Gå til innhold

Få mer gull på gullringer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en veldig tynn gullring med en liten sten i som jeg fikk til min konfirmasjon for mange herrens mange år siden... Selve ringen er veldig tynn så jeg hadde håpet det gikk an å gjøre den bittelitt bredere ved å få litt mer gull på den. Den må antagelig støpes helt om?

Jeg vet ikke, men jeg gikk til den lokale gullsmeden her forleden og spurte, og der fikk jeg fortalt at det ikke var mulig å legge til mer gull på en gullring. Stemmer virkelig dette? Noen som har erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har fått svaret av fagmannen, dvs gullsmed. Ingen andre her kan komme med andre svar. Tviler du, så oppsøk en annen gullsmed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det lar seg ikke gjøre. Å bygge ut en ring på den måten er så latterlig innviklet at å bare lage en ny tar halvparten av tiden eller mindre. Du kan få den laget om, med samme gullet, hvis det betyr mye for deg, eller nytt gull, og samme steinen.

Det blir også billigere enn om noen skulle styre med å legge på gull rundt på en gammel ring. Det ville nok blitt bare tøys å gjøre det sånn.

Er deler av den mønstret eller noe? Hvis det du vil ha tykkere er bare vanlig ukomplisert ring, mens det rundt steinen er noe dekor, går det an å bytte ut bare den delen som er for tynn.

Uansett, ta den med til en gullsmed og hør om de har lyst til å fikse den for deg :)

-Josephine, gullsmedstudent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått svaret av fagmannen, dvs gullsmed. Ingen andre her kan komme med andre svar. Tviler du, så oppsøk en annen gullsmed.

Tusen takk for konstruktivt svar ;-). Lørdagshjelpen hos gullsmeden vil jeg neppe karakterisere som fagmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det lar seg ikke gjøre. Å bygge ut en ring på den måten er så latterlig innviklet at å bare lage en ny tar halvparten av tiden eller mindre. Du kan få den laget om, med samme gullet, hvis det betyr mye for deg, eller nytt gull, og samme steinen.

Det blir også billigere enn om noen skulle styre med å legge på gull rundt på en gammel ring. Det ville nok blitt bare tøys å gjøre det sånn.

Er deler av den mønstret eller noe? Hvis det du vil ha tykkere er bare vanlig ukomplisert ring, mens det rundt steinen er noe dekor, går det an å bytte ut bare den delen som er for tynn.

Uansett, ta den med til en gullsmed og hør om de har lyst til å fikse den for deg :)

-Josephine, gullsmedstudent

Tusen takk for svar. Det var noe sånt jeg mente ja - at en evt kunne laget om selve ringen og sette på steinen igjen. Liker godt utseende så vil gjerne ha samme type. Det er ikke noe mønster på ringen - helt, helt enkel, men veldig tynn rundt, og så en liten forhøyning med en liten safir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...