Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2004 #1 Del Skrevet 9. januar 2004 Leser strategi. Er det noen som med få setninger kan definere verdikjede (Porter) for meg?? Pliiiis! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
floyel Skrevet 9. januar 2004 #2 Del Skrevet 9. januar 2004 Hm. Definere er vanskelig. Men forklare er enklere. Verdikjede er rett og slett all (profittgivende) produksjon som skal til for å frambringe et (salgbart og profittgivende) produkt. Tenk f.eks på produksjonen av et kjøkkenbord. Verdikjeden består da av tømmerfelling, bearbeiding av tømmeret til planker, snekring, markedsføring o.s.v. Ofte består verdikjeden av flere separate bedrifter. Verdikjeden begynner som regel med råvareuttak og ender i det en privatkunde kjøper det ferdig bearbeidete produktet i et sluttmarket. Ble dette litt klarere? For øvrig er moteordet for tida vertikal integrering av verdikjeden, noe som rett og slett betyr at et firma kjøper opp leverandører og produserer mer av halvfabrikaten de trenger selv. mvh fløyel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2004 #3 Del Skrevet 9. januar 2004 Tuuusen takk! Det ble mye klarere. Har forstått det slik og at verdikjeden består av bedrifter som er typiske produksjonsbedrifter, i motsetning til verdi verksted (tjenester/konsulenttjenester) og verdinettverk (eksempelvis teleselskap eller f.eks NSB)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiralis Skrevet 9. januar 2004 #4 Del Skrevet 9. januar 2004 Nei nå tror jeg du har missforstått. Verdikjeden er en måte å se hvordan bedriften skaper verdi for sine kunder. F.eks 1. I en madrassfabrikk er det sluttproduktet kunden kjøper en madrass. Alle de prosessene som bygger madrassen (støping av skummplast, sette inn fjærer og sy på trekk) er verdiskapende aktiviteter i kjeden. Regnskap og ledelse derilot er bare støttefunksjoner. 2. På en cafè ønsker du å sitte ved et rent fint bord og drikke en kaffe og nyte atmosfæren. Her vil de prosessene som skaper verdi for deg være Hyggelig service av de i kassen, god kaffe(kaffetrakting) , Et fint bord å sitte ved(renhold). Her vil også regnskap og ledelse av bedriften være støttefunksjoner. Slik har alle bedrifter en kjede av verdiskapende prosesser og anddre prosesser som støtter opp så hovedprosessene får fungere best mulig. Håper det var forståelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2004 #5 Del Skrevet 13. januar 2004 Tusen takk! Det var forståelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå