Gå til innhold

Burde ikke Jehovas finne på noe bedre å gjøre nå  

2 stemmer

1. 1. Siden tallet ikke stiger, burde de ikke si stopp da?

• Sex før ekteskap bør være lov hos JV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er utsøtt JV og skulle ønske vitnene brukte tiden på noe mer fornuftig. De er 10000 medlemer i norge og det tallet øker ikke. Er dem ikke ferdig med jobben sin da. De tolker bibelen for strengt på det sexuelleplan. Jeg gikk ut fordi jeg ikke kunne knulle kjæresten som aldri har vært et verdt et JV og heller ikke godtatt av familien. Vi skal gifte oss men det er urimelig at man ikke kan få utløp for følelser av motsatt kjønn før det skjer. Gud krever udelt hengivenhet - får man ikke elske kjæresten da???? faen heller.

Videoannonse
Annonse
Gjest grapefrukt
Skrevet

Jehovas vitner har rett til å utøve sin regligion, det kan du verken endre på eller stoppe.

• Liker 5
Skrevet

Ørtenogfemti tråder om jehovas vitner på få timer. Kunne du ikke bare tatt med alt i samme tråd?? :filer:

• Liker 9
Skrevet

Ørtenogfemti tråder om jehovas vitner på få timer. Kunne du ikke bare tatt med alt i samme tråd?? :filer:

:fnise:

Gjest blackbird
Skrevet

dette er en god illustrasjon på hvor sterkt medlemskap i dette tros-samfunnet virker inn på msk. Etter at man velger å forlate tros-samfunnet så opplevde iallefall jeg angst for at jeg ikke få det evige liv osv men siden den gang så har jeg funnet frem til flere konkrete ting å vise til som viser at jeg ikke trenger å ha dårlig samvittighet for å ikke tilhøre dette tros-samfunnet eller for at jeg velger å ikke ha noe forpliktende forhold til det som står i bibelen.

Skrevet

dette er en god illustrasjon på hvor sterkt medlemskap i dette tros-samfunnet virker inn på msk. Etter at man velger å forlate tros-samfunnet så opplevde iallefall jeg angst for at jeg ikke få det evige liv osv men siden den gang så har jeg funnet frem til flere konkrete ting å vise til som viser at jeg ikke trenger å ha dårlig samvittighet for å ikke tilhøre dette tros-samfunnet eller for at jeg velger å ikke ha noe forpliktende forhold til det som står i bibelen.

Jeg er nettopp utstøtt så kan du si noen av argumentene? Det betyr mye for meg å vite hvordan man kan ha det godt når man vet at man snart blir dømt til døden av Jehova. Kanskje jeg endrer syn på saken?

Gjest blackbird
Skrevet

Jeg er nettopp utstøtt så kan du si noen av argumentene? Det betyr mye for meg å vite hvordan man kan ha det godt når man vet at man snart blir dømt til døden av Jehova. Kanskje jeg endrer syn på saken?

har skrevet mye om dette i andre tråder.

må også si at det hjelper at ingen i familien min er med i JV.

Skrevet

Respekter at andre tror på andre ting enn fyllefester og moro =)

• Liker 2
Skrevet

Du burde kanskje komme deg over det faktum at du er utstøtt av jehovas vitner og heller konsentrere deg om å bygge deg et liv der du ikke er totalt avhengig av religion for å komme deg gjennom dagen.

Du maser og kjaser i utallige tråder om JV, get over it! Du er ute og du kommer ikke inn igjen. Alle religiøse sekter har sine regler og enten følger du dem eller så er du ute.

• Liker 3
Skrevet

Hvis du ikke er enig i at sex kun skal utøves i ekteskapet, så burde du jo ikke blitt med i Jehovas Vitner. :klo:

Du kan bli med i hvilken religion du vil, men du kan ikke forvente at de skal endre seg etter deg?

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ikke er enig i at sex kun skal utøves i ekteskapet, så burde du jo ikke blitt med i Jehovas Vitner. :klo:

Du kan bli med i hvilken religion du vil, men du kan ikke forvente at de skal endre seg etter deg?

Hele familien har dresert meg til å være det fra fødslen av.

Skrevet

Du burde kanskje komme deg over det faktum at du er utstøtt av jehovas vitner og heller konsentrere deg om å bygge deg et liv der du ikke er totalt avhengig av religion for å komme deg gjennom dagen.

Du maser og kjaser i utallige tråder om JV, get over it! Du er ute og du kommer ikke inn igjen. Alle religiøse sekter har sine regler og enten følger du dem eller så er du ute.

Takk for forståelsen. Dere andre utstøtte tar meg godt imot. Men jeg har litt angst for harmageddon. Hvis du er utstøtt, noe jeg tror, så vil jeg gjærne ha noen gode råd til som kan få meg til å slappe bedre av. Det hadde vært godt med noen ord fra en som har vært igjennom samme prosess jeg er i, Jeg ble utstøtt denne uken, så det er litt vanskelig for meg nå siden mye om harmageddon fortsatt sitter igjen. Har du noen gode råd å komme med setter jeg pris på dem.

Mvh

Helge

Skrevet

Jeg har frykt for harmageddon fortsatt. Jehovas vitner er harmløse helt til man vil ut. Man kommer ikke ut med æren i behold.

Du er utstøtt. Har du noen vennlige ord som kan dempe angten min?

Skrevet

jaja, ta livet som det kommer du. alle dør til slutt uansett.

Skrevet

Jeg har frykt for harmageddon fortsatt. Jehovas vitner er harmløse helt til man vil ut. Man kommer ikke ut med æren i behold.

Du er utstøtt. Har du noen vennlige ord som kan dempe angten min?

Du må velge å ikke tro på harmageddon. Hva slags Gud hadde ønsket å drepe så mange uskyldige mennesker? En Gud som noen har skapt for å skape frykt kansje. En virkelig Gud av kjærlighet hadde aldri gjort noe sånt.

Skrevet

Nei, de har lov til å praktisere hva de vil så lenge det er innenfor lovens rammer.

Om 'jomfruhet' er slik en sentral del av deres tro, skjønner jeg at de ikke er villige til å gi slipp på den såpass enkelt. Om man er kraftig uenig med normene deres, må man nesten gjøre som TS å bryte med dem. Da vil du bli utstøtt ja, men du står jo med friheten å bruke tiden din på, men å kreve at de fjerner normene; det går de nok ikke med på.

• Liker 1
Skrevet

Det er religions- og trosfrihet i Norge. Takk og pris!

Noen tilber Gud, andre tilber Allah, mens atter andre tilber Hor & Drukkenskap. Selv tilber jeg Aass Bryggeri og Blondiner. :gjeiper:

Get over it!

• Liker 1
Skrevet

Jeg er utsøtt JV og skulle ønske vitnene brukte tiden på noe mer fornuftig. De er 10000 medlemer i norge og det tallet øker ikke. Er dem ikke ferdig med jobben sin da. De tolker bibelen for strengt på det sexuelleplan. Jeg gikk ut fordi jeg ikke kunne knulle kjæresten som aldri har vært et verdt et JV og heller ikke godtatt av familien. Vi skal gifte oss men det er urimelig at man ikke kan få utløp for følelser av motsatt kjønn før det skjer. Gud krever udelt hengivenhet - får man ikke elske kjæresten da???? faen heller.

Usjarmerende ordvalg som satt meg litt ut.

Du virker forferdelig frustrert og bærende på mye aggresjon. Jeg vil råde deg til å snakke med noen som forstår deg, eventuelt en psykolog. Å starte masse tråder på kvinneguiden hjelper definitivt ikke.

• Liker 1
Gjest strykebrett
Skrevet

En avstemming med bare ett alternativ er vel strengt tatt ikke helt en avstemming.. eller?

Demokrati Nord-Korea-style :P

Gjest blackbird
Skrevet

har skrevet mye om dette i andre tråder.

må også si at det hjelper at ingen i familien min er med i JV.

må bare understreke at det jeg skrev rett over her ikke betyr at jeg har trengt trøst eller er blitt traumatisert på noen som helst måte. Det var bare ment som et faktum: dette med at hvis ingen i familien er med i JV så er det jo sikkert enklere enn hvis det ikke hadde vært tilfelle.

Faktum er at min mor var med i JV fra en eller annen gang i tenårene til da jeg var 7 år tror jeg, jeg husker ikke helt for å være helt ærlig. Hennes engasjement kan ha avtatt på et veldig tidlig tidspunkt. Uansett så er det veldig vanlig at ex-JV har en slags "7 deler rett, 3 deler feil" holdning til JV dvs at de har 3 deler feil og det gjør at de gjerne oppmuntrer barna til å være en del av miljøet.

Selv så husker jeg at jeg bare hadde en relativt svak tilknytning til JV frem til jeg gikk i 10 klasse å ungdoms-skolen, selv om jeg før den tid hadde JV identiteten min i blodet. I den perioden med svak tilknytning så fikk jeg likevel jevnlig besøk at 2 veldig snille damer og jeg husker at vi gikk gjennom en del litteratur som var tilpasset min alder den gang :) Jeg husker godt familien deres, og vi hilser de ytterst sjeldne gangene vi ses.

Jeg gikk ikke veldig aktivt på møter -selv om det ble noe av det også +fylkes-stevner -så var det først da jeg gikk i 10 klasse på ungdoms-skolen at jeg ble satt i kontakt med en som kom fra en menighet som var nærmere der jeg bodde og jeg skiftet derfor menighet av praktiske grunner.

I hele vgs så var jeg på mitt mest aktive og "religiøst bevisste" og jeg husker at jeg var svært begeistret for JV troen. Jeg husker fra den tiden at jeg var ganske enig i at det "var sannheten" og følte en slags indre trang til å dele troen min med andre -noe som mine medelever og andre jeg møtte i livet fikk merke ganske godt -jeg husker at jeg ga invitasjonbrosjyren til minnehøytiden til en jente jeg traff på bussen til og med :)

Må likevel understreke at jeg ikke var veldig masete egentlig med dette, med unntak for vgs kanskje. Jeg besøkte new-york med min mor og besøkte hovedkontoret i brooklyn og jeg synes det var en ganske gøy opplevelse -dette var da jeg var 18 år. Og jeg fikk med meg flere områdestevner(slike som har 3000+ fremmøtte). Men i 19 - 20 års alderen så mistet jeg gravis interessen helt til jeg ikke lenger så på meg selv som et JV lenger.

Må understreke at jeg har hatt en god barndom(husker at jeg og en lærer på skolefritidsordningen laget en astronomi-utstilling, sånne ting husker jeg godt :) og har et godt forhold til min mor. Jeg føler absolutt ingen negative følelser pga at hun ledet meg inn i JV miljøet som barn pga at jeg ser "relativistisk" på det hele dvs at det var en annen tid med litt andre omstendigheter og da var det naturlig at det ble slik +at JV miljøet også har verdier som er gode, det ikke bare svart-hvitt. På den annen side, så angrer jeg ikke på at jeg har tatt et intellekuellt oppgjør med det jeg trodde på tidligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...