Gå til innhold

Hvor mange GB nedlastningskapasitet trenger man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal bestille bredbånd, men har ingen anelse av hvor mange GB man trenger i måneden? 5? 6? 15? 20?

Jeg er mye på nett. Leser aviser, blogger, er på You Tube, laster ned musikk og filmer, ser filmer på nett. Er kanskje på nett i gjennomsnitt 4 timer hver dag. Er det noen som har noen anelse om hvor mye datatrafikk man ca. trenger?

Har ingen anelse, så jeg tar imot all hjelp med takk :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest padawan
Skrevet

du skriver du laster ned musikk og film. hvilken kvalitet og hvor store mengder laster du ned?

Skrevet

Jeg hadde funnet meg en annen internett leverandør, en som ikke hadde en begrensning på hvor mye man kan laste ned pr mnd. Synes det er mye bedre, men kanskje det ikke er tilgjengelig overalt i Norge, elns.

Vil tippe at 5-6gb vil holde.

Skrevet

Er vel ikke mange som har månedlig begrensning nå?

Tallet som TS lister opp får meg til å lure på om hun mener hastighet?

Hvis vi tar det minste du lister opp - 5 så vil jeg tenke på 5 Mbit pr sekund.

Det burde holde i massevis til en bruker.

Tror det er 5 Mbit (pr sek) jeg har selv og vi har 4-5 maskiner gående veldig ofte + IP-telefoni gående på samme linja.

Klart det kan lugge litt ned i hastighet når mange gjør mye samtidig, men jeg vil ikke betale ekstra fordi ungene skal ha 'lag-fri' spillemulighet. 300 kroner i måneden får holde i massevis. Dyrt nok.

Men som noen andre her nevner - se på andre leverandører hvis det virkelig er månedlig begrensning det er snakk om. Er du mye på nett så vil du fint bruke hundrevis av GB (Gigabyte) i måneden ved vanlig bruk.

Gjest SemperFi
Skrevet

De fleste operatører har pakke på 3, 6, 12 og opp til 20.

Noen ganger koster 6, 12 og 20 like mye.

Min 6 Mb/s går min smertegrense på, da får du akkurat streamet 720p HD uten at det hakker.

Skrevet

De største leverandørene driver vanligvis ikke med limits på nedlasting i måneden. Da tenker jeg på NGT, Telenor, Tele2, Canal Digital osv.

Hvis du hovedsaklig bruker internett til å sjekke facebook, lese nettaviser, streame youtube/spotify/wimp og lignende tjenester, trenger du ikke allverden av netthastighet.

Det er desverre slik at de fleste ADSL leverandører throttler linjene, og da hjelper det lite om du har høy hastighet på linja i teorien.

Skrevet (endret)

hvis du er ute etter sånt mobilt bredbånd med begrensning er ikke det noe bra hvis du bruker nettet slik du gjør.

mener du hastighet så høres det ut som en litt større linje enn 5 er bra.

har man en 12 linje får man lastet ned i bra hastighet samtidig som man kan gjøre andre ting på nettet.

og til slask, er ikke 3 hundre mnd mye for en så lav linje?

Endret av *Sinnataggen*
Skrevet

og til slask, er ikke 3 hundre mnd mye for en så lav linje?

Tips meg gjerne om noe billigere, fra et passelig pålitelig selskap.

Dette er i en nabokommune til Oslo og må baseres på kobbertråd (telefonlinje) som strekker seg 3 km fra sentral.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...