Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er da en student som har hatt frikort fram til nå. Jeg regner med å gå over frikortgrensa i Mars, og må etter det levere inn skattekort. Jeg regner med å tjene 130 000 i år.

Mine spørsmål er altså:

*må man betale full skatt av det man har tjent på frikortet om man overstiger den grensen i løpet av ett år?

* Hvor mange % skatt burde jeg trekke etter å ha tjent 40 000 uten å betale skatt? Vil helst få noen kroner igjen på skatten (vil i alle fall unngå baksmell!)

Setter stor pris på alle svar:)!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du må betale skatt for hele inntekten din når du tjener over frikortbeløpet, ja. Men nå som du ikke betalt skatt på de første 40 000, må du betale mer på de neste, enn om du hadde betalt skatt fra første krone.

Gå inn på skatteetaten.no og beregn skatten din der :) Uten noen fradrag, renteinntekter etc. skal du betale 20 010 i skatt. Det er ca. 15,4 %.

Endret av Lista
  • Liker 1
Skrevet

Mine spørsmål er altså:

*må man betale full skatt av det man har tjent på frikortet om man overstiger den grensen i løpet av ett år?

Spårar av lite med en snabb fråga:

Hur mycket gränsen för frikort? :)

Gjest Spinell
Skrevet

Og siden de 20010 kronene skal fordeles over de ca 90.000 kroner som du antakeligvis kommer til å tjene resten av året, må du altså trekke 22,2% skatt. Tror jeg ville satset på 25% trekk :)

Skrevet

Spårar av lite med en snabb fråga:

Hur mycket gränsen för frikort? :)

Dette kan du da virkelig bare google! Men grensa er på 39 995 :)

Skrevet

Dette kan du da virkelig bare google! Men grensa er på 39 995 :)

Jaja, det är ju lite roligare att kommunisera med andra :) Trots att det bara är genom en dator skärm :) Tänkte ni hade ett svar till mig och så slapp jag leta upp tråden om jag ville in på det igen. Tack för svar :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...