikke prut. Hvis det er ikke så viktig, prut og se hva som skjer. Litt avsporing, men at noen beklager at varen er solgt selv om annonsen står, trenger ikke være tegn på fornærmelse. Jeg har fått samme svar uten å prute (kun referert til annonse om f.eks sykkel til salgs), og hvor annonsen har stått lenge etterpå. Da har jeg rett og slett tenkt at selger bare ikke har giddet å gjøre noe med annonsen.
Gjest Normalfordeling Skrevet 23. februar 2012 #12 Skrevet 23. februar 2012 Litt avsporing, men at noen beklager at varen er solgt selv om annonsen står, trenger ikke være tegn på fornærmelse. Jeg har fått samme svar uten å prute (kun referert til annonse om f.eks sykkel til salgs), og hvor annonsen har stått lenge etterpå. Da har jeg rett og slett tenkt at selger bare ikke har giddet å gjøre noe med annonsen. Det kan være at selger har gjort en avtale med en kjøper som da ikke dukket opp. Så sitter man der som selger og lar annonsen stå videre. Jeg har opplevd flere ganger å ha konkrete avtaler hvor jeg da avviser de som kommer i etterkant og hvor avtalen ikke har blir overholdt. Også da jeg ga bort ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå