Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det an å få narkose under et keisersnitt, eller vil narkosen gå over til babyen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Narkosen vil gå utover babyen. Regner med at planlagte keisersnitt skjer i lokabedøvelse. Har selv hatt keisersnitt, men det var i full narkose da det var akutt.

Hvorfor vil du ha full narkose?

Skrevet

Planlagte keisersnitt skjer i spinalbedøvelse, ikke lokal :)

Skrevet

Planlagte keisersnitt skjer i spinalbedøvelse, ikke lokal :)

Husket ikke helt ordet (takk), men spinalbedøvelse er ingenting å frykte. Har hatt en operasjon på den måten. Hørte hammer og meisel og kjente det forsåvidt uten at det overhode gjorde vondt. Her var det snakk om operasjon på et bein. Var i farta bare noen timer etter. Jeg fikk tilbud om musikk via høretelefoner.

Gjest "gjest"
Skrevet

Spinalbedøvelse hadde jeg aldri våget pga jeg vet om en dame som ble lam av den.

Skrevet

Spinalbedøvelse hadde jeg aldri våget pga jeg vet om en dame som ble lam av den.

Og jeg vet om en som døde av narkosen og en som fikk hukommelsestap av narkosen.

Jeg tør å ta narkose fordet. Det er minimale sjanser for skader/død ved bedøvelser og narkose.

Spinal og epidural kan gi en bitteliten sjanse for nerveskader, men det er uhyre sjelden.

• Liker 5
Skrevet

Jeg fikk velge mellom spinal eller narkose helt selv, da jeg hadde planlagt keisersnitt. Hvis du absolutt vil ha narkose, tviler jeg på at noen nekter deg det. Et ks er en potensielt veldig traumatisk opplevelse, og ingen er tjent med at du er urolig og redd.

Skrevet

Jeg hadde narkose under keisersnittet med min, fordi det var akutt keisersnitt. Vil egentlig ikke anbefale det - fikk ikke se henne før hun var et par timer gammel, og var veldig dårlig resten av dagen. Sov omtrent hele det første døgnet, og følte meg egentlig rusa... Følte meg ikke "klar i hodet" før dagen etterpå. Er kanskje annerledes med planlagt ks, siden akutt ks er en stor påkjenning for kroppen og psyken, men...

Skrevet

Jeg hadde også full narkose, og det var også akutt. Da skal det gå veldig kort tid mellom at narkosen blir gitt, og barnet blir hentet ut, for å få minst mulig effekt på babyen.

Moren min fikk valget da jeg ble født, og hun valgte narkose, men det er jo noen år siden. Nå er det vanlige spinalbedøvelse, og jeg har ikke hørt at man kan velge narkose for et planlagt snitt.

Skrevet

Jeg hadde hastemeisersnitt, men fikk fortsatt spinalbedøvelse.

Skrevet

Jeg har hatt to hastekeisersnitt, og har fått spinalbedøvelse begge gangene.

Skrevet

Hvorfor vil du ha narkose?

Jeg hadde epidural under fødselen så da fyllte de bare på med "sterkere saker" da jeg skulle opereres. Kjente at de tok ut barnet, men ingen smerte. Mannen fikk sitte ved hodeenden min, men ble sendt ut fordi jeg ble kvalm.

Skrevet

Nå er det vanlige spinalbedøvelse, og jeg har ikke hørt at man kan velge narkose for et planlagt snitt.

Jeg tror faktisk det er ganske vanlig at man får velge, men at hvis man ikke spør selv, blir det automatisk spinal. De fleste vil jo være våken og tilstede. Jeg spurte "Jeg slipper vel narkose?" og fikk beskjed om at det var fullstendig opp til meg.

Skrevet

Jeg hadde hastekeisersnitt og fikk spinalbedøvelse. Ikke fikk jeg se ungen min før etter noen timer jeg heller.

Skrevet

Å skulle gi og opprettholde en narkose er langt mer ressurskrevende for anestesipersonellet på operasjonsstua og intensivpersonellet på oppvåkningsenheten, enn å sette en spinalbedøvelse. Narkose gir også bivirkninger som kvalme, tretthet, slapphet osv. Mor blir liggende på oppvåkningsenhet og føler seg fyllesyk i timevis omringet av andre postoperative pasienter, mens babyen overlates til far. Jeg vil tro spinalbedøvelse er på lang vei å foretrekke både for mor, barn, og alle rundt, inkl far.

Nå vet jeg ikke hvorfor du skal ta KS, men dersom det er pga nerver (siden du i tillegg ønsker narkose), så vil jeg bare fortelle deg at det er MYE tøffere med KS enn vaginal fødsel. Selv fødte jeg vaginalt, og fikk min elskede sønn på brystet umiddelbart etter fødsel. Jeg var i dusjen ila 20 minutter, og lå og ammet gullet på sengekanten og spiste brødskive 30 min etter fødsel. En times tid senere dro vi i golfbil bort på pasienthotellet, hvor vi hadde et stort og deilig rom sammen med far. Med keisersnitt blir du liggenede på flermannsrom med andre mødre og babyer, og far har ikke mulighet til å overnatte. For ikke å snakke om at du ikke kan løfte barnevogna inn i bilen selv, eller gå og handle dagligvarer tyngre enn babyen, på 3 hele måneder.

Når det er sagt - KS er en flott løsning for dem som pga sykdom og lyte ikke kan føde vaginalt. Men det er en stor operasjon, med tilsvarende stort arr i både livmor, fascie, fett, muskler og hud, og det kan være lang rekonvalesenstid. Ønsker deg uansett masse lykke til; gled deg til du holder den lille vakringen i armene dine :rodmer:

Skrevet

Narkose gir også bivirkninger som kvalme, tretthet, slapphet osv. Mor blir liggende på oppvåkningsenhet og føler seg fyllesyk i timevis omringet av andre postoperative pasienter, mens babyen overlates til far. Jeg vil tro spinalbedøvelse er på lang vei å foretrekke både for mor, barn, og alle rundt, inkl far.

Sånn er det faktisk med spinalbedøvelse også. Jeg har hatt det flere ganger, og man blir kvalm, ør, slapp og skjelven av det. Man må ligge på post.opp til man har fått følelsen igjen i beina nok til at man kløarer å løfte rumpa, det tar gjerne noen timer. Jeg kunne ikke løfte babyen selv det første døgnet, spesielt pga. slappheten. Også kastet jeg opp flere ganger. Det kan godt være bivirkningene ved narkose er mye sterkere, men det er ikke sånn at spinalbedøvelse er uten bivirkninger.

Skrevet

Til ab som skrev innlegg 10:00 (skriver fra tlf, så det blir mye knot å klippe, lime osv)

Det er individuelle forskjeller. Selv bar jeg babyen min fra første stund og var sprekere enn de andre jeg delte rom med - på tross av ks. Jeg begynte også så smått å trene etter et par uker og hadde ikke problemer av noe slag. Nøkkelen er vel at man skal lytte til kroppen.

På sykehusene i nærheten av der jeg bor må man dele rom uansett. Det er vel kun i storbyene man har slike hoteller(?).

Ks skal ikke svartmales helt. Vi er forskjellige og noen får også store plager etter vaginalfødsel.

Skrevet

Å skulle gi og opprettholde en narkose er langt mer ressurskrevende for anestesipersonellet på operasjonsstua og intensivpersonellet på oppvåkningsenheten, enn å sette en spinalbedøvelse. Narkose gir også bivirkninger som kvalme, tretthet, slapphet osv. Mor blir liggende på oppvåkningsenhet og føler seg fyllesyk i timevis omringet av andre postoperative pasienter, mens babyen overlates til far. Jeg vil tro spinalbedøvelse er på lang vei å foretrekke både for mor, barn, og alle rundt, inkl far.

Nå vet jeg ikke hvorfor du skal ta KS, men dersom det er pga nerver (siden du i tillegg ønsker narkose), så vil jeg bare fortelle deg at det er MYE tøffere med KS enn vaginal fødsel. Selv fødte jeg vaginalt, og fikk min elskede sønn på brystet umiddelbart etter fødsel. Jeg var i dusjen ila 20 minutter, og lå og ammet gullet på sengekanten og spiste brødskive 30 min etter fødsel. En times tid senere dro vi i golfbil bort på pasienthotellet, hvor vi hadde et stort og deilig rom sammen med far. Med keisersnitt blir du liggenede på flermannsrom med andre mødre og babyer, og far har ikke mulighet til å overnatte. For ikke å snakke om at du ikke kan løfte barnevogna inn i bilen selv, eller gå og handle dagligvarer tyngre enn babyen, på 3 hele måneder.

Når det er sagt - KS er en flott løsning for dem som pga sykdom og lyte ikke kan føde vaginalt. Men det er en stor operasjon, med tilsvarende stort arr i både livmor, fascie, fett, muskler og hud, og det kan være lang rekonvalesenstid. Ønsker deg uansett masse lykke til; gled deg til du holder den lille vakringen i armene dine :rodmer:

Jeg fødte også vaginalt, men var sengeliggende i to døgn etterpå og måtte ha hjelp bare for å gå på do. Barnet fikk jeg ikke løfte før etter to døgn det heller pga fare for at jeg skulle besvime.

Jeg sier det ikke for å skremme noen, men bare for å poengteret at det å føde vaginalt er ikke ensbetydene med at man er oppe å går iløpet av 30 min.

Det er vel fordeler og ulemper med alt?

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror faktisk det er ganske vanlig at man får velge, men at hvis man ikke spør selv, blir det automatisk spinal. De fleste vil jo være våken og tilstede. Jeg spurte "Jeg slipper vel narkose?" og fikk beskjed om at det var fullstendig opp til meg.

Det er nok store forskjeller fra sykehus til sykehus. På "mitt" sykehus får man kun narkose om det er akutt KS eller om de ikke klarer å få satt spinalbedøvelsen riktig (noe som er sjeldent).

Jeg hadde et hastesnitt, men fikk spinalbedøvelse.

Skrevet

Jeg hadde spinalbedøvelse å har ikke noe vondt å si om det. Jeg fikk se henne med en gang hun var født, og fekk ha henne oppå meg mens de sydde meg sammen. (Både jordmor og samboer passet selvsagt på).

Jeg følte ikke jeg gikk glipp av noe.

Selvsagt merker en noe etter bedøvelsen, men det gjør en vel etter all bedøvelse?

Og farer er de med alt.:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...