Gå til innhold

Blir stesøsken tanter og onkler?

Anbefalte innlegg

Gjest Swipper
Skrevet

Dere som har stesøsken, hva kaller barna deres dem for? Blir det tante og onkel eller har dere andre navn på de? Og er dere nære eller har dere bare kontakt innimellom?

Har en liten diskusjon om hva vi skal gjøre når den lille blir født. Så tenkte det kunne være greit å høre hva dere andre har gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har stesøsken, og vi kaller dem tante og onkler for den minste vår.

Skrevet

Har to stebrødre, men kaller de ikke for onkler til datteren vår, her blir de bare kalt navnet.

Vi har dessuten omtrent null kontakt (bare i felles familiesammenkomster), så det ville ikke vært naturlig. Hadde vi hatt mer "søskenforhold" så hadde det nok vært unaturlig å ikke kalle dem onkel.

Gjest Swipper
Skrevet

Jeg har noen som jeg er nærmere enn andre så føler det naturlig å kalle de nærmeste tanter/onkler, men så tenker jeg da på de jeg ikke har så mye kontakt med. Syns det kanskje blir litt urettferdig.

Skrevet

I vår familie har det vært helt naturlig at hele søskenflokken har blitt tanter og onkler, også blandt stesøsknene.

• Liker 2
Gjest Consensio
Skrevet

Her er det helt naturlig å kalle dem for tante/onkel

• Liker 2
Skrevet

For meg kjem det litt an på situasjonen. Mor mi har 4 stesøsken, men sidan dei ikkje kom inn i biletet før mamma var godt vaksen (omtrent 30, meinar eg å hugse) og eg nærma meg tiårsalderen, så vart det ikkje spesielt naturleg for meg å kalle dei tanter og onklar. Dessutan møter vi dei stort sett berre ein gong eller to i løpet av året, og yngstemann (av stesøskena) er berre nokre få år eldre enn meg. Verken søskena mine, eller søskenbarna som òg har dei som "tanter" og "onklar" kallar dei for det, vi brukar berre namn. Og det same gjeld ungane til desse stesøskena (om mamma).

Det hadde garantert vore annleis dersom mamma hadde vakse opp saman med stesøskena sine, eller om vi hadde hatt nærare kontakt med dei.

Skrevet

Ja, stesøsken blir tanter og onkler. Det blir også søskens kjærester.

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg ikke stesøsken, men barna i vår familie har tre besteforeldre-par. Mormor og ny mann. Den nye mannen fikk kallenavn laget av barnebarna.

Farmor og farfar.

Morfar og ny dame. Også hun fikke kallenavn laget av barnebarna.

Mannen og jeg er litt uenig om hva vi gjør her, men vi får bare se hva som faller seg naturlig.

Skrevet

Jeg har en halvsøster som har to barn, og jeg kalles for tante. Men de ungene bruker vanligvis navnene til folk, da. Men det vet jeg er tante.

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg har stesøsken med barn, og jeg har aldri blitt omtalt som tante. De vil heller ikke være tante og onkel til mine barn.

Litt av saken er vel at mine stesøsken var voksne alt da foreldrene våre ble sammen, så vi har aldri tilbragt mye tid sammen.

Skrevet

I min familie blir man kalt for onkel eller tante uansett når de kom inn i familien.

Syns det er veldig koselig, også er det jo en måte å vise nye familiemedlemmer at de er en del av familien :)

• Liker 1
Skrevet

Nei, mine stesøsken kommer til å bli omtalt med navn. Tante og Onkel er mine og mannens ekte søsken.

Skrevet

Spørs litt på når man ble "stesøsken". Har man vært det side man var 4, synes jeg det er naturlig, men ikke hvis man ble det når man var 40...

Ble sammen med min mann da minste hans var 1,5 år, vil synes der er rart om ikke våre biobarn kaller hverandre "tante og onkel" når de får avkom, de er jo vokst opp sammen som ("ste")søsken....

Skrevet

i min familie er hele flokken ganske samlet, stesøsken, halvsøsken og litt av hvert. Og vi ser ikke på familien som ditt og datt. Alt er søsken, tanter, onkler, nieser og nevøer.

Du må nok bare tenke over hva du selv vil, hva du er mest komfortabel med =)

• Liker 1
Skrevet

Ja, så absolutt! Stesøstera mi er like mye tante som den ekte broren min er onkel!

Skrevet

Her er forholdet slik at stesøsken ikke vil ha noe annet enn en "bekjentrolle" for barnet.

Skrevet

hatt en stebror fra jeg var liten 3 år og han var 4 ...så han blir onkel.... men nå har vi vokst opp som søsken...men jeg føler han er like mye onkel som de andre brødrene mine.. i en slik situasjon kommer det ann på når man ble stesøsken og hvilken og hvor mye kontakt man har...man må bare gjøre det som kjennes naturlig....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...