AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #1 Skrevet 22. februar 2012 Ser at temaet koseklut har kommet opp flere ganger i det siste. Hva er ditt forhold til det? Noe du valgte eller valgte barnet selv? Fordeler og ulemper. Andre ting tanker om dette temaet...
Gjest pysepusen Skrevet 22. februar 2012 #2 Skrevet 22. februar 2012 Vi valgte å innføre det da han var rundt seks uker. Før det var det helt umulig å få han til å roe seg noe sted. Han tok heller ikke smokk. Etter noen dager ble han veldig glad i kosekluten sin og ble lettere å roe ned, og å få til å sove. Jeg ser på det som en slags trygghet for han. Nå har han både smokk og koseklut og bruker det når han skal sove, og om han er utrygg. Da han begynte i barnehagen var de kjempeglade for at han hadde dette ettersom han brukte lang tid på å bli vant til å være der. Når de er små så ser jeg virkelig ikke problemet med koseklut. De må jo ha noe for å føle seg trygge tenker jeg
effy Skrevet 23. februar 2012 #3 Skrevet 23. februar 2012 Vi innførte koseklut når gutten vår var ca 2 mnd. Positivt: - Det har vært lettere for han å roe seg ved legging (da han var baby) - Kosekluten er en trygghet for han Negativt: - Gruer meg til avvenning.... Vi har en regel om at den brukes kun som trøst og når han skal sove.
Fru Filifjonka Skrevet 23. februar 2012 #4 Skrevet 23. februar 2012 Jeg har prøvd å innføre, men han er ikke interessert. Han vil heller ikke ha smokk.
Susan Sto Helit Skrevet 23. februar 2012 #5 Skrevet 23. februar 2012 Brukte det selv, og begge ungene har brukt det. Synes det er en veldig praktisk greie. Men det krever at man har mer enn en av kosekluten. For de trenger vask, og da bør det helst ikke bli krise hver gang. Begge ungenes kosekluter ble vasket relativt ofte. Men de fikk en del missfarging der de ble suttet på, så de så gjerne skitne ut også etter vask. Men det har vi ikke brydd oss noe om. Veldig greit med noe som får dem til å klare å roe seg selv, også på fremmede steder. Som kan trøste når de er redde eller lei seg, i tillegg til en trygg voksen. For vår del gikk avhengigheten av koseklut over av seg selv, så vi slapp noen avvenning også.
Gjest Marmot Skrevet 23. februar 2012 #6 Skrevet 23. februar 2012 Skal man avvenne fra kosekluten? Hvorfor det? 1
effy Skrevet 23. februar 2012 #7 Skrevet 23. februar 2012 Da jeg begynte i 1. klasse husker jeg en av guttene hadde med koseklut på skolen. Ikke særlig kult....
Gjest pysepusen Skrevet 23. februar 2012 #8 Skrevet 23. februar 2012 Da jeg begynte i 1. klasse husker jeg en av guttene hadde med koseklut på skolen. Ikke særlig kult.... Kanskje på tide å bare ha den i senga da i hvert fall Jeg husker at jeg ga både smokk og koseputa mi til nissen da jeg var tre år!
Gjest Marmot Skrevet 23. februar 2012 #9 Skrevet 23. februar 2012 Det er stor forskjell på å avvenne og å sette grenser for når og hvor.
JollyJolly Skrevet 23. februar 2012 #10 Skrevet 23. februar 2012 Det er da supert med koseklut! Man må bare venne barnet til at kosekluten ikke skal være med ut, og etterhvert bare brukes i senga Ser virkelig ikke noe problem med koseklut, bare fordeler.
Harlekin Skrevet 24. februar 2012 #11 Skrevet 24. februar 2012 Jeg har et kosedyr jeg fikk da jeg var 1 år, og det har jeg enda og er glad i Jeg drar ham ikke med rundt, men ingen har noensinne tenkt på å avvenne meg fra dyret. Heldigvis. Skjønner ikke helt hvorfor man skal måtte avvennes fra trygghet. Jeg tenker at barnet slutter å bruke koseklut osv. når det er klar. Vil det ha med koseklut på skolen, oppdager det nok fort at det er best å legge den igjen hjemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå