Gå til innhold

Stalinist-organisasjonen SOS Rasisme

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor sitter ikke de folkene i fengsel nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi de er på "den snille siden". Hadde noe lignende skjedd på motsatt side kan man jo bare undre seg over hva som ville skjedd.

Skrevet

Hvis jeg sier jeg er for frihet og rettferdighet kan jeg gjøre hva jeg vil. Jeg hater kapitalister, men jeg svindler til meg millioner selv.

Skrevet

Hvorfor sitter ikke de folkene i fengsel nå?

Hvorfor skulle de det? Og hvorfor er det en stalinistorganisasjon mener du?

Skrevet

Du forstår ikke hvorfor ledelsen i SOS Rasisme, som svindlet til seg millioner i statsstøtte ved å fingere medlemstall, ikke sitter i fengsel?

..hjelpes :murvegg:

• Liker 2
Skrevet

Øh, fordi selv Klassekampen sier at organisasjonen er en frontorganisasjon for stalinist-gruppen Tjen folket, og fordi lederen i organisasjonen går under et dekknavn som i følge Klassekampen er et kallenavn på Stalin?

Skrevet

Fra Wikipedia (Creative Commons-lisens), http://no.wikipedia.org/wiki/SOS_Rasisme

SOS Rasisme er en norsk politisk organisasjon som oppgir som sitt formål å bekjempe rasisme. SOS Rasisme i Norge ble grunnlagt i 1985 etter inspirasjon fra SOS Racisme i Frankrike som ble startet året før. SOS Rasisme i Norge var de første årene underlagt Antirasistisk Senter, men fra og med organisasjonens landsmøte i 1993, som førte til at mange av de opprinnelige aktivistene (bl.a. grunnleggeren og den første lederen Khalid Salimi) forlot organisasjonen fordi den etter deres oppfatning ble kuppet av politisk ekstreme krefter, ble SOS Rasisme en selvstendig medlemsorganisasjon.

Flere medier har omtalt de nære båndene mellom SOS Rasisme og den kommunistiske gruppen Tjen folket – kommunistisk forbund som omtales som stalinistisk,[1] og SOS Rasisme har blitt omtalt av Tjen folket som deres «front».[2] Dagens Næringsliv hadde en større artikkel om dette i 2006,[3] og det ble satt nytt fokus på saken i flere medier fra 2009[4][5]. I 2010 ble SOS Rasisme fratatt offentlig støtte av en rekke offentlige støtteordninger etter mistanker om medlemsjuks,[5] og i 2011 ble organisasjonen saksøkt av LNU med krav om tilbakebetaling av 9,7 millioner kroner.[5] I november 2011 ble SOS Rasisme dømt i Haugaland tingrett til å betale over 10 millioner kroner til LNU for å ha lurt til seg støtte ved å oppgi falske medlemstall, og Namsmannen tok arrest i organisasjonens eiendommer.[6] Samme måned startet Haugaland og Sunnhordland politidistrikt etterforskning av SOS Rasisme for bedrageri og falsk forklaring,[7] etter at organisasjonen hadde blitt politianmeldt av Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet.[8]

Ifølge organisasjonens nettsider har den 270 lokallag og over 40 000 medlemmer på landsbasis[9] og er angivelig den største i sitt slag i Europa, men det er blitt stilt spørsmål ved medlemstallet fra flere hold. En LNU-granskning fant at organisasjonen har ca. 5 000 medlemmer.[10] I dom i Haugaland tingrett fastslo retten at SOS Rasisme oppga uriktige medlemstall.[6]

I mai 2010 uttalte professor i sammenlignende politikk ved Universitetet i Bergen, Frank Aarebrot at koblingene mellom Tjen folket og SOS Rasisme var så sterke at troverdigheten til sistnevnte ble svekket[76]. Denne uttalelsen kom som følge av en artikkel i Dagbladet, der det ble vist at mellom ni og elleve personer i ledelsen til SOS Rasisme har koblinger til Tjen folket[77]. I artikkelen går det frem at åtte av de til sammen tjue tilsatte i SOS rasisme; seks av de ni som er tilsatte i mer enn 40 prosent stilling var tilknyttet Tjen folket og tre av de fire høyest lønnede personene skal være styremedlemmer i Tjen folket[78].

I 2010 siterte Dagbladet et foredrag holdt av Kjell Gunnar Larsen, hvor han beskrev hvordan SOS Rasisme skulle bygges opp til å være frontorganisasjon og vervebase for Tjen folket. Larsen uttalte bl.a. at «her kan vi svømme som fisken i vannet».[80]

Medlemsjukssaken og tap av offentlig støtte

I januar 2010 ble det kjent at en søknad om pengestøtte til organisasjonen var blitt avslått av Akershus barne- og ungdomsråd (ABUR), som fordeler fylkeskommunale midler, med begrunnelse at fylkeslaget av SOS Rasisme syntes å fungere udemokratisk, opererte med for høyt medlemstall og brukte en SOS-ansatt som revisor. SOS Rasisme klaget på avgjørelsen, men klagenemnda i ABUR stadfestet vedtaket. Fylkeslaget er registrert med mer enn tusen medlemmer, men det var bare tre som deltok på årsmøtet. Disse tre satt alle i ledelsen i fylkeslaget, og de er også ledere på landsplan.[81] SOS Rasisme har opplyst at alle lokallag i Akershus fikk skriftlig innkalling til fylkesårsmøtet, og at samtlige har gitt uttrykk for at de ikke anser organisasjonen som udemokratisk.[82]

I mars 2010 ble det klart at Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU) ikke ville utbetale SOS Rasisme 4,5 millioner kroner som var innvilget organisasjonen i frifondmidler for 2009. Begrunnelsen var sterk tvil om riktigheten av oppgitt antall medlemmer og lokallag for 2008 og om frifondmidlene for 2008 var brukt i henhold til retningslinjene (lokal aktivitet).[83] SOS Rasisme hevder på sin side at dette er feil og mener å ha forklart i detalj hvordan utbetaling videre til lokallag har skjedd[84] og at dette er attestert av ekstern revisor[85]. SOS Rasisme mener videre at organisasjonen har levert korrekte medlemstall.[86]

Talsmenn for SOS Rasisme uttalte i 2010 til media at SOS Rasisme ville saksøke LNU og hevdet at LNU uten saklig grunnlag hadde fratatt organisasjonen frifondstøtte. Ledelsen i SOS Rasisme hevdet at den behandlingen de hadde møtt fra LNU i denne saken minnet mest om Kafkas roman Prosessen.[86] Organisasjonen oppfordret LNU til å levere en politianmeldelse.[87] LNU uttalte at rådet er i dialog med politiet om saken.[86]

I begynnelsen av mai 2010 ble det videre kjent at LNU, i tillegg til å trekke tilbake støtten for 2009 på 4,5 millioner, også krevde tilbake frifondstøtten som ble utbetalt for 2007 og 2008 (9,7 millioner kroner).[88][89]

Det statlige Fordelingsutvalget valgte å holde tilbake støtten for 2010 og gjennomføre kontroll av medlemsmassen.[90] Videre krever Oslo kommune 2,2 millioner kroner tilbakebetalt fra SOS Rasisme.[6]

Klassekampen har hevdet at SOS Rasisme overførte flere millioner kroner, bl.a. offentlige støttemidler som egentlig skulle gått til lokal aktivitet, til et heleid[91] selskap av SOS Rasisme som i følge Klassekampen drev med eiendomsspekulasjon, Aktivisteiendom AS.[92] SOS Rasisme opplyser at alle de aktuelle lokalene brukes til egen aktivitet, og at organisasjonen mener det er mer gunstig økonomisk å eie enn å leie lokaler.[93]

Hovedkasserer Kjell Gunnar Larsen har hevdet at det er «høyreekstreme» som står bak vedtaket til LNU om å trekke støtten til SOS Rasisme.[94] Dette følges opp av SOS Rasisme sentralt som mener å kunne dokumentere at det er nazister som står bak opplysningene som medførte trekk av støtte fra LNU.[95]

I juli 2011 ble SOS Rasisme politianmeldt for bedrageri og falsk forklaring av staten ved Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet etter mistanker om systematisk juks med medlemstallene.[8]

I 2011 ble SOS Rasisme saksøkt av LNU for omfattende medlemsjuks og misbruk av pengestøtten de har mottatt, med krav om tilbakebetaling av 9,7 millioner kroner. I oktober 2011 startet rettssaken i Haugaland tingrett.[5][96] En LNU-granskning fant at organisasjonens reelle medlemstall var ca. 5 000, ikke 37 000 som organisasjonen hevdet.[10][97][98][99]

Den 2. november 2011 tok Namsmannen beslag i SOS Rasismes eiendommer, herunder organisasjonens lokaler i Haugesund samt 100 prosent av aksjene i Aktivisteiendom AS.[100][101]

Dom i saken ble avsagt 10. november 2011. SOS Rasisme ble dømt til å tilbakebetale 9 708 501 kroner til LNU, samt til å dekke LNUs saksomkostninger på 819 000 kroner.[6] SOS Rasisme anket dommen i desember 2011, og ankesaken vil gå for Gulating lagmannsrett. SOS Rasismes advokat skriver i anken at organisasjonen vil bygge sin sak på de samme bevis og anførsler som i tingretten.[102]

I november 2011 iverksatte Haugaland og Sunnhordland politidistrikt etterforskning mot SOS Rasisme for bedrageri og falsk forklaring, på bakgrunn av statens politianmeldelse av organisasjonen.[7] SOS Rasisme ble i desember stevnet av Staten ved Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, med krav om tilbakebetaling av 6,8 millioner som Staten mener organisasjonen har jukset til seg.[102]

I februar 2012 uttalte landsstyremedlem og ansatt i SOS Rasisme Bård Frantzen at organisasjonen hadde ødelagt bevis under rettssaken året før. I følge Frantzen hadde ledelsen i SOS Rasisme brent medlemslistene for 2005, slik at Haugaland tingrett ikke fikk tak i dem, og tømt en rekke bankkontoer for flere hundre tusen kroner slik at kreditorene ikke skulle få tak i pengene. Han uttalte at «det har foregått mer juks i regi av SOS Rasisme enn det som har kommet fram til nå». Frantzen opplyste samtidig at han nå forlot organisasjonen.[103]

• 9 år senere...
Skrevet

En gammel tråd, men det er noe jeg bare lurer på. Er det noen som vet om KGL er en farlig mann? Ser at han og jeg har over 100 felles venner på Facebook 😮 Og er SOS Rasisme noe jeg eventuelt bør holde meg unna? 

Anonymkode: f5696...85f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En gammel tråd, men det er noe jeg bare lurer på. Er det noen som vet om KGL er en farlig mann? Ser at han og jeg har over 100 felles venner på Facebook 😮 Og er SOS Rasisme noe jeg eventuelt bør holde meg unna? 

Anonymkode: f5696...85f

Ja.

I 2016 ble han og 7 andre dømt til fengselsstraff for bedrageri, og anken ble avvist i 2017..siste sak fra SOS Rasisme sin nettside er fra 2016.

Hele miljøet rundt Tjen Folket er det lurt å holde seg unna, useriøse tullinger og småkjeltringer med autoritære tilbøyeligheter og stormannstanker.

Hilsen kommunist.

Anonymkode: a61c7...c14

Skrevet

Oppdatert wikipedia kan jo være smart å lese https://no.m.wikipedia.org/wiki/SOS_Rasisme

Jeg jobbet litt sammen med dem på nittitallet (jeg var i en annen organisasjon), men da var de jo bare en uskyldig organisasjon utad, "ikke kobb kameraten min" liksom. Fikk helt sjokk av denne historien.

Anonymkode: 31743...558

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...